Vilket torrfoder? Och andra foderfrågor

Caoimhe

Trådstartare
Hej!

Min kattunge (4 månader) har ätit Royal Canin sedan hon började äta torr- och våtfoder, men det är ett foder jag känner att jag inte vill fortsätta ge henne, då det egentligen inte ska vara ett särskilt bra foder. Därför letar jag efter något spannmålsfritt med så lite grönsaker/annat i som möjligt. Jag vill alltså ha ett bra foder med hög kötthalt. Jag har då börjat fundera på Orijens Cat & Kitten eller Purenaturals Kitten. Det senare märket har jag inte jättestor koll på, men jag tror att båda märkena ska vara bra när man kollar innehållsförteckningen? Vad är era åsikter? Finns det någon annan sort som ni rekommenderar?

Nu har jag dock blivit ännu mer konfunderad efter att jag ska ha läst att man egentligen inte bör ge katten fisk/produkter med fisk. Hur väl stämmer det? Båda torrfodren ovan innehåller ju fisk på något vis, även om det inte är huvudingrediens.

Tanken är också att börja ge henne Mjau blötmat istället för RCs kattungeblötmat. Hur är det med våtfoder - ska det vara kattungeanpassat, eller är det endast en försäljningsteknik? Kan jag välja och vraka bland Mjaus sorter, eller endast hålla mig till deras kattungesort? Och ska det vara någon invänjningsperiod där, på samma sätt som man måste byta torrfoder långsamt?

Så många frågor! Jag önskar att jag hade kunnat läsa mig till allt det här på egen hand, men ju mer jag läser, desto mer korkad känner jag mig. Därför förlitar jag mig på er bukefalister och hoppas att ni är klokare än vad jag är. :)
 
Våtfoder som huvudfoder är de bästa, mkt pga vattenhalten. Katter har ingen törstkänsla därav att njurarna ofta tar stryk. Sen är det ju aldrig fel att ge lite torrfoder oxå för tändernas skull, mot tandsten. Vet inte om det faktiskt hjälper men har hört det av veterinär. Mjau Är ett jättebra foder, som blötmat. Sålänge katten håller bra hull behöver du nog inte ha något speciellt kattungefoder. :)
 
Sen är det ju aldrig fel att ge lite torrfoder oxå för tändernas skull, mot tandsten. Vet inte om det faktiskt hjälper men har hört det av veterinär.
Det är rent skitsnack. Råa ben (t.ex. kycklingvingar eller liknande) motverkar dock tandsten.

@Caoimhe Jag hade kört på en invänjningsperiod till en kattunge, men är inte helt säker på att det behövs när det gäller blötmat. Bättre att vara försiktig så magen vänjer sig.
 
Tack för era svar!

Någon som har tips på hur jag kan vänja in henne på blötmaten? Det går inte så bra... Jag försöker att bara ge henne pyttelite åt gången, men när hon fått av maten så blir hon, tja, inte så bra i magen. Inte diarré, men absolut för mjuk avföring. Det fastnar i hennes päls, trots att jag har försökt frisera henne i bak. Hon tycker givetvis att det är obehagligt, och jag lyckas inte få tag på henne förrän hon gnidit rumpan över halva lägenheten. Inte så kul att behöva duscha kise + städa golv klockan halv tre på natten/sju på morgonen. :( Så något gör jag ju fel. Eller så tål hon inte maten? Jag har läst att vissa katter inte kan äta Mjaus blötmat då de blir så dåliga i magen.
 
Det kan vara så att hon inte tål blötmat men prova gärna några olika sorter innan du utesluter det helt. Jag har en katt som inte ens klarade en tugga blötmat som yngre. Hon fick diarré direkt och blev riktigt dålig. När hon sedan började bli till åren och fick stora problem med förstoppning provade jag försiktigt med blötmat igen och det var precis vad hon behövde. Hon klarar dock inte mjaus sortiment (och inte en hel massa andra sorter heller) utan hon äter friskies portionspåsar. Nu är inte friskies något jag skulle ge i normalfallet men det var det hon åt och tålde så det fanns inget val.
 
Jag har gett Acana Grasslands till Lava och nu gått över till Taste of the wild (hade helst gett Orijen men plånboken tycker det är sådär..) och tycker båda dom är bra i förhållande till pris.

Nu har Lava inga problem med foder eller foderbyten men färskfoder kanske skulle var något att prova om din katt visar sig inte klarar blötmat? Efter en lång invänjningsperiod äter nu Lava färskfoder hellre än blötmat till min stora lycka!
 
Hon äter ju som sagt Royal Canins blötmat för kattungar (Kitten Instinctive) utan några som helst problem. Så hon kan äta blötmat - det är invänjningen på Mjaus blötmat som går trögt. Men jag inbillar mig att det går lite bättre nu. Hon får väldigt, väldigt små portioner i taget, och jag tror magen börjar vänja sig så smått. Så jag ska försöka kämpa ett tag till och se om det så småningom går att vänja henne vid Mjau. Annars får jag leta upp ett annat märke som i alla fall kan tänkas vara bättre än RC.
 
Okej, nej, nu ger jag upp på Mjaus blötmat! Det fungerar helt enkelt inte med hennes mage. Så fort hon får lite RC istället för Mjau så blir hon bra i magen igen, men får hon Mjau så blir det kaos. Den senaste veckan tycker jag har varit värre än någonsin, så nu ger jag upp. :(

Finns det något annat blötfoder som är bra som hon kan tänkas tåla? Jag antar att Bozita är för likt Mjau för att det ska ha någon positiv effekt.
 
Lånar tråden lite, hoppas det är okej. Vad är det för skillnad på kattmat och hundmat i "standardfallet"?
Varför kan man inte ge hundfärskfoder?
 
Finns det något annat blötfoder som är bra som hon kan tänkas tåla? Jag antar att Bozita är för likt Mjau för att det ska ha någon positiv effekt.
Vad jag förstått finns det många katter som inte tål Mjau, men som kan äta Bozita utan problem. Det kanske är värt att testa innan det avfärdas? Har du testat någon annan blötmatssort annars så du vet att hon tål det?
 
Vad jag förstått finns det många katter som inte tål Mjau, men som kan äta Bozita utan problem. Det kanske är värt att testa innan det avfärdas? Har du testat någon annan blötmatssort annars så du vet att hon tål det?
Ja, hon tål Royal Canins Kitten Instinctive (gravy), så en sorts blötmat klarar hon i alla fall. Men med tanke på vad den innehåller så är det ingenting jag vill fortsätta ge henne.
 
Lånar tråden lite, hoppas det är okej. Vad är det för skillnad på kattmat och hundmat i "standardfallet"?
Varför kan man inte ge hundfärskfoder?
Hundfärskfoder innehåller inte tillräckligt med tiamin, ett ämne som finns i rött kött o som är livsnödvändigt för katter.
 
Vad är det egentligen för skillnad på Bozitas (och Mjaus, för den delen) kattungemat och vanliga mat? En annan tycker att det vore lite roligt med variation på smakerna, men det finns bara en variant av kattungefoder. Å andra sidan kanske det är dumt att försöka sig på mer än en smak i taget om hon nu är så känslig. :P Men för framtida referens. :)

Edit: Syftar såklart på blötmaten.
 
Jag gick till en djuraffär i närheten för att köpa ett paket Bozita för att se om lilldamen tål det. Tyvärr hade de inte kattungevarianten, men det skulle tydligen gå lika bra med vuxenvarianten. Hur som helst rekommenderade mannen i butiken färskfoder, och jag fick en påse med VOMs kyckling gratis för att kunna testa. :love: Jag är fortfarande lite osäker på hur jag ska servera det (kan det tina i rumstemperatur?) men Luna har i alla fall inte varit dålig i magen de senaste dagarna. :heart

Men jag tänkte ändå fråga. "Måste" man hålla på med s.k. BARF (för jag antar att VOMs mat går under den kategorin) på heltid, eller går det bra att varva med blöt+torrfoder? När hon fortfarande är kattunge (dessutom "för liten" för sin ålder, enligt mig) så vill jag att hon ska ha tillgång till foder dygnet runt och har därför torrfoder framme hela tiden. Jag fasar för tillfället över till Acana, då det är bättre än RC, så det är ju inte uruselt torrfoder hon får heller.

Att det ska vara så komplicerat med mat! :p
 
:banghead:
En snabb titt på deras hemsida och så står det klart och tydligt att fodret kan blandas med både torr- och blötfoder. Kanske jag skulle lära mig att kolla först och, om jag inte får något bra svar, fråga sedan? :idea:
 
:banghead:
En snabb titt på deras hemsida och så står det klart och tydligt att fodret kan blandas med både torr- och blötfoder. Kanske jag skulle lära mig att kolla först och, om jag inte får något bra svar, fråga sedan? :idea:
Det räknas inte som barf iaf :).
 

Liknande trådar

Katthälsa Gissar på att detta är en ständig fråga och att svaret allt som oftast är: blötmat eller barf inte torrfoder. Nu är problemet att det...
Svar
10
· Visningar
3 634
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Vår kastrerade hankatt på 8 år har hela livet haft problem till och från med kliande öron , svarthaka och stort pälssläpp. (Men får inte...
Svar
6
· Visningar
2 638
Övr. Katt Jag har ett dilemma och skulle behöva bolla lite. Honkatt, faller lätt ur och har varit väldigt kräsen. Hon är liten till växten och...
Svar
4
· Visningar
870
Senast: Centaur
·
I
Katthälsa Hej! jag har en liten 19-årig kisse som fick njursvikt i höstas. Har sen dess krånglat med alla de sorters njurfoder som jag känner...
Svar
2
· Visningar
8 551
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp