Vilket Strö ska man välja i höst?

Lihna

Trådstartare
Hösten är på väg med stormsteg och snart är det dags att stalla in hästarna. Mitt huvudbry just nu är bara vad jag ska välja för strö till boxen i år. Jag hämtar gärna ett stort lass på en gång och lagrar hemma i stallet, men jag vill att det ska vara prisvärt och trevligt att hantera. Min häst har inga problem med hosta, övervikt eller annat som kan ställa till problem vid val av strö.

Mina Funderingar:

*Spån - Finns överallt, men är dyrt. Förra året var det ju brist och det var stundtals väldigt svårt att få tag på. Betalar mellan 70-90 kr balen. Lätt att mocka och ser ljust och fint ut.

*Torv - Mörkt och tråkigt, går att få tag på billigt?

*Halm - Skulle jag hemskt gärna vilja ha, men är det svårt att få tag på? Dyrt? Vad ligger halm på i pris?

* Pappersströ - Känns bara onödigt dyrt?

* Halmpellets, coccospellets (som jag läste i en tråd, låter helknäppt!) - Men kan det vara ett prisvärt alternativ?

Vart vänder ni er när ni köper strö? Stora företag - känns som de tar överpriser. Jag har vänt mig till ett sågverk och fick där betala 68 kr/bal när jag köpte en hel pall. Fortfarande är priset hutlöst. Det går ju åt en hel del.

Tips, idéer och egna erfarenheter uppskattas! Kanske kan vi få detta att bli en tråd där vi tar upp alla olika strö, vilket är mest prisvärt? Själv bor jag i Jönköping, så för min del är det ju roligast att få veta priserna runt omkring min stadsdel. Men jämförelser vore också kul!

Lihna
 
Sv: Vilket Strö ska man välja i höst?

Jag kommer att använda halm som strö i år i ligghallen. Första året som jag har hästarna hemma så jag vet dock inte hur mycket som kommer att gå åt. Betalar ingenting till bonden som tar hem det till sig själv, utan det är lite tjänser och gentjänster ( lite smågull med kalvarna) att jag får ta.. Vet dock inte hur mycket varje bal väger men de är stora och 4-kantiga.

Tidigare år när jag bara haft en häst så har vi köpt spån gemensamt i det stall jag stått i. Hämtade det på sågen för 35kr per soppsäck, som vi packade själva. Enda alternativet häromkring är att köpa på granngården..
 
Sv: Vilket Strö ska man välja i höst?

Vi har alltid köpt spån sjukt billigt på en såg nästgårds. Han gick i samma klass som pappa så vi fick köpa för 5 kr/säck, packade själva. Nu sågar de inte längre utan säljer bara virke. Och spånbalar är ju jättedyrt :eek:

Så i vinter köper jag halm av en bonde i närheten istället. Han tar ju mest in till sig själv så jag köper ju bara några balar jämfört med vad han gör åt. Tänker ha spån i botten, ev blandat med torv. Kommer köpa det i affärerna men det kommer ju gå åt väldigt lite så känner att det här alternativet är mer prisvärt än spån för ca 600 kr per månad! (79 kr/bal eller 100 (!) kr per torvbal). Vet inte priset för halmen än men det är avsevärt billigare. Dessutom gillar jag att de har något att pilla i på natten.

Edit: Såg nu att vi bor i samma stad :D
 
Sv: Vilket Strö ska man välja i höst?

Vi har använt halm alltid och trivs med det. Vi köper av en bonde i närheten för 5kr/småbal. Du kanske har en bonde i din närhet som säljer halm? Fördelen med att ha det så nära är att man slipper stora kostnader för att hämta hem det =)
 
Sv: Vilket Strö ska man välja i höst?

Halm är billigt och relativt lätt att få tag på om man kan ta storbalar och om det varit ett bra halmår. Annars kanske man kan hitta fjolårshalm.

Pappers/kartongströ är faktiskt något billigare än spånbalar. Fungerar också mycket bra och dammar betydligt mindre än alla andra strösorter.
 
Sv: Vilket Strö ska man välja i höst?

Trevligt, då kanske jag skulle kontakta din bonde om halmbalar ;)!

Känns som en klar fördel med halm, just för att hästen har något att pilla i samt att det både ser och är så mysigt! Ett tunt lager spån/torv på botten gör det ju optimalt.

Iår verkar det bli ett bra halmår vad jag har förstått, så priserna är troligtvis lagom för min plånbok. Men vad har ni betalat för er halm?

Småbal, storbal? Känns ju vettigt om bonden har möjlighet att köra hem att ta storbal. Men det är ju lite svårt att hämta dessa stora själv. Ni som har använt småbal, har det fungerat bra?
 
Sv: Vilket Strö ska man välja i höst?

Torv har flera fördelar: bra uppsugningsförmåga, ganska luktfritt och bra att gödsla med (för den som ska sprida det på sina åkrar eller gödla trädgårdar med det)

Halmpellets är också bra, går åt lite, suger upp urin bra och luktar inte. Dessutom går det åt ganska lite i mängd. Hur bortforsling/"återvinning"/gödsling funkar vet jag inte.

Jag kommer att ha bädd med torv i botten och sen halm över i år.
 
Sv: Vilket Strö ska man välja i höst?

Spån är det billigaste alternativet för mig. Vi har 1 km till sågen och betalar bara 100 kr för en kubik. Billigare kan man inte ha det. Det fungerar absolut inte att köpa spån från exempelvis Staben, alltså i sådana där små inplastade balar. Då måste man vara miljonär men det absolut billigaste är att hämta spån på sin lokala såg.

/Isabel
 
Sv: Vilket Strö ska man välja i höst?

Jag kommer använda spån (köper helbal för 65 kr inkl moms) och så en ball träpellets (2250 kr/pall inkl moms) och det kommer mer eller mindre räcka hela vintern till 2 hästar.
 
Sv: Vilket Strö ska man välja i höst?

Jag kommer använda spån (köper helbal för 65 kr inkl moms) och så en ball träpellets (2250 kr/pall inkl moms) och det kommer mer eller mindre räcka hela vintern till 2 hästar.

Nyfiken hur du ska använda träpelletsen? Antar det är eldningspellets du menar?
 
Sv: Vilket Strö ska man välja i höst?

Jag kommer strö med spån och torvmix. Jag föredrar eg spån, köper balat, dammavskiljt (dyrt). Haft ponnyn på halm tidigare år, men tror inte jag går tillbaka faktiskt.

Förra vintern när bristen slog till så gick inte få tag i halm. Hade då ponnyn också på spån, men han grisar och gräver i det. Sen tog spånet slut. Då hade jag båda på torvmix, jag HATAR torv egentligen men insåg att torvmix faktiskt fungerade riktigt bra för ponnyn. Så när det kom spån igen fick ponnyn stå kvar på torvmix och fbl på spån.

Nu står båda på spån, ponnyn fick fång. Men jag tror jag byter till torvmix på honom när han får komma ut i hage etc igen och bara står inne nattetid. Det enda som gör att jag tvekar är att torvmixen fryser så jag fick släpa in och tina i huset förra året =/
 
Sv: Vilket Strö ska man välja i höst?

Nyfiken hur du ska använda träpelletsen? Antar det är eldningspellets du menar?

Ja eldningspellets fast som naturprodukt dvs utan några konstiga grejer i. I en av hästaffärerna här säljer som jättemycket av det som stö. Är ju som spån när dom trampat upp det.

Kommer lägga 3-4 spån i botten och så ha pellets ovanpå det och fylla på med pellets när det behövs. Det ligger still till skillnad från spån som blir flygit och dammigt (pellets dammar inte alls).
Fyller sedan på med spån om det blir för platt.

En pall är ca 53 påsar pellets med 16 kg i varje.
 
Sv: Vilket Strö ska man välja i höst?

Fast pelletsen faller ju sönder i sågspån (dvs smul) när den blir blöt? Stor skillnad mot kutterspån?

Naturprodukt är det oavsett, är inga konstiga grejer i eldningspellets.

Att jag undrade var för vi eldar med pellets och tanken slagit mig hälla det i boxarna, dock tror jag ponnyn skulle äta av det. Jag har provat ha det i kattlådan (många har det ju som kattströ) men det blev svårt att städa den, det stank och ffa så det blir ju verkligen sågspån när de faller sönder. Därför jag inte provat i boxarna än ;)
 
Sv: Vilket Strö ska man välja i höst?

Varför måste du ha balar om du ska ha spån? Den vanliga spånen hos sågverken är inte speciellt dyr. Inte i dina trakter. Men vill man ha kutterspån i bal är det dyrt.
 
Sv: Vilket Strö ska man välja i höst?

Vi använder halm till våra hästar. Förra året köptes det in i storbal för 250kr inkl. hemkörning. Dock tyckte vi inte dessa var jättepraktiska för de fick ligga i stallgången ibrist på bra förvaringsutrymmen.

Innan dess så har vi haft småbalar som kostat 10kr styck. Lätta att hantera och dessutom kan vi få upp dom på loftet ovanför stallet :banana:
 
Sv: Vilket Strö ska man välja i höst?

Då jag bara har ett litet loft ovanpå stallet där det får plats ca 200 småbalar (just nu har vi höbalar där), så har vi inte plats att förvara nån halm eller annat inomhus... så jag har bara alternativet att använda spånbalar, köper för 55 kr/bal i år.
 
Sv: Vilket Strö ska man välja i höst?

Jag vet inte vad halmen kostar. Tänkte köpa av en bonde som gått på samma skola som pappa så vi brukar få lite extrapris ;)
 
Sv: Vilket Strö ska man välja i höst?

Jag använder Halmpellets. Oslagbart bästa strö jag haft iaf! Ljust, fint, bra uppsugning utan att bli kladdigt(som torv blir t.ex.), luktar inget, lättmockat med i princip inget spill.

Jag kommer inte köpa något annat strö även om halmpelletsen är dyrt så är det så grymt bra så det är värt det!


Jag råkade dessutom under en störtskur få översvämmning i ligghallen för ett par veckor sedan (ett dike blev tätt så det rann en flod rätt in!) o tro det eller ej, men jag fick krattat runt i ströet ett par gånger o nu har det torkat o e nästan lika fint som innan! Fantastiskt!
 
Sv: Vilket Strö ska man välja i höst?

Varför inte pröva Mini strö? Ska gå åt betydligt mindre av det än vanligt spån och det verkar lätt mockat. Är även ljust och fint i boxen.
Är sugen på att pröva till stallet men problemet är transporten upp hit då återförsäljaren saknar transportförbindelse med norra landsändan... som vanligt alltså - SUCK!!!

Annars verkar det helt klart prisvärt! Kolla upp det på webben.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tråden låstes, precis när jag skrivit en massa:mad:.;) Det som slår mig, när man läser lösdriftstrådar är att folk reagrerar på...
2
Svar
27
· Visningar
3 785
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp