Vill diskutera elsparkcyklar

En snabb kik på marknaden visar att mitt intryck inte är helt fel ändå, absoluta majoriteten är 20 tum, någon är 24 tum, ser en på 26 tum (den du visade tidigare). 28 tum hittar jag inga. Men ska ju ändå inte köpa en sådan cykel så. (tar 40 minuter cykla till jobbet, för mycket)
I Sverige är utbudet nog ganska begränsat men utomlands finns det ett antal att välja på, sök på "foldable bike 700c". Den jag visade tidigare var 700c, dvs. 28"

Hittade den här videon, inget för mig alls men ganska häftigt att se faktiskt och den var ännu lättare 10,5kg :

 
Den jag visade tidigare var 700c, dvs. 28"
Edit. Tror jag, blir lite osäker när jag tittar på bilden igen så du kanske har rätt, men samma fabrikat tillverkar åtminstone även med 28" :)

Kan lägga till för den som är intresserad av cyklar att på asfalt är skillnaden i rullmotstånd mellan 26" och 28" i praktiken inte märkbar och utan betydelse när man gjort test.
 
Det är himla lustigt faktiskt att folk tidigare verkar ha fått ta med sig nästan vad som helst som de nästan kan bära på ett tåg, utom just en cykel, ens i en väska. (när man åker till fjällen är det ju helt galet mycket packning, vi lyckades knappt ens ta oss av med ungen i behåll bakom fyra familjer med en miljon barn var och skidor och barnvagnar och... :rofl:)
 
Såg detta i en grupp för min stad där diskussionen om detta är livlig
https://www.facebook.com/photo/?fbid=10158429103933036&set=a.186537318035
Låter ju jättebra om det nu funkar.
Jag själv tycker att det inte bara är milt vansinne utan GROVT vansinne att vem som helst utan grundläggande trafikvett/kunskap kan köra i ganska höga hastigheter hur som helst. Jag skulle vilja se ett körkortskrav för att få framföra dessa.


"Hallå kranskommuner och andra, det var inte så svårt att komma till rätta med Elsparkcykel kaoset!

För ett år sedan såg flera sparkcykelföretag en marknad i Solna och dumpade huller om buller hundratals fordon längs våra gator. Det var som på alla andra ställen där detta sker ett hinder i vägen för alla. Dessutom såg det för jäkligt ut. En gatumiljö varken någon medborgare eller politiker kan vara nöjd med. Efter ingripande från kommunen och resolut hantering försvann sparkcyklarna från våra gator.

Men nu kan solnabor och andra återigen hyra en elsparkcykel här. Ett företag har tecknat avtal med kommunen. De betalar för sig och ska hålla ordning. Dessutom går det bara att hämta upp och lämna elsparkcykeln på utmärkta stationer runt om i kommunen. Det går inte avsluta hyrningen av elsparkcykeln utanför detta område. Så med andra ord kostar det för användare som lämnar fordonet vind för våg. De cyklar som lämnas fel ska hämtas upp av företaget och i värsta fall av kommunen men det kostar för företaget.

På detta sätt ska Solnas gator inte se ut som på andra ställen där elsparkcykelar ligger på gatorna som ett plockepinn. Här gäller ordning och reda även för nya mobilitetslösningar. Alltid på solnabornas sida!"

Solna har väl även gjort en hel del annat bra för att underlätta för cykel som transportmedel? Jag har förvisso en väldigt liten och vinklad referensgrupp bestående av en entusiastisk cyklist och en lokalpolitiker, men tänket kring cykelbanor och liknande verkar vara ljusår ifrån Göteborg...?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp