Vill bli jockey, men hur?

Gaby90

Trådstartare
Har alltid hållt på med hästar hela mitt liv, från hoppning till stallansvarig för 25 hästar. Galopp har alltid intresserat mig lite extra och jag har alltid älskat fullblod. Jag är
Även bara 1.62 cm lång och väger 53 kg. Ända problemet som verkar stå i vägen är min ålder, är 29 år men väldigt aktiv och pigg som vid 20, haha. Är det någon som vet hur man kan gå till väga för att bli jockey ovh kanske få en praktikplats? Finner inte mycket info på internet förutom för 16-22 åringar.
 
Har alltid hållt på med hästar hela mitt liv, från hoppning till stallansvarig för 25 hästar. Galopp har alltid intresserat mig lite extra och jag har alltid älskat fullblod. Jag är
Även bara 1.62 cm lång och väger 53 kg. Ända problemet som verkar stå i vägen är min ålder, är 29 år men väldigt aktiv och pigg som vid 20, haha. Är det någon som vet hur man kan gå till väga för att bli jockey ovh kanske få en praktikplats? Finner inte mycket info på internet förutom för 16-22 åringar.
Har inte mycket koll på galoppvärlden men enklaste är ju att hitta ett galoppstall och börja som tränings jockey/ elev och sen ta amatör licens.
Gäller ju att man först tar sig in i den grenen man vill tävla i och skaffar kontakter, så att man har ett nät av folk där man kan hitta tränare som kan tänka sig att utbilda en och förse en med hästar.

Det svåra som i alla andra ridsporten kan nog vara att få betalt för jobbet man gör innan man har tillräckligt med referenser och kunskap. (Lite enklare som 30åring med referenser från andra grenar än som 15åring direkt från ridskolan iofs).
 
Det är nog som @Buck säger att man får börja på samma sätt som de unga, höra av sig till tränare och vilja hjälpa till i stallar. Tyvärr svårare om man inte bor nära någon bana,men kanske finns någon amatörtränare i närheten? Arbetsryttare brukar man kalla de som träningsrider, många är jockeys men inte alla.

Kolla på kraven för amatörlicens så du vet vad du ska sträva efter.

Yngre personer kan åka till England och gå en utbildning, men är nog svårt att bli antagen när du är så gammal.
 
Som övriga skrivit, om man inte har någon tidigare vana får man börja i stallet hos någon tränare och förhoppningsvis även bli arbetsryttare.
Om du vill bli jockey (som får betalt för att rida) så måste du börja som lärling hos en tränare. Övre åldersgränsen för lärlingar är 30 år men jag är osäker på om man får börja som lärling bara man är under 30, eller om man måste var klar innan. Normal tid som lärling är 4 år, men är också beroende av hur många löp man vinner/hur bra man rider.
Alternativet är amatörryttare, som det behöver du godkänd licenskurs och göra årligt fystest. Men för att lära dig rida så behöver du komma in hos en tränare/hästägare.
Helt krasst så tror jag det är ganska svårt att komma in utan föregående kunskaper/erfarenheter och utan kontakter när man närmar sig 30. De flesta börjar i tonåren. Vid flytten från Täby till Bro Park var det mycket som rördes om och det blev en del byte av personal och lediga jobb. Vet inte om det har stabiliserts, men annars är mitt tips att leta där.
 
Ring svensk galopp. De kan hjälpa dig med kontakter/stall i närheten av där du bor.Finns olika kurser att gå via svensk galopp därav amatörryttarlicens.Sen är det träning på hästryggen som gäller men lycka till. Behöver du hjälp pma mig så kanske jag vet nån tränare.
 
Var bor du? Det finns många tränare i Malmö och på Bro men finns även lite runtom på landet, så beroende på var du bor så blir det olika lätt för det.
Du behöver komma till ett stall och börja rida galopphästar :) skulle det vara så att du inte hinner bli lärling så kan du ta amatörryttarlicens istället. På Svensk galopp hittar du mycket matnyttig information.
 
Har noll erfarenhet av galopp själv, men ser hela tiden annonser från galoppstall som letar "arbetsryttare" på yardandgroom. Verkar inte behövas någon vidare erfarenhet utöver att kunna rida. Främst utomlands, dock (England, Irland, Frankrike, osv).

Kanske kan vara en väg in i branschen?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 070
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 098
Senast: cassiopeja
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 559
Senast: scizofren
·
A
Hästvård Min vallack är sv hb, född 91. Den grova typen. Sjukdomshistorik: Ledinflammationer 2001, de flyttade runt i hov- och kotleder samt ett...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: acke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp