Vill diskutera elsparkcyklar

Fast har de sadel så ÄR de väl olagliga att köra med? Om de inte uppfyller alla krav som gäller för en moped, eller elcykel, eller något annat godkänt fordon.

Mycket möjligt? Men märkligt att sådana produkter isf får säljas eftersom de väldigt uppenbart är till just elsparkcyklar och inte till fullt utrustade mopeder?

Så här ser de ut ungefär:

1632726926729.png
 
Jag avskyr dem. Jag bor ute på landet men jobbar inne i en storstad dit jag tar bilen. Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag varit på håret att köra på folk som kommit susande i maxfart rakt ut på övergångsställen (utan cykelöverfart), rakt ut i korsningar och på alla möjliga ställen där det varit antingen stopplikt eller företräde för biltrafik i kombination med halvtaskig sikt både för bilisten och den som ska korsa. Ibland har man lust att skita i att bromsa, men har inte lust att hamna i fängelse heller...

Jag anser att man dels borde skärpa reglerna för hur dessa får framföras samt att man borde införa en spärr som gör att man enbart kan starta och avsluta resan vid en parkeringsstation och att appen då fortsätter ticka pengar tills du ställer in den i en parkeringszon. Att slänga den i ett dike eller lämna den på en cykelbana blir mao en dyr historia. Vidare borde appen registrera vilken hastighet du kör och ju snabbare du kör med start vid en viss km/h, desto dyrare blir din resa. Användaren får därmed ett ekonomiskt incitament att både köra lugnt och lämna den på rätt ställe efter användandet.
 
Mycket möjligt? Men märkligt att sådana produkter isf får säljas eftersom de väldigt uppenbart är till just elsparkcyklar och inte till fullt utrustade mopeder?

Så här ser de ut ungefär:

Visa bifogad fil 77448
Ja, sådana som är olagliga att köra med ute i Sverige. Om det går att sitta så är det per definition inte en elsparkcykel.

Tror det är rätt knöligt att förbjuda innehav, försäljning och import helt. Det är ju tillåtet med massor av fordon som inte får användas ute i vanlig trafikmiljö, typ gokart, diverse tävlingsbilar osv. bara de används på avgränsade platser som är avsedda för det. Fordonsförare har typiskt också ett egenansvar för att kunna tillräckligt med trafikregler för att köra lagligt.
 
Ja, sådana som är olagliga att köra med ute i Sverige. Om det går att sitta så är det per definition inte en elsparkcykel.

Tror det är rätt knöligt att förbjuda innehav, försäljning och import helt. Det är ju tillåtet med massor av fordon som inte får användas ute i vanlig trafikmiljö, typ gokart, diverse tävlingsbilar osv. bara de används på avgränsade platser som är avsedda för det. Fordonsförare har typiskt också ett egenansvar för att kunna tillräckligt med trafikregler för att köra lagligt.

Knäppt! Att de är så vanliga då alltså. Lovar att jag ser minst en om dagen. Även om jag fattar grejen med svårigheterna med att förbjuda innehav och försäljning osv känns det ju som att något borde göras. Har svårt att tro att man bara skulle låta det ske ifall barn dagligdags körde gokart runt på stadens gator...
 
Har man moppekort så får personen sätta ditt en sadel. Så där ser jag inga konstigheter med att det säljs. Där går det individuella ansvaret in tycker jag.

Man måste väl även trafikförsäkra och så? Vad vet jag men känslan är att det inte är supervanligt :p Men ja absolut är det ju det personliga ansvaret.
 
Mycket möjligt? Men märkligt att sådana produkter isf får säljas eftersom de väldigt uppenbart är till just elsparkcyklar och inte till fullt utrustade mopeder?

Så här ser de ut ungefär:

Visa bifogad fil 77448

Ja, sådana som är olagliga att köra med ute i Sverige. Om det går att sitta så är det per definition inte en elsparkcykel.

Tror det är rätt knöligt att förbjuda innehav, försäljning och import helt. Det är ju tillåtet med massor av fordon som inte får användas ute i vanlig trafikmiljö, typ gokart, diverse tävlingsbilar osv. bara de används på avgränsade platser som är avsedda för det. Fordonsförare har typiskt också ett egenansvar för att kunna tillräckligt med trafikregler för att köra lagligt.
Det finns inga krav på frånvaro av sadel. De enda krav som finns egentligen, är motoreffekt på max 250 W och en högsta hastighet på 20 km/h.
 
Här är en till som avskyr dem. Både "uthyrningssidan" och de privatägda.

De som hyrs ut pga allt som nämns innan i tråden, men även privata är ett elände. Jag bor i ett villaområde en bit från stan och här finns tack och lov inga uthyrningsföretag än. Men massor med elsparkcyklar ändå. Det har ju liksom "utvecklats" också så att nu har de även sadel. Så i princip är de ju mopeder fast ännu vingligare och ännu mer trafikfarliga. Dessa körs runt av barn som definitivt inte uppnått moppeålder. Gärna utan hjälp och kors och tvärs över vägar och gångvägar helt utan trafikvett. Har varit nära att krocka med dem flera gånger. Obegripligt att de inte kräver mopedkörkort de med.

Sen vet jag inte heller om själva fenomenet elsparkcykel är så himla "nyttigt" egentligen. Min uppfattning är att den absoluta majoriteten använder dem istället för gå eller cykla. Inte istället för att åka bil eller buss...
Jag är en som absolut använder elsparkcykel istället för bil eller kollektivtrafik ibland.
Har en elcykel men med tanke på hur tungt det är att släpa runt på batteriet när jag har fler ärenden eller ska ut på kvällen, så blir elsparkcykel betydligt lättare för mig. Det går inte att lämna elcykeln med batteri på inne i stockholm, då blir det stulen direkt.

Håller dock med om många av nackdelarna som tas upp i tråden också.
 
Ogillade dem fram till i veckan. Nu avskyr jag dem. Höll på att köra på en grabb på 9-10 år förra veckan som kom i full fart (jäklar vad fort de går) rakt ut i gatan. Han körde på vägrenen och helt plötsligt svängde han rakt ut framför bilen. Tack gode gud för ny bil med utmärkta bromsar.

Inne i Göteborg ligger de och skräpar överallt.
Grundtanken med dessa är bra men folk klarar inte av ansvaret de medför.
 
Först när de kom brydde jag mig inte så mycket, men de utvecklades snabbt till ett stort problem. De två stora problemen är att de slängs precis överallt, jag kan inte förstå hur man tänker när man lämnar en liggande precis där tiden går ut, som på cykelbanor och trottoarer, och skapar oerhört farliga situationer för andra trafikanter. Det andra att de som framför dem många gånger inte alls följer trafikreglerna, vilket också är oerhört trafikfarligt. Varje gång som jag hör om en olycka med en som kört elsparkcykel undrar jag hur denne betett sig, om den skapat olyckan själv.

Jag har aldrig testat och efter att ha sett en otäck olycka i somras där föraren tappade balansen och ramlade, och låg medvetslös tills ambulansen kom, så är jag inte det minsta lockad.
 
En uthyrare av elsparkcyklar som fortsatt äger fordonen, som ansvarar för underhållet och som tjänar pengar på verksamheten måste ju självklart kunna hållas ansvarig för att deras fordon används på ett korrekt sätt.
Kanske, men självklart är det inte. Grundprincipen med få undantag är ju att föraren av ett fordon, inte ägaren, är den som ansvarar för dess hantering. Det är en princip som jag tror att de flesta med litet eftertanke ser som den mest rimliga. Föraren av en hyrbil är ansvarig för hur den körs, inte uthyraren. På somliga områden som felparkering är fordonsägaren ansvarig och det är kanske den vägen man skulle kunna gå ifråga om fulparkerade elsparkar. Samtidigt har jag svårt att se hur man juridiskt skall kunna särskilja just fulparkerade elsparkar - som ju inte har någon registreringsplikt - från t ex fulparkerade cyklar.
- Det finns ju massvis med uthyrningsställningen för vanliga cyklar där cyklarna måste lämnas tillbaka på en "station" varför skulle inte detta fungera även för elsparkcyklar?
- Möjligheten att hyran blir billigare om man lämnar tillbaka den rätt kan ju inte heller vara omöjlig. Typ det kostar 20 kronor om du lämnar tillbaka den på stationen och 100 kronor om du slänger den i diket. Företagen kan ju uppenbarligen hålla koll på var cyklarna befinner sig.
- Åldersgräns med verifiering när man hyr. Mobilt bank-id eller ngt.
Bra idéer tycker jag, men har svårt att se hur de skall kunna göras tvingande. Utifrån nuvarande lagstiftning behöver de bygga på elsparkföretagens goda vilja. Och det går inte att komma ifrån att en stor del av poängen/marknadsvärdet/säljargument ju är just den närmast löjliga tillgängligheten (läs: till skillnad från koncentrerade parkeringsställ).
Även åldersgräns skulle säkert kunna vara av godo, även om jag tror(!) att unga barn finns i en rätt liten del av den stora problembilden. Men även den biten skulle för att bli obligatorisk förutsätta en ändring av lagen och omklassning av elsparkarna (till moped?).
 
Själv tycker jag att elsparkcyklar är ett jävla otyg rent ut sagt som företagen som hyr ut tar noll ansvar för. Idag dog en man, en cyklist som körde på en elsparkcykel som låg slängd bakom ett krön efter en nedförsbacke. Så otroligt fruktanstvärt tragiskt och onödigt.

Min egen uppevelse av elsparkcyklar är att de körs på ett trafikfarligt sätt på gatorna, det är väldigt ofta två personer fast det finns ingen bromskraft för två personer på en sån. Det värsta tycker jag är de föräldrar som sätter sina barn framför dem och sen står själva bakom. Vid en krock eller häftig inbromsning har jag svårt att tänkta mig att det blir någon annan effekt än att föräldern flyger framåt och tar med sig barnet.

Sen är det barn och ungdomar som kör dessa själva som har noll koll på trafikregler, elsparkcyklar ligger slängda överallt på cykelbanor och trottoarer och hindrar framkomligheten för t.ex. synskadade och rullstolsburna. Själv har jag blivit påkörd av en elsparkcykel bakifrån när jag cyklat på cykelbana, jag har också blivit påkörd när jag gick av någon som inte kunde bromsa i tid och då elsparkcykeln kom bakifrån hade jag inte en chans att se den. Inga skador dock men sjukt irriterande. Har också behövt kryssa fram mellan 5-6 slängda elsparkcyklar på cykelbanor.

Är det någon här som har en positiv upplevelse av elsparkcyklar? Någon som har använt dem? Själv önskar jag mest av allt att eländet förbjuds en gång för alla och att de försvinner från gatorna. De är enligt min mening livsfarliga leksaker i händerna på små barn har sett så unga som uppskattningsvis 5-6 år som använt dessa hur tänker föräldrarna? Föräldrarna är antingen på egen elsparkcykel eller på samma som barnet i de fallen barnen är så unga. Lika eländiga för alla som kommer att ta de hem från krogen fulla och råkar ut för olyckor och sist men inte minst att helt oskyldiga drabbas, hur många såna dödsolyckor som den idag ska vi behöva ha innan de förbjuds?
Jag skulle kunna tänka mig att det vore synd att förbjuda dem helt eftersom det finns personer som äger egna personliga elsparkcyklar och som antagligen lärt sig köra dem och som inte slänger dem överallt.

(jag har aldrig åkt elsparkcykel och har inga positiva erfarenheter av dem, men folk hatar ju så mycket olika företeelser, tex vanliga cyklar och ryttare och allt möjligt. Själv hatar jag iofs sådana strypta mopedbilar/epatraktorer.)

Så frågan är om man kan förbjuda att sprida dem över hela staden och hyra ut dem utan att förbjuda privatägda. Vår stad funderar på en ny regel där man måste betala ett par tusen för att få sprida en cykel i stan. Det skulle nog dock inte hjälpa mot att folk slänger dem överallt. Det känns helt flippat att folk behandlar saker som är så tekniktunga och innehåller en massa värdefulla metaller och dyl i högar och åar och använder som värdelös slit och släng.

(Vi bor nog utanför deras funktionella gräns. De brukar stå på cykelbanan på en viss plats och gissar att det finns en gräns precis där där de inte kan åka längre.)
 
Har själv en egen eldriven kickbike och tycker det är ett roligt sätt att t ex sightsee:a på. Har också använts i de fall jobb legat en bit från laddare (elbil). Rent transportmedel alltså.

Men hyrmaskinerna är ett otyg, och det var verkligen bara en tidsfråga innan den här olyckan skulle inträffa. Både onödigt och tragiskt.

Vill företagen tjäna pengarna får de också ta sitt ansvar.
Ja en himla trist hake med dem är ju att de är helt ok att ta på tåget samtidigt som det är totalförbud på cykel på tåget. Så himla smidig lösning om man pendlar med tåg någonstans och har en cykelsträcka kvar när man kommer fram.
 
Ja en himla trist hake med dem är ju att de är helt ok att ta på tåget samtidigt som det är totalförbud på cykel på tåget. Så himla smidig lösning om man pendlar med tåg någonstans och har en cykelsträcka kvar när man kommer fram.

Ja, jag vet att en bekant körde till Ystad, hoppade på tåget och sedan hyrde på stationen (vilket ju blev dyrt) för att ta sig sista biten till jobbet.
 
@Lovisaleonora

Iofs när jag tänker efter så fungerar det ju iofs då även med en vanlig sparkcykel där man använder benkraft.

Faktum är att jag varit sugen på en sådan. De är lätta att fälla ihop och går att ta under armen. Men slösar inte lika mycket på resurser som el och batteri. (Men nu har jag så långt att tunnelbana är bäst, så jag hinner inte bli irriterad över att man inte får ha cykel på SJ)
 
@Lovisaleonora

Iofs när jag tänker efter så fungerar det ju iofs då även med en vanlig sparkcykel där man använder benkraft.

Faktum är att jag varit sugen på en sådan. De är lätta att fälla ihop och går att ta under armen. Men slösar inte lika mycket på resurser som el och batteri.

Ja, mäktar man med sparkandet (förbaskat små hjul!) är det ju inga problem mer än att möjligen hitta en i vettig storlek.
 
Ja, mäktar man med sparkandet (förbaskat små hjul!) är det ju inga problem mer än att möjligen hitta en i vettig storlek.
De finns för vuxna och med större hjul. Finfina saker, lånade en sådan av en kompis en gång när jag skulle hämta bilen, väl framme bara att fälla ihop och slänga i bagaget. Tog ibland ungens när jag skulle hämta på dagis och hade superbråttom (dvs jag hade ofta ändå med den så han skulle orka hem) lite obekvämt att stå som en räka men de är inte dumma. Lite jobbigt uppför bara för då behöver man sparka hela tiden, annars sparkar man ju bara ibland.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp