Vilket tredelade

Diabetikern

Trådstartare
Bett är bäst?

Tycker att mitt omärkta tredelade är lite för grovt torr min häst skulle gilla ngt lite smalare. Finns ju en uppsjö av bara tredelade bett

Vilket skulle ni rekommendera?
 
Vår ponny är nöjd med sitt Fager Maria, tredelat med fasta ringar. Hon gillade inte andra billigare tredelade med fasta ringar men detta följer hennes lilla mun bättre.
 
Så svårt med bett! På min förre funkade WH ultra soft super, känsligt halvblod. Men min nya gillade inte det alls. Testade då ett bombers barrel, men det verkade hon inte riktigt gilla heller. Hon är känslig i munnen med, men på ett annat sätt. Köpte nu Fager Stephanie https://fagerbits.com/sv/produkt/stephanie-titan-bridong-losa-ringar/ och det verkar hon trivas med! Upplevde att hon bet tag i bettet på bombers och finns även märken på ena sidan, men inte alls med Fager.

Är ju en djungel, läste här på buke att vissa hästar avskyr Stephanie bettet, men min verkar verkligen gilla det. Så är glad jag vågade testa :)
 
Min Trule man gillar sitt stubben easy control d ringsbett som är 3 delat. Ända bettet jag hittills fått honom att acceptera utan att varken bli tvär stum eller springa och gapa. Hans tänder kollas regelbundet och finns inget mer en att han troligtvis känslig vilket han varit ända sedan han var unghäst.
 
Jag testade några tredelade på min innan jag hittade rätt. Idag är det det enda bettet hon accepterar. Jag köpte ett Turtle Tactio Flex från Neue Schule.
 
Bett är bäst?

Tycker att mitt omärkta tredelade är lite för grovt torr min häst skulle gilla ngt lite smalare. Finns ju en uppsjö av bara tredelade bett

Vilket skulle ni rekommendera?

Till min funkar dessa bra:

tredelat Sprenger med fasta ringar (TROR det är Dynamic, kan även vara KK Ultra).

Fager John med fasta ringar
 
Hade alltid bara haft vanligt omärkta tredelade till de flesta av våra hästar. Men så fick min dotter en häst i höstas som har varit lite svår i munnen. Efter att ha provat alla bett som fanns i stallet visade sig att hon tycker bäst om tredelat där biten i mitten är 45° vänd och med D ringar som fick låna från dotterns ridlärare. Veterinären som rättat till tänderna rekomenderade det också. Det är ett dyrt sprengerbett och jag har inte hittat något liknande billigare. Provade det på fler hästar och de verkade alla nöjda med det. Så det blir nog till att investera i ett sprenger.
 
Min ena är väldigt känslig i munnen och har ett sprenger novocontact tredelat med fasta ringar, känns lugnare i munnen än innan utan att bli lika stark. Min andra har svårt att ta stöd på bettet, han trivs bra på Fager Marcus med löpande ringar
 
Min häst går bra på det mesta, hon är över lag ganska obrydd i munnen men jag har en del olika varianter som jag växlar mellan. Jag har ett vanligt tredelat eggbett, tredelat D-ringsbett med kopparrulle i mitten, ett tredelat D-ringsbett med mullen barrel i mitten (metalab-kopia) och ett Sprenger KK Ultra. Ironiskt nog är det Sprengerbettet hon är minst förtjust i. Metalab-kopian är nog i delad ledning ihop med novabettet tror jag, sen eggbettet, D-ringen och sist Sprengern. Men det är ganska jämnt skägg. Jag är sugen på att testa fler bett framöver men jag avvaktar lite tills tandläkaren varit ute.
 
Sprenger och Fager har båda bra tredelade bett. En del av sprengers modeller är tjockare så man får läsa noga om du vill ha en smalare variant. Alla fagers är nog relativt smala i mundelen.
 
Det är ju jättesvårt att säga vad som är bäst, allt beror på vad hästen trivs med.

Min gillar tex inte alls sprenger. Han blir bara tung och tråkig på det!

Just nu rider jag med ett Fager, modell Martin. Jag gillar att det har lock-up och att det är sötmalm. Två vinnande saker för min häst.

Han funkar okej även på sprengers easy control, som även det har lock-up men han föredrar helt klart sötmalm. Väldig skillnad på hur han skummar i munnen med det
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
782
Senast: Linda_A
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 060
Senast: Fazeem
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
901
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp