Vilket torrfoder

Sporthorse

Trådstartare
FODER NUMMER 1:

Köttmjöl från vildsvin (30 %), köttmjöl från frigående lamm (25 %), gula ärter (20 %), kycklingfett (med tokoferoler som konserveringsmedel, 10 %), kycklinglever (3 %), äpplen (3 %), tapiokastärkelse (3 %), laxolja (2 %), morötter (1 %), linfrö (1 %), kikärter (1 %), hydrolyserade kräftdjursskal (en källa till glukosamin, 0,026 %), broskextrakt (en källa till kondroitin, 0,016 %), bryggerijäst (en källa till mannanoligosackarider, 0,015 %), cikoriarot (en källa till fruktooligosackarider, 0,01 %), yucca schidigera (0,01 %), alger (0,01 %), psylliumfrö (0,01 %), timjan (0,01 %), rosmarin (0,01 %), oregano (0,01 %), tranbär (0,0008 %), blåbär (0,0008 %), hallon (0,0008 %).


FODER NUMMER 2 (saknas dock procentenheter):

Nötkött, ärtor, kikärtor, lammjöl, rapsolja, äggprodukter, vildsvin, havsfiskmjöl, bryggerijäst, tomatmos, linfrö, naturlig smak, salt, kolinklorid, torkad cikoriarot, tomater, blåbär, hallon, yucca schidigera extrakt, lactobacillus acidophilus, bifodobacterium lactis, lactobacillus reuteri, vitamin E tillskott, järnproteinate, zinkproteinate, kopparproteinate, järnsulfat, zinksulfat, kopparsulfat, kaliumjodid, tiaminmononitrat (vitamin B1), manganproteinate, manganoxid, askorbinsyra, vitamin A tillskott, biotin, niacin, kalciumpantotenat, mangansulfat, natriumselenit, pyridoxinhydroklorid (vitamin B6), vitamin B12 tillskott, riboflavin (vitamin B2), vitamin D tillskott, folsyra.

FODER NUMMER 3:

Färsk benfri Angus (8 %), rått gräsuppfött lamm (7 %), färskt Yorkshiregriskött (7 %), torkat nötkött (7 %), torkat lammkött (7 %), torkat griskött (7 %), hela gröna ärtor, hela röda linser, hela kikärtor, nötfett (5 %), färsk nötlever (4 %), färsk grislever (4 %), färsk bison (4 %), färsk vildfångad gös (4 %), hela gröna linser, hela pintobönor, hela gula ärtor, soltorkad alfalfa, färsk nötnjure (2 %), pollockolja (2 %), linsfiber, torkat nötbrosk (1 %), rå lammage (1 %), torkad brun kelp, färsk pumpa, färsk butternutsquash, färsk palsternacka, färsk grönkål, färsk spenat, färsk salladssenap, färska majroveblad, färska morötter, färska Red Deliciousäpplen, färska Bartlettpäron, frystorkad lever (nötkött, lamm, gris) (0,1 %), färska tranbär, färska blåbär, cikoriarot, gurkmeja, mjölktistel, kardborrerot, lavendel, läkemalva, nypon.

FODER NUMMER 4:


Färskt kycklingkött (41 %), potatisbitar (torkade), fjäderfäprotein (16 %, delvis torkat och hydrolyserat), hjortprotein (4 %, torkat), betmassa (avsockrad), linfrön, fjäderfäfett, öljäst (torkad), natriumklorid, ägg (torkade), vilda bär (0,3%, torkade tranbär, vinbär, hallon, fläder), örter (0,2%, torkad gråbo, johannesört, nässelblad, kamomill, rölleka, hästhov, maskrosrot) jästextrakt (torkat, 0,2% betaglukaner och mannanoligosackarider), äpplen (torkade), cikoriainulin (0,1%), laxolja, solrosolja.
 
Inget? Alldeles för många råvaror. Dessutom märkliga tillskott i form av örter och alger. Allihop går tvärbort! :down:
Och vad är det med hydrolyserat? Knappast nödvändigt annat än när hundar är allergiska och måste äta hydrolyserat foder..
Intressant att höra vad andra tycker. :)
 
Inget? Alldeles för många råvaror. Dessutom märkliga tillskott i form av örter och alger. Allihop går tvärbort! :down:
Och vad är det med hydrolyserat? Knappast nödvändigt annat än när hundar är allergiska och måste äta hydrolyserat foder..
Intressant att höra vad andra tycker. :)
Jag vill ha hög kötthalt, men det tycks inte finnas några riktigt bra torrfoder, allt innehåller minst 50% skräp. Vill inte ha ett kycklingbaserat foder, tog den sista i beräkningen som ev variation.
Idag äter hunden mellan 50% - 80% barf och resten torrfoder med följande innehåll:



Färskt benfritt lamm (43,5 %), dehydrerat lamm (17 %), sötpotatis, potatis, ärtprotein, ärtor, potatisprotein, torkade ägg (2 %), alfalfa, lammbuljong (1,5 %), laxolja (1 %), mineraler, vitaminer, glukosamin (1,000 mg/kg), CA (1,000 mg/kg), äpplen, morötter, spenat, psyllium, tång, frukto-oligosackarider, kondroitin (700 mg/kg), kamomill, pepparmynta, ringblomma, tranbär, anis och bockhornsklöver.
 
Jag håller med @Christensen1 , varför denna mängd ingredienser? Vad är nyttan med 0,0008% blåbär eller hallon annat än marknadsföringssyfte där man kan hävda att fodret innehåller färska bär? Och vad är meningen med alla örter? I synnerhet gråbo, en av de mest allergiframkallande växter vi har avseende pollen får mig att höja på ögonbrynen.
Sedan har jag inga större problem med hydrolyserat protein. Det är inget som är till skada för hunden. Då är jag mer skeptisk till alla baljväxter.
 
Vad tycker ni om det torrfoder jag ger idag:


Färskt benfritt lamm (43,5 %), dehydrerat lamm (17 %), sötpotatis, potatis, ärtprotein, ärtor, potatisprotein, torkade ägg (2 %), alfalfa, lammbuljong (1,5 %), laxolja (1 %), mineraler, vitaminer, glukosamin (1,000 mg/kg), CA (1,000 mg/kg), äpplen, morötter, spenat, psyllium, tång, frukto-oligosackarider, kondroitin (700 mg/kg), kamomill, pepparmynta, ringblomma, tranbär, anis och bockhornsklöver.
 
Jag vill inte heller ha kyckling i fodret jag ger. Jag ger ungefär 50/50 av torrfoder och färskfoder. Torrfodret har ett par totalt onödiga ingredienser men i övrigt förstår jag varför råvarorna finns med i sammansättningen.

Lax (minst 45% - benfri lax, torkad lax), potatis (minst 32%), solrosolja, betmassa, torkade ägg, bryggerijäst, laxbuljong, laxolja, linfrön, mineraler, vitaminer, yuccaextrakt, tranbär, nukleotider, mannanoligosackarider (MOS), fruktooligosackarider (FOS), glukosamin, MSM, kondroitin.
 
Jag vill inte heller ha kyckling i fodret jag ger. Jag ger ungefär 50/50 av torrfoder och färskfoder. Torrfodret har ett par totalt onödiga ingredienser men i övrigt förstår jag varför råvarorna finns med i sammansättningen.

Lax (minst 45% - benfri lax, torkad lax), potatis (minst 32%), solrosolja, betmassa, torkade ägg, bryggerijäst, laxbuljong, laxolja, linfrön, mineraler, vitaminer, yuccaextrakt, tranbär, nukleotider, mannanoligosackarider (MOS), fruktooligosackarider (FOS), glukosamin, MSM, kondroitin.
Varför ett fiskbaserat foder? Jag vill inte ge fisk, söker ett foder på rött kött, minst 50% kött.
 
Vad tycker ni om det torrfoder jag ger idag:


Färskt benfritt lamm (43,5 %), dehydrerat lamm (17 %), sötpotatis, potatis, ärtprotein, ärtor, potatisprotein, torkade ägg (2 %), alfalfa, lammbuljong (1,5 %), laxolja (1 %), mineraler, vitaminer, glukosamin (1,000 mg/kg), CA (1,000 mg/kg), äpplen, morötter, spenat, psyllium, tång, frukto-oligosackarider, kondroitin (700 mg/kg), kamomill, pepparmynta, ringblomma, tranbär, anis och bockhornsklöver.

Om hunden fungerar bra på det ser jag ingen anledning till att byta till något av de andra, de verkar vara av samma slag.
 
Om hunden fungerar bra på det ser jag ingen anledning till att byta till något av de andra, de verkar vara av samma slag.
Jo, det fungerar bra, men vill ha annat att variera med. Det är väldigt dyrt foder dessutom. Tycker inte riktigt att det är så prisvärt om man jämför med tex slaktrester.
 
Jag håller med @Christensen1 , varför denna mängd ingredienser? Vad är nyttan med 0,0008% blåbär eller hallon annat än marknadsföringssyfte där man kan hävda att fodret innehåller färska bär? Och vad är meningen med alla örter? I synnerhet gråbo, en av de mest allergiframkallande växter vi har avseende pollen får mig att höja på ögonbrynen.
Sedan har jag inga större problem med hydrolyserat protein. Det är inget som är till skada för hunden. Då är jag mer skeptisk till alla baljväxter.
Ja, 50% av innehållet är bortkastade pengar egentligen, ger varken till eller från för hunden, men billigare att tillsätta än riktigt kött.
 
Varför ett fiskbaserat foder? Jag vill inte ge fisk, söker ett foder på rött kött, minst 50% kött.

Finns motsvarande foder med lamm, men åtminstone min ena hund är skeptiskt till om det verkligen är något som är ätbart(den andra har aldrig provat). Med tanke på att de får hälften färskfoder(med över 90% kötthalt) så känns inte 45% kötthalt för lite. Huvudsaken är att de mår bra i mage, päls, hud och humör.
 
Varför ett fiskbaserat foder? Jag vill inte ge fisk, söker ett foder på rött kött, minst 50% kött.

Foder nummer 2 och 3 innehåller fisk om du vill undvika att ge fisk över huvud taget. Merparten av mina hundars föda består av rött kött, jag ser inga problem med ett fiskbaserat torrfoder.
 
Foder nummer 2 och 3 innehåller fisk om du vill undvika att ge fisk över huvud taget. Merparten av mina hundars föda består av rött kött, jag ser inga problem med ett fiskbaserat torrfoder.
Ja, det blir nog lika hög kötthalt om man jämför din lammvariant med den jag ger idag, med tanke på att det kött som tillsätts i ditt foder redan är torkat, och mitt är då färskt. Ska kika lite närmare på det, min äter allt, så ifall det går ner behöver jag inte oroa mig för.
Undrar lite över betmassan, hur hög procent är den? Står inte. Det orsakar väl gasbildning?
 
Ja, det blir nog lika hög kötthalt om man jämför din lammvariant med den jag ger idag, med tanke på att det kött som tillsätts i ditt foder redan är torkat, och mitt är då färskt. Ska kika lite närmare på det, min äter allt, så ifall det går ner behöver jag inte oroa mig för.
Undrar lite över betmassan, hur hög procent är den? Står inte. Det orsakar väl gasbildning?

Jag minns inte om jag kollat upp exakta procentandelar. Om hunden blir gasig av betmassan så märker man ju det, ingen av mina har haft några problem, tvärtom är det här det foder som orsakat absolut minst fisar - i princip inga.
 
Angående gaser(och i förlängningen magomvridning) är det intressant att man i USA har precis samma diskussion om det på svenska positivt klingande "tomatmos" som man har om betmassa. Båda är restprodukter som tillsätts i fodret för att öka fiberinnehållet. :)
 
Angående gaser(och i förlängningen magomvridning) är det intressant att man i USA har precis samma diskussion om det på svenska positivt klingande "tomatmos" som man har om betmassa. Båda är restprodukter som tillsätts i fodret för att öka fiberinnehållet. :)
Aldrig hört talas om tomatmos i hundfoder. Mycket ska man lära i torrfoderdjungeln. Men det är bekvämt med torrfoder, händer ganska ofta att jag inte hinner tina upp kött eller har tillräckligt i frysen.
 
Aldrig hört talas om tomatmos i hundfoder. Mycket ska man lära i torrfoderdjungeln. Men det är bekvämt med torrfoder, händer ganska ofta att jag inte hinner tina upp kött eller har tillräckligt i frysen.

Det må vara bekvämt, men att "inte hinna tina" eller ha tillräckligt hemma är ju ganska konstiga ursäkter. Oavsett vad man ska mata med så måste man ju se till att det finns hemma, liksom.
 
Aldrig hört talas om tomatmos i hundfoder. Mycket ska man lära i torrfoderdjungeln. Men det är bekvämt med torrfoder, händer ganska ofta att jag inte hinner tina upp kött eller har tillräckligt i frysen.

Foder nummer 2 innehåller det. ;) Det är inte helt ovanligt att tomat står med bland ingredienserna hos de foder som har en milslång innehållsförteckning.
 
Det må vara bekvämt, men att "inte hinna tina" eller ha tillräckligt hemma är ju ganska konstiga ursäkter. Oavsett vad man ska mata med så måste man ju se till att det finns hemma, liksom.
Inte så konstigt, har bara en frys och hund som äter 500 g kött om dagen, det sinar fort. Har börjat ge torrfoder vid dom tillfällena, ser inte problemet du ser.
 
Inte så konstigt, har bara en frys och hund som äter 500 g kött om dagen, det sinar fort. Har börjat ge torrfoder vid dom tillfällena, ser inte problemet du ser.

Jag har tio hundar som äter 5-6 kilo om dagen. Jag beställer mat så det finns att fylla på innan det tar helt slut. Ser inte problemet ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
698
Hundhälsa Såg ett torrfoder som ska ha 75% kötthalt och även spannmålsfritt. Fodret heter Applaws. Är det någon som testat det fodret här? Hur...
Svar
2
· Visningar
1 035
Senast: nilie
·
Hundhälsa Jag håller på att sätta mig in lite i fodervärlden och lära mig mer om hundarnas näringsbehov - det är en djungel! Just denna frågan är...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 399
Senast: DeadSerious
·
Övr. Hund Vilken rörig titel... men men. Jag är rätt kass på detta med foder så jag behöver lite hjälp för att "förstå mig på" ett foder som...
Svar
17
· Visningar
9 155

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp