Vilket Strö ska man välja i höst?

Sv: Vilket Strö ska man välja i höst?

vem säljer mini strö och vad är det?
 
Sv: Vilket Strö ska man välja i höst?

Jag kommer att använda torv i år iom att det är det som de använder i nya stallet. Fåt betala ca 1000 kr för en pall. (Har för mig att hon sa att det var runt 15 balar?)
 
Sv: Vilket Strö ska man välja i höst?

Halm i småbalar, ca 6-10 kg st, eftersom det ingår i stallhyran.
Har vanlig mockning, dvs ut med allt skit och blött halm varje dag.
Efter en "grundning" med ca 4-5 balar, lägger jag in ca 2 bal i veckan.
 
Sv: Vilket Strö ska man välja i höst?

Ja, spånbalar är jättedyrt. Och miljonär är man ju inte. Än. ;)

Tycker att det är väldigt olika priser på "hämtspån" som man packar själv i sopsäckar på sågeriet. En del betalar 25:- säcken, andra en tia och en del får det gratis... Känns som att vi hästägare blir litegranna utnyttjade?

Spånbalarna jag köper på pall från sågeriet kostar 65:- styck, säg att man använder 1 ½ i veckan. Det blir 390:- i månaden på strö. Nästan 4700 på ett år. Känns egentligen inte så mycket. Eller, vad tycker ni? Vad landar ert pris på?
 
Sv: Vilket Strö ska man välja i höst?

Kl Vi använder halm. Självklart för mig. Lätt att mocka, hästarna har ngt att pilla med o det är billigt. Betalar 100 för en rundbal, går åt ca en bal per vecka åt fyra hästar.
 
Sv: Vilket Strö ska man välja i höst?

Jag betalar ca 2000 kr per år i strö, då använder vi halmpellets och förmodligen har jag räknat högt.
 
Sv: Vilket Strö ska man välja i höst?

Permanentbädd med torv
+det bästa för att hålla ner ammoniak i stalluften, lättjobbat, liten total mängd på dyngkasen, går bra att sprida direkt på vallen o dra ut med en gräsharv.
-dammigt o ganska dyrt, måste forvaras varmt/tinas på vintern.
PL
 
Sv: Vilket Strö ska man välja i höst?

Jag har nyligen varit och hämtat väldigt fint kutterspån på en såg i närheten. Egentligen föredrar jag råspån men kutter är enklare att hämta eftersom det är lättare samt att det inte fryser på vintern, och vintern är lång här.
 
Sv: Vilket Strö ska man välja i höst?

Här har inte bönderna fått in nån halm på 2 år o det ser illa ut även iår pga regn. Iår blir det torvströ, har aldrig haft det innan
 
Sv: Vilket Strö ska man välja i höst?

Jag själv föredrar att ha ett lager torv i botten sen ha halm ovanpå. torven suger upp bra och det blir lätt att mocka.


Alternativt ett lager spån sen halm ovanpå det.
 
Sv: Vilket Strö ska man välja i höst?

har torv, men fick förmånen å testprova kartongströ , hitintills är jag positivt överraskad måste jag tillstå.

Väldigt lätt å hantera ligger i 10 kilos balar väl förslutna går att lagra mycket väl ute.

Upplevde de som att de blev varmare i stallet å torrare

Lika lätt å mocka som torv . ( har en skitgris ibland )

kisste klumpar sig väl blir som i en kattlåda med kattströ , håller ihop väl.

Kartongbitarna ruttnar ner väldigt fort på dygnstaden

lätt å skaka utr dygngrepen drygt har inte fyllt på något i en vecka..

får se om det gäller i framtiden .

kan tänka mig å byta från torven.

jajust ja.. pållen är lite dammkänslig så de är bra de inte dammar något.
 
Sv: Vilket Strö ska man välja i höst?

Hej alla tänkte låna tråden lite om jag får?!istället för att starta en ny.

Vilket strö alternativ är bäst för en häst som hostar lätt?

har märkt att i lösdrifter med betongplatta iaf ny betong platta så avger den något slags damm, någon mer som märkt det? hästarna hostar mycket pga detta.
tycker ni att lösdrifter med jordgolv är bättre pga detta???

gärna ett billigt alternativ med...kommer att ha mina hästar på lösdrift men kommer nog strö upp boxarna endå ifall de behöver stå inne.
 
Sv: Vilket Strö ska man välja i höst?

Jag har nyligen varit och hämtat väldigt fint kutterspån på en såg i närheten. Egentligen föredrar jag råspån men kutter är enklare att hämta eftersom det är lättare samt att det inte fryser på vintern, och vintern är lång här.

vilket av de alternativen är det som dammar och är "sämst"?
 
Sv: Vilket Strö ska man välja i höst?

Jag använder torv och spån till mina hästar. Har permanentbädd och lägger in torv i botten och sen lägger jag en spånbal överst för att det ska bli lite lättare att hitta bajset.
Köper torv från torvmossen som torkar och balar det. Kostar 50 kr/ bal. Finns ca 4-5mil från Jönköping. Bra service när man hämtar och får hjälp att lasta.
Spånen köper jag också från tillverkare som packar. Kostar 55kr/ bal.
Fördelen med torv är att det är lätt att bli av med gödseln på sommaren. Folk får hämta gratis till sina land och jag slipper köra bort det:D.
När jag fyller upp på hösten lägger jag in 6 balar i varje box. Blir ca 15 cm tjockt. Sen får de packa det innan jag lägger in mer.
När bädden är färdig gör jag av med 1 bal i veckan till 2 hästar.
 
Sv: Vilket Strö ska man välja i höst?

Lite KL*

Tänkte fråga er som har torvmix:
om ni bara tar bort bajs och synligt kiss, hur tjockt lager har ni i en box?
Mina grannar har torvmix och har ca 5 cm och på vissa ställen ser man golvet.
Jag tycker det ser väldigt hårt och kallt ut, särskilt nu när det frusit oxå.

Själv har jag 30 cm halm och våra hästar ligger ner på morgonen kl 5 när sambon tar ut medans de andra alltid står upp. Vi har aldrig sett dessa hästar ligga ner oavsett vilken tid på dygnet man är i stallet.
 
Sv: Vilket Strö ska man välja i höst?

Ni som använder halm. Hur mycket går det åt per häst och vecka?
 
Sv: Vilket Strö ska man välja i höst?

Jag har bädd.
Lade sågspån i botten och sen ca 3-4 balar halm.
Tar bort synligt kiss och allt bajs och lägger in ca 2 i veckan då jag vill att det alltid ska vara torrt överst.
 
Sv: Vilket Strö ska man välja i höst?

Den vanliga spånen hos sågverken är inte speciellt dyr. Inte i dina trakter.

Här där jag bor är det nästan alltid krig om spånet på sågen och i år fanns det inget alls eftersom det knappt byggs nåt och således hyvlas inget heller.
 
Sv: Vilket Strö ska man välja i höst?

Åt min gubbe som har halmbädd (tar ut skit och ev upptrampat blött halm varje dag) - går det åt 2-3 balar i veckan. Balarna är små, väger runt 6-9 kg st. Kornhalm och havrehalm.Hyfsad stor box, vet ej storleken, men räcker bra till min kblstravare 158 hög, som gärna ligger och sover...:laugh:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tråden låstes, precis när jag skrivit en massa:mad:.;) Det som slår mig, när man läser lösdriftstrådar är att folk reagrerar på...
2
Svar
27
· Visningar
3 788
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp