Vilket stall?!?!? hjälp!

border_kelpie

Trådstartare
Hejsan,

Lite bakgrund -

Jag har ägt min häst i ca 8 månader och jag har haft honom i 2 stall och 1 sommarbete sammanlagt. Och jag har fått byta stall då de låtit skit bra när man pratat med ägarna men sen så har det inte blivit som vi sagt.

Och jag står just nu i ett stall som jag gillar, Jag gillar ägarna, människorna etc.
Men jag gillar inte hagarna! Det är små sand "rutor" som dessutom blir super leriga vid minsta regn. Och min häst tycker dom är super tråkiga och luftsnappar därefter. Jag har nu fått ett erbjudande att stå i ett annat stall.
Men jag har så svårt att bestämma mig ifall jag ska stå kvar eller flytta!:

Så jag tänkte göra en lista här till er och så kan ni kanske slänga in lite synpunkter :)

Det stall jag står i nu:

Stor gård med 2 stycken stall med 10 boxar i varje.
Hästarna går ute 10-19
Fyra fodringar om dagen, 2 inne och 2 ute.
De fyller höpåsarna
De tar ut/in alla dagar i veckan
Ridhus och paddock på andra sidan vägen. Kostar 2500 kr/år
Små sand hagar, rutor.
Skog
14 kg hö
1 påse halm om dagen

Pris över 2000

Andra stallet:

Stoor hage!
Litet stall med 2 boxar
Hästarna kommer gå ute 7-21
3 fodringar om dagen 1 inne, 2 ute. Möjligen 4 stycken och då 1 inne, 3 ute
Vi får fylla höpåsar
Vi är 10 stycken som ska dela på ut/in och fodringar
Paddock
Skog
14 kg hö
3 halm balar/ veckan

Pris precis över 1000 kr

För hästens bästa borde jag ta andra stallet men för min bekvämlighet vill jag egentligen ha det jag står i nu. Men min häst tycker att hagen är sjukt tråkig och står bara och luftsnappar när han inte äter eller bara står.
Han är ett Engelskt fullblod på 4 år.
Och han går med ett 13 årig sto just nu och ifall vi flyttar så får vi en 4 årig valack som kompis.
För han vill gärna leka men det vill inte hon alls.

Men sen så har jag redan flyttat honom så många gånger och får dåligt samvete för det :(. Men tänkt sen om han mår super i det nya stallet? Då jag upplever honom som stressad i stallet.

Men klarar jag av att inte ha ridhus?

Vilket stall hade ni valt?
 
Jag hade utan tvekan valt det andra stallet. Hästens välmående kommer före mitt eget. Jag hade inte velat stå i ett stall med så lite utetider, och inte heller med de hagar du beskriver. Att hästen dessutom är stressad i stallet gör det hela inte bättre. Jag tycker inte du ska ha dåligt samvete över att flytta hästen igen, inte med tanke på hur den redan har det där du står. Däremot skulle jag personligen ha dåligt samvete om min häst var stressad inne, uttråkad ute och luftsnappar.

Är ridhus ett måste? Finns det inget i närheten som du kan åka till i så fall?
 
Jo det finns kanske 1 ridhus på ca 5 minuters bilfärd som jag ska kolla om man kanske kan få hyra mot betalning. ¨

Ja det är inte alls roligt att se och det var därför jag funderade på att börja leta vidare. Dock är det dåligt med stall med stora hagar så detta är ett undantag :)
Men har pratat med hon som äger den andra hästen och vi ska åka och kolla på stallet imorgon :D
Det enda jag är lite orolig över är in/ut släppen då jag har olika arbetstider dag till dag. Men hon som äger den andra säger att det går att ordna så.
 
Din häst har utvecklat en permanent beteendestörning redan som 4 åring och du överväger ens att stanna kvar i det stallet för din egen bekvämlighet? :eek::confused::crazy:

Förlåt, men det låter helkonstigt i mina ögon. Helt fel prioriterat. Jag hade helt klart bytt stall för min hästs skull. Den är bara 4 år... Självklart klarar du av att vara utan ridhus.
 
Hästen vantrivs där han står nu, valet är självklart för mig. Du kan välja, inte hästen, du är i stallet 3h om dan, hästen är där i 24 h. Hästen måste gå först alla gånger.
 
Att han sväljer luft har han tyvärr haft redan innan jag köpte honom.
Och det gör han efter han ätit och när han är uttråkad.

Men lutar åt det nya stallet och ska ditt och kolla idag .

Var mer orolig att en flytt till skulle bli för mycket.
 
Jag förstår hur du menar med att utsätta honom för för många flytter.
Det tar i bland upp till 6 månader för en häst att acklimatisera sig till en ny miljö, vilket betyder att han inte fått "boa in sig" i något av stallen där du haft honom hittills.

Dock är risken för att han skall tycka att en till flytt är jobbig, mot att han måste stå kvar i ett stall där han inte trivs så himla mycket mer värd att ta.
Är han bara 4 hade jag prioriterat en sund fysisk och psykisk hälsa, det är ju nu det är som viktigast att han får leka och utvecklas och lära sig att livet är kul.
5 minuter med bil till ridhus är ok så länge ridbanan går att rida på större delen av året?
Fodringarna går att lösa.
Du kommer att veta att du gjort helt rätt den dagen du ser att han verkligen trivs i sitt nya stall. :)
 
Ja det är lite så jag tänker men sen är det alla andra som pratar om att det är elakt att flytta honom igen.
Men tänk om han älskar det nya stället? Sjukt stor gräshage som han ska dela med en annan 4 årig valack ☺. Så de kan leka och busa utan problem.

Ja där är en stor paddock kanske 5 min skritt väg men den klubben kanske inte ska finnas så mycket länge till.
Men finns massor av stall i närheten som man kanske kan få låna paddock.

För vill egentligen ha en stor hage med lekkamrat just för att innan jag köpte honom så gick han i en ruta 1 h om dagen..

Men ska ditt och kolla snart så får jag prata med ägaren och så.
 
Jag hade börjat med att undersöka hästen för att se om den har eller håller på att få magsår. Luftsnappning har man numera funnit ofta kommer av det för att det lindrar obehaget i magen.
Om hästen har det kommer det troligen inte att hjälpa med att byta stall. Det kan också innebära att hästen slutar stressa och snappa luft i det stallet den står i idag om den blir behandlad.

Efter undersökning och ev behandling hade jag fattat beslut om flytt eller inte.
 
I stall två finns det alltså inte bara en större hage, utan hästarna går dessutom ute längre om dagarna där, och det är dessutom billigare? Inget jag hade tvekat på, om jag hade varit du. Men hur går det ihop med att det bara är två boxar i stallet, men tio personer som ska dela på in- och utsläpp? Eller missar jag något väsentligt i texten? Om man är tio stycken blir det ju inte speciellt ofta man behöver ta ett pass, är man bara två blir det så klart mer. Men om hästen inte trivs i det nuvarande stallet måste du ju ändå göra någon form av förändring, antingen genom att flytta eller försöka förändra för honom på plats, vilket inte är det lättaste när det inte är ens eget stall.

Och ridhus klarar man sig utan. Vi har inte ens paddock i mitt stall, det går lika bra det, och vi tävlar ändå dressyr. Man får åka iväg för att träna lite "på riktigt", men det mesta går faktiskt att träna i naturen med lite fantasi.
 
Jag har bestämt mig att jag ska flytta och har meddelat alla parter och flyttar redan nu den 1 november :D. Måste göra det som är bäst för min häst!

För här är min gamla hage -


Och den nya - Obs! mycket pratande :angel::o

 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 028
Senast: Smurfoff
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 656
Senast: lizzie
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 809
Senast: Sorgsen
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
622
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp