Vill diskutera elsparkcyklar

Kanske, men självklart är det inte. Grundprincipen med få undantag är ju att föraren av ett fordon, inte ägaren, är den som ansvarar för dess hantering. Det är en princip som jag tror att de flesta med litet eftertanke ser som den mest rimliga. Föraren av en hyrbil är ansvarig för hur den körs, inte uthyraren. På somliga områden som felparkering är fordonsägaren ansvarig och det är kanske den vägen man skulle kunna gå ifråga om fulparkerade elsparkar. Samtidigt har jag svårt att se hur man juridiskt skall kunna särskilja just fulparkerade elsparkar - som ju inte har någon registreringsplikt - från t ex fulparkerade cyklar.

Bra idéer tycker jag, men har svårt att se hur de skall kunna göras tvingande. Utifrån nuvarande lagstiftning behöver de bygga på elsparkföretagens goda vilja. Och det går inte att komma ifrån att en stor del av poängen/marknadsvärdet/säljargument ju är just den närmast löjliga tillgängligheten (läs: till skillnad från koncentrerade parkeringsställ).
Även åldersgräns skulle säkert kunna vara av godo, även om jag tror(!) att unga barn finns i en rätt liten del av den stora problembilden. Men även den biten skulle för att bli obligatorisk förutsätta en ändring av lagen och omklassning av elsparkarna (till moped?).

Nej att man inte kan få uthyrarna att ansvara för hur föraren hanterar sparkcykeln trafiksäkerhetsmässigt förstår jag ju. Men det är ju inte det jag pratar om utan krav på verksamheten om hur de bedriver sin verksamhet.

Det handlar ju om att någon tjänar pengar på nyttjande av någon annans mark, offentlig plats. För alla annan sådan typ av kommersiell verksamhet krävs polistillstånd och/eller markägarens tillåtelse. Precis som att du kan rita en en ruta där vanliga cyklar har tillstånd att parkeras för uthyrning och ingen annanstans borde du kunna rita en motsvarande ruta för elsparkcyklar. Eller som att en korvförsäljare har tillstånd att så här och ingen annanstans. En sådan upplåtelse ansökan kan avstyrkas om verksamhetsutövaren inte tidigare följt uppsatta villkor, tex nedskräpning eller förstörd natur. Om man kan neka en försäljare pga tidigare nedskräpning eller en orienteringsklubb pga att deltagarna tidigare kört sönder ängen som var parkeringsplats borde man kunna neka en sparkcykeluthyrare pga at cyklarna ligger och skräpar mest över allt och utgör trafikfara. Sen är det väl upp till verksamhetsutövaren att se till att det inte händer om man vill fortsätta bedriva verksamheten.

Sen kanske det finns hinder i ordningslagen idag för det, sån koll har jag inte. Men med tanke på hur stort problemet börjar bli kanske det är dags för den att ändras isf...
 
Det finns ju en del lagstiftningar som kommit till för att något inte fungerar i praktiken, även om tanken var god och det teoretiskt skulle kunna fungera. Men så gör det inte det, och de dåliga exemplen överöser de goda, så man får göra någonting.

Ska bli intressant att se om företagen själva lyckas styra upp detta för att slippa tvingas bort, eller om de tillslut kommer bli just borttvingade.
 
Samtidigt har jag svårt att se hur man juridiskt skall kunna särskilja just fulparkerade elsparkar - som ju inte har någon registreringsplikt - från t ex fulparkerade cyklar.
Min erfarenhet är att problem med fulparkerade cyklar (både vanliga och elspark) är att det i stor utsträckning är hyrvarianterna som är problem (även om hyrcyklar mer sällan är dåligt parkerade, då de måste lämnas tillbaka i specifika ställ, åtminstone här i stan). Folk är generellt mer benägna att ta hand om sådant de själva äger, men mindre brydda kring sådant som inte är deras. Om det bara skulle gå att avsluta hyrperioden på specifika ställ, skulle nog många av problemen lösas.
 
Jag är helt fascinerad över vilka ställen dessa hamnar på. De kan verkligen stå eller ligga vart som helst, exempelvis mitt på en cykelbana långt från något vettigt alls (tog batteriet slut där?). Har sett en del köra runt med dem på direkt farliga sätt. Att skjutsa sitt barn på dem verkar vara rätt populärt men verkar livsfarligt.

Kommunen där jag bor ska börja samla in felparkerade elsparkcyklar som sedan får hämtas ut mot en viss summa. Hur ofta de kommer göra det och vad det kommer att kosta per sparkcykel är oklart men det blir spännande att se om det har någon effekt. Det finns 4 olika företag som hyr ut dessa här så det måste vara bra pengar att tjäna. Själv har jag ingen aning om vad det kostar att hyra en. Jag går gärna och tar cykeln om det är en längre bit. Jag tror inte de ersätter bilresor i min kommun, snarare promenader.
 
Sen vet jag inte heller om själva fenomenet elsparkcykel är så himla "nyttigt" egentligen. Min uppfattning är att den absoluta majoriteten använder dem istället för gå eller cykla. Inte istället för att åka bil eller buss...
Ser ingen större skillnad i "nyttighet" på en elcykel eller elsparkcykel.
Cykeln utan el har jag inte sätt på länge.
 
Ser ingen större skillnad i "nyttighet" på en elcykel eller elsparkcykel.
Cykeln utan el har jag inte sätt på länge.
Tydligen får folk lite motion på en elcykel ändå, bara av att de rör benen. Tydligen tillräckligt mycket för att ge 30 minuters rörelse om de cyklar i 30 minuter istället för åker buss tex. (blev ganska förvånad av denna info)

Uhm menar du att de flesta har elcyklar i ditt område? låter jättekonstigt. Själv ser jag bara enstaka.
(Självklart tycker jag också att riktiga cyklar är grejen. Men vissa som skaffar elcykel verkar vara sådana som avskyr att cykla normalt och på det sättet verkar de göra nytta.)
 
Tydligen får folk lite motion på en elcykel ändå, bara av att de rör benen. Tydligen tillräckligt mycket för att ge 30 minuters rörelse om de cyklar i 30 minuter istället för åker buss tex. (blev ganska förvånad av denna info)

Klart att man får motion! Det blir ju lättare med elhjälp men cykeln cyklar ju verkligen inte av sig själv. Dessutom hjälper ju elmotorn till bara upp till 25 km/h och den hastigheten är det ju verkligen inga problem att komma upp i med vanlig heller så länge det inte är uppförsbacke.

När jag elcyklar till jobbet är det 21 km enkel väg i kuperad terräng. Brukar ha en snitthastighet på 21-22 km/h, vilket i praktiken är att stor del av vägen cyklar jag utan el. Duschar när jag kommer fram gör jag oftast också.

Min träningsapp/klocka (inställd på elcykel) brukar påstå att jag har gjort av med ca 400 kcal på en sån cykeltur. Om det stämmer exakt har jag ingen aning om men att jag gör av med mer än när jag åker buss är jag övertygad om :p
 
Tydligen får folk lite motion på en elcykel ändå, bara av att de rör benen. Tydligen tillräckligt mycket för att ge 30 minuters rörelse om de cyklar i 30 minuter istället för åker buss tex. (blev ganska förvånad av denna info)

Uhm menar du att de flesta har elcyklar i ditt område? låter jättekonstigt. Själv ser jag bara enstaka.
(Självklart tycker jag också att riktiga cyklar är grejen. Men vissa som skaffar elcykel verkar vara sådana som avskyr att cykla normalt och på det sättet verkar de göra nytta.)

Klart att man får motion! Det blir ju lättare med elhjälp men cykeln cyklar ju verkligen inte av sig själv. Dessutom hjälper ju elmotorn till bara upp till 25 km/h och den hastigheten är det ju verkligen inga problem att komma upp i med vanlig heller så länge det inte är uppförsbacke.

När jag elcyklar till jobbet är det 21 km enkel väg i kuperad terräng. Brukar ha en snitthastighet på 21-22 km/h, vilket i praktiken är att stor del av vägen cyklar jag utan el. Duschar när jag kommer fram gör jag oftast också.

Min träningsapp/klocka (inställd på elcykel) brukar påstå att jag har gjort av med ca 400 kcal på en sån cykeltur. Om det stämmer exakt har jag ingen aning om men att jag gör av med mer än när jag åker buss är jag övertygad om :p

+1 på det! Jag kommer upp i samma arbetspuls på elcykeln som på en vanlig cykel, med den skillnaden att jag slipper idiot-topparna när det är som mest uppför (vilket gör att jag kan komma till jobbet utan att behöva duscha på plats). Plus att det går fortare, och att jag inte behöver kliva av och gå sista kilometern hem när det är så backigt att jag inte orkar med en "vanlig" cykel och en del packning.

Dessutom hade jag aldrig orkat cykla 1,5 mil till stallet för att rida och sen cykla hem om det inte fanns lite assistans. Med elcykeln kan jag transportcykla, med vanlig cykel tar jag oftast andra transportmedel om inte syftet är just "cykla".
 
+1 på det! Jag kommer upp i samma arbetspuls på elcykeln som på en vanlig cykel, med den skillnaden att jag slipper idiot-topparna när det är som mest uppför (vilket gör att jag kan komma till jobbet utan att behöva duscha på plats). Plus att det går fortare, och att jag inte behöver kliva av och gå sista kilometern hem när det är så backigt att jag inte orkar med en "vanlig" cykel och en del packning.

Dessutom hade jag aldrig orkat cykla 1,5 mil till stallet för att rida och sen cykla hem om det inte fanns lite assistans. Med elcykeln kan jag transportcykla, med vanlig cykel tar jag oftast andra transportmedel om inte syftet är just "cykla".
och @Breaktown det förstår jag verkligen. Jag cyklar ju 5-6 km mot jobbet och skulle kunna tänka mig en mil. Men längre än det skulle jag inte vilja cykelpendla till vare sig stall eller jobb. Så om man tänker 1,5 -2 mil låter ju elcykel mycket väl värt, speciellt med kassar och motvind och backar (man ser ju när de cyklar om en vid motvind minst sagt :) ). Men på min sträcka är det lite opåkallat.
 
Ser inga större problem jämfört med cyklar. Det sker många cykelolyckor här i Sthlm, de cyklar som tokar mellan bilar och som gående får man akta sig noga. I Lund är det ju högar med cyklar överallt, inte direkt så att de alltid är snyggt uppställda utom framkomlighetsproblem.

jag har inget behov av en elsparkcykel men fattar bekvämligheten. Att folk inte använder hjälm och inte tänker sig för är inte unikt för sparkcyklarna.
 
Ser inga större problem jämfört med cyklar. Det sker många cykelolyckor här i Sthlm, de cyklar som tokar mellan bilar och som gående får man akta sig noga. I Lund är det ju högar med cyklar överallt, inte direkt så att de alltid är snyggt uppställda utom framkomlighetsproblem.

jag har inget behov av en elsparkcykel men fattar bekvämligheten. Att folk inte använder hjälm och inte tänker sig för är inte unikt för sparkcyklarna.
Jo det kan ju vara så att man helt enkelt får bygga om städerna så att cyklarna har viss prioritet.

Som det är nu leds i vissa städer (som tydligen Stockholm och Göteborg) cyklisterna på omvägar och krångliga farliga vägar som gör att de känner sig säkrare i trafiken trots nackdelarna med att dela ytan.

Köpenhamn har ju tydligen arbetat med det och fått till det riktigt bra med 60% av pendlarna som cyklister. Bilisterna fick säkert mindre köer också iom det.
 
Kan vi komma på enkla och konkreta förslag på hur verksamheten kan förbättras?

Ta var 20:e/30:e parkeringsplats på kommunal mark och montera ett sparkcykelställ där. Återfinns en sparkcykel för uthyrning parkerad på annan plats så debiteras bolaget en rejält dyr avgift.

Bolagen kan enkelt vältra över den kostnaden på användarna genom att debiteringen inte avslutas innan dess att sparkcykeln befinner sig inom ett sådant område. Det gör även att etableringen av antalet bolag/cyklar kommer att bli självreglerande eftersom det inte blir intressant att använda sparkcyklar om det är alltför svårt att finna en uppställningsplats. Slutligen så uppmuntras bolagen - p g a konkurrens att sluta avtal om egna uppställningsplatser på privata fastighetsägares marker som de kan ha ensamrätt till.
 
Ser inga större problem jämfört med cyklar. Det sker många cykelolyckor här i Sthlm, de cyklar som tokar mellan bilar och som gående får man akta sig noga. I Lund är det ju högar med cyklar överallt, inte direkt så att de alltid är snyggt uppställda utom framkomlighetsproblem.

jag har inget behov av en elsparkcykel men fattar bekvämligheten. Att folk inte använder hjälm och inte tänker sig för är inte unikt för sparkcyklarna.

Det finns absolut massor med problem med cyklar, både i cyklandet och parkering av cyklar. Grunden i det är oftast att cykeln varit typ prio 3 när man man byggde om ens något.

Men en väsentlig skillnad jämfört med uthyrningselcyklarna är ju att även om cyklarna är "slängda överallt" så ägs det av någon som avser cykla på cykeln igen. När det gäller elsparkcyklar så finns inget incitament att ens försöka eftersom det är någon annans bekymmer att ta reda på sparkcykeln efteråt.
 
och @Breaktown det förstår jag verkligen. Jag cyklar ju 5-6 km mot jobbet och skulle kunna tänka mig en mil. Men längre än det skulle jag inte vilja cykelpendla till vare sig stall eller jobb. Så om man tänker 1,5 -2 mil låter ju elcykel mycket väl värt, speciellt med kassar och motvind och backar (man ser ju när de cyklar om en vid motvind minst sagt :) ). Men på min sträcka är det lite opåkallat.
Håller helt med, en vanlig cykel är roligare men just för att cykla till arbetet om det är lite länhgre är nog en elcykel väldigt bra.

OT. Räknade på hur mycket energi det skulle gå åt att cykla till fjällen (150 mil enkel väg) på sommaren och kom fram till att det behövs ungefär 10 kWh vilket motsvarar 36 000 kJ, omräknat till näringsintag blir det 144 000 kJ eller 34 000 kcal.

Cykla är väldigt energisnålt, som jämförelse uppger SJ att med ett vanligt tåg går det åt ungefär 1 kWh per person och mil, dvs 200 kWh för fjällresan enkel väg vilket är 20 ggr mer än vad en cykel behöver.
 
Ser inga större problem jämfört med cyklar. Det sker många cykelolyckor här i Sthlm, de cyklar som tokar mellan bilar och som gående får man akta sig noga. I Lund är det ju högar med cyklar överallt, inte direkt så att de alltid är snyggt uppställda utom framkomlighetsproblem.

jag har inget behov av en elsparkcykel men fattar bekvämligheten. Att folk inte använder hjälm och inte tänker sig för är inte unikt för sparkcyklarna.

Åtminstone här i stan ligger sparkcyklarna precis överallt.
Alltså: rakt utanför porten så att dörren inte går att få upp, släppt mitt på trottoaren eller cykelvägen så att man måste kliva av sin cykel för att lyfta bort den. Mitt på spårvagnshållplatsen, på parkeringar, osv. På mina 4 km daglig enkel väg är det åtminstone 10 dumpade sparkcyklar, varje dag. Det verkar som att man kliver av den när man tröttnat och släpper den rakt ner helt enkelt.

(Majoriteten körs dessutom av "ungdomar" utan betalning via enkla hacks, så det går inte så enkelt som att betalningen löper tills den är rätt återlämnad som den gör på hyrcyklarna. Hyrcyklar står nämligen oftast där de ska.)

Kan tillägga att "rätt" använda är elsparkcyklarna suveräna. Man kan ta en på väg till hållplatsen tex. Eller som alternativ till taxi hem på kvällen när man bor efter linje där trafiken mer eller mindre ställs vid 22. Jag har en kvart att gå till närmsta vältrafikerade hållplats, och väl nere i stan har jag lika långt att gå från närmsta hållplats till kontoret. Både jag och kontoret finns inom stadsdel "Centrum" och det är många elsparkcyklar i rotation här om de bara vore i vettigt skick.
 
Tydligen får folk lite motion på en elcykel ändå, bara av att de rör benen. Tydligen tillräckligt mycket för att ge 30 minuters rörelse om de cyklar i 30 minuter istället för åker buss tex. (blev ganska förvånad av denna info)

Uhm menar du att de flesta har elcyklar i ditt område? låter jättekonstigt. Själv ser jag bara enstaka.
(Självklart tycker jag också att riktiga cyklar är grejen. Men vissa som skaffar elcykel verkar vara sådana som avskyr att cykla normalt och på det sättet verkar de göra nytta.)
Alla vill ju inte/behöver inte ha motionen som cykeln ger 😊
Jag avskyr verkligen att cykla, på det sättet tycker jag elkick är mkt bättre👍
 
Såg detta i en grupp för min stad där diskussionen om detta är livlig
https://www.facebook.com/photo/?fbid=10158429103933036&set=a.186537318035
Låter ju jättebra om det nu funkar.
Jag själv tycker att det inte bara är milt vansinne utan GROVT vansinne att vem som helst utan grundläggande trafikvett/kunskap kan köra i ganska höga hastigheter hur som helst. Jag skulle vilja se ett körkortskrav för att få framföra dessa.


"Hallå kranskommuner och andra, det var inte så svårt att komma till rätta med Elsparkcykel kaoset!

För ett år sedan såg flera sparkcykelföretag en marknad i Solna och dumpade huller om buller hundratals fordon längs våra gator. Det var som på alla andra ställen där detta sker ett hinder i vägen för alla. Dessutom såg det för jäkligt ut. En gatumiljö varken någon medborgare eller politiker kan vara nöjd med. Efter ingripande från kommunen och resolut hantering försvann sparkcyklarna från våra gator.

Men nu kan solnabor och andra återigen hyra en elsparkcykel här. Ett företag har tecknat avtal med kommunen. De betalar för sig och ska hålla ordning. Dessutom går det bara att hämta upp och lämna elsparkcykeln på utmärkta stationer runt om i kommunen. Det går inte avsluta hyrningen av elsparkcykeln utanför detta område. Så med andra ord kostar det för användare som lämnar fordonet vind för våg. De cyklar som lämnas fel ska hämtas upp av företaget och i värsta fall av kommunen men det kostar för företaget.

På detta sätt ska Solnas gator inte se ut som på andra ställen där elsparkcykelar ligger på gatorna som ett plockepinn. Här gäller ordning och reda även för nya mobilitetslösningar. Alltid på solnabornas sida!"
 
Alla vill ju inte/behöver inte ha motionen som cykeln ger 😊
Jag avskyr verkligen att cykla, på det sättet tycker jag elkick är mkt bättre👍
Jo precis som jag skrev någonstans ovan att vissa gillar verkligen inte att cykla och då är det ju verkligen ingen förlust med elcykel :).
 
Det finns absolut massor med problem med cyklar, både i cyklandet och parkering av cyklar. Grunden i det är oftast att cykeln varit typ prio 3 när man man byggde om ens något.

Men en väsentlig skillnad jämfört med uthyrningselcyklarna är ju att även om cyklarna är "slängda överallt" så ägs det av någon som avser cykla på cykeln igen. När det gäller elsparkcyklar så finns inget incitament att ens försöka eftersom det är någon annans bekymmer att ta reda på sparkcykeln efteråt.

I sthlm får bolagen parkeringsböter för sparkcyklarna som de sen kan ge sista användaren. Vet inte hur det fallit ut dock men jag tycker det är mer ordning i innerstan på de nu.

Alla nymodigheter har sina barnsjukdomar, det är inte en anledning till att ta bort dem helt tycker jag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp