Vill du komma till himlen?

Fråga 1: Gud kommer att rädda flest möjligt därför att han är kärleksfull. Skulle folk som inte förlåtit sina medmänniskor utan vill hämnas komma in i himmelen så skulle det inte bli bättre där än på jorden. Det finns dom som känner Gud ganska väl utan att ha läst bibeln osv och som levt efter sitt samvete och utifrån den kunskap de haft.
Fråga 2: Det finns en massa religioner därför att människan har en ande -ett inre jag som finns kvar när kroppen dör. Den mänskliga anden kan tala med Gud och uppleva gemenskap med honom därför att Gud är en ande. Han gav oss också skaparlust och fantasi och förmåga att uppfinna allt möjligt, på så vis liknar vi Gud. Hans avbilder. Ett av budorden lyder att "Du ska inte ha några andra Gudar vid sidan av mig". Det budordet vore meningslöst om det inte fanns en massa andra gudar också. Du vet hur det är i Indien där det finns en otrolig massa gudar som folk tillber. Satan är en ond andemakt och han har en massa mindre o större efterföljare som plågar människorna här på jorden.
Fråga 3: Av frukten känner du trädet. Massvis med människor har mött Jesus -alltså ett andligt möte, och blivit fria från synd o skam o ångest. Många som vården mer eller mindre gett upp har blivit helt förvandlade❣. Vet du någon annan religion där de troende gör så mycket gott för sina medmänniskor?
Fråga 4: Paulus säger att de som älskar känner Gud. Alltså, de som dödar, fördömer osv känner inte Gud och de tjänar inte honom. Men de kan mycket väl vara födda i kristna familjer, barndöpta o konfirmerade. Kristen betyder kristuslik och Jesus Kristus gjorde inget ont.
Jag önskar att du håller din tro för dig själv.
1 det vet du inte!
2 bara för många tro det så blir det inte sant
3 Humanismen gör mer för medmänniskor än vad någon religion gör.
4 Jasså sa han det, Det finns många som har blivit skadade av dessa kista likna människor.

Sluta missionera så är du snäll.
 
Japp, religion som etablerar hierarkierna som "guds bud". Oavsett om det är monarki, diktatur eller demokrati (ett exempel på en kristen demokrati med andra värderingar än Sverige är USA, god bless america).

Inte konstigt att vi blir kallade barbarer här i norr (igen), vi har ju platta hierarkier på arbetsplatsen och duar alla utom kungen 😛. Vi som nation hann knappt bli kristnade innan vi gick vidare till ateism och religionsfrihet.
Samtidigt som vi i Sverige tillåter den kristna sekten Playmouthbröderna att driva skola i Sverige.
Vi bygger dessutom en stor del av vår kultur på just kristna värderingar, högtider och normer.
 
För att vara världens mest sekulära land har vi nog världens flesta kristna högtider. Vänner i andra länder slutar inte att förvånas över alla våra 'röda' dagar och undrar hur det går ihop med ateismen.
Det var inte så länge sedan vi var väldigt religiösa heller.
 
För att vara världens mest sekulära land har vi nog världens flesta kristna högtider. Vänner i andra länder slutar inte att förvånas över alla våra 'röda' dagar och undrar hur det går ihop med ateismen.
Eller hur! Samtidigt vet jag nog inte en enda människa som faktiskt firar just den religiösa högtid som nämns i almanackan, om man inte räknar julen som en. Midsommar däremot firas ju friskt och ofta traditionsenligt. :D
 
För att vara världens mest sekulära land har vi nog världens flesta kristna högtider. Vänner i andra länder slutar inte att förvånas över alla våra 'röda' dagar och undrar hur det går ihop med ateismen.

De stora högtiderna fanns redan innan kristnandet :). Det är delvis det som är så skumt med kristendomen haha, den blev väldigt påverkad av de religionerna som fanns runtom i Europa. Alla tavlor med Jesus på en vit häst 😂.

Vi i Sverige delar spår av högtider, filosofier och mytologier med hela det stora indo-europeiska gänget :).

Och så firar väl de flesta nutida svenskar inte jul, nyår, påsk, midsommar, etc i religiös anda? Speciellt inte midsommar haha.

Precis som att jorden inte skapades för 6000 år sedan, så skapades inte heller årshjulets högtider när missionärerna kom 😛. De är betydligt äldre än så, men givetvis har dom påverkats och förändrats sen dess, i alla länder. Och gör det fortfarande, kultur är ju inte statiskt.
 
Eller hur! Samtidigt vet jag nog inte en enda människa som faktiskt firar just den religiösa högtid som nämns i almanackan, om man inte räknar julen som en. Midsommar däremot firas ju friskt och ofta traditionsenligt. :D

Glöm inte trettondag jul, fettisdagen (även om det inte är en högtid så är den ursprungligen religiös), påsk, pingst, Kristi Himmelfärd, alla helgons dag, advent och lucia. Även om de flesta svenskar inte firar religiöst så är det fortfarande kristna högtider.
 
Glöm inte trettondag jul, fettisdagen (även om det inte är en högtid så är den ursprungligen religiös), påsk, pingst, Kristi Himmelfärd, alla helgons dag, advent och lucia. Även om de flesta svenskar inte firar religiöst så är det fortfarande kristna högtider.
Jo, men det jag menar är att även om folk är lediga till till exempel pingst känner jag inte en enda kotte som bryr sig ett vitten om varför de är lediga. Samma sak med trettondagen, himmelsfärden, påsken.. (tja, folk målar eventellt ägg och köper godis, men det känns inte jättekristligt.). Det känns mest som att de hänger med för att det är bekvämt att ha med dem i almanackan snarare än för att de har djup kristen betydelse i den svenska folksjälen.
Många av dem var ju dessutom som @skiesabove skriver befästa traditioner redan innan kyrkan kom och lade sin hand på dem.
 
Jo, men det jag menar är att även om folk är lediga till till exempel pingst känner jag inte en enda kotte som bryr sig ett vitten om varför de är lediga. Samma sak med trettondagen, himmelsfärden, påsken.. (tja, folk målar eventellt ägg och köper godis, men det känns inte jättekristligt.). Det känns mest som att de hänger med för att det är bekvämt att ha med dem i almanackan snarare än för att de har djup kristen betydelse i den svenska folksjälen.
Många av dem var ju dessutom som @skiesabove skriver befästa traditioner redan innan kyrkan kom och lade sin hand på dem.

Det var en kommentar om att även om Sverige och svenskar idag är uttryckligen, ibland nästan stolt, sekulära så är vårt samhälle och kultur mer kristet än vi tänker på. Vi är mer kristna, men inte religiösa, än vi tror.
 
Det var en kommentar om att även om Sverige och svenskar idag är uttryckligen, ibland nästan stolt, sekulära så är vårt samhälle och kultur mer kristet än vi tänker på. Vi är mer kristna, men inte religiösa, än vi tror.
Så är det ju. Den kristna kyrkan har naturligtvis satt enorma spår/format både vårt samhälle och vår kultur på både gott och ont precis som kyrkor och religioner överallt.
När det kommer till den kristna stämpeln över högtider och röda dagar handlar det dock många gånger om mycket äldre traditioner från början, det var bara smidigt för kyrkan att anamma dem.

Jag gillar att vara stolt sekulär. :D
 
Nej, jag har inte läst hela Koranen men en del av den +många citat. Är det inte logiskt att koppla ihop Irans diktatur med muslimsk tro eftersom alla i Irans regering är muslimska präster, Imaner? För övrigt är Saudarabien ett land som styrs helt enligt islams lagar. Gillar du Saudarabien?
Så du skulle gärna bo i Vatikanstaten? Fin kristen diktatur med extremt repressiva lagar. Eller varför inte några hundra år tillbaka i tiden då folk avrättades och förnedrades enligt Bibelns regler här i Sverige?
 
1. Nya Testamentet är ganska tydligt med att det är att följa Jesus och bli döpt som är vägen till frälsning/himmelriket. Inte att "leva efter sitt samvete" (ja, jag har läst hela Nya Testamentet - flera gånger)

2. Helt oenig med dig om att kristendomen ger utrymme för andra gudars existens. Enligt den finns EN gud, allt annat är avgudar.

3. Det är just det - av frukten känner du trädet. Och kristendomens frukt är generellt rätt rutten - jag har väldigt svårt att tycka att kristendomen (eller andra religioner) tillför något gott i människors liv som inte skulle funnits där ändå eller kunnat uppnås på andra sätt, utan religion. Jag skulle i så fall se buddhism och shintoism som betydligt bättre vägar att nå inre frid och ett vänligt, förlåtande och inkluderande förhållningssätt gentemot andra människor. Både kristendom och islam ser sig själva som kärleksfulla, fredsälskaned religioner men agerar på ett helt annat sätt - ofta genom att kriga mot varandra!

4. Jag kan hålla med om att det kristna budskapet är kärlek och att det förmedlar ett bra sätt att förhålla sig till omvärlden, om du håller dig till det Jesus predikade. Men då har de kristna kyrkorna världen över faktiskt övergett det kristna budskapet, för utövandet av religionen tycker jag i allmänhet är allt annat än kärleksfullt.

1, Ja, Jesus sa att "Jag är vägen, sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig". Jag kanske svamlar, men jag föreställer mig att det är som jag sa. Att en hel del människor som aldrig nåtts av evangeliet ändå känner Gud och får en chans när dom dör. Jag hoppas det.

2, Det beror på vad man menar med Gud. Budordet "Du ska inte ha andra gudar vid sidan av mig, det vore meningslöst om det inte fanns andra gudar också! Avgudar är också gudar, eller andemakter eller vad? Det är så lite vi vet. Jag ser det som så att därför att Gud är den högste, skaparen av himmel och jord och allt, så är det honom vi ska be till.

3, Kristendomen bär massor av god frukt när folk följer Jesus. Känner du till St Klara kyrka i centrala Stockholm? Den är som alla borde vara. Och när Sverige var ett kristet land -med kristendom som stadsreligion och kristendomsundervisning i skolan, var brottsligheten mycket lägre. Andelen folk som blev psykiskt sjuka var också lägre. Nu ska alla finna sin egen väg och alltför många går vilse och gör sig illa. Jag tycker om det förhållningssätt som du beskriver att folk har i de buddistiska länderna, vänligt, förlåtande och inkluderande. Vet inte varför folk i västvärlden inte bemöter varandra så, men det borde inte vara kristendomens fel. Men jag läste något i norska Aftenposten som överraskade mig - statestik över vilken religion de länder har som startat flest krig efter andra världskriget. Till min stora överraskning så är det buddistiska länder och det hade jag aldrig trott. Jag tyckte mig veta att det var de muslimska länderna.

4. Jag tycker nog inte att de övergett budskapet om kärlek -det predikas ibland, men medlemmarna flest är lika individualistiska och självcentrerade som andra svenskar. Dom vill höra predikningar som får dom att må bra. Mycket uppmuntran, tröst etc. En del vill nog göra mer för andra än vad de gör nu men de vet inte hur... de som vill ge och de som behöver något möts helt enkelt inte. Och så skänker man en slant till någon organisation istället.
 
Glöm inte trettondag jul, fettisdagen (även om det inte är en högtid så är den ursprungligen religiös), påsk, pingst, Kristi Himmelfärd, alla helgons dag, advent och lucia. Även om de flesta svenskar inte firar religiöst så är det fortfarande kristna högtider.

Alla våra "kristna högtider" är ju från början kristna. Inte att förglömma.
 
1, Ja, Jesus sa att "Jag är vägen, sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig". Jag kanske svamlar, men jag föreställer mig att det är som jag sa. Att en hel del människor som aldrig nåtts av evangeliet ändå känner Gud och får en chans när dom dör. Jag hoppas det.

2, Det beror på vad man menar med Gud. Budordet "Du ska inte ha andra gudar vid sidan av mig, det vore meningslöst om det inte fanns andra gudar också! Avgudar är också gudar, eller andemakter eller vad? Det är så lite vi vet. Jag ser det som så att därför att Gud är den högste, skaparen av himmel och jord och allt, så är det honom vi ska be till.

3, Kristendomen bär massor av god frukt när folk följer Jesus. Känner du till St Klara kyrka i centrala Stockholm? Den är som alla borde vara. Och när Sverige var ett kristet land -med kristendom som stadsreligion och kristendomsundervisning i skolan, var brottsligheten mycket lägre. Andelen folk som blev psykiskt sjuka var också lägre. Nu ska alla finna sin egen väg och alltför många går vilse och gör sig illa. Jag tycker om det förhållningssätt som du beskriver att folk har i de buddistiska länderna, vänligt, förlåtande och inkluderande. Vet inte varför folk i västvärlden inte bemöter varandra så, men det borde inte vara kristendomens fel. Men jag läste något i norska Aftenposten som överraskade mig - statestik över vilken religion de länder har som startat flest krig efter andra världskriget. Till min stora överraskning så är det buddistiska länder och det hade jag aldrig trott. Jag tyckte mig veta att det var de muslimska länderna.

4. Jag tycker nog inte att de övergett budskapet om kärlek -det predikas ibland, men medlemmarna flest är lika individualistiska och självcentrerade som andra svenskar. Dom vill höra predikningar som får dom att må bra. Mycket uppmuntran, tröst etc. En del vill nog göra mer för andra än vad de gör nu men de vet inte hur... de som vill ge och de som behöver något möts helt enkelt inte. Och så skänker man en slant till någon organisation istället.
1. Ja, det finns flera kristna kyrkor som har den förklaringen. Jag, som absolut "nåtts av evangeliet", väljer ändå numera att inte tro, inte tillhöra någon kyrka etc. Helt enkelt därför att jag inte ser poängen, inte är intresserad av någon gud och kan leva ett utmärkt liv ändå!

2. Och jag tolkar "avgudar" som "gudar påhittade av människan". Jag anser ju att alla gudar är det, men ska man se det i kristen kontext blir det ju alla gudar som inte är den kristne guden.

3. Självklart finns det de som gör goda och bra saker i kristendomens namn. Och i islams namn. Och i Buddhas namn. Osv. Min poäng är att det sker ganska många fruktansvärda saker i religionens namn också, och att kristendomen verkligen inte är bättre än någon annan religion där. Samt att man för de "goda" delarna verkligen inte behöver det religiösa inslaget. Det finns många helt sekulära organisationer som gör väldigt mycket gott också! Vad gäller vår västerländska individualism så ser jag tydliga spår av kristendomen i den - det Jesus en gång predikade var ju att du som individ har eget ansvar för din frälsning och att det gäller lika för alla, oavsett du är jude eller grek eller något annat. På den tiden var det en smått revolutionerande tanke och jag tror att vi i västerlandet influerats stort av kristendomen här. Angående vem som startar flest krig så hade jag nog tippat på kristna länder på förstaplatsen, tätt följd av muslimska. Men det har ju också mycket att göra med religionens utbredning och vilka övriga förhållanden som finns där. Alla krig startas ju heller inte i religionens namn.

4. Jag tänker inte på kyrkornas "vanliga medlemmar" när jag säger att de övergett kärleksbudskapet, utan själva kyrkorna och prästerna. Katolicismens motstånd mot preventivmedel och abort. Märkliga "moraliska" regler. Intolerans mot andra kyrkor än den egna. Och inte minst det katolska prästerskapets systematiska sexuella utnyttnande av småpojkar. Nej, jag ser inte mycket kärleksbudskap där.
 
1, Ja, Jesus sa att "Jag är vägen, sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig". Jag kanske svamlar, men jag föreställer mig att det är som jag sa. Att en hel del människor som aldrig nåtts av evangeliet ändå känner Gud och får en chans när dom dör. Jag hoppas det.

2, Det beror på vad man menar med Gud. Budordet "Du ska inte ha andra gudar vid sidan av mig, det vore meningslöst om det inte fanns andra gudar också! Avgudar är också gudar, eller andemakter eller vad? Det är så lite vi vet. Jag ser det som så att därför att Gud är den högste, skaparen av himmel och jord och allt, så är det honom vi ska be till.

3, Kristendomen bär massor av god frukt när folk följer Jesus. Känner du till St Klara kyrka i centrala Stockholm? Den är som alla borde vara. Och när Sverige var ett kristet land -med kristendom som stadsreligion och kristendomsundervisning i skolan, var brottsligheten mycket lägre. Andelen folk som blev psykiskt sjuka var också lägre. Nu ska alla finna sin egen väg och alltför många går vilse och gör sig illa. Jag tycker om det förhållningssätt som du beskriver att folk har i de buddistiska länderna, vänligt, förlåtande och inkluderande. Vet inte varför folk i västvärlden inte bemöter varandra så, men det borde inte vara kristendomens fel. Men jag läste något i norska Aftenposten som överraskade mig - statestik över vilken religion de länder har som startat flest krig efter andra världskriget. Till min stora överraskning så är det buddistiska länder och det hade jag aldrig trott. Jag tyckte mig veta att det var de muslimska länderna.

4. Jag tycker nog inte att de övergett budskapet om kärlek -det predikas ibland, men medlemmarna flest är lika individualistiska och självcentrerade som andra svenskar. Dom vill höra predikningar som får dom att må bra. Mycket uppmuntran, tröst etc. En del vill nog göra mer för andra än vad de gör nu men de vet inte hur... de som vill ge och de som behöver något möts helt enkelt inte. Och så skänker man en slant till någon organisation istället.
Men ge dig nu.
Du har fått svar och flera har bett dig sluta missionera.

Och ja, Klara kyrka bedriver socialt arbete. Det gör mängder av andra kyrkor och religiösa samfund också. Så i följd av det du skriver så borde alla muslimska sammanslutningar (etc) som gör ett stort socialt arbete också vara utmärkta kristna?

Det är att dumförklara folk att säga att bara för att vi inte följer jesus så hamnar vi vilse och gör oss illa.
Är du på riktigt?
 
Men ge dig nu.
Du har fått svar och flera har bett dig sluta missionera.

Och ja, Klara kyrka bedriver socialt arbete. Det gör mängder av andra kyrkor och religiösa samfund också. Så i följd av det du skriver så borde alla muslimska sammanslutningar (etc) som gör ett stort socialt arbete också vara utmärkta kristna?

Det är att dumförklara folk att säga att bara för att vi inte följer jesus så hamnar vi vilse och gör oss illa.
Är du på riktigt?
Tyvärr är h*nu nog det. Jag har träffat så många inskränkta kristna människor så det är hemskt. En inte ovanlig uppfattning är att man inte kan vara lycklig om man inte är frälst. Tyvärr är dessa personer också vanligen extremt egocentrerade och gläds åt sin egen förträfflighet medan de ser ner på omgivningen.
 
Fråga 1: Gud kommer att rädda flest möjligt därför att han är kärleksfull. Skulle folk som inte förlåtit sina medmänniskor utan vill hämnas komma in i himmelen så skulle det inte bli bättre där än på jorden. Det finns dom som känner Gud ganska väl utan att ha läst bibeln osv och som levt efter sitt samvete och utifrån den kunskap de haft.
Fråga 2: Det finns en massa religioner därför att människan har en ande -ett inre jag som finns kvar när kroppen dör. Den mänskliga anden kan tala med Gud och uppleva gemenskap med honom därför att Gud är en ande. Han gav oss också skaparlust och fantasi och förmåga att uppfinna allt möjligt, på så vis liknar vi Gud. Hans avbilder. Ett av budorden lyder att "Du ska inte ha några andra Gudar vid sidan av mig". Det budordet vore meningslöst om det inte fanns en massa andra gudar också. Du vet hur det är i Indien där det finns en otrolig massa gudar som folk tillber. Satan är en ond andemakt och han har en massa mindre o större efterföljare som plågar människorna här på jorden.
Fråga 3: Av frukten känner du trädet. Massvis med människor har mött Jesus -alltså ett andligt möte, och blivit fria från synd o skam o ångest. Många som vården mer eller mindre gett upp har blivit helt förvandlade❣. Vet du någon annan religion där de troende gör så mycket gott för sina medmänniskor?
Fråga 4: Paulus säger att de som älskar känner Gud. Alltså, de som dödar, fördömer osv känner inte Gud och de tjänar inte honom. Men de kan mycket väl vara födda i kristna familjer, barndöpta o konfirmerade. Kristen betyder kristuslik och Jesus Kristus gjorde inget ont.
Om Gud ("han"???) är kärleksfull och allsmäktig, kommer alla att "räddas". Annars är Gud varesej kärleksfull eller allsmäktig. Det ekvationen går inte ihop.
 
Men ge dig nu.
Du har fått svar och flera har bett dig sluta missionera.

Och ja, Klara kyrka bedriver socialt arbete. Det gör mängder av andra kyrkor och religiösa samfund också. Så i följd av det du skriver så borde alla muslimska sammanslutningar (etc) som gör ett stort socialt arbete också vara utmärkta kristna?

Det är att dumförklara folk att säga att bara för att vi inte följer jesus så hamnar vi vilse och gör oss illa.
Är du på riktigt?
Det finns ju också en massa ickereligiösa förbund och organisationer som bedriver socialt arbete, så man behöver inte ens vara religiös för att bry sig om sina medmänniskor. Argumentet att det ger dom existensberättigande känns väldigt avigt.

Likadant som det att ateister inte har någon moral. Det tog länge innan jag förstod att resonemanget består i att eftersom ateisten inte tror på några gudar så är denne inte rädd för någon guds vrede och behöver därför inte tänka på vad man gör mot andra. Då är det fritt att mörda och stjäla typ. Som att den religiöse skulle gå bärsärk utan hotet om vrede och hämnd från någon gud.

Jag kan både bry mig om mina medmänniskor och låta bli att våldföra mig på dem trots att jag inte tror på någon form av gudar. Det behövs inte någon straffande gudom för att hindra mig.
 
Det finns ju också en massa ickereligiösa förbund och organisationer som bedriver socialt arbete, så man behöver inte ens vara religiös för att bry sig om sina medmänniskor. Argumentet att det ger dom existensberättigande känns väldigt avigt.

Likadant som det att ateister inte har någon moral. Det tog länge innan jag förstod att resonemanget består i att eftersom ateisten inte tror på några gudar så är denne inte rädd för någon guds vrede och behöver därför inte tänka på vad man gör mot andra. Då är det fritt att mörda och stjäla typ. Som att den religiöse skulle gå bärsärk utan hotet om vrede och hämnd från någon gud.

Jag kan både bry mig om mina medmänniskor och låta bli att våldföra mig på dem trots att jag inte tror på någon form av gudar. Det behövs inte någon straffande gudom för att hindra mig.

Det är ett väldigt märkligt resonemang... Jag ser ENORMA problem med att missionerande religiösa organisationer är de enda som finns för vissa när de behöver hjälp. Det gör verkligen ont i hjärtat att vi inte lyckas bygga samhällen som kan ge religionsfrihet utan påtryckningar även för dessa. Vi kan liksom inte bygga in religion som rekvisit i socialt arbete som ska inkludera alla.

"
The books you think I wrote are way too thick.
Who needs a thousand metaphors to figure out you shouldn't be a dick?
And I don't watch you when you sleep.
Surprisingly I don't use my omnipotence to be a fucking creep

You're not going to heaven
Why the fuck would you think I'd ever kick it with you?
None of you are going to heaven
There's a trillion aliens cooler than you

You shouldn't abstain from rape just 'cause you think that I want you to
You shouldn't rape 'cause rape is a fucked up thing to do
Pretty obvious, just don't fucking rape people, please
Didn't think I had to write that one down for you
"
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 341
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 565
Senast: Tofs
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
35 489
Senast: Hedinn
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
13 907

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp