Vilket täcke ska jag välja?

Amble

Trådstartare
Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för dag. Är det för varmt, är det för kallt? Man släpper ut hästen naken och så börjar det regna – står han alldeles blöt och fryser nu?

Är hästen för varm eller kall?

Hur ser du då om din häst är för varm eller kall?

En kall häst

En kall häst vill göra av med så lite energi som möjligt. Det gör den genom att stå still (gärna nära en annan häst för att hjälpas åt att hålla värmen), resa håren i pälsen för bättre isolering och ta färre men djupare andetag. Fryser hästen vill den också gärna stå i lä, om det finns. Den kan också försöka öka sin värmeproduktion genom att äta mer (grovfoder är extra viktigt när det är kallt) och skaka på musklerna.

En varm häst

Att hästen blir för varm är vanligare än att den fryser. Tecken på detta är att hästen är rastlös, trampar omkring och är svettig över revben och bog. Hästar kan också anpassa sin kroppstemperatur på halsen. Ett täcke med hals ökar därför risken för överhettning.
 
Jag tycker bara det är jobbigt när det är varmare på höst o vår, när det riskerar att vara för varmt med regntäcke på alls. Annars upplever jag att min häst bara med skydd av täcke (har gått med 50 g nästan hela vintern) klarar ett väldigt stort spann numera när han är mera avspänd och harmonisk i kroppen. Han har haft 100 g när det varit snöstorm eller några minus o allmänt trist typ.
 
Har ett Bucas Freedom 150g som standardtäcke, men lägger på ett 300g om det blir kallare än -10. Har hals, men skippar att sätta på det. Hästen är oklippt och ganska långhårig. Funderar nu på att köpa ett ofodrat, eller 50g regntäcke att byta till när graderna börjar gå uppåt. Men har svårt att bestämma mig för vilket och vilket märke och modell. Något tips?
 
Har ett Bucas Freedom 150g som standardtäcke, men lägger på ett 300g om det blir kallare än -10. Har hals, men skippar att sätta på det. Hästen är oklippt och ganska långhårig. Funderar nu på att köpa ett ofodrat, eller 50g regntäcke att byta till när graderna börjar gå uppåt. Men har svårt att bestämma mig för vilket och vilket märke och modell. Något tips?
Om bucas passar hästen är det säkert bra även i mindre tjocklek 😊
Jag gillar inte helt ofodrade, köper helst sådär 30-50 g. Känns som att de ofodrade blir superkalla på ryggen när det regnar mycket..
 
Har ett Bucas Freedom 150g som standardtäcke, men lägger på ett 300g om det blir kallare än -10. Har hals, men skippar att sätta på det. Hästen är oklippt och ganska långhårig. Funderar nu på att köpa ett ofodrat, eller 50g regntäcke att byta till när graderna börjar gå uppåt. Men har svårt att bestämma mig för vilket och vilket märke och modell. Något tips?

Jag köpte mitt första Bucas i höstas. Gillar det jättemycket! Inget skav alls trots oklippt o långhårig häst. Irish 50 g. Klart mest använda täcket i vinter och så lätt och enkelt.
 
Jag köpte mitt första Bucas i höstas. Gillar det jättemycket! Inget skav alls trots oklippt o långhårig häst. Irish 50 g. Klart mest använda täcket i vinter och så lätt och enkelt.
Har precis beställt ett Irish 50g! Men blir ett sånt täcke för varmt som regntäcke i sommar? Velade mellan ett Irish 50g och ett Freedom 0g.

Är nöjd med mitt Freedom 150 g, inget skav och sitter bra och håller tätt. Till skillnad från det tjocka vintertäcket från Fairfield som jag köpte när han skulle stå i uteställ mitt under värsta kylan. Tog på det under några dagar nu igen när det blev kallt, men hann inte byta tillbaka så han hade det på sig när det regnade en hel dag. Dyngsurt täcke och fuktig häst!
 
Har precis beställt ett Irish 50g! Men blir ett sånt täcke för varmt som regntäcke i sommar? Velade mellan ett Irish 50g och ett Freedom 0g.

Är nöjd med mitt Freedom 150 g, inget skav och sitter bra och håller tätt. Till skillnad från det tjocka vintertäcket från Fairfield som jag köpte när han skulle stå i uteställ mitt under värsta kylan. Tog på det under några dagar nu igen när det blev kallt, men hann inte byta tillbaka så han hade det på sig när det regnade en hel dag. Dyngsurt täcke och fuktig häst!

Min upplevelse med Fairfield också. Läcker som såll så fort det blir mer än duggregn.

Angående tjocklek på täcke på sommaren: behöver din häst regntäcke på sommaren? De flesta hästarna smälter inte av att bli blöta (Fröken var dock av annan åsikt) och är det "varmt" så har jag fastnat för flugtäcken med regntät rygg, just för värmens skull
 
Har precis beställt ett Irish 50g! Men blir ett sånt täcke för varmt som regntäcke i sommar? Velade mellan ett Irish 50g och ett Freedom 0g.

Är nöjd med mitt Freedom 150 g, inget skav och sitter bra och håller tätt. Till skillnad från det tjocka vintertäcket från Fairfield som jag köpte när han skulle stå i uteställ mitt under värsta kylan. Tog på det under några dagar nu igen när det blev kallt, men hann inte byta tillbaka så han hade det på sig när det regnade en hel dag. Dyngsurt täcke och fuktig häst!

Med tanke på att min haft det som vintertäcke så ja iaf till min häst 😅 jag hade velat ha ett tunt regntäcke till att växla med vår/höst o funderar på deras typ sunshower eller vad det heter. Sommartid har min I princip aldrig täcke, vi har två olika ligghallar han frekvent använder vid minsta missnöje med vädret. Annars hade jag nog också tittat på något som @Elo skriver.
 
Har precis beställt ett Irish 50g! Men blir ett sånt täcke för varmt som regntäcke i sommar? Velade mellan ett Irish 50g och ett Freedom 0g.

Är nöjd med mitt Freedom 150 g, inget skav och sitter bra och håller tätt. Till skillnad från det tjocka vintertäcket från Fairfield som jag köpte när han skulle stå i uteställ mitt under värsta kylan. Tog på det under några dagar nu igen när det blev kallt, men hann inte byta tillbaka så han hade det på sig när det regnade en hel dag. Dyngsurt täcke och fuktig häst!
Jag brukar använda 50g om det ska vara riktigt oväder på sommaren, kallt och mycket ihållande regn. Annars när det är varmt använder jag sånt kombinerat flug-regntäcke, om hästen ens behöver täcke då.
 
Min upplevelse med Fairfield också. Läcker som såll så fort det blir mer än duggregn.

Angående tjocklek på täcke på sommaren: behöver din häst regntäcke på sommaren? De flesta hästarna smälter inte av att bli blöta (Fröken var dock av annan åsikt) och är det "varmt" så har jag fastnat för flugtäcken med regntät rygg, just för värmens skull
Haha, nej, det tänkte jag inte på! Han behöver nog inte regntäcke på sommaren om det inte blir kallt och ihållande regn.

Är helt ny på detta med täcken på häst. Hade fjording för hundra år sedan som absolut inte behövde täcke (ändå hade han ett svettäcke i nät och ett jättefint vintertäcke, tror nästen det var Bucas, som användes under en kort period när han stod uppstallad för att "alla andra" hade täcke på sina hästar). Och det är väl ungefär likadant nu. Alla hästar i stallet har täcken i alla möjliga varianter (privathästarna har halstäcken med). Men de flesta är klippta med. Min kom ju från Belgien i december oklippt och med täcke på, så jag fick ju fortsätta med det.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 015
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 133
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 260
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Hej! Har nyligen köpt min första häst och skulle vela höra hur ni gör med täcken😊 Jag vet på ett ungefär men hade ändå velat höra hur ni...
Svar
11
· Visningar
1 403
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp