Vill du komma till himlen?

Vem har sagt att jag tycker Irans ledarskap är bra människor? Eller att iranier lever ett bra liv. Det jag påtalade var parallellen mellan kristendomens ursprung som religion för fattiga och slavar där en stor del av lockelsen var att de plötsligt skulle hamna högst upp på den socioekonomiska stegen, och de unga män som radikaliseras nu. Dvs, de går också socioekonomiskt från längst ner till högst upp enligt deras religion. Naturligtvis är det en enorm lockelse att höra att man kommer till himmelen, kristet eller muslimskt, när man lever ett miserabelt och förtryckt liv.
Du svarade genom att missionera. I min värld är det inte OK.
Dessutom kläcker du ur dig påståenden om Irans diktatur och kopplar det till muslimsk tro.

Har du läst koranen?

Nej, jag har inte läst hela Koranen men en del av den +många citat. Är det inte logiskt att koppla ihop Irans diktatur med muslimsk tro eftersom alla i Irans regering är muslimska präster, Imaner? För övrigt är Saudarabien ett land som styrs helt enligt islams lagar. Gillar du Saudarabien?
 
Nej, jag har inte läst hela Koranen men en del av den +många citat. Är det inte logiskt att koppla ihop Irans diktatur med muslimsk tro eftersom alla i Irans regering är muslimska präster, Imaner? För övrigt är Saudarabien ett land som styrs helt enligt islams lagar. Gillar du Saudarabien?
Då vet du förstås att det finns shia och sunnimuslimer och att de ser på detta med hur religionen ska styra lands lagar på olika sätt? De länder du tar upp är shia vilken är den mindre grenen inom islam.
 
Nej, jag har inte läst hela Koranen men en del av den +många citat. Är det inte logiskt att koppla ihop Irans diktatur med muslimsk tro eftersom alla i Irans regering är muslimska präster, Imaner? För övrigt är Saudarabien ett land som styrs helt enligt islams lagar. Gillar du Saudarabien?

Nej, det är inte logiskt eftersom vad jag diskuterar är inte muslimska regimer utan parallellen mellan kristendomens spridning pga deras budskap till fattiga och slavar att de som var sist (på jorden) nu kommer sitta och döma på gyllene troner de som (är rika) på värdsligt gods.

Jesus svarade dem: »Sannerligen säger jag eder: När världen födes på nytt, då när Människosonen sätter sig på sin härlighets tron, då skolen också I, som haven efterföljt mig, få sitta på tolv troner såsom domare över Israels tolv stammar.
Matteus 19:28

Men många som äro de första skola bliva de sista, och många som äro de sista skola bliva de första.
Matteus 19:30

De unga män som radikaliseras lockas av en ideologi som gör dem, precis som Matteus säger, från de sista till de första.

https://www.ui.se/utrikesmagasinet/analyser/2015/december/identitetspolitikens-baksida/

Antropologen Scott Atran vittnade inför USA:s senat om hur viktigt det är för jihadister med ”kamratskap, uppskattning, mening med livet, men också spänning och en känsla av makt och ära genom att slåss mot världens starkaste krigsmakt”.

.... Vad islamismen erbjuder dem är inte religion i någon gammaldags mening, utan identitet, erkännande och livsmening. Avskilda från traditionella religiösa institutioner och traditioner anammar de en bokstavsläsning av Koranen och en strikt lydnad mot förmodat autentiska religiösa normer i syfte att utmärka sig som en distinkt grupp med en kollektiv identitet. Såsom delaktiga i detta kollektiv upplever de att de måste agera å alla muslimers vägnar och i motsättning till alla islams fiender, vilket gör det lättare att utföra brutalt våld och betrakta sådant våld som en del av den existentiella kampen mellan islam och västvärlden.
 
Men snälla SLUTA MISSIONERA.

Människor har sin egen tro, eller inte. Det är upp till dem. Mig.
Att gå in i en tråd och argumentera för din tro är inte OK. Förr pratade man om netikett.
För mig är det du skriver dina egna åsikter och i min verklighet ren bullshit.
Håller med!

Å andra sidan - OM man tror att detta är sanningen, att den som inte tror "rätt" hamnar i nåt slags helvete, förstår jag att man vill försöka rädda alla. Lite som att veta att tsunamin ärpå väg men folket på stranden anar inget, då vill man rusa ner och övertyga dem så de räddas. Men - den tankegången var å andra sidan en av detaljerna som fick mig att börja tvivla rejält. Att mina nära och kära, som inte hade "den rätta tron" skulle slängas i nån vidrig avgrund. Det var bara orimligt bortom allt förnuft.
 
Det där är väl ytterligare något jag har oerhört svårt med i det kristna budskapet - att det ska missioneras! Det är ju liksom inbyggt, redan apostlarna gjorde det på uppmaning av Jesus.

Jag har faktiskt tidigare känt mig mer dragen till islam än kristendomen... och en del av det är att islam är icke-missionerande. Sedan är den verkligen inte oproblematisk och jag har ju landat i att ingen av de abrahamitiska religionerna är något för mig.
 
Jag har faktiskt tidigare känt mig mer dragen till islam än kristendomen... och en del av det är att islam är icke-missionerande. Sedan är den verkligen inte oproblematisk och jag har ju landat i att ingen av de abrahamitiska religionerna är något för mig.
Jag har personligen oerhört svårt för islam, även i sin icke-extremistiska form. Så för mig går den bort i ännu högre grad än den kristna tron, om än av delvis andra skäl. Jag kan faktiskt inte ta någon av de två religionerna på allvar, så mycket krig, förtryck och elände båda har fört med sig. Håller helt med dig i att ingen av de abrahamitiska religionerna är särskilt tilltalande.

Får väl återgå till asatron, om jag tycker att jag behöver en religion. Och apropå vart man ska efter döden så har jag haft den här låten i huvudet i flera dagar nu :D

Några vill till himmelen och några vill ha fred
Några vill föds på ny', ett liv de aldrig har levt
Nån går rakt till helvetet för att va en jävla skit
Äntligen kan jag lova er – jag ska inte dit

För jag vill till Valhalla, Valhalla då jag dör
Ta mig till Valhalla när det hela är ö'er
Höj ditt glas, inget mas, bara evighet i kalas
Jag vill till Valhalla, Valhalla när jag dör
Höj ditt glas, inget mas, bara evighet i kalas
Jag vill till Valhalla, Valhalla när jag dör

Alla kan ju fråga sig men ingen kan förstå
När du stänger ögonen, vart kan vägen gå?
Men när jag min tid kommer så ska jag skratta med
För jag ska inte lugna mig, jag ska festa mer

För jag vill till Valhalla, Valhalla då jag dör
Ta mig till Valhalla när det hela är ö'er
Höj ditt glas, inget mas, bara evighet i kalas
Jag vill till Valhalla, Valhalla när jag dör
Höj ditt glas, inget mas, bara evighet i kalas
Jag vill till Valhalla, Valhalla när jag dör
Valhalla när jag dör
När det hela är ö'er
Jag vill till Valhalla, Valhalla då jag dör
Ta mig till Valhalla när det hela är ö'er
Höj ditt glas, inget mas, bara evighet i kalas
Jag vill till Valhalla, Valhalla när jag dör
Höj ditt glas, inget mas, bara evighet i kalas
Jag vill till Valhalla, Valhalla när jag dör
 
Jag har faktiskt tidigare känt mig mer dragen till islam än kristendomen... och en del av det är att islam är icke-missionerande. Sedan är den verkligen inte oproblematisk och jag har ju landat i att ingen av de abrahamitiska religionerna är något för mig.

Känner du till Bahai? Av de abrahamitiska religionerna verkar den vara mest sympatisk tycker jag.
 
Jag har personligen oerhört svårt för islam, även i sin icke-extremistiska form. Så för mig går den bort i ännu högre grad än den kristna tron, om än av delvis andra skäl. Jag kan faktiskt inte ta någon av de två religionerna på allvar, så mycket krig, förtryck och elände båda har fört med sig. Håller helt med dig i att ingen av de abrahamitiska religionerna är särskilt tilltalande.

Får väl återgå till asatron, om jag tycker att jag behöver en religion. Och apropå vart man ska efter döden så har jag haft den här låten i huvudet i flera dagar nu :D

Några vill till himmelen och några vill ha fred
Några vill föds på ny', ett liv de aldrig har levt
Nån går rakt till helvetet för att va en jävla skit
Äntligen kan jag lova er – jag ska inte dit

För jag vill till Valhalla, Valhalla då jag dör
Ta mig till Valhalla när det hela är ö'er
Höj ditt glas, inget mas, bara evighet i kalas
Jag vill till Valhalla, Valhalla när jag dör
Höj ditt glas, inget mas, bara evighet i kalas
Jag vill till Valhalla, Valhalla när jag dör

Alla kan ju fråga sig men ingen kan förstå
När du stänger ögonen, vart kan vägen gå?
Men när jag min tid kommer så ska jag skratta med
För jag ska inte lugna mig, jag ska festa mer

För jag vill till Valhalla, Valhalla då jag dör
Ta mig till Valhalla när det hela är ö'er
Höj ditt glas, inget mas, bara evighet i kalas
Jag vill till Valhalla, Valhalla när jag dör
Höj ditt glas, inget mas, bara evighet i kalas
Jag vill till Valhalla, Valhalla när jag dör
Valhalla när jag dör
När det hela är ö'er
Jag vill till Valhalla, Valhalla då jag dör
Ta mig till Valhalla när det hela är ö'er
Höj ditt glas, inget mas, bara evighet i kalas
Jag vill till Valhalla, Valhalla när jag dör
Höj ditt glas, inget mas, bara evighet i kalas
Jag vill till Valhalla, Valhalla när jag dör

Frejas Folkäng hade jag valt över Valhall 😜
 
På tal om himmlen och helvetet:

"God loves you so much that he created hell in case you don't love him back" - Christoffer Hitchens
Ja, det finns oroväckande paralleller mellan vissa kristna budskap och resonemangen som förs av förövare i misshandelsrelationer både gentemot partners och barn. Skuldbeläggande, skampåförande av den andres identitet, en 'kärlek' som är villkorad till lydnad och underkastelse, med mera. Jag antar att den gemensamma nämnaren är upprätthållande av makt.
 
Ja, det finns oroväckande paralleller mellan vissa kristna budskap och resonemangen som förs av förövare i misshandelsrelationer både gentemot partners och barn. Skuldbeläggande, skampåförande av den andres identitet, en 'kärlek' som är villkorad till lydnad och underkastelse, med mera. Jag antar att den gemensamma nämnaren är upprätthållande av makt.

Jag är övertygad om att religioner skapades av mäktiga personer som ville kontrollera massorna. De utnyttjade människans fantasi att komma på förklaringar till det man inte förstår (solens upp och nedgång, årstidernas skiftningar, liv, död osv).
 
Ja, det finns oroväckande paralleller mellan vissa kristna budskap och resonemangen som förs av förövare i misshandelsrelationer både gentemot partners och barn. Skuldbeläggande, skampåförande av den andres identitet, en 'kärlek' som är villkorad till lydnad och underkastelse, med mera. Jag antar att den gemensamma nämnaren är upprätthållande av makt.

Japp, religion som etablerar hierarkierna som "guds bud". Oavsett om det är monarki, diktatur eller demokrati (ett exempel på en kristen demokrati med andra värderingar än Sverige är USA, god bless america).

Inte konstigt att vi blir kallade barbarer här i norr (igen), vi har ju platta hierarkier på arbetsplatsen och duar alla utom kungen 😛. Vi som nation hann knappt bli kristnade innan vi gick vidare till ateism och religionsfrihet.
 
Japp, religion som etablerar hierarkierna som "guds bud". Oavsett om det är monarki, diktatur eller demokrati (ett exempel på en kristen demokrati med andra värderingar än Sverige är USA, god bless america).

Inte konstigt att vi blir kallade barbarer här i norr (igen), vi har ju platta hierarkier på arbetsplatsen och duar alla utom kungen 😛. Vi som nation hann knappt bli kristnade innan vi gick vidare till ateism och religionsfrihet.

Fast nja, det är en sanning med reservation. Vi hade också våra häxbål och Laestadiusanhängare. Länge var kyrkan den självklara centern för allt socialt och kulturellt liv, inpå tidigt 1900-tal och kyrkoherden, han var gud (med litet g). Sverige var också bra på att förtrycka alla andra versioner av kristendom förutom den Lutheranska.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Antikatolicism_i_Sverige

Frikyrkorna och de som samlades till bönemöten hemma hamnade i häktet.
 
Fast nja, det är en sanning med reservation. Vi hade också våra häxbål och Laestadiusanhängare. Länge var kyrkan den självklara centern för allt socialt och kulturellt liv, inpå tidigt 1900-tal och kyrkoherden, han var gud (med litet g). Sverige var också bra på att förtrycka alla andra versioner av kristendom förutom den Lutheranska.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Antikatolicism_i_Sverige

Frikyrkorna och de som samlades till bönemöten hemma hamnade i häktet.

Ja det hade vi, men vi var kristna mellan vad, 1200 till 1960-ish?

Jämför med Italien...
 
Ja, det finns oroväckande paralleller mellan vissa kristna budskap och resonemangen som förs av förövare i misshandelsrelationer både gentemot partners och barn. Skuldbeläggande, skampåförande av den andres identitet, en 'kärlek' som är villkorad till lydnad och underkastelse, med mera. Jag antar att den gemensamma nämnaren är upprätthållande av makt.
Håller helt med. Religion i stort är ju just förtryck och utnyttjande med få undantag. Det pratas om kärlek, men alltid med villkor och hot om utanförskap eller värre.
 
-Så på vilket överensstämmer det jag sagt inte med bibeln? Vad har du lärt dig om kristen tro?
Kristen tro har inte ensamrätt i världen och du behöver använda källkritik, om din enda källa till kunskap om religion är bibeln så blir den väldigt ensidig och extremt jävig.
Men visst talar vi om en gud som är ansvarig för alla religioner, det skulle innebära att alla religioner som talar om en gud, en ande eller en energi har samma Gud och då blir missionerande extremt onödigt.

Jag har gått kyrkans barntimme, varit konfirmand, konfirmand ledare, kyrkvaktmästare, kyrkvärd, läst rätt många poäng religionsvetenskap, diskuterat med präster, diakoner, imamer, forskare, rabbiner, historiker. Läst mycket litteratur inom ämnet religionsvetenskap och historia. Jag har gått igenom alla stadier av troende, just nu är jag agnostiker. Kan konstatera att det finns poänger med religioner samtidigt som det även är en grogrund för många problem, både historiskt och i nutid.
 
Nej, jag har inte läst hela Koranen men en del av den +många citat. Är det inte logiskt att koppla ihop Irans diktatur med muslimsk tro eftersom alla i Irans regering är muslimska präster, Imaner? För övrigt är Saudarabien ett land som styrs helt enligt islams lagar. Gillar du Saudarabien?
Du måste skilja på tro, kultur och politik. Saudiarabien styrs av män med sunnimuslimsk tro och använder sig av det som lagar. Lite som att säga att om du säger att du är kristen så ställer du dig bakom Ku klux klan, det är en kristen grupp.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 304
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 564
Senast: Tofs
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
35 476
Senast: Hedinn
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
13 896

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp