Vill bara bli lite mer insatt i ämnet...

P

Poetry_princess

Jag är bara allmänt nyfiken på islandshästar och sättet man rider de på... Jag har själv ridit islandshäst en gång förut, på Island, och det kändes väldigt konstigt...=)
Men vad är skillnaden på att rida islandshäst och rida "vanliga" hästar? Rider man de i form på samma sätt? Hur töltar man? Gillar islandshästar att hoppa?
Förstår att många är frälsta av de här små hästarna - vad är det som är så fantastiskt med dem?
 
En sak som många tror är att islandshästar bara går i skogen och att man aldrig rider på bana. Det är helt fel. Man måste jobba islandshästar i form och böja och hålla på med dem minst lika mycket som en "vanlig" häst!

När man ska tölta så ska man sitta djupt i sadeln, göra halvhalter hela tiden för att få hästen samlad och sen - wroooom! ;)
Vissa islandshästar gillar väldigt mycket att hoppa om man lär dem det, men man brukar ju inte göra det så mycket med dem, man fokuserar ju mest på gångarterna. Men det finns islandshästar som verkligen är duktiga på att hoppa!

Vad som är så fantastiskt med islandshästar... Ojoj. Allt! :D De har sådant fantastiskt temperament, de är så små, söta och lurviga ( ;) ) och så förstås det här med tölten och passen! Och mycket, mycket mer som jag inte kan komma på just nu :p
 
det som är herligt med islandshästar är att man kan rida långt på dom,dom är starka och uthållande.nått jag har erfaring med som turledare i norge över fjäll.
islandshästar är även mycke sköna i tölt och pass.och säkra på sina ben.dom är også veldig sega i livsålder.
islänningar gillar att hoppa,jag hadde en själv som jag tävlade med helt upp i 110 cm,med plasseringar.
dom är også veldig påliteliga och hittar snabbt tilliten mellan ryttare och häst.
alltså.....en kanon ras att hålla på med.dom kan også gå ute året om utan stall och täcke
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 032
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 800
Senast: Pyrran
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 308
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp