Vilket sto skulle ni helst haft i avel?

Gabby_Ossi

Trådstartare
Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av dessa ston skulle ni helst haft i avel? Vilket sto's avkommor skulle vara mest attraktivt på marknaden?

Sto nr 1
e. Bernstein - Zinsky xx- Jaguar - Kaliber - Cyrano

Stofamilj 36. Mormorsmor Elit-prem, därefter inga speciella prestationer på mödernet.

Isabell
F. 1999

Startad med bra resultat, dock ej placerad, upp till 1.20 hoppning och CNC* Fälttävlan. Ej bedömd. Något äldre modell. Ordinära gångarter. Ok hoppteknik men ingen större kapacitet. Mkt bra inställning till hoppning och hinder. Vasst temperament.
En avkomma e. Jaguar Mail med mkt bättre gång än hon har själv. Hoppning vet vi ej än.
BLUP 124 i dressyr, 82 i hoppning

Sto nr 2
e. French Kiss - Bugatti Hilltop - D-Day - Napoleon - Flamingo

Stofamilj 50. uuu. , uuuu. och uuuuu. Elit-premierade. uuu. helsyster till svårklasshingstarna Amiral, Bombay, Cambay mfl. Mormor gångartsdiplom och klass I hoppning. Utöver modern även lämnat en avkomma med 47 hoppning och 45 dressyr, samt en med 47 p hoppning 46 p dressyr. Mor 47 p och 46 p hoppning. (poäng från 3-års alltså)

Svart
f. 2007

Ej visad än (skall förmodligen gå 3-års nu i vår). Tre bra jämna gångarter. Hoppar trevligt. Inte jättemodern i typen men mkt snygg. Tufft temperament.
Inget BLUP själv men mamman har 133 i dressyr och 96 i hoppning.

Sto nr 3
e. Sandakan - Master - May Sherif - Wersal - Guter Gast xx

Mormor helsyster till Kyras Matador II. Förutom modern även lämnat 1 avkomma med placeringar i Msv dressyr. Mamman lämnat 1 dubbeldiplom och två dressyrdiplom, samt hingst som gått bruksprov, av 3 bedömda avkommor.

Mörkbrun/svartbrun
f.2007

Inte heller visad, ska förmodligen gå 3-års till våren. Bra egen balans och bra bakbensaktivitet. Bra trav, lite sämre skritt och galopp. Ganska lätt modell med mer kortlinjerad. Ingen hopphäst. Lite känslig i temperamentet men ganska samarbetsvillig.
Preliminärt BLUP på 122 i dressyr och 82 i hoppning.
 
Sv: Vilket sto skulle ni helst haft i avel?

Oj,det var inte lätt :confused:
Jag gillar ju gulingar och är hoppryttare så det blir ju inte helt rätt.
Trots detta skulle jag nog valt sto 3 och innan Quickstar dyker upp och ifrågasätter så gjorde jag det valet fast jag normalt inte tar i en häst med May Sherif :o
 
Sv: Vilket sto skulle ni helst haft i avel?

2an utan tvekan. Den har mest meriterat möderne och det slår högst hos mig!

Jag kan köpa 1an av dig :angel:
 
Sv: Vilket sto skulle ni helst haft i avel?

Hade helt klart också valt tvåan.

Men kommer alltså Bollerup verkligen sälja det stoet??
 
Sv: Vilket sto skulle ni helst haft i avel?

Skulle oxå tagit tvåan. Meriterat möderne i flera generationer slår det mesta!
 
Sv: Vilket sto skulle ni helst haft i avel?

Hade helt klart valt tvåan, även om jag är väldigt svag för gulingar...
 
Sv: Vilket sto skulle ni helst haft i avel?

Allt är till salu till rätt pris - säljer jag de tre andra ska jag kanske kunna skrapa ihop :angel:

tilla alla:

Men jag är glad att de flesta säger 2an framför 3an - det är 2an som varit "min" häst, som jag egentligen känner mest för. 3an har jag tyckt rört sig bättre än 2an, men nu börjar 2an komma mer på plats och se trevligare ut. Däremot så tycker jag mödernet på 3an är intessant också - och kanske lite ovanligare i sverige?

1an vet jag att man kunde önska mer på mödernet och mer egna kvalitéer gångartsmässigt - men det är detta stoet vi för tillfället har, och ja, sen har hon ju färgen :angel:

Bra med input, tack så mycket! Kommer väga in fler saker än bara avelsvärdet men bra att höra lite åsikter utifrån :banana:

Men fortsätt gärna med fler synpunkter! :idea:
 
Sv: Vilket sto skulle ni helst haft i avel?

Jag skulle vilja säga så här att javisst är nog 2:an den som har bäst förutsättningar i aveln, MEN även om 1:an har sämst "meriter" så är det inte försumbart att färgen säljer.
Så även om avkommorna till det gula stoet troligtvis kommer att hålla sämre kvalitet så kanske avkommorna ändå är mer lättsålda?
Men alla avkommor blir ju sannolikt inte gula...
 

Liknande trådar

Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 456
Senast: Freazer
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
4
· Visningar
1 766
Senast: smulan87
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 100
Senast: Jate Volim
·
Avel Jag blev så inspirerad av alla hingstletartrådar, men ville inte kapa någons tråd så jag skapar en egen. Jag vill i framtiden betäcka...
Svar
2
· Visningar
952
Senast: AmyPond
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp