Vilket yrke/Vilken utbildning?

knoppet

Trådstartare
Det är inte jag som söker jobb utan en bekant :) Han planerar att söka in på universitetet/söka nytt jobb under våren men vet inte riktigt vad han vill bli. Nog kan Buke hjälpa med några idéer? ;-)

Han är riktigt intelligent, speciellt inom matte och teknik. Har lätt för att lära sig nya saker och är riktigt bra på att tänka logisk och se sammanhanget. Mycket bra på att laga/bygga/hantera datorer men inte intresserad av webdesign/systemutveckling. Han är mycket social och har lätt för att prata.

Han har lätt för att hitta lösningar på problem. Kommer snabbt in i nya rutiner och blir snabbt uttråkad. Behöver en utmaning och ett jobb som kräver en del även fysisk. Han är intresserad av datorer, teknik, rymden och historia.

Han vill ha ett jobb som inte är monotont. Inte ett renodlat kontorsarbete. Han måste få röra på sig, prata med folk, se nya saker och få tänka ut lösningar. Lite kontorsarbete går bra, men inte att till 100% sitta vid en dator hela dagarna. Helst en yrkesutbildning då han har svårt för att just sitta och studera hela dagarna. Han måste röra på sig. Akademisk utbildning kanske kan gå om det är något riktigt intressant.

Han är inte intresserad av att arbeta inom vården eller bli lärare även om han säkert hade passat jättebra inom båda.

Någon som har några tips?
 
Det är inte jag som söker jobb utan en bekant :) Han planerar att söka in på universitetet/söka nytt jobb under våren men vet inte riktigt vad han vill bli. Nog kan Buke hjälpa med några idéer? ;-)

Han är riktigt intelligent, speciellt inom matte och teknik. Har lätt för att lära sig nya saker och är riktigt bra på att tänka logisk och se sammanhanget. Mycket bra på att laga/bygga/hantera datorer men inte intresserad av webdesign/systemutveckling. Han är mycket social och har lätt för att prata.

Han har lätt för att hitta lösningar på problem. Kommer snabbt in i nya rutiner och blir snabbt uttråkad. Behöver en utmaning och ett jobb som kräver en del även fysisk. Han är intresserad av datorer, teknik, rymden och historia.

Han vill ha ett jobb som inte är monotont. Inte ett renodlat kontorsarbete. Han måste få röra på sig, prata med folk, se nya saker och få tänka ut lösningar. Lite kontorsarbete går bra, men inte att till 100% sitta vid en dator hela dagarna. Helst en yrkesutbildning då han har svårt för att just sitta och studera hela dagarna. Han måste röra på sig. Akademisk utbildning kanske kan gå om det är något riktigt intressant.

Han är inte intresserad av att arbeta inom vården eller bli lärare även om han säkert hade passat jättebra inom båda.

Någon som har några tips?

Med tanke på vad han har lätt för och vad som intresserar honom låter han som en utmärkt kandidat för valfri civilingenjörsutbildning.
Tar han sig igenom den kommer han bli en av de få som har störst möjlighet att kunna lägga upp sitt arbetsliv enligt önskan.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 753
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 922
Senast: valy
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 586
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 845
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp