Vill betäcka mitt sto..

M

miss_Ellie

Hej!
Har ett irländskt sto med okänd härstamning som jag skulle vilja betäcka för att sedan ha själv. Hon är född 96 och har inte vad jag vet haft föl någon gång tidigare.. Jag använder henne själv till hoppning och har placeringar upp till 1.30.. Hon är totalt orädd, gör allt man ber henne om både i hoppning och markarbete och är otroligtmaffig (typiskt irländsk cob modell) fast 173 cm hög...;) så jag skulle nog tro att det är Irish Draught i henne.. för beskrivningen om psyket och exteriören på den rasen stämmer väl överens med henne.. Hon har relativt långa ben och överbygd rumpa med kort rygg och riktig hingstnacke..:rofl: Jag vet att många inte tycker att man skall avla på okända hästar bara för att man älskar sitt sto, det tycker inte jag heller, utan jag tror på att det kan bli bra.. Fast det är ju trots allt en chansning..:rofl: Vad tycker ni??? Hade velat höra hur ni resonerar och vad för hingst? (Jag tror att det bästa hade varit att betäcka henne med en hingst som lämnar ädla avkommor för att inte avla vidare på det "tunga" i henne..) som ni kanske märker är jag ganska förvirrad och hade behövt lite hjälp från någon/några avelskunniga människor:bump:

MVH/Sara
 
Sv: Vill betäcka mitt sto..

Ston som presterat är alltid välkomna in i aveln tycker jag. Ju mer de har presterat själv ju bättre är det.

Själv hade jag betäckt henne med en fullblodshingst, eller en nättare halvblodsmodell. Du behöver ju inte oroa dej så mycket över storleken på hingstarna, eftersom hon är så stor själv.
Dock är det viktigt att hingsten du betäcker med har superpsyke, så att din avkomma får ett bra psyke, precis som ditt sto har.
 
Sv: Vill betäcka mitt sto..

Tack för svaret! Skall tänka på detta!:idea:

Mvh//Sara
 
Sv: Vill betäcka mitt sto..

Håller delvis med ramonarunds, men jag hade bara statsat på fullblod och skippat halvblodshingstarna i alla fall tills jag sett vad hon lämnar för typ på avkommorna.
Om jag skulle ha betäckt henne i år hade tagit Roven XX som finns inlånad på Flyinge i år.
 
Sv: Vill betäcka mitt sto..

Var inne på flyinge´s hemsida och läste lite om Roven och han låter mycket intressant!:) stod att han kunde användas som typförbättrare och det är ju lite det jag är ute efter.. Även om mitt sto är häftig på alla sätt så är hon nog lite av ett undantag då hon är otroligt smidig trots sin kroppsbyggnad.. Men ni tycker inte att hon blr för gammal för att vara första fölet om jag betäcker henne nästa år?? Är förresten Roven kvar nästa år? Hade velat betäcka henne i år men eftersom jag är väldigt grön när det gäller avel vill jag nog vänta tills nästa vår för att få lite mer kött på benen och så...;)

Tack för svar!

//sara
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Jag har inga egentliga planer på att betäcka, är bara nyfiken på hur det är så ingen behöver gå i taket :) Men jag kommer ihåg när...
Svar
12
· Visningar
2 300
Senast: Narcissa
·
Avel Hej! Funderar på att betäcka mitt sto till våren. Hon står som okänd härstamning i passet, och detsamma gäller den tilltänkta hingsten...
Svar
8
· Visningar
1 151
Senast: Görel
·
Y
Avel Jag har lite frågor kring att betäcka ett triangelmärkt sto som jag hoppas att någon kan svara på här. Det är såhär att jag hittat en...
Svar
13
· Visningar
3 010
Senast: indra82
·
L
Avel Mitt sto har varit hos hingsten i 3 veckor för naturlig betäckning (för hand). Hon sprutades igång för 9 dagar sen. Kom i jätte fin...
Svar
9
· Visningar
1 736
Senast: mul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp