Vilket strö är bäst?

Vilket strö gillar ni bäst?


  • Antal omröstningsdeltagare
    82

Tinkywinky

Trådstartare
Hej! Då halmräkning blev skyhög så börjar jag fundera på att byta till kutterspån eller någon annan typ av strö. Har testat pellets men det blev för kissigt och dammigt sen lyckades min häst göra ett stort hål i mitten av bädden typ varje natt :meh: Tycker att halm har funkat bra att mocka i och han verkar trivas på det men som sagt har det blivit väldigt dyrt (dyrare i kilopris än mitt hö:eek:). Ska leta lite efter billigare halm men har inte hittat något än. Tänkte att de kanske är värt att testa med något annat strö? Vad tycker ni är bäst att mocka i och hur ofta fyller ni på?
 
Billigast och enklast för mig är halm. På senare år har jag börjat lägga halmpellets i botten och låtit hästarna stå på den någon vecka och sedan använder jag halm ovanpå pelletsbädden.
Här har det som sagt blivit det billigaste alternativet även det enklaste och det enda under den gångna vinter som passade alla hästar.
 
Torv, det enda som min inte hamnar på golvet med. Blandade ut med spånpellets ibland för att ljusa upp och fålite mer fukt :)
 
Har mest använt mig av kutterspån, men på senare även spånpellets. Just nu använder jag det senaste. Så enkelt att mocka!
 
Hej! Då halmräkning blev skyhög så börjar jag fundera på att byta till kutterspån eller någon annan typ av strö. Har testat pellets men det blev för kissigt och dammigt sen lyckades min häst göra ett stort hål i mitten av bädden typ varje natt :meh: Tycker att halm har funkat bra att mocka i och han verkar trivas på det men som sagt har det blivit väldigt dyrt (dyrare i kilopris än mitt hö:eek:). Ska leta lite efter billigare halm men har inte hittat något än. Tänkte att de kanske är värt att testa med något annat strö? Vad tycker ni är bäst att mocka i och hur ofta fyller ni på?
Du kan inte avfärda pellets efter att ha provat en sort. Det är enorm skillnad på olika märken och på de som är gjorda på trä och de som är på halm.

Både jag och pålle gillar halm men på grund av hosta är det inte ett alternativ.

Jag använder halmpellets. Det blir en mycket stabilare bädd än med spånpellets.

Jag är nyfiken på hampaströ men har inte hittat någon prisvärd återförsäljare för att prova.
 
Du kan inte avfärda pellets efter att ha provat en sort. Det är enorm skillnad på olika märken och på de som är gjorda på trä och de som är på halm.

Både jag och pålle gillar halm men på grund av hosta är det inte ett alternativ.

Jag använder halmpellets. Det blir en mycket stabilare bädd än med spånpellets.

Jag är nyfiken på hampaströ men har inte hittat någon prisvärd återförsäljare för att prova.
Har testat olika sorters pellets men inget av det har funkat speciellt bra :(
 
Just nu kör jag en blandning av halmpellets och hampa. Funkar super, luktar absolut ingenting. Men inte billigt. Då var spånpellets + kutter mkt billigare.
 
Efter massor med år m halm bytte jag till torv i botten m spånpellets ovanpå.
Två stooora skillnader - 75% mindre damm ( har fläkt m filter som jag rengör så jag ser verkligen skillnaden) samt mkt mindre gödselstack - mindre att mocka ut samt att den bränner ner mkt fortare. Aldrig mer halm f mig.
 
Just nu kör jag kutterspån då jag helt enkelt får mer för pengarna där mot pelletsen
. Hade pellets förut men sedan de bytte leverantör har priset stigit alldeles för mycket helt enkelt plus att jag inte tycker om just den sorten. Men iaf över kutterspånet har han just nu halm. Ser ut att bli ruskigt fin halm här i år så då får han nog fortsätta med samma kombo i höst/vinter så han har något och tugga på när höet är slut 😋
 
Gillar spån, ljust, suger upp bra, lätt att hålla rent och lättmockat.
Om man har tillgång till bra halm så är halm också bra, men svårare att få tag på bra halm utan mögelsporer och damm om man inte har samma leverantör. Vi står på halm idag, av bra kvalitet, men det tar lång tid att mocka tycker jag och tar mer plats på gödselstacken än tex spån.
Skulle aldrig orka mocka flera halmboxar per dag. För tungt för ryggen.

Spånpellets har jag aldrig förstått mig på. Tycker det är för bökigt.
 
Till ligghall eller box?

Ligghall - halm helt klart, kör bädd som mockas ut på våren med traktor. Hur mycket som går åt beror sedan på hur mycket ligghallen används.

Box - halmpellets eller spånpellets som hästen äter det första alternativet. Lätt att mocka och halmpellets suger åt bäst av det jag testat. Vet att vissa blöter upp pelletsen men har aldrig lyckats utan blir bara sämre uppsugningsförmåga, men kan behöva vattnas under torr sommar. Stor nackdel med spånpellets är att det fryser på vintern när det blir kallt i stallet så behövs blandas med litet kutterspån då.

Har testat papper och kartong, blåser från gödselstan och flyger runt på gården, papperssmaken känns i munnen.

Kutterspån, fastnar i hästens man, svans och på vissa tyger tycker jag.

Torv, stallet blir mörkt och tycker inte om torvbrytning.
 
Jag kör spånpellets. Nakdelar på vintern, fuktig bädd. Hästen kommer in med mycket snö och fukt i hovar som lägger sig i bädden, samt att det är fuktigt i luften. Jag tycker inte riktigt om tanken på att bädden är lite fuktig. På sommaren torkar bädden upp och blir snustorr. Det gillar jag inte heller. I synnerhet i släpljuset ser man hur mycket partiklar av damm, den rör runt. Ändå tycker jag att pellets är bäst. Lättast att mocka med. Hästen trivs. Min häst är en vispare och far runt lite i boxen så någon komplett bädd som är hård får jag inte, förrutom i kanterna.
Jag mockar bort kisset ned till betongen. Sopar lite på betongen för att få bort det mesta av kisset.
Jag snålar inte på spån. Jag kör i med djup bädd. Det fungerar bäst i längden för mig. Kanske dyrare men lättare att mocka och hästen kommer aldrig ned till betongsulan. Jag har satt upp en bräda mellan stolparna vid dörren så att inte spånet skall fara ut ur bädden.
 
Brukar blanda spånpellets och kutterspån, tycker det funkar toppen! Har kallstall så enbart pellets brukar frysa på vintern, inte kul att mocka dom dagar man kommer sent och stallet stått tomt i -23 grader i 12h... Blandar jag i kutterspån också blir det ”fluffigare” och fryser inte.
 
Varför halm för hästens skull? I princip ALLA studier som gjorts på olika typer strö visar att halm dammar klart mest och är sämst för hästarnas luftvägar...

Därför att min häst mår bäst med halm, hans mage har aldrig varit så stabil som den var den vintern han stod på halm. Jag vet att det beror säkert på att han fick i sig tillräckligt med fiber. Vet också problematiken med att lyckas lagra halmen rätt för att minimera risken för påverkan på luftrören.
Men enligt MIN åsikt så är halmen det bästa för min häst.
 
"Har testat papper och kartong, blåser från gödselstan och flyger runt på gården, papperssmaken känns i munnen."

Förlåt, men 😂😂😂😱
 
Är det någon som har sina hästar på råspån? Har hört att det kan va farligt att ha i längden, stämmer det?
 

Liknande trådar

Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 218
Senast: Fazeem
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 083
Senast: Calmiche
·
Hästvård Hej! Har lite frågor kring bädd till min häst, vad som kommer fungera bäst.. Testat endast spånpellets, det kissar han igenom på två...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp