Vill du komma till himlen?

Takire

Trådstartare
Vi låtsas att Gud finns och att man kan komma till himlen/himmelriket när man dör.

När jag pratade med äldre släkting som "vet" (ur hens perspektiv) att Gud och himlen finns så kommenterade hon att djuren bara lever en gång - de kommer inte till himlen när de dör.

Då vill inte jag heller komma till himlen sa jag. Då stannar jag hellre och spökar på jorden. Jag vill vara där det finns djur.

Sedan samtalet har jag funderat lite på det där och insett att alldeles oavsett djurens vara eller inte vara i himlen så vill jag för alltid vandra kvar på jorden. Jag vill ingen annanstans (trots att det periodvis känts som att jag är från en annan planet).

Vad vill (inte tror, vill!) du? Födas igen, att sluta existera, komma till himlen eller något annat förslag?
 
Vi låtsas att Gud finns och att man kan komma till himlen/himmelriket när man dör.

När jag pratade med äldre släkting som "vet" (ur hens perspektiv) att Gud och himlen finns så kommenterade hon att djuren bara lever en gång - de kommer inte till himlen när de dör.

Då vill inte jag heller komma till himlen sa jag. Då stannar jag hellre och spökar på jorden. Jag vill vara där det finns djur.

Sedan samtalet har jag funderat lite på det där och insett att alldeles oavsett djurens vara eller inte vara i himlen så vill jag för alltid vandra kvar på jorden. Jag vill ingen annanstans (trots att det periodvis känts som att jag är från en annan planet).

Vad vill (inte tror, vill!) du? Födas igen, att sluta existera, komma till himlen eller något annat förslag?
Att lämna över rättigheten och ansvaret att existera verkar som en extremt god ide. Nu har ingen någonsin lyckats prestera något bevis för något ”himlen” men det som påstås av vissa låter som rena skräckscenariot.
 
Jag önskar att mina djur på något vis har ett Trapalanda där de glömmer mig och liksom bara är djur igen (mest för att det gör min egen sorg lättare. Det är hemskt att tro att det sista ens vän får veta är ålderdom och smärta.)

Men fy farao för att leva igen eller hamna i något slags efterliv för egen del, när jag dör vill jag inte vara med längre. Jag önskar, hoppas och tror att det är färdigt då. Annars vägrar jag faktiskt, helt enkelt.
 
Att lämna över rättigheten och ansvaret att existera verkar som en extremt god ide. Nu har ingen någonsin lyckats prestera något bevis för något ”himlen” men det som påstås av vissa låter som rena skräckscenariot.
Jag förstår inte riktigt! Lämna över ansvaret till gud?
 
Jag vill inte födas igen. Främst med tanke på att om det fungerar så så minns jag ju inget nu från ett tidigare liv. Då kan det kvitta.
Men ibland tänker jag i de banorna… att personer som har lätt för sig med tex inlärning. S.k ”smarta” människor kanske levt många liv och således lärt sig allt så många ggr redan. Medans de som får kämpa sig fram på ett annat sätt inte är lika gamla själar.

Jag hoppas att själen lever vidare så man på något sätt får träffas igen, men mer som lyckliga väsen.
 
1. Jag är andlig men inte kristen.
2. Har de kristna rätt är jag såå körd :D Jag har haft alldeles för roligt i mitt liv för att kunna kvalificera mig för det kristna paradiset.
3. "De" säger ju att helvetet har bättre musik vilket jag utgår ifrån betyder typ Mozart och diverse metal... :angel:
4. Men allra helst tror jag på något i stil med Neil Gaimans Death, att när slutredovisningen ska in blir det någon blandning av vad universum anser vi förtjänar och vad vi trott på.

Edit: Jag är inte rädd för döden även om jag inte (längre) har bråttom dit. Får jag välja vill jag helst inte bli återfödd, jag ser ingen poäng med det.
 
4. Men allra helst tror jag på något i stil med Neil Gaimans Death, att när slutredovisningen ska in blir det någon blandning av vad universum anser vi förtjänar och vad vi trott på.
Det här har jag alltid känt vore bäst också. Men så pratade jag med en släkting som verkligen tror på himlen, och insåg att det blir lite problematiskt. Hennes version av himlen är att alla en älskar är där och allt är som en vill ha det. Jag svarade att jag kommer inte vara där, för jag vill inte till himlen, så det här med att alla en älskar är där fungerar ju inte.

Så antingen får hon inte himlen eller så får jag inte "min himmel". Eller så får hon en kopia av mig som inte är jag? Vi kom aldrig fram till något, hon blev mycket obekväm:crazy:
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 304
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 564
Senast: Tofs
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
35 476
Senast: Hedinn
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
13 897

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp