Vill diskutera elsparkcyklar

Islandshästryttare

Trådstartare
Själv tycker jag att elsparkcyklar är ett jävla otyg rent ut sagt som företagen som hyr ut tar noll ansvar för. Idag dog en man, en cyklist som körde på en elsparkcykel som låg slängd bakom ett krön efter en nedförsbacke. Så otroligt fruktanstvärt tragiskt och onödigt.

Min egen uppevelse av elsparkcyklar är att de körs på ett trafikfarligt sätt på gatorna, det är väldigt ofta två personer fast det finns ingen bromskraft för två personer på en sån. Det värsta tycker jag är de föräldrar som sätter sina barn framför dem och sen står själva bakom. Vid en krock eller häftig inbromsning har jag svårt att tänkta mig att det blir någon annan effekt än att föräldern flyger framåt och tar med sig barnet.

Sen är det barn och ungdomar som kör dessa själva som har noll koll på trafikregler, elsparkcyklar ligger slängda överallt på cykelbanor och trottoarer och hindrar framkomligheten för t.ex. synskadade och rullstolsburna. Själv har jag blivit påkörd av en elsparkcykel bakifrån när jag cyklat på cykelbana, jag har också blivit påkörd när jag gick av någon som inte kunde bromsa i tid och då elsparkcykeln kom bakifrån hade jag inte en chans att se den. Inga skador dock men sjukt irriterande. Har också behövt kryssa fram mellan 5-6 slängda elsparkcyklar på cykelbanor.

Är det någon här som har en positiv upplevelse av elsparkcyklar? Någon som har använt dem? Själv önskar jag mest av allt att eländet förbjuds en gång för alla och att de försvinner från gatorna. De är enligt min mening livsfarliga leksaker i händerna på små barn har sett så unga som uppskattningsvis 5-6 år som använt dessa hur tänker föräldrarna? Föräldrarna är antingen på egen elsparkcykel eller på samma som barnet i de fallen barnen är så unga. Lika eländiga för alla som kommer att ta de hem från krogen fulla och råkar ut för olyckor och sist men inte minst att helt oskyldiga drabbas, hur många såna dödsolyckor som den idag ska vi behöva ha innan de förbjuds?
 
Själv tycker jag att elsparkcyklar är ett jävla otyg rent ut sagt som företagen som hyr ut tar noll ansvar för. Idag dog en man, en cyklist som körde på en elsparkcykel som låg slängd bakom ett krön efter en nedförsbacke. Så otroligt fruktanstvärt tragiskt och onödigt.

Min egen uppevelse av elsparkcyklar är att de körs på ett trafikfarligt sätt på gatorna, det är väldigt ofta två personer fast det finns ingen bromskraft för två personer på en sån. Det värsta tycker jag är de föräldrar som sätter sina barn framför dem och sen står själva bakom. Vid en krock eller häftig inbromsning har jag svårt att tänkta mig att det blir någon annan effekt än att föräldern flyger framåt och tar med sig barnet.

Sen är det barn och ungdomar som kör dessa själva som har noll koll på trafikregler, elsparkcyklar ligger slängda överallt på cykelbanor och trottoarer och hindrar framkomligheten för t.ex. synskadade och rullstolsburna. Själv har jag blivit påkörd av en elsparkcykel bakifrån när jag cyklat på cykelbana, jag har också blivit påkörd när jag gick av någon som inte kunde bromsa i tid och då elsparkcykeln kom bakifrån hade jag inte en chans att se den. Inga skador dock men sjukt irriterande. Har också behövt kryssa fram mellan 5-6 slängda elsparkcyklar på cykelbanor.

Är det någon här som har en positiv upplevelse av elsparkcyklar? Någon som har använt dem? Själv önskar jag mest av allt att eländet förbjuds en gång för alla och att de försvinner från gatorna. De är enligt min mening livsfarliga leksaker i händerna på små barn har sett så unga som uppskattningsvis 5-6 år som använt dessa hur tänker föräldrarna? Föräldrarna är antingen på egen elsparkcykel eller på samma som barnet i de fallen barnen är så unga. Lika eländiga för alla som kommer att ta de hem från krogen fulla och råkar ut för olyckor och sist men inte minst att helt oskyldiga drabbas, hur många såna dödsolyckor som den idag ska vi behöva ha innan de förbjuds?
Hear hear 🙌
 
Har ej använt dem men irriterar mig desto mer på dem.

De finns inte i det område där jag bor, men desto fler där min kompis bor. Man ser väldigt många ungdomar krylla på sparkcyklarna. De kommer åkande mot enkelriktat, hejvilt, gärna två stycken lindrigt nyktra på samma fordon. Givetvis inga hjälmar eller annat.

Jag ska medge att det hänt att jag tutat åt dem med bilen när jag verkligen irriterat mig på dessa trafikfaror.
 
Själv tycker jag att elsparkcyklar är ett jävla otyg rent ut sagt som företagen som hyr ut tar noll ansvar för. Idag dog en man, en cyklist som körde på en elsparkcykel som låg slängd bakom ett krön efter en nedförsbacke. Så otroligt fruktanstvärt tragiskt och onödigt.

Min egen uppevelse av elsparkcyklar är att de körs på ett trafikfarligt sätt på gatorna, det är väldigt ofta två personer fast det finns ingen bromskraft för två personer på en sån. Det värsta tycker jag är de föräldrar som sätter sina barn framför dem och sen står själva bakom. Vid en krock eller häftig inbromsning har jag svårt att tänkta mig att det blir någon annan effekt än att föräldern flyger framåt och tar med sig barnet.

Sen är det barn och ungdomar som kör dessa själva som har noll koll på trafikregler, elsparkcyklar ligger slängda överallt på cykelbanor och trottoarer och hindrar framkomligheten för t.ex. synskadade och rullstolsburna. Själv har jag blivit påkörd av en elsparkcykel bakifrån när jag cyklat på cykelbana, jag har också blivit påkörd när jag gick av någon som inte kunde bromsa i tid och då elsparkcykeln kom bakifrån hade jag inte en chans att se den. Inga skador dock men sjukt irriterande. Har också behövt kryssa fram mellan 5-6 slängda elsparkcyklar på cykelbanor.

Är det någon här som har en positiv upplevelse av elsparkcyklar? Någon som har använt dem? Själv önskar jag mest av allt att eländet förbjuds en gång för alla och att de försvinner från gatorna. De är enligt min mening livsfarliga leksaker i händerna på små barn har sett så unga som uppskattningsvis 5-6 år som använt dessa hur tänker föräldrarna? Föräldrarna är antingen på egen elsparkcykel eller på samma som barnet i de fallen barnen är så unga. Lika eländiga för alla som kommer att ta de hem från krogen fulla och råkar ut för olyckor och sist men inte minst att helt oskyldiga drabbas, hur många såna dödsolyckor som den idag ska vi behöva ha innan de förbjuds?
Min vän fick vänta 8 timmar på akuten pga det kom in olycksfall som skett med elsparkcyklar som gick före. Allvarliga olyckor som så klart ska gå före men min vän med kronisk sjukdom fick vänta länge, länge. Dessa olyckor tar plats och tid från andra i vården. Jag tycker man kan förbjuda elsparkcyklarna.
 
Själv tycker jag att elsparkcyklar är ett jävla otyg rent ut sagt som företagen som hyr ut tar noll ansvar för. Idag dog en man, en cyklist som körde på en elsparkcykel som låg slängd bakom ett krön efter en nedförsbacke. Så otroligt fruktanstvärt tragiskt och onödigt.

Min egen uppevelse av elsparkcyklar är att de körs på ett trafikfarligt sätt på gatorna, det är väldigt ofta två personer fast det finns ingen bromskraft för två personer på en sån. Det värsta tycker jag är de föräldrar som sätter sina barn framför dem och sen står själva bakom. Vid en krock eller häftig inbromsning har jag svårt att tänkta mig att det blir någon annan effekt än att föräldern flyger framåt och tar med sig barnet.

Sen är det barn och ungdomar som kör dessa själva som har noll koll på trafikregler, elsparkcyklar ligger slängda överallt på cykelbanor och trottoarer och hindrar framkomligheten för t.ex. synskadade och rullstolsburna. Själv har jag blivit påkörd av en elsparkcykel bakifrån när jag cyklat på cykelbana, jag har också blivit påkörd när jag gick av någon som inte kunde bromsa i tid och då elsparkcykeln kom bakifrån hade jag inte en chans att se den. Inga skador dock men sjukt irriterande. Har också behövt kryssa fram mellan 5-6 slängda elsparkcyklar på cykelbanor.

Är det någon här som har en positiv upplevelse av elsparkcyklar? Någon som har använt dem? Själv önskar jag mest av allt att eländet förbjuds en gång för alla och att de försvinner från gatorna. De är enligt min mening livsfarliga leksaker i händerna på små barn har sett så unga som uppskattningsvis 5-6 år som använt dessa hur tänker föräldrarna? Föräldrarna är antingen på egen elsparkcykel eller på samma som barnet i de fallen barnen är så unga. Lika eländiga för alla som kommer att ta de hem från krogen fulla och råkar ut för olyckor och sist men inte minst att helt oskyldiga drabbas, hur många såna dödsolyckor som den idag ska vi behöva ha innan de förbjuds?
Sedan ska väl tilläggas att många av de privatägda är olagliga att framföra på allmän väg. Skulle nog vara lämpligt med bättre lagstiftning, så att man kanske kan bli av med dem.
 
Alltså, jag gillar tanken på dem. Och de är ju väldigt praktiska att ta när man ska en bit inne i stan. Men å andra sidan så körde jag omkull förra fredagen och har fortfarande ett svullet blått knä med skrapsår. Och då körde jag inte vårdslöst på något vis, jag är ändå 43 år gammal. :D
 
Jag stör mig oerhört mycket på elsparkcyklarna och önskar att de försvann ur gatubilden, eftersom så många som hyr dem helt verkar sakna trafikvett, självbevarelsedrift och omtanke om sina medmänniskor.

Med det sagt så äger jag en själv och använder den när jag ska till jobbet. Jag följer trafikregler till punkt och pricka (ok, jag leder inte alltid sparken över ett övergångsställe ifall det inte kommer några bilar), använder alltid cykelhjälm, kör aldrig efter att jag druckit alkohol, signalerar när jag ska svänga, anpassar hastigheten efter situationen och parkerar den bara inne på jobbet och i vår lägenhet. Egentligen skulle jag hellre cykla till jobbet, men här verkar man inte få behålla en cykel, oavsett skick, i mer än någon månad innan den blir stulen och vi har ingen säker cykelförvaring på jobbet.
 
Jag önskar att de skulle förbjudas! De är ivägen, folk kan inte hantera/köra dem ordentligt... Men för min del blir jag mest irriterad på hur mycket de förhindrar synnedsatta och rörelsehindrade att vistas och röra sig i det offentliga rummet! Folk parkerar på alla möjliga ställen, förutom de rimliga.
 
Uthyrningsföretagen borde få mer pisk på fingrarna för när deras skräp ligger slängt. Dessutom borde man införa körkort för eländet. De kanske skulle gå in under moppekorten? Helt paff över hur många som åker omkring på dessa utan störtkruka på skallen. Är de självmordsbenägna?

Däremot låter det som att cyklisten hade slagit omkull oavsett vad som legat där, vilket jag tolkar som att denne kanske hade lite för hög fart, saknade skyddsutrustning eller bara hade en jäkla otur. Väldigt tragiskt dock.
 
Uthyrningsföretagen borde få mer pisk på fingrarna för när deras skräp ligger slängt. Dessutom borde man införa körkort för eländet. De kanske skulle gå in under moppekorten? Helt paff över hur många som åker omkring på dessa utan störtkruka på skallen. Är de självmordsbenägna?

Däremot låter det som att cyklisten hade slagit omkull oavsett vad som legat där, vilket jag tolkar som att denne kanske hade lite för hög fart, saknade skyddsutrustning eller bara hade en jäkla otur. Väldigt tragiskt dock.

Kan hålla med att den vårdslösa användningen borde ge mycket mer konsekvenser för företagen. Här har de dessutom dragit upp väldigt många ur vattendrag upp till 10 åt gången så kan ge miljöpåverkan. Det finns ju både batterisyror och metall i dem.
 
I och med detta dödsfallet nu så kommer det bli striktare krav på de som hyr ut. Finns det en CCTV som kan bevisa att personen som använde sparkcykeln sist la den på det stället där cyklisten körde på den så är det nog kört för den personen i domstol. Nu försöker de sätta ett exempel dessutom och skapa praxis. Men bevisläget är ju helt kört ifall det inte finns kameror på stället.

https://marcusoscarsson.se/just-nu-pensionar-dod-efter-att-ha-cyklat-pa-omkullslangd-elsparkcykel/
 
Har använt när jag varit i Göteborg. Mycket smidigare än att springa runt på drottningtorget och leta efter rätt hållplats. Försvinner dom vet jag inte vad jag gör, visst kan jag ta med egen cykel på tåget och hoppas på att få åka hela vägen och hoppas på att cykel inte blir stulen men mest troligt färre besök i Göteborg och bilen om jag verkligen måste in.
 
Har använt när jag varit i Göteborg. Mycket smidigare än att springa runt på drottningtorget och leta efter rätt hållplats. Försvinner dom vet jag inte vad jag gör, visst kan jag ta med egen cykel på tåget och hoppas på att få åka hela vägen och hoppas på att cykel inte blir stulen men mest troligt färre besök i Göteborg och bilen om jag verkligen måste in.
Fast de kommer inte försvinna! De är för etablerade för det. Men det kommer kanske bli krav på att man bara kan ställa tillbaka dem i vissa ställ såsom det var med Styr och Ställ-cyklarna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp