Vill ATG och STC ta död på sporten?

J

jesse

Ingen har väl undgått att läsa om de nya nerskärningarna inom travsporten?! Och att vi här uppe drabbas hårdast var väl inte heller någon direkt överraskning. Jag förstår inte hur de tänker, tror de att kvaliten på hästarna i loppen ska förbättras i och med färre tävlingsdagar/år?

Det är ju nog svårt att komma med i loppen som det är nu och med ännu färre tävlingsdagar kommer det ju inte direkt att bli lättare. 1000 poäng kommer väl knappt att räcka för att komma med. Jag tycker det är helt sjukt att vi här uppe dessutom har så låga prispengar i loppen när standarden på hästarna är väldigt bra. I lägsta klassen måste hästarna kunna 17-18tider och då kör de om 12000 i första pris. Våra tvååringslopp vinner de på 19 och fortfarande bara 12000???!!!

Jag citerar O A Lindqvist väl valda ord i lokaltidningen: "Det ända Dockered gjort för svensk travsport är att torka gravlaxsås från munnen" :rofl: . Det sitter på tok för många höjdare i hästsportens hus och gratisäter, varför inte börja nerskärningarna där!

Vi som hästägare och tränare borde verkligen göra något åt detta, det verkar som om vi lider i det tysta och inte törs säga eller göra något.
mvh jesse
 
Det var en (1) tränare från Boden banan som var ner på mötet i fredags på Solänget. Nu är ju inte Boden drabbat i år, men kanske nästa och Skellefteå får 8 mindre dagar & Solänget 8 mindre.


Det blir ju ~ 960 mindre hästar som kommer till start (12 hästar/lopp * 10 lopp* 8 dgr)

Håller med att mer startpoäng kommer att behövas, för hur ska du annars få plats med dessa 120 hästar/dag som oxå vill vara med?

Gäller att ha bra häst som amatör så dom skrapar ihop sina poäng vid fristarterna. Kanske vi ska stänga ute all finska hästar? är väl mellan 20-30 finska hästar som startar i Boden varje tävlingsdag. många har många starter (=rutin) och lite pengar på sig.

OAL hade uttalat sig i Guiden om att dom skulle flytta "guldgruvan" upp till norrland och hyra in sig i nedlagda garnisoner och hyra ut det i s-holm
 
Jag måste säga att jag inte fattar vad de tänker med. Visst det bor inte så mycket folk här uppe men ska vi som bor här om detta går igenom få ännu en anledning till att flytta säderut? Vore det en helt privat organisation så skulle jag förstå iom att de ju kan göra så som de tjånar mest pengar på. Men nu är ju staten faktiskt inblandad och de borde ju ta sitt ansvar, "hela landet ska leva" osv.

Om jag nu får min häst i sån form att hon är startklar så skulle jag med detta förslaget få väldigt svårt för att inte säga omöjligt att få med henne i ett lopp. Då får jag starta i Finland ist, med väldigt små prispengar (iofs har de snygga vinnartäcken men det uppväger ju inte allt :)).

Sånt här gör att jag ännu mer lutar åt att bara ha henne som ridhäst.
 
...att betänka är ju att det sitter 2!!!!!!! st människor i Frankrike som sköter ALLA anmälningar i landet(flera hundra travbanor)...Hur många sitter det i Sverige :confused: :crazy:
Nääää, rensa upp i Hästsportens Hus i stället :mad:
 
Ja, bort med finnhästar eller i alla fall begränsa antalet hästar/tävlingsdag. Jag vet inte om det gäller ännu men förut fick finnhästarna 200 "extrapoäng" då de anmälde till Sverige och då är det ju inte konstigt att de kommer med. Som exempel: Min häst har 235 poäng och jag anmäler samtidigt som en finsk häst som har 200 poäng anmäler, då får han 200 extrapoäng=400 poäng och kommer med före mig trots att jag är hemmahäst??!! :devil: . Tilläggas ska ju också att endel gjort typ 10 starter, har 3 segrar men bara tjänat 6000 tex! Hur rättvist är det?

Ja, det var bara en tränare från Boden som var på mötet men om jag fattat rätt så var inte andra tillfrågade?! Varför fick inte alla chansen att säga sin mening på mötet.

Jag anser att det inte spelar någon roll att just Boden inte tappar några tävlingsdagar, det räcker gott och väl att Sk och Sä tappar för att Boden och Umeå ska invarderas av starthästar som vill komma med. Kanske det vore idé att införa b-lopp igen för att ha chans att få ihop poäng för de stackare som aldrig kommer med??

Det skulle finnas lopp som garanterade vinst varje gång :D .
mvh jesse
 
Det tycker inte jag är en bra ide...Varför kan man inte samarbeta mellan gränserna??? Hit kommer ju en massa norskar, deras kallblod är ju oftast mycket bättre än våra, men jag har aldrig hört nåt negativt om att dom kommer och startar här.....Konkurens är ju bara bra...det peppar folk att bli ännu bättre :)
sen är det tyvärr så här *duckar*....att en del hästar är inte ämnade att bli travare, hur mycket än ägaren vill, man kan väl inte behöva vara ute i p21 lopp varje gång..och ha otur varje gång??Här nere så finns en del som har varit med i P21 lopp med sin/a hästar i flera år....dom gnäller mest, och vill inte inse att deras häst inte räcker till....varför tvinga hästar att springa när dom inte kan??
ÄR finnarnas hästar bättre än era därupp i norr??eller är finnarna bättre på att träna?
Här nere är det ju samma med landsortsbanor vs Valla, vi har lägre prissummor och ofta har våra hästar med 100 000 på sig mera rutin än Vallahästarna..skulle då vi bli uteslutna från att starta där??

Jag vet inte hur man skall lösa nåt, men inte genom uteslutning i allafall, brist på startmöjligheter finns i hela landet, inte bara där uppe...och att lägga ner tävlingsdagar är bara inte tillåtet...för tillslut så lägger dom ner hela banan....nej in med mera finnar och se till så att loppen blir fulla(för det är ju faktiskt lopp som inte är det).....
 
Ja, fast i norge ligger prissummorna på ungefär detsamma som i Sverige. Vi har startat både i Finland och Norge och i norge brukar prisummorna ligga mellan 8-16000, jämför det med i finland där de oftast ligger på mellan 1500-6000. Så som ett exempel kan man ju säga att en finsk häst kan komma med 3 segrar i raden men bara ha 4500 kr och kan gå ut i lägsta klassen med marginal. Det kan inte en norsk häst göra!

Du behöver inte ducka :D . Håller med dig till 100% att alla travare inte är ämnade för just trav, vore det så skulle det ju i princip bli vinst varje gång. Som ägare måste man kanske inse att hästen inte är nog bra för att tävla. Jag har också en massa skräckexempel på hästar som år efter år harvar i p-21 för att ibland få en matlapp och som inte har lust för fem öre att springa fortare än mindre kan. Men att de brukar klaga en sådan gång?!

Kan inte påstå att finnhästarna är bättre, däremot tävlar de ju ofta i en för låg klass därav orättvisan. Skulle inte du vilja gå ut med din stjärna i ett lopp som var stängt vid 100 och stå på start istället för att möta dem i din klass. En skrattmatch, ellerhur?

Dessutom verkar det vara något internt bråk på vår bana eftersom banunderhållarna kastar sig i traktorerna så fort de ser att någon far upp på banan för att köra snabbjobb, då ska de genast ut och harva/sladda och vara i vägen. Att banans öppentider har försämrats markant samtidigt som den hålls stängd och lånas ut till diverse jippon var och varannan helg är väl ytterligare ett sparkrav från atg/stc som åter igen drabbar hästägare/tränare. Folk här uppe börjar bli smått irriterade men som tystlåtna norrlänningar verkar vi finna oss i det mesta..
mvh jesse
 
Fast mer kapabla än din egen kommer alltid att finnas :D.hästar med skalle vilket det är finnar eller svenskar kommer också alltid att finnas....vi har ett praktexempel här nere, Indian Trail.....småpengar på sig i förhållande till sin kapacitet...men galopperar ofta...rutin har han, men inte så mycket pengar..men jag förstår hur du menar....på ett sätt...men att det är orättvist vet jag inte, finnen har ju inte haft nåt motstånd att tävla emot...är det en medelmåtta med ändå 3 segrar, så är det ju upp till bevis när den kommer till sverige..är det en talang...så må det ju vara. Talanger finns som sagt alltid, vart man än befinner sig, det enda skulle ju då vara att prispengarna försvinner till Finland....men det är ju inga svindlande summor i det stora hela...värre är det ju när varenne klär av oss här :rofl: :rofl:
Norrlänningar må vara hamiga...men egna och envisa...min kompis sitter i Bodens styrelse...skal försöka få lite inside information därifrån....
 
Såklart! Fast jag förstår inte riktigt vad du menar? "finnen har ju inte haft något motstånd att tävla emot"?? Om den har 100000 på sig kanske det är jämförbart med 500000 i Sverige. Alla hästar i hans klass i Finland har också 100000 men i Sverige skulle de ha 500000 så de är ju inte sämre motstånd än här??!! Deras tider kanske inte alltid ser så märkvärdiga ut men närmaste banorna i finland där de oftast kommer ifrån har inte så doserade kurvor osv och är inte speciellt snabba osv.

Och ja, jag tycker faktiskt det är lite orättvist ibland eftersom de inte behöver så mycket poäng för att komma med och kommer med före svenska hästar trots att de egentligen har färre poäng. Nu vet inte jag hur många poäng din häst har men inte så många eller har han vunnit :bow: ?? Kanske är det lite svårt att sätta sig in i vår situation då man inte är i samma. Du har mängder av banor att välja på inom en radie på 50 mil. 50 mil för oss inom sverige räcker till 4 banor varav två av dem tappar 8 tävlingsdagar var/år samtidigt som vi har kanske 20 startande finnhästar/tävlingsdag.

Jag anser att vi i norr drabbas absolut hårdast av nedskärningarna för att vi samtidigt har så långa avstånd mellan banorna och inte bara kan anmäla till en annan bana. Men det är väl inte direkt någon nyhet att de vill lägga ner travet i norr?! Jag hoppas verkligen att de får någon ordning på det här innan småtränarna har fått ge upp och lämna in till storfräsarna..
mvh jesse
 
Jo, du har nog rätt, men uteslutning av hästar gör ju sporten ännu mindre....fast gratispoäng är ju orättvist...å andra sidan kan väl ni åka till finlsnd och få dessa poängen själva....min goda kamrat fick ju gratispoint när hon anmälde dit :)
 
Jo, fast det är ju så lite prispengar att köra om där så då kan man ju i det närmaste köra typ provlopp istället :o
mvh jesse
 
Jag diggar O.A.L! :D

Visst är det trist att dessa indragningar ska drabba Norrland, det är nog långa avstånd ändå...
Samtidigt så är ju travsporten lite minst sagt "ljummen" idag. Något måste göras för att intressert ska aktiveras. Jag vet inte vad som ska till, men jag hade önskat att det var lika stort engagemang runt alla varmblod som det är runt kallbloden där i många fall hela släken, byn och andra i omgivningen är totalt engagerade i den lokala kallblodsstjärnan -trots att det inte är Järvsöfax!
Jag saknar ENGAGEMANG från folket. Och HUR får man det? :confused:
 
idag är alla gnälliga...på alla sparåtgärder, dåliga prispengar and so on.....upp med prispengarna, så köpkraften och nya hästägare kommer fram...folk ska tycka att det är kul....det är det inte nu längre...
Klassen på hästarna är ju ganska så hög nu, kan man ju lugnt säga....då min var 0 häst så gick han 17,5 M och var 3:a på det och vi tyckte att det var fantastiskt och otroligt att han inte fick vinna på en sån tid....hmmm, idag går 3 åringarna 11,8 :crazy: :eek: :eek:..3 åringar som går 12 tider och inte får vinna...knappt få pengar :crazy:..ja, ja...dom ska vi INTE gnälla på :D..men för att få rekrytering bland hästägandet skall till stora åtgärder...och det får man inte genom att lägga ner banor och en himla massa lopp. :mad:
 
Jag funderar på om inte dessa USA- tider på unghästarna är döden för sporten? :confused:

Det är ju inte mycket bättre för dom kalla. Vansinne, enligt mig.
Hästarna kan inte må bra av att pressas så hårt. Sen så bör det väl rimligt vis bli en himla omsättning på hästar, om dom går som skållade redan som 3 åringar??
Det blir ett A-lag och ett B-lag, som jag ser det. Dom med resurser och pengar att skaffa det värsta och kvar står resten med kepsen i handen utan att ens kunna mäta sig med dessa makalösa topp-prestationer.

Jag saknar förutsättningar och ambitioner för att träna mina hästar så att dom KAN komma ut tidigt, eftersom jag inte enbart har dom som tävlingsbilar...

Det verkar inte finnas utrymme för hobbyhästar längre...
 
MEN....charmen finns ju iom att såna som Ambra, Copiad, Ina Scot, Remington Crown m fl INTE var dyringar :D :D
Allt som glimmar är inte guld, även ett litet korn kan bli en guldgruva :D
det är väl det de flesta lever på....sen att det finns otroliga unghästar....dom är inte så måmga, det är ofta samma gäng året ut..så procentuellt så är dom ingenting...fast dom syns ;)

MAn skall ju inte gnälla på dom som har bättre hästar, eller att det finns bra hästar, det gagnar inte sporten , utan mer tillför den istället...det är dessa som syns, och kan rekrytera nya hästar i sporten....Pelle Olsson kanske såg luxury ås och tänkte:......en häst kanske man ska ha..fast han inte har plånkan full...nej fram med mera bra hästar, höjda prissummor och flr hästägare och låt dom som verkligen är involverade i sporten få vara med och bestämma.
 
Om man ska se till statistiken så var ju jägersro den bana som drog in absolut minst pengar och hade störst förlust varje travdag! Kanske skulle den banan läggas ner i sådana fall? Egentligen skulle antalet travdagar som skall bort tas från de banor som går sämst med vinst och då låg då inte norrlandsbanorna i toppen.

Egentligen förstår jag inte riktigt hur de tänker :confused: . Hur många är det på publikplats en vanlig måndag på valla?? Inte speciellt många! Höga prispengar är det också på storbanorna och bästa sparförslaget vore väl att skära ner ett par travdagar där/år?!!

Ett annat förslag som jag funderat på är att höja anmälningsavgifterna till vanliga lopp till det dubbla. Några miljoner skulle sparas in där också då per år. Jag tror faktiskt inte att folk skulle bry sig om det alls. Det kanske rör sig om struntsummor men kanske skulle rädda några travdagar i alla fall!
mvh jesse
 
JA, dom kan ju börja med att dra in måndagarna på valla...lägga V75 finaler några st norr om Bergsåker..det finns många sätt....bara det fastnar i byråkraternas huvud i Fjollträsk :rofl: :rofl: det finns faktiskt folk där som knappt vet hur en häst ser ut....skandal. :mad:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp