Vilket träns ( o storlek ) ?

cactuspower

Trådstartare
Ska köpa nytt träns på Eurohorse och kommer givetvis kolla utbudet där men vill ändå ha lite tips och förslag på vilket jag ska satsa på. Vill ha ett vanligt svart så det matchar sadelns färg, jag vill gärna ha både remontnosgrimma och en engelsk nosgrimma av samma märke som tränset, alltså gärna köpa ett träns som är komplett och kunna köpa till lös nosgrimma, tyglar får också gärna vara av samma märke.

Vilket ska jag satsa på? Ett komplett träns med nosgrimma och tyglar får helst inte överstiga en tusenlapp.. men smärtgränsen får gå vid 1500, har själv varit mycket inne på Hubertus, vad tror ni om det?

Saken är den också att pållen är Bred över nosryggen, i dagsläget använder vi ett brunt Jacson boheme (matchar alltså inte nudvarande sadel som är svart), nosgrimman som följde med är alldeles för smal, om det ska gå och få på den får hästkraken ingen luft :smirk: och remonten är utspänd på näst näst näst sista hålet.

Så jag funderar på hur stor skillnad det brukar vara på ett träns i stl. full resp. x-full? I dagsläget är sidstyckena i lagom längd, även pannband etc., problemet är nosgrimman..

Tacksam för förslag på bra träns! :)
Ska vara med vanliga rostfria spännen, bra kvalité och mjukt.
 
Sv: Vilket träns ( o storlek ) ?

Är väl bäst att gå runt där istället då det förmodligen kommer finnas så myyyycket träns så kommer du nog hitta det du söker! :) .
 
Sv: Vilket träns ( o storlek ) ?

Min häst är också bred över nosryggen, men Hubertus funkade på honom i stl cob istället för stl full som han har i vanliga fall.
 
Sv: Vilket träns ( o storlek ) ?

Ok, då borde min förhoppningsvis kunna ha vanligt stl. full då om jag nu köper ett Hubertus. Vilken modell har du BTW? Tack! :bow:
 
Sv: Vilket träns ( o storlek ) ?

Jo det är så sant så sant. :)

Skulle bara vilja ha lite tips på märken etc. som man kanske skulle kunna kika efter, men givetvis kommer jag säkert hitta fler bra träns på mässan.
 
Sv: Vilket träns ( o storlek ) ?

Nosgrimman på mitt hubertus gick inte ens att knäppa...... :smirk: Och arrow har ju inget jättehuvud precis. Var tvungen att byta ut remmen baktill mot en snokrem.

Jag tycker du ska passa på och köpa träns från Kings när du är på mässan, dom brukar ha massa fina träns till bra pris!!!
 
Sv: Vilket träns ( o storlek ) ?

Ta med ett måttband till stallet, ta på pålle sitt träns och mät sedan. Ta mått på pannband, bettring till bettring via nacken, käkremmen, nosgrimmorna (både hela vägen runt och mungipa till mungipa, nosryggen, för remonten).

Glöm sedan för allt i världen inte måtten och måttbandet hemma, byte blir ju ofta ganska krångligt.
 
Sv: Vilket träns ( o storlek ) ?

ÄR hubertus små i storlekarna?
 
Sv: Vilket träns ( o storlek ) ?

Hihi okej :p olika bud här alltså. Jag får kolla så får jag se då ang. storlek.

Jag har ju ett brunt Jacson nu men dels passar ju inte färgen sadeln och nu sist jag smörjde tränset mer noggrant (plockade isär allt) så började färgen på pannbandet att flagna av..


Du vet inte om Kings har någon hemsida? Jag vet att de hade en förut typ www.kingssaddlery.se men den funkar tydligen inte längre. Och hur är kvalitén på Kings, vad ligger de på i pris ungefär? :)
 
Sv: Vilket träns ( o storlek ) ?

300-400 för ett träns tror jag, kvaliten är väldigt bra för det priset. jag har massa läder därifrån och det har hållit bra! :) dom har ingen hemsida vad jag vet, har letat...

Ang hubertus så kan det ju vara så att det är skillnad på olika modeller? Men jag har ett jacson träns också, det med bred nosgrimma, och den hade jag på innersta hålet och då var den helt löst spänd. Den på hubertus-tränset gick inte ens att spänna.....
 
Sv: Vilket träns ( o storlek ) ?

Oj, det var billigt! :) Klart värt att kika efter då. Sadeln är ju egentligen bara tillfällig och kommer antagligen få bytas ut igen efter sommaren, förmodligen kommer hon ha musklat sig ännu mer då nämligen och sedan så fyller jag år + sommarjobbar sista veckorna. Men tsv. vill jag ju ha ett svart träns, snyggt, mjukt av bra kvalité, så Kings ska jag helt klart kika på då. :) Tack :bow:.

För när jag byter sadel vill jag ju helst, allra helst, ha en brun, om man får vara lite fåfäng :o Det är ju så snyggt på fuxar :love: Och lite off topic så här så undrar jag vilken modell du har på din prestige sadel och vad du gav för den? Vet att du köpte dig en brun ju :D.
Har själv funderat på en Prestige Hippos eller en beg. max kan jag tänka mig lägga ut 10 laxar.. som sagt så växer hon ju fortfarande, men fördelen med prestige är ju att man faktiskt Kan värma om bommen. Och sedan så var vill min rätt så lik din i kroppen om jag inte minns alldeles fel.. Därav min nyfikenhet. :D Sedan är jag ev. på jakt efter en hoppsadel också, och om en Prestige av dressyrmodell kan funka, så kan man ju satsa på en hopp också sedan :) Hoppar ju inte själv men vill ju att hon ska ha sadlar som ligger bra även om andra rider henne (hoppar henne).
 
Sv: Vilket träns ( o storlek ) ?

Och ang. Hubertus så är det nog sant att modellerna säkert skiljer sig. Kanske kan vara så med Jacson också då, för när jag skulle testa Bohemetränset stl. full med aachennosgrimman som satt på tränset från början var det alldeles för tight och hade jag använt det hade hästkraken inte kunna andas ju..
 
Sv: Vilket träns ( o storlek ) ?

Jag har en Prestige Venus D. Tror den kostade 11.500, den är nog 3-4 år gammal. Top Dressage'n som jag hade kan du helt säkert hitta under 10, jag gav väl 9500 för min och då var den bara två år.

Skulle råda dig att köpa en beg. Venus eller TD istället för en ny Hippos.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 049
Senast: Klara
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 269
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 644
Senast: Fetaost
·
Utrustning Har en vallak som aldrig har varit särskilt glad för bett.:( Och vi har provat alla möjliga tänkbara bett och kombinationer med...
Svar
5
· Visningar
1 761
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp