Vilket stall skulle ni valt?

MulleMustang

Trådstartare
Ägaren till vår medryttarhäst ska byta stall och då jag och dottern är de som rider hästen mest (äldre häst som inte går alla dagar) får vi vara med och tycka. Problemet är att jag inte vet vad jag tycker!

Det står mellan dessa två stall:

Stall nr 1
Fint och fräscht, ganska nytt privatstall, 6 hästar. Spolspilta och varmvatten. Jättefina hagar och fin ridbana. Däremot ingen direkt inspirerande miljö att rida ut i, bara några raka grusvägar och, vissa tider på året, fält man får rida på. Alltså inte någon möjlighet till varierad uteritt direkt.
Stallet ligger bokstavligen fem minuters cykelväg från vårt hus.

Stall nr 2
Äldre mysigt privatstall, 6 hästar. Inga spolspiltor eller dyl. Okej hagar. Ingen ridbana vid själva stallet men flera, plus ridhus (mot avgift), plus terrängbana inom några minuters ridväg och många trevliga stigar och små vägar att rida på, både i skog och mer öppet.
Stallet ligger en kvarts bilväg bort.

På sätt och vis vill jag gärna välja stall nr 2 för ridmiljön, har ridit i området när jag var yngre och det är superhärligt. Men hagarna är verkligen väldigt mycket finare i stall nr 1 vilket så klart vore bättre för pållen och detta med närheten alltså! Dottern skulle kunna cykla dit själv och mysa häst, man skulle kunna kila inom när som helst osv. Så himla mysigt! Dottern kommer aldrig kunna åka till stall 2 själv då det inte finns kollektivtrafik. Hon är å andra sidan bara nio och kommer så klart inte vara i stallet massor själv.

Hästkompisarna och människorna i stallet känns likvärdigt så det räknar jag inte in.

Vad hade ni valt?
 
Jag rider nästan alltid ut så stall nr 2 hade nog jag gått på. Behöver inspirerende ridvägar och skog.
Beroende på hur ''ok'' hagarna är, bra ok eller dåligt ok :p

Sommartid går det att cykla till stall 2? Bilresan är så värt det för att komma till stallet och känna YES nu rider vi ut även om det ösregnar. Istället för ''åh nej vill inte''
 
Hade valt nr 1. Bara det finns några ridvägar och som du säger fält i perioder så tror jag det går att hitta lite inspo vid uteritt . Men det beror ju förstås på er själva - om ni till 90% vill ut och rida så lär det ju bli trist och begränsande.
 
Det är tyvärr inte cykelvänliga vägar till stall 2 så bil it is. Hagarna där är vanliga hagar, halvstora, platta, rätt leriga men det finns gräs också.

Hagarna i stall 1 är underbara! Stora, kuperade med träd för skugga och till och med en liten bäck som rinner genom den ena. Idylliskt för hästar.

När det gäller ridningen så rider dottern som håller på att lära sig rida mest på banan. Jag däremot älskar att rida ut, det erkänner jag. Det är vad som lockar mest med stall 2. Men då utgår jag ju mest från vad som vore bäst för mig. För hästen och dottern är nog stall 1 bättre.
 
Det är tyvärr inte cykelvänliga vägar till stall 2 så bil it is. Hagarna där är vanliga hagar, halvstora, platta, rätt leriga men det finns gräs också.

Hagarna i stall 1 är underbara! Stora, kuperade med träd för skugga och till och med en liten bäck som rinner genom den ena. Idylliskt för hästar.

När det gäller ridningen så rider dottern som håller på att lära sig rida mest på banan. Jag däremot älskar att rida ut, det erkänner jag. Det är vad som lockar mest med stall 2. Men då utgår jag ju mest från vad som vore bäst för mig. För hästen och dottern är nog stall 1 bättre.

Du har nog svarat på din egen fråga :)
Och vad otroligt många fördelar med förutsättningarna för hästen, samt för din dotter (och dig) med stallet så nära !
 
Hade det gällt mig hade jag antagligen valt nr 2, men vilken dröm för dottern att kunna cykla dit själv! Och att ha hästen på avstånd kort nog för att titta förbi lite när som :love:

Lastar och åker ni något med hästen? Har insett att jag egentligen lika gärna kan lasta och köra till härliga ridvägar som till ridhus.
 
Hade det gällt mig hade jag antagligen valt nr 2, men vilken dröm för dottern att kunna cykla dit själv! Och att ha hästen på avstånd kort nog för att titta förbi lite när som :love:

Lastar och åker ni något med hästen? Har insett att jag egentligen lika gärna kan lasta och köra till härliga ridvägar som till ridhus.

Nej vi har tyvärr ingen transport. Jag har faktiskt inte heller kört med hästtransport :o Men det kan man ju lära sig så klart. Vet inte om någon i stall 1 har transport som man skulle kunna låna. Men lastar du för att åka iväg och rida en timme eller två och kör hem sedan igen? Har aldrig ens slagit mig att man kan göra så. Jo, alltså för att rida för en tränare eller så men inte bara till vardags. Men det kan man så klart. Hästen i fråga är jättevan vid att åka, fd tävlingshoppare.
 
Det är tyvärr inte cykelvänliga vägar till stall 2 så bil it is. Hagarna där är vanliga hagar, halvstora, platta, rätt leriga men det finns gräs också.

Hagarna i stall 1 är underbara! Stora, kuperade med träd för skugga och till och med en liten bäck som rinner genom den ena. Idylliskt för hästar.

När det gäller ridningen så rider dottern som håller på att lära sig rida mest på banan. Jag däremot älskar att rida ut, det erkänner jag. Det är vad som lockar mest med stall 2. Men då utgår jag ju mest från vad som vore bäst för mig. För hästen och dottern är nog stall 1 bättre.
Är du säker på att det bara är dessa grusvägar i stall ett då? Eller är det de som står där som bara rider där ? Vet själv ett stall jag stod i där alla bara red några små rundor medans jag hittade massvis ridvägar längre bort.
 
Nej vi har tyvärr ingen transport. Jag har faktiskt inte heller kört med hästtransport :o Men det kan man ju lära sig så klart. Vet inte om någon i stall 1 har transport som man skulle kunna låna. Men lastar du för att åka iväg och rida en timme eller två och kör hem sedan igen? Har aldrig ens slagit mig att man kan göra så. Jo, alltså för att rida för en tränare eller så men inte bara till vardags. Men det kan man så klart. Hästen i fråga är jättevan vid att åka, fd tävlingshoppare.

Står med ridbana och rätt okej ridvägar men på vintern åker jag till ridhus några gånger i veckan, så då blir ju körningen en vana. Kör till terrängbanor på sommaren också ibland, men det blir ju mer som du säger för en träning för tränare. Blir inte lika ofta ut i skogen, men för att hålla igång lastningen började jag åka till lite härliga skogsområden i somras och det var så himla kul att rida på nya ställen så det kommer jag absolut att ta upp igen till våren!

Tagit med sambo och fika någon gång, men mest åkt själv (bl.a. hittat helt underbara sandvägar att galoppera på!). Blir någon timme eller två i skogen och sen hem igen.
 
Är du säker på att det bara är dessa grusvägar i stall ett då? Eller är det de som står där som bara rider där ? Vet själv ett stall jag stod i där alla bara red några små rundor medans jag hittade massvis ridvägar längre bort.

Jag bor ju som sagt i området och jag vet inga andra vägar än dem. Men å andra sidan har jag aldrig ridit här så det är helt klart värt att fråga de andra i stallet faktiskt.
 
Står med ridbana och rätt okej ridvägar men på vintern åker jag till ridhus några gånger i veckan, så då blir ju körningen en vana. Kör till terrängbanor på sommaren också ibland, men det blir ju mer som du säger för en träning för tränare. Blir inte lika ofta ut i skogen, men för att hålla igång lastningen började jag åka till lite härliga skogsområden i somras och det var så himla kul att rida på nya ställen så det kommer jag absolut att ta upp igen till våren!

Tagit med sambo och fika någon gång, men mest åkt själv (bl.a. hittat helt underbara sandvägar att galoppera på!). Blir någon timme eller två i skogen och sen hem igen.

Det låter ju helt underbart! Skaffar jag egen häst sedan i framtiden ska jag definitivt lära mig köra transport så man kan göra så här.
 
Det låter som stall 1. Bra hagar för hästen känns som bland det viktigaste för en äldre häst som inte rids varje dag.
Men sen måste ni ju titta på era behov också. Vad väger t.ex. tyngst för dottern som håller på att lära sig rida - ridbana direkt vid stallet eller en bit att gå/rida (efter trafikerad väg?) för att komma till ridbana/ridhus.
Spolspilta, nåt ni använder och behöver?
Hur ofta är ni i stallet? Är det nån dag i veckan spelar väl inte en bits resa nån större roll, men är det nästan varje dag är det guld värt att ha gång/cykelavstånd.
Osv osv.

Själv skulle jag aldrig stå i ett stall utan ridbana och spolspilta, för mig är det viktigare än bra ridvägar. Jag brukar ändå oftast hitta trevliga ställen att rida på, kanske får rida lite längre för att komma dit bara men för mig är det helt okej.
 
Stall nr 1 pga ridbana på gården, fina hagar och nära hem. Sålänge de går att rida ut lixom. Oavsett stall nr 1 pga hagar.
 
Är du säker på att det bara är dessa grusvägar i stall ett då? Eller är det de som står där som bara rider där ? Vet själv ett stall jag stod i där alla bara red några små rundor medans jag hittade massvis ridvägar längre bort.
Känner igen det där. Jag hittade ett stall med massor av skog och vägar att rida på och bad då de vuxna barnen att visa alla vägar och stigar i skogen. De hade ingen aning för de red aldrig i skogen :confused: där man kunde kombinera stigarna hur mycket som helst.
 
Med tanke på dottern och hennes ålder hade jag valt stall 1. Det är sån otrolig frihet att slippa vara beroende av föräldrar ständigt för att vara i stallet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 606
Senast: lizzie
·
  • Artikel
Dagbok Jag bytte stall i december efter att jag hamnat dels hamnat i mellan två parter som inte var helt överens och för att jag kände mej...
Svar
3
· Visningar
1 071
Senast: cirkus
·
Anläggning Är i full gång med att kika runt efter stallplats inför kommande häst. Eftersom det blir min första häst vill jag stå i ett större stall...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
7 326
Senast: fio
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp