Vilket strö är bäst?

Vilket strö gillar ni bäst?


  • Antal omröstningsdeltagare
    82
Spånpellets med ett par kilo halm i boxen är allra bäst.

Råspån gillar inte jag, svårt att få ut kisset annat än med skyffel är min erfarenhet.
 
I ligghallen (med stampat jordgolv) vill jag ha en tjock halmbädd.
I boxarna i stallet vill jag ha kutterspån eller möjligen torrt sågspån. (en blandning av detta är det allra bästa, om jag kan välja)

Råspån är fuktigt och stinker ofta terpentin, vilket ger fuktig stallmiljö och terpentinet gör luften ohälsosam att andas in.
 
Jag använder oftast halm men det blir väldigt skrymmande på gödselstacken, och har därför gått över delvis till spånpellets. Blir nyfiken på att testa torv.
Balarna kostar en del men är kanske dryga? det verkar ha bra uppsugningsförmåga.
 
Jag använder oftast halm men det blir väldigt skrymmande på gödselstacken, och har därför gått över delvis till spånpellets. Blir nyfiken på att testa torv.
Balarna kostar en del men är kanske dryga? det verkar ha bra uppsugningsförmåga.
Torv suger bra och är lättmockat men det bruna dammet hamnar överallt! På häst, inredningen, utrustningen, du snyter ut det när du kommer hem. Aldrig mer.
 
Torv suger bra och är lättmockat men det bruna dammet hamnar överallt! På häst, inredningen, utrustningen, du snyter ut det när du kommer hem. Aldrig mer.
Jag snyter personligen hellre torvpartiklar än andas i mig terpener

Jag använder olika stör till mina hästar men en sak är säker spån kommer inte in i mitt stall. Spån avger terpener som är direkt hälsoskadliga att det dessutom byts ner otroligt långsamt gör det ännu mindre attraktivt.
 
Beror på vilken sort man använder. Den jag hade dammade inte ett dugg. Bästa jag haft.
Vilken dröm, var hittade du den? Jag har växt upp i flera olika stall som använt torv och samma sak överallt.

Jag snyter personligen hellre torvpartiklar än andas i mig terpener

Jag använder olika stör till mina hästar men en sak är säker spån kommer inte in i mitt stall. Spån avger terpener som är direkt hälsoskadliga att det dessutom byts ner otroligt långsamt gör det ännu mindre attraktivt.
Så sant. Aldrig mer spån, en fånghäst fick spånbädd i våras och hela stallet stank.
 
Vi har haft råspån i alla år på ridklubben, inga problem med hästarna, bra hovar, ingen hosta, lättmockat (har bädd). Varför skulle det vara farligt?
Undrar detsamma, jag minns vi hämtade råspån direkt från sågen med skopa från traktorn och fyllde kärran och åkte hem. Hästen mådde bra och jag tyckte det spånet luktade godare än t ex kutterspånet som kommer i plastbalar, möjligt att det kom av att jag gillar doften av sågat gran/tall vilket det här spånet bestod av.
 
Jag har spånpellets, är ljust, fräscht och lättmockat så länge man strör tillräckligt. Har för mig att de två som sov inne gjorde av med 2-3 säckar tillsammans per vecka.
 
Jag har haft södra århults torv. Blev inte ens brunt i fönstret. Var väldigt anti torv innan då jag åxå upplevt att det dammat ner allt.
De levererar bergis inte till Stockholm. Hur lång tid använde du det? Jag tänker att alla kan ha tur med ett års produkt.
 
De levererar bergis inte till Stockholm. Hur lång tid använde du det? Jag tänker att alla kan ha tur med ett års produkt.
Vi har Torvmix - funkar perfekt, inget damm och luktar heller inte som jag tycker spån gör.... Vet inte om man får skriva ut produktnamn här men pm om du vill ha namn på vår lev
 
Spånpellets eller halmpellets är mitt enda alternativ. Har en väldigt liten bil utan dragkrok, så kan inte köpa annat än strö i pelletsform. Har inte plats i stallet att lagra stora leveranser av strö då vi är inhyrda.
 
Undrar detsamma, jag minns vi hämtade råspån direkt från sågen med skopa från traktorn och fyllde kärran och åkte hem. Hästen mådde bra och jag tyckte det spånet luktade godare än t ex kutterspånet som kommer i plastbalar, möjligt att det kom av att jag gillar doften av sågat gran/tall vilket det här spånet bestod av.
hämtade också spån direkt från sågen. Man fick packa själv i svarta sopsäckar
 
Halm var det gammelman funkade bäst på. Lättmockat, drygt (ca ½-1 bal/veckan), billigt, fräscht, höll värmen bra på vintern. Och han hade något att pyssla med
Hade ibland en tunn spånbädd underst, för att suga upp pinket.
Spån - funkade sådär, svårmockat. För han blandade ihop allt. Dyrt
Torv - funkade dåligt. Svårmockat med ren torvbädd, bättre med torvbädd under spån. Dyrt. La ett dammlager överallt
Papper - har jag bara mockat i när jag jobbade på Ultuna
 

Liknande trådar

Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 236
Senast: Fazeem
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 297
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 232
Senast: Calmiche
·
Hästvård Hej! Har lite frågor kring bädd till min häst, vad som kommer fungera bäst.. Testat endast spånpellets, det kissar han igenom på två...
Svar
11
· Visningar
2 095
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • hjälm till avlångt huvud?
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp