Bukefalos 28 år!

Vill bara gå i ena varvet...

lillaana

Trådstartare
Min fröken är under igångsättning (låååångsam och försiktig) efter att ha haft en hovledsinflammation på vänster bak.
Hon blev helt friskförklarad den 8/1 och var innan dess skrittad - allt enligt vet inrådan.
Hon har tappat allt vad muskler heter och vi håller på att bygga upp det nu. Tar det väldigt lugnt.
Nu till frågan - när hon springer lös i ridhuset så är hon jätteglad och studsig :bump:, men springer mest i höger varv. Hon föredrar helt klart det varvet alltså. Kan det vara att hon är sämre musklad i vänster sida där skadan satt och att det alltså är jobbigare för henne att gå i det varvet? Hon verkar inte ha ont alls - är framåt och glad och känns helt bra att rida, inget konstigt alls och totalt ohalt både vid ridning och utan ryttare.
 
Sv: Vill bara gå i ena varvet...

Antingen att hästen är litte tittig för tillfället och då föredrar att "titta" med ena ögat..Eller att den är ojämn i kroppen (inte helt osannolikt låter det som).
Skulle inte ta det så hårt så länge den kan gå i båda varv utan större problem vid ridning, de flesta hästar är ju ojämna "i grunden".
 
Sv: Vill bara gå i ena varvet...

Ja, du har nog rätt - jag är kanske överkänslig.... :smirk:
Det är så uppenbart när hon är lös men märks inte vid ridning som sagt.
Då borde jag väl alltså rida henne eller försöka få henne att gå mer i vänster varv så hon bygger upp musklerna där eller?
 
Sv: Vill bara gå i ena varvet...

Att försöka kompensera genom att rida mer i ena varvet brukar inte bli så bra.
Om vi tar som exempel att en häst är stelare och/eller svagare i sitt ena bakben (som min häst är/var och nog många hästar är i olika grad) så kommer den ju ändå behöva använda bakbenet i båda varven. Så förmodligen kommer den fortfarande gå "fel" men att det upples olika i de olika varven.

Som min då som är svagare i vänster bak:
I höger varv har det märkts på att han tryckt in högerbogen, ibland nästan sneddat inåt om man inte korrigerat det. bakdelen går alltså utanför framdelen så ytter bak (vänster) får ta minst vikt. I vänster varvet så hamnar istället framdelen lite utanför, att högerbogen drar utåt. För att hästen har svårare att bära med inner bak (fortfarande vänster...), den tar då mycket vikt på ytterbogen och skjuter på med yttre bak - höger.

Under tiden som vi jobbat på det så har det väldigt gradvis blivit förändringar. Som gjort att ibland har vänstervarvet känts bättre, ibland högervarvet, ibland lika katastrofartat :angel: Men eftersom hästen också måste stretcha sina korta muskler som den tidigare gått och avlastat med (min hade sneda höfter) så är det bra att träna även i det för tillfället bättre varvet. Det kan ju vara t ex vänster sidas bakdel/bakben och höger sidas bog/framben som behöver stretchas. För att komma åt "allt" måste man då träna i båda varven.

Ursäkta om jag svamlar iväg, men tycker det är ett intressant ämne! :p
Försök att inte överträna utan satsa på stretchingen/avslappningen först och främst, därefter försöka jobba varierat för att få hästen jämnstark.
 
Sv: Vill bara gå i ena varvet...

Det där lät smart! Min är också svagare i vänster bak efter sin skada så jag känner igen det du skriver.
Ska börja tömköra henne och jag tror att det kan vara bra för att inte lasta på för mkt i början och för rakriktningens skull för jag är ju lite sned när jag rider också vet jag.
Tack för ditt svar.
Jag tror verkligen inte hon har ont utan bara är snedmusklad. Hon skulle inte vara så :banana: och :bump: om hon hade ont.
 
Sv: Vill bara gå i ena varvet...

Just det där med att inte "lasta på för mycket i början" är ju viktigt på så vis att det sliter ännu mer om hästen fortfarande går ojämnt :angel:
Skogen tycker jag är bra, riktig terräng alltså, för där är det svårt för dom att helt komma undan med någon kroppsdel. I traven är det ganska lätt att komma undan har jag märkt :angel: vika sig lite hit och lite dit och voila! matte kommer inte åt att korrigera! :banana:
Kan ju tänka mig själv om man skulle börja styrketräna med för en själv rätt tunga vikter och lyfta snett :crazy: därav att stretchingen är viktigast till en början och lösgörande jobb.
 
Sv: Vill bara gå i ena varvet...

Kan ju tänka mig själv om man skulle börja styrketräna med för en själv rätt tunga vikter och lyfta snett :crazy: därav att stretchingen är viktigast till en början och lösgörande jobb.


Du har en point där....!:bow:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 408
Senast: Jamtland
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 332
Senast: Migo
·
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 542
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 432
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp