Vilket träd?

Cillaramsa

Trådstartare
Jag undrar om någon har något bra trädtips? :idea:

Jag bor i zon 3, tror jag (Enköping) med endast åkrar om grannar = blåsigt. Min tomt ser ut som följer:
På baksidan av huset ligger lite gräsmatta, ett grunt dike och på andra sidan ligger dels ridbanan med kortsidan mot huset. På gången mot banan, bredvid diket har jag satt hallonbuskar från en kompis i byn. Längsmed högra långsidan på banan ligger en jordvall som är från schaktningen av ridbanan. Den är ca 120-150 cm hög, ej helt plan och jämn och en större bulle i början. Vi har ingen grävmaskin att tillgå, och har därför inte jämnat till den. Skulle vilja, men vet inte om jag kommer att fixa det. I vilket fall vill jag gärna plantera något på vallen.

Jag tänker mig ett träd i början, som dels ska se vackert ut och kanske också kunna ge skugga mot huset (sydvästligt läge). Jag gillar hängpil väldigt mycket, kan det passa? Eller blir det för torrt? Andra förslag? Ska tåla blåst och lite högt läge.

I sommarhagen som ligger bredvid och sträcker sig ut bakom ridbanan har jag satt två balsampopplar och en vitbrokig skogslönn som ska ge skugga åt hästarna. Det finns inga träd i hagen. En av popplarna blåste av i somras/höstas så jag fick en ny, därav att det är två. Man måste alltså vara noggrann med att trädet har något stöd hela vägen upp i toppen i början.

Undrar också om man ska slänga på lite hästgödsel med jämna mellanrum? Jag har ju en del att göra av med, så att säga! ;)

Hoppas på lite härliga tips här! :laugh:
 
Sv: Vilket träd?

Hängpil är nog inte så dumt. Eftersom de kommer bli mycket torrare uppe på vallen än om du hade jämnat till det kommer alla träd, oavsett sort, kräva massor med vatten de först åren. Men salix-sorterna är lätta att etablera och tål en hel del, de växer dessutom fort. Tänk vad de har överallt i Skåne, pil, pil och pil, de tål blåst bra eftersom de har litet vindfång. Ett annat träd som klarar torka bra är Alnus cordata (det heter typ italiensk al eller nåt sånt på svenska), det har man börjat använda som stadsträd lite varstans i Sverige och stadsträden ska klara mycket stress och torka...

Hästgödsel är aldrig fel!
 
Sv: Vilket träd?

Bollpil är litet mindre än hängpilen men tål i gengäld vind mkt bra.

87693081.jpg


Växer fort oxå!

mvh Eva
 
Sv: Vilket träd?

Oj, vad vackert Eva! Är det ditt träd?

Ja, det är klart, skåne har ju mycket pil. Jag tänkte också sätta trädet lite i en grop, så vattnet inte rinner av, det borde väl pilen gilla? Sen tror jag kanske att pilen inte blir så stor iom att den växer på en vall och måste ner väldigt mycket i marken innan den kan bredda sina rötter, men å andra sidan såg vi granar som växte på KLIPPOR i skogen för ett par veckor sen (!), så det kanske inte spelar någon roll.

Lady, ska kolla på den italienska alen också! Kanske kan man ha den i hagen?

Tack för bra feedback! :-)
 
Sv: Vilket träd?

De där granarna har nog stått där ganska länge om de är stora;)

Men salix är så snabbväxande och är en sån växt man sätter där inget annat växer, så räkna inte med att det inte växer.
 
Sv: Vilket träd?

Bra! Är taggad nu efter en runda på ägorna med ett glas vin, he he! Någon pil blir det så fort vi har tid att gräva hål! Bra att det är nära till slangen också!
 
Sv: Vilket träd?

Nä, tyvärr bara en googlad bild. Men ja, de är otroligt vackra med sin bollform.

Jag har planterat 12 st så jag hoppas att det blir vackert när de växer upp.


TS, du behöver inte gräva så stora hål. Ett bra tips är att köpa ett gäng små plantor i form av 30-50 cm höga pinnar och peta ner dem. Då kan du få ett knippe med 15-20 plantor i en kruka för under 200 kronor.

Ett annat alternativ är om du känner någon som har en bollpil. Då kan du klippa kvistar från den och sätta ner direkt. Särskilt fördelaktigt är det att plantera dem nu och vattna ordentligt under denna sommar.

Det kan upplevas som att pilen dör och bara är som en torr pinne men fortsätt vattna så kommer den året därpå.

Här en länk där du kan se hur fort de tar sig på bara 5 år

mvh Eva
 
Sv: Vilket träd?

TS, du behöver inte gräva så stora hål. Ett bra tips är att köpa ett gäng små plantor i form av 30-50 cm höga pinnar och peta ner dem. Då kan du få ett knippe med 15-20 plantor i en kruka för under 200 kronor.

Så kallade landskapsplantor, fråga efter det hos plantskolan.
 
Sv: Vilket träd?

Nu var jag en sväng till Växtriket, och är således ännu mer förvirrad och obeslutsam! Det finns så mycket fina grejjer!! Ska nog blanda ett par olika sorter. Småflikig hängkaragan (?) var jättefin, likaså blodlönn. Eller hängsälg. Eller också kan man ha lite olika thujor och buxbom för att få fina olika former, men då blir det lågt. Dock inga blad på ridbanan. Trollhassel och vitbladigt päron är väldigt vackra, men tror inte de fixar det läget. Och jag ändrar mig nog till zon 4 pga blåst.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp