Vill att min häst ska gå upp i vikt

B

**BORTTAGEN**

Min häst har minskat i vikt ganska ordentligt efter sommaren,har egentligen inte alls varit bullig i sommar.Jag har höjt högivan ordentligt & ökat lite på kraften - han äter korn (blir galen vid för mkt kraft).Funderar nu på om soja skulle kunna vara ngt? Några tips för att få upp vikten??
 
Om det är hullet som saknas på hästen är det energi (MJ) som måste till. Har du höanalys?

mvh Jessica
 
Ja jag har höanalys,fina värden på det.Hästen tränas regelbundet - är musklad - men jag är rädd att han inte fortsätter att sätta muskler nu när han blivit smal.
 
Kan du skriva ned värden då, det skulle förenkla för oss.
 
Här är värdena:
TS 84%
SP 51 g/kg foder
Energi 8.2 MJ/kg foder
Ca 2.7 g/kg foder
P 2.0 g/kg foder
Mg 0.9 g/kg foder
K 19.9 g/kg foder
Råprot 98 g/kg foder
Smältb prot 61 g/kg foder
Energi 10.0 Mj/kg foder
 
Vikten är det lite svårt med,vägde ca 605 kg innan viktnedgång.
 
Hej!
Hur mycket hö ger du?
Hur gammal är pållen?
Ger du bara korn? :confused:
 
Du har skrivit fel på värdena på slutet va? Per kg ts ska det vara?

Hur mkt hö får han i sig på fri tillgång?
 
Jag ger honom 8 kg hö för närvarande,han står på halm & är 11 år.Jag ger 2,2 kg korn per dag + 0.5 kg grund i aktiveringsbollen.Han äter även 0.3 kg betfor om dagen.10g salt & chevinal + kalk.Har dåligt med gräs i hagen.
 
Det ska vara per kg TS på de tre sista värdena såklart,miss av mig...
 
När min häst var lite tunn fick jag tipset att komplettera kraftfodergivan med krossat korn. Det har verkligen gjort susen!
 
Lucern brukar göra susen. Alternativet är Krafft groov eller Hippo alfa. Ge lite olja i maten ihop med betforen. Jag håller på att försöka få upp min pålle i vikt och han har 3 kg Krafft groov, 2,5 kg krossad korn, 0,5 kg betfor, 0,5 dl majsolja, extra tillskott av b-vitamin för att höja aptiten och 9 kg hö. Han har gått upp jättefint i vikt. Man kan gott säga att han äter som en häst.... :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Idag släppte vi på bete och trots att det har sina fördelar innebär det också att det blir betydligt svårare att få i hästen sina...
2
Svar
27
· Visningar
2 366
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Jag skulle behöva hitta ett kraftfoder med ruskigt hög energinivå i. Detta då stallplatsen jag stod på i Luleå tyvärr inte blev alls...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 700
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 145
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
2 905
Senast: Yeah but
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp