Vilket stall skulle ni ha valt?

cactuspower

Trådstartare
Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade omständigheter kommer vi få sköta detta själva. Eller vi kommer sköta det "kollektivt" och dela upp det. Men detta innebär att jag kommer få ta en morgonfodring på en vardag (onsdagar) varje vecka och jag vet inte om jag får det att fungera rent praktiskt eftersom jag pendlar till min skola (gymn. naturbruk-häst) och denna ligger 6 mil bort, åker tåg och buss dit och för att hinna släppa ut hästarna kommer det innebära att jag får pallra mig i väg runt senast halv sex varje morgon för att hinna släppa ut alla hästarna (16 st i dagsläget),
med start i morgon.

Jag tänkte ge det några veckor (slutet av jannuari i alla fall) men överväger - om det inte fungerar (kommer ju trots allt påverkar ganska mycket :crazy: ) att byta stall och undrar lite vad ni tycker, vill gärna ha lite åsiker runt ett eventuellt stallbyte!



Nudvarande stallet ligger väldigt nära. Det tar runt 5 minuter att gå dit bort så på så vis är det ju bra. Min häst går just nu med 4 andra hästar i en vanligtvis stor, väldigt kuperad hage där dom har fri tillgång till en stor hösilagebal att stå och äta på hela dagarna.
Detta fungerar väldigt bra! Och min häst stormtrivs i sin lilla flock och är dessutom adoptivmamma till en blivande åring. :D

För tillfället (kanske 2 veckor nu) så har dom bara haft en mindre del att gå på av hagen vilket gör att dom inte kan Springa och röra sig på samma sät som de vanligen rör, dock brukar de gå runt i hagen och kika lite dagligen. Detta pga. att de håller på och gräver vid ån som är på andra sidan, den stora sidan i deras hage. Men normalt sett går de som sagt i en stor, kuperad hage vilket jag själv tycker är toppen att de kan ha det så bra.

Jag mockar själv varje dag och det fungerar ju bra, är dock Väldigt bunden och mår jag t.ex. inte riktigt bra måste jag ändå till 99% fixa det då det är svårt (går dock enstaka gång) att be någon annan fixa
åt mig eftersom alla har "fullt upp med sitt".

Egentligen så ska vi ta in våra hästar själva men nu vintertid kommer våra hästar in redan vid fyra oftast så då brukar någon av de två som har sina hästar i samma hage som min (stallägaren + en lite mindre tjej) turas om och ta in alla hästarna och de plockar då även in min samtidigt vilket jag tycker är jätte snällt, eftersom jag kommer hem så sent från skolan (är i stallet runt halv sex oftast). Som det är nu så ställer jag dock upp och mockar åt stallägaren och då blir det oftast ca 4-5 hästar en dag i veckan (oftast sön) + att jag bär hösäckar hit och dit osv.. Egentligen har jag tröttnat för länge sen med att hjälpa till med hennes hästar för jag Orkar inte och vill också kunna ha lite fritid nångång men känner mig nästan tvungen att hjälpa till eftersom de ser till så min häst kommer in..

Ridmöjligheterna i nudvarande stallet är väll rimliga, vi har ridhus men det står oftast alltid hinder uppe så man har svårt om man ska kunna rida ridvägar eller kunna träna program där, jag står nämligen i ett stall där typ 98% är hoppryttare. Dock är ridbanan annars ok att rida på när det är vår/sommar/höst och vi har "våran" banvall intill anläggningen där man kan rida om man vill komma smidigt "ut i skogen". Funkar utmärkt att rida där! speciellt eftersom man inte behöver passera nån trafik. Dock kan man möta folk som t.ex. är ute och rastar hundarna eller går på prommenad osv. men dom brukar vara rätt bra på att visa hänsyn.




Det andra stallet består av en anläggning med ett ridskolestall (det bedrivs ponnyridskola där vardagar) med 8 st ponnyer + 2 boxar samt 2 uteboxar utanför. Sedan är det ett större privatstall med plats för 12 hästar samt två uteboxar en bit utanför. Och så är det
ett litet stall med ponnyboxar + två stora boxar (totalt 6 boxar tror jag). Alla stall är väldigt mysiga och t.ex. privatstallet är väldigt ljust, luftigt och fräscht, stora boxarna är 4 x 4 m. Man har rejält med plats för skåp där man kan ha alla sina grejer mitt emot sin box där får man plats med täcken, schabrak, sadlar, träns o allt man nu kan tänkas ha. Funkar bra att förvara lädret i skåpen eftersom stallet ändå inte är fuktigt, på vintern kan man hänga in tränsen där det är varmt så bettet är färdig uppvärmt när man ska rida. :D
De har också torkmöjligheter för täcken samt en kross där man kan krossa havre och korn, samt att man kan köpa havre och korn direkt på anläggningen (kommer var 14.e dag eller nåt sånt tror jag? )
Tror även, de har i alla fall även gjort så att man ibland även kan ha köpt produkter av kraffts sortiment (grund, groov, fodertillskott osv.)
samt spån.

Torvströ finns det i en container på anläggningen, fri tillgång till en kostnad av 150:-/månaden.

Oftast köps det in halm och hö gemensamt vilket fungerar bra.
Och det finns en skulle att förvara sitt foder på.

Det finns varm och kallvatten i stora privatstallet, i övriga finns det tillgång till kallvatten.


Ridmöjligheterna är mycket bra då det finns 20 x 40 m ridhus, mindre ridtält, en liten (20 x 40 m ) och en stoor belyst ridbana. Så även om det är lektion har man alltid någonstanns att rida. Finns många fina ridvägar i skog och mark också med bl.a. en grusgrop där man kan klättra (man måste dock rida över en trafikerad väg med det funkar bra ändå, kan dock vara bra att ha sällskap om hästen är lite "grön").

MEN så kommer vi till det här med hagarna. På vintern och viss del av våren, kanske november till mars i alla fall, beroende på väder går hästarna ofta uppdelade en och en, möjligen två och två i grushagar.
Det är inga "rutor" utan de kan ju röra på sig, men det blir ju inte att dom rör på sig i samma utsträckning som hästar som går i en större hage och där dom är fler rör på sig (som det är i nudvarande stallet..) Finns möjlighet att framåt våren och sommaren, hösten osv.
beroende på väderlek ha sin häst i gräshagar mot en extra kostnad mot 100:-/månaden. Alla har rätt att ha sina hästar i gräshagar, det är inte det som är grejen.. saken är den att de ligger lite längre bort och är lite omständigare att ta sig till med hästarna och därför kostar det lite extra varje månad.

Finns även möjlighet att ha hästen lindad under natten osv. man lindar själv men de kan sedan ta av lindorna på morgonen åt en mot 10:-/dag eller 100:-/månad. Likaså kan man betala 10:-/dag eller
100:-/månad för täckesbyten.

Man kan även betala för att få det mockat och samtidigt få fodret i ordning fixat så man slipper åka dit den dagen. Det kostar 50:-/tillfälle eller 300:-/vecka.

Hästarna får grovfoder 4 ggr dag och kraftfoder 2-3 ggr dag.
Min häst är ju van att få fri tillgång på grovfoder, men om jag skulle stalla upp henne på denna anläggning har jag i så fall tänkt att hon skulle få självfallet tillräcklig hö giva per mål, men sedan ha fri tillgång på halm såväl inne som ute. ev. sätta in ett småmaskigt hönät inne så det tar längre tid för henne att äta.

Nackdelen är att stallet ligger ca 7 km bort och så är det väll det med hagarna..

Men hur skulle ni resonera? Skulle ni kunna tänka er att ens stalla upp er häst på anläggning nr 2 med ridskolan, som jag beskriver?


Kan tillägga att hästen är 4½ år, och som sagt har trivts jättebra i sin lilla flock och sin roll som extra mamma :love: å andra sidan ska hennes bästa hästkompis i hagen säljas (dock blir det ev. hennes halvfodervärd som köper henne och då stannnar hon kvar på anläggningen), åringen ska med säljas (är till salu). Och är dom bara 3 hästar i hagen lär dom knappast kunna dela på en hösilagebal längre heller...

Hjälp mig att resonera om hur jag ska göra.. vore bussigt av er!
 
Sv: Vilket stall skulle ni ha valt?

Kan tillägga att på andra anläggningen ingår morgonfodring, utsläpp, lunchfodring, insläpp/eftermiddagsfodring alla vardagar. Man har schema på kvällar och hela helgerna (5 tillfällen per helg). Så det blir väll 1, max 2 pass i veckan i sådant fall tror jag?


Har gjort lite kostnadsberäkningar och räknar med att hon kostar ca 2200:- månaden nu ungefär (allt som allt även försäkring, skoning osv. inräknat.) På andra anläggningen med lite mer service skulle hon troligen kosta runt 2700-2800:- månaden inkl. allt, har då även räknat med lindor av, ett fritt mockningstillfälle i månaden (som en ledig dag varje månad ;) ), intag av häst vid skoning var 8:e vecka,
uttag av häst till gräshagar samt täckesbyten.
 
Sv: Vilket stall skulle ni ha valt?

Jag skulle stanna kvar om jag var du, det är så många fördelar med bättre hagar, fri tillgång på hösilage och att det är nära hem till dig. Dessutom låter det som om du och hästen egentligen trivs bra där.
 
Sv: Vilket stall skulle ni ha valt?

Trivs du bra så tycker jag att du bör stå kvar. Det är ju ändå bara en dag i veckan du får åka hemifrån kl halv 6. Och man vänjer sig ganska fort. jag och många till åker hemifrån varje dag vid denna tid för att fodra och släppa ut hästarna. Visst tror jag det kan vara jobbigt i början. Men du får prova och se hur det känns.
 
Sv: Vilket stall skulle ni ha valt?

Sen är du väl egentligen inte tvungen att hjälpa stallägaren med hennes hästar bara för att de tar in din? Att mocka, fylla på hö mm låter som en alldeles för stor gentjänst bara för att de tar in din häst, det är klart man inte lämnar en häst ensam i hagen så det är helt normalt att ta in den sista också. Förstår om du tycker det är jobbigt med allt extraarbete men det är du ju inte tvungen till, det är väl bara att säga att du inte orkar eller hinner.

Om du orkar med en tidig morgon varje vecka så ska du absolut vara kvar om du trivs i övrigt. Och väg det emot att få lång restid varje dag istället. Jag själv är så himla trött på att ha lång resväg till stallet, skulle gärna ha hästen i ett stall nära även om det innebar tidiga morgonfodringar.
 
Sv: Vilket stall skulle ni ha valt?

Jo det är sant. Jag stannar kvar ett tag och försöker ge det en chans i alla fall. Vi började våra nya rutiner fr.o.m idag och jag var "först ut". Jag var där vid sex i alla fall och hade tänkt ta tåget som går en halvtimma tidigare, men det var snorhalt ute, lyckades släppa ut hästarna från det lilla stallet ut till respektive hagar då det gick skapligt och gå där med dom, och jag var tvungen att släppa ut de två ponnysarna i lilla hagen närmast stallet för jag fick inte ut dom i deras hage pga. halkan.

Sedan var det min häst och två till från vårat stall som skulle ut i stora hagen där dom har hösilagebalen, gick också relativt eftersom jag hade en chans att se ungefär vart det var halt och om det fanns någon liten plätt här och var där det var mindre halt.

Däremot när jag skulle ta ut resterande hästar vars hagar liksom ligger på andra sidan anläggning bortanför vårat ridhus så sket det sig lite.. det är så mörkt där eftersom det inte finns någon belysning vilket resulterade i att jag var Tvungen att vänta med och släppa ut hästarna tills det blev ljusare (framåt åtta-tiden). Fick inte ens ut alla hästar öht. i dag, fyra fick jag ha kvar inne eftersom de inte var broddade. Försökte ändå leda ut två av dom, men kom inte många meter, de var nära på och gå omkull flera gånger om :crazy:

När jag sedan skulle tillbaka och släppa in min häst på eftermiddagen stötte jag på en utav de hästägarna vars häst fick var inne och hon undrade varför inte hennes häst hade fått gått ut (jag hade morgon en annan gång också och då var det samma sak = obroddade hästar och svinhalt!), det verkade som om hon tyckte det var konstigt att jag inte släppte ut hennes häst (det var en en av dom fem som fick stå inne andra gången i vintras när det var samma sak) men jag menar, vad sjutton ska jag göra när folk inte broddar sina hästar? :mad:

Jag hade dessutom inte kontaktat respektive hästägare, bara en utav dom för henne stötte jag på när jag var där. Övriga skrev jag en stor lapp till och la i stallet eftersom jag inte hade mobilen med mig. Men är det verkligen mitt ansvar att kontakta dom etc. ? när de inte broddar sina hästar ? Jag förstår inte ens att hon frågar mig varför inte hennes häst var ute, min häst är skodd fram och har fyra brodd i varje fram + sulor fram, oskodd bak.

Ja, men så skolan kunde jag ju glömma idag..

Det jag stör mig på är små detaljer runt omkring. Att vi inte har någon belysning ner mot de hagarna vilket verkligen hade behövts idag. Att inte hösilagebalar ut till hagen och till em/kvällen alltid kommer fram i tid, att folk inte kan sopa efter sig eller ta upp skiten efter sig (dom kanske gör det 9 av 10 utav de gångerna som hästen skiter på gången).

Det är Alltid jag som får gå och sopa stallgången, alltid jag som plockar bort onödiga grejer ifrån stallgången osv. men det är ju inte Mitt ansvar.

Jag kan väll leva med det, för jag vill hemskt gärna ha min häst ute mycket och i bra hagar. Kändes bara som om hästägaren idag var lite "för mycket" :mad:.. men jag ger det nån chans till i alla fall..

Några hästar ska säljas och som det verkar tror jag inte att det kommer hit några nya i första taget (det är stallägaren som ska sälja av 3-4 st) och då kommer det ju gå lite smidigare att få ut dom.
Det är dock 3 av de som delar hage med min häst, vilket ju ställer till det lite med fr tillgång på hösilage :( men men, jag hoppas att det löser sig på något sätt i alla fall.

Min häst kan förövrigt äta hösilage i måttliga mängder, hon mår dock bättre av att få hö på eftermiddagen och kvällen men som det är nu får hon enbart hösilage (vilket resulterar till lös magad häst, trots mycket TS i hösilaget) men jag har tänkt köpa egen häst och ge på eftermiddagen och kvällen i stället, så den biten löser sig förmodligen..

Det är också irriterande att det Jämt står hinder framme i ridhuset, underlaget är lite dåligt också men det får man väll leva med. Det Går ju att rida där i alla fall.. men man får hålla sig undan för hindrena.

Det finns lite nackdelar med andra anläggningen också, så det känns ju lite som det jämnar ut sig.. :crazy: Exempel är:
-Ingen möjlighet till fri tillgång på grovfoder (dock ev. fri tillgång till halm och 4 fodringar dag.)
-Min häst är Väldigt tjurig vid utfodring (annars mkt snäll, lätthanterad) vilket ställer till det en del då jag tror att vissa kommer bli rädda för henne..
-Ligger längre bort (tar längre tid att åka till + bensinkostnad då, är beroende av skjuts i dessa årstider också tsv. i alla fall, jag är sjutton och ska försöka komma i gång med överkörning då jag fyller 18 strax efter sommaren. kan dock åka eu-moppe när det inte är snö ute..)
-och så var det ju det här med hagarna också.. bra från ca
april-sept./oktober då de kan stå i gräshagarna mot extra kostnad (En hundring i månaden) men övrig tid på året är det sand/grushagar som gäller och det blir max en hästkompis i hagen i så fall :(
 
Sv: Vilket stall skulle ni ha valt?

Det är väll sant men det känns så dumt på något vis, känner mig lite tvungen på nåt vänster... Jag började egentligen vara mer och mer i nudvarande stall för ca 2-3 års sedan när jag blev medryttare på stallägarens sambos hästar. Red en till två utav de hästarna, men mockade ofta till fyra-fem av deras hästar, gjorde i ordning foder osv. ett par gånger i veckan (gick på högstadiet då).

Sedan praktiserade jag i stallet i våras efter att ha hoppat av gymn. och praktiserade alltså där under hela "vårterminen" samt var även på ridskolan (andra anläggningen) en gång i veckan där jag hade lektioner för 2-3 grupper.

Sedan har jag köpt min häst av dom också och jag fick henne för en rimlig summa mot vad de annars skulle sålt henne för. Dock var hon avmagrad och inte spec. fin när hon kom (imp. Lettand) men hon la ju på sig kilona rätt fort, har även fått en del vila osv. men saken är den att hade jag inte köpt henne då hade det annars så att de ridit till henne och sålt henne för nästan för den summan jag köpte henne för + ytterliggare hälften av inköpspriset. De hade räknat med att få ut runt 65 ´ för henne.

Och stallägaren frågar Ofta om jag inte kan hjälpa till, lite för ofta. :crazy: Oftast är det en dag i veckan nu, men på lov etc. är det mer och jag känner att jag egentligen inte riktigt orkar men har svårt att säga nej. :crazy: Det är fler som hjälper till med deras hästar (dom äger 8-9 st i dagsläget tror jag) och om inte jag hjälper till så vet jag att arbetet i princip skjuts över till någon annan, och då blir det på något vis orättvist ju.. :confused:

Fast som du skriver har ju egentligen ingen av oss blivit Tvingade att ta några hästar, vi betalar ju för att våra hästar ska stå där i deras boxar, hagar och för vårat foder, har nu delat upp oss så vi får lika många antal fodringar m.m.

Men på nåt vis känner jag mig ändå dum om jag avsäger mig att ta hand om hästarna de där söndagarna i veckan.. Sedan vet jag att de inte har tid med hästarna riktigt (jobbar mkt osv) och därmed sköts inte hästarna efter ordning.. det är ju inte mitt problem egentligen, men jag ser ju att vissa knappt blir ryktade, det är slarvigt mockat osv..
 
Sv: Vilket stall skulle ni ha valt?

Svårt hur man ska göra när det blir så här. Låter både bra och dåligt på båda ställena. Men stanna ett tag och se hur det blir. Sluta att mocka åt stall ägaren på sön betala henne en slant istället för att de tar in hästen åt dig, som ändå är en självklarhet. Och sen kan ni väl ha ett stall möte angående hur ni ska göra vid dessa situationer och att alla städar efter sig.

Tänkte också på att när du går i skolan osv kan du inte byta bort motgonen eller ta en helg mogon eller ngt liknande, det var ju ganska många som hade häst och det e ju bara 7 morgonar i veckan.
Lycka till.....
 
Sv: Vilket stall skulle ni ha valt?

Jag blev lite fundersam. Det står 16 hästar i stallet skrev du och du har en av dom. Du ska släppa ut alla hästarna varje onsdag morgon, VARFÖR???? Du borde få 1/16 st av morgon passen alltså snarare 1 gång varannan vecka. Ovanpå detta så hjälper du stallägaren med mockningen trots att du egentligen inte vill. Du skriver i de senare inläggen att du dessutom får vara allas lilla städtant.
Helt ärligt tycker jag det låter som om du blir utnyttjad.
På dina inlägg låter det som om du tycker det börjar bli jobbigt att gå till stallet, och att det inte är särskilt roligt när du är där. Det ska vara roligt att ha häst det är ju därför vi håller på med det eller hur.
Jag skulle nog byta stall. Visst det blir lite dyrare, vägen blir längre och hagarna sämre men din häst kommer i längden inte att må bra om den känner att du inte mår bra.
 
Sv: Vilket stall skulle ni ha valt?

Har du inte någon möjlighet att kolla över hur det skulle bli om ni delar lite mer rättvist med alla sysslorna? Tex att ni i er hage gör ett eget schema och att du då kanske kan byta så du tar in hästarna de gånger det är din tur istället för ut?

Jag har stått i ett kollektivstall förut och jag flyttade till ett annat där in/utsläpp ingår. Mycket mindre stress och det känner hästen av. Jag kan ta det lugnt och framförallt VETA vad som ingår och inte.

Ska du stå kvar pga hagar etc, så måste ni dela upp emellan er på ett bra och Rättvist sätt. Så som det är nu varför ska du alltid släppa ut onsdagar? Kan de andra visa vad det gör för det? Varför ska du mocka extra åt andra när de inte mockar åt dig? Hade jag varit dig hade jag tagit in min häst själv. Med de hagarna hade den gärna fått gå ute 2 timmar till.

Lugnet att veta vad man har framför sig när man kommer till stallet och veta att allt är rättvist är bra för själen och bra för hästen!
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 025
Senast: Smurfoff
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 365
Senast: mamman
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 651
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
569
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp