Vill du komma till himlen?

Ibland tänker jag, vi kanske är döda? Att när vi dör här föds vi egentligen i en annan värld. Men vi tror att vi lever i den ”riktiga” världen men vi kanske är i det vi kallar himlen?

Detta inlägg fick mig att tänka på personer som tror vi lever i en datasimuleringa som någon styr.

Exakt det där @MJLee var det första som dök upp i min hjärna också :up:

Hur vet vi?? Allt kanske bara är en illusion ;)
 
Kristendom var från början en 'slav' och fattigdoms religion. Där de som var längst nere på den socioekonomiska stegen kunde trösta sig med att de skulle bli först när domedagen kom och de alla ingick i himmelen medan de som förtryckt dem och var över dem i jordelivet åkte direkt till helvetet (cf att det är svårare för en rik man att komma till himmelen som det är en kamel att komma igenom ett nålsöga).

För att hårdra, de unga kriminella män som blir radikaliserade har i hela sitt liv varit längst ner på samhällets sophög. De får veta att de inte är något, att det vore bättre om de inte existerade. Plötsligt blir de itutade att de är guds krigare, de högst skattade, att de kommer till paradiset (särskilt om de dör för Allah). Naturligtvis är det lockande att få höra och gör att de börjar tro. Intressant är att i princip alla islamistiska extremister är dåliga muslimer som har usel kunskap om islam. Fråga dem om de fem pelarna och de kommer att stirra blankt på dig. Be dem recitera koranen, även de mest grundläggande, än mindre hadith och de kommer stirra än mer blankt på dig.
 
Ja, och jag tackar för möjligheten att få uttrycka det här på svenska 😁. Tidigare bara diskuterat religion på discord.

Med det sagt, så funderar jag denna vecka mycket på vad alla dessa antropomorfa gudar världen över egentligen var för några, speciellt i de indo-europeiska traditionerna. Vilka var jättarna/titanerna? Var det tidiga ledare i samhällen före skriftspråk, under den orala traditions gång förvandlad till gudomar? Vad är det för historia som ligger där och skvalpar under de hjälteberättelserna som skrevs ned?

Och jag har för övrigt själv en "gudstro", eller snarare ett filosofiskt system, om vad den där upplevelsen av bliss/gud kan vara för något 😛. På grund av att jag mediterat sen tonåren så har jag haft min beskärda del av "ickefysiska upplevelser", och jag gillar att ha ramverk för det jag upplever.
Det finns ju visst som pekar mot att Denisovanerna var ovanligt storväxta, vissa vill koppla det till jättemyterna :)
 
Det finns ju visst som pekar mot att Denisovanerna var ovanligt storväxta, vissa vill koppla det till jättemyterna :)

Ja, visst är det spännande! Men både i nordisk mytologi och grekisk så är ju inte jättarna/titanerna alltid storväxta...

Jag känner att jag vet på tok för lite om denisovanerna, men jag läste nyss ut en bok som heter Släktskap: liv, kärlek och kultur hos neandertalarna. Den var mycket tankeväckande, kan rekommenderas!
 
Har du läst Grays Darwiniana? Den framstående botanikern Asa Gray var ett av Darwins största fans samt troende. De skrev många brev till varandra. Bland annat beskrev Darwin delar av sin evolutionsteori för Gray via brev några år innan den sedan publicerades. Gray bidrog väldigt aktivt till spridningen av Darwins idéer i USA, försvarade hans publicerade verk samt kommenterade dem i egna publicerade kommentarer. Darwin skrev en bok (The different forms of flowers on plants of the same species) som han tillägnade Gray. Gray bidrog också på sätt och vis till att stärka Darwins bevis genom sin egen forskning inom botaniken. Jag är inte troende själv, men jag kan tycka att Grays kommentarer ändå är en kulturellt betydelsefull del av hur Darwin diskuterades när han precis publicerats och under sin livstid, när religionen fortfarande spelade en ganska stor roll.

Nej, inte läst Grays bok.
 
Så det är bara kristna som får komma till himmelen? Att det finns andra religioner som inte tror på Jesus, hur förklara du det? Varför skulle just kristendomen vara den rätta tron? Den är inte först, den är inte sist, den säger "Gör mot andra vad du vill att de ska göra oss" och ger sig sen ut och dödar i Guds namn, ger sig ut och fördömer i Guds namn.
Jag är med i svenska kyrkan av många olika skäl men att komma till himmelen är inte ett av dem.
Fråga 1: Gud kommer att rädda flest möjligt därför att han är kärleksfull. Skulle folk som inte förlåtit sina medmänniskor utan vill hämnas komma in i himmelen så skulle det inte bli bättre där än på jorden. Det finns dom som känner Gud ganska väl utan att ha läst bibeln osv och som levt efter sitt samvete och utifrån den kunskap de haft.
Fråga 2: Det finns en massa religioner därför att människan har en ande -ett inre jag som finns kvar när kroppen dör. Den mänskliga anden kan tala med Gud och uppleva gemenskap med honom därför att Gud är en ande. Han gav oss också skaparlust och fantasi och förmåga att uppfinna allt möjligt, på så vis liknar vi Gud. Hans avbilder. Ett av budorden lyder att "Du ska inte ha några andra Gudar vid sidan av mig". Det budordet vore meningslöst om det inte fanns en massa andra gudar också. Du vet hur det är i Indien där det finns en otrolig massa gudar som folk tillber. Satan är en ond andemakt och han har en massa mindre o större efterföljare som plågar människorna här på jorden.
Fråga 3: Av frukten känner du trädet. Massvis med människor har mött Jesus -alltså ett andligt möte, och blivit fria från synd o skam o ångest. Många som vården mer eller mindre gett upp har blivit helt förvandlade❣. Vet du någon annan religion där de troende gör så mycket gott för sina medmänniskor?
Fråga 4: Paulus säger att de som älskar känner Gud. Alltså, de som dödar, fördömer osv känner inte Gud och de tjänar inte honom. Men de kan mycket väl vara födda i kristna familjer, barndöpta o konfirmerade. Kristen betyder kristuslik och Jesus Kristus gjorde inget ont.
 
Fråga 1: Gud kommer att rädda flest möjligt därför att han är kärleksfull. Skulle folk som inte förlåtit sina medmänniskor utan vill hämnas komma in i himmelen så skulle det inte bli bättre där än på jorden. Det finns dom som känner Gud ganska väl utan att ha läst bibeln osv och som levt efter sitt samvete och utifrån den kunskap de haft.
Fråga 2: Det finns en massa religioner därför att människan har en ande -ett inre jag som finns kvar när kroppen dör. Den mänskliga anden kan tala med Gud och uppleva gemenskap med honom därför att Gud är en ande. Han gav oss också skaparlust och fantasi och förmåga att uppfinna allt möjligt, på så vis liknar vi Gud. Hans avbilder. Ett av budorden lyder att "Du ska inte ha några andra Gudar vid sidan av mig". Det budordet vore meningslöst om det inte fanns en massa andra gudar också. Du vet hur det är i Indien där det finns en otrolig massa gudar som folk tillber. Satan är en ond andemakt och han har en massa mindre o större efterföljare som plågar människorna här på jorden.
Fråga 3: Av frukten känner du trädet. Massvis med människor har mött Jesus -alltså ett andligt möte, och blivit fria från synd o skam o ångest. Många som vården mer eller mindre gett upp har blivit helt förvandlade❣. Vet du någon annan religion där de troende gör så mycket gott för sina medmänniskor?
Fråga 4: Paulus säger att de som älskar känner Gud. Alltså, de som dödar, fördömer osv känner inte Gud och de tjänar inte honom. Men de kan mycket väl vara födda i kristna familjer, barndöpta o konfirmerade. Kristen betyder kristuslik och Jesus Kristus gjorde inget ont.
Nu hittar du ju bara på din egen religion utifrån din egen tolkning. :D Vilket naturligtvis är helt okej, eftersom det är vad alla andra kyrkor/troende också gör.
 
Fråga 1: Gud kommer att rädda flest möjligt därför att han är kärleksfull. Skulle folk som inte förlåtit sina medmänniskor utan vill hämnas komma in i himmelen så skulle det inte bli bättre där än på jorden. Det finns dom som känner Gud ganska väl utan att ha läst bibeln osv och som levt efter sitt samvete och utifrån den kunskap de haft.
Fråga 2: Det finns en massa religioner därför att människan har en ande -ett inre jag som finns kvar när kroppen dör. Den mänskliga anden kan tala med Gud och uppleva gemenskap med honom därför att Gud är en ande. Han gav oss också skaparlust och fantasi och förmåga att uppfinna allt möjligt, på så vis liknar vi Gud. Hans avbilder. Ett av budorden lyder att "Du ska inte ha några andra Gudar vid sidan av mig". Det budordet vore meningslöst om det inte fanns en massa andra gudar också. Du vet hur det är i Indien där det finns en otrolig massa gudar som folk tillber. Satan är en ond andemakt och han har en massa mindre o större efterföljare som plågar människorna här på jorden.
Fråga 3: Av frukten känner du trädet. Massvis med människor har mött Jesus -alltså ett andligt möte, och blivit fria från synd o skam o ångest. Många som vården mer eller mindre gett upp har blivit helt förvandlade❣. Vet du någon annan religion där de troende gör så mycket gott för sina medmänniskor?
Fråga 4: Paulus säger att de som älskar känner Gud. Alltså, de som dödar, fördömer osv känner inte Gud och de tjänar inte honom. Men de kan mycket väl vara födda i kristna familjer, barndöpta o konfirmerade. Kristen betyder kristuslik och Jesus Kristus gjorde inget ont.
Du behöver läsa religionsvetenskap, en av grundpelarna i islam är att hjälpa andra. Rent krasst är det en grundtanke i alla religioner att värna om andra, att sträva efter att vara en god människa.
Du får tro precis vad du vill, men försök inte kränga på din tro på andra, och för din egen skull, läs på om både kristendom och övriga religioner. Det är egentligen bara kristna som pratar om den ende guden, mycket har sin grund i historien när man har använt myten om den ende guden för att utplåna andra kulturer och kunna förtrycka andra folkgrupper.
 
Fråga 1: Gud kommer att rädda flest möjligt därför att han är kärleksfull. Skulle folk som inte förlåtit sina medmänniskor utan vill hämnas komma in i himmelen så skulle det inte bli bättre där än på jorden. Det finns dom som känner Gud ganska väl utan att ha läst bibeln osv och som levt efter sitt samvete och utifrån den kunskap de haft.
Fråga 2: Det finns en massa religioner därför att människan har en ande -ett inre jag som finns kvar när kroppen dör. Den mänskliga anden kan tala med Gud och uppleva gemenskap med honom därför att Gud är en ande. Han gav oss också skaparlust och fantasi och förmåga att uppfinna allt möjligt, på så vis liknar vi Gud. Hans avbilder. Ett av budorden lyder att "Du ska inte ha några andra Gudar vid sidan av mig". Det budordet vore meningslöst om det inte fanns en massa andra gudar också. Du vet hur det är i Indien där det finns en otrolig massa gudar som folk tillber. Satan är en ond andemakt och han har en massa mindre o större efterföljare som plågar människorna här på jorden.
Fråga 3: Av frukten känner du trädet. Massvis med människor har mött Jesus -alltså ett andligt möte, och blivit fria från synd o skam o ångest. Många som vården mer eller mindre gett upp har blivit helt förvandlade❣. Vet du någon annan religion där de troende gör så mycket gott för sina medmänniskor?
Fråga 4: Paulus säger att de som älskar känner Gud. Alltså, de som dödar, fördömer osv känner inte Gud och de tjänar inte honom. Men de kan mycket väl vara födda i kristna familjer, barndöpta o konfirmerade. Kristen betyder kristuslik och Jesus Kristus gjorde inget ont.
Men snälla SLUTA MISSIONERA.

Människor har sin egen tro, eller inte. Det är upp till dem. Mig.
Att gå in i en tråd och argumentera för din tro är inte OK. Förr pratade man om netikett.
För mig är det du skriver dina egna åsikter och i min verklighet ren bullshit.
 
Du behöver läsa religionsvetenskap, en av grundpelarna i islam är att hjälpa andra. Rent krasst är det en grundtanke i alla religioner att värna om andra, att sträva efter att vara en god människa.
Du får tro precis vad du vill, men försök inte kränga på din tro på andra, och för din egen skull, läs på om både kristendom och övriga religioner. Det är egentligen bara kristna som pratar om den ende guden, mycket har sin grund i historien när man har använt myten om den ende guden för att utplåna andra kulturer och kunna förtrycka andra folkgrupper.
Nu hittar du ju bara på din egen religion utifrån din egen tolkning. :D Vilket naturligtvis är helt okej, eftersom det är vad alla andra kyrkor/troende också gör.

-Så på vilket överensstämmer det jag sagt inte med bibeln? Vad har du lärt dig om kristen tro?
 
Kristendom var från början en 'slav' och fattigdoms religion. Där de som var längst nere på den socioekonomiska stegen kunde trösta sig med att de skulle bli först när domedagen kom och de alla ingick i himmelen medan de som förtryckt dem och var över dem i jordelivet åkte direkt till helvetet (cf att det är svårare för en rik man att komma till himmelen som det är en kamel att komma igenom ett nålsöga).

För att hårdra, de unga kriminella män som blir radikaliserade har i hela sitt liv varit längst ner på samhällets sophög. De får veta att de inte är något, att det vore bättre om de inte existerade. Plötsligt blir de itutade att de är guds krigare, de högst skattade, att de kommer till paradiset (särskilt om de dör för Allah). Naturligtvis är det lockande att få höra och gör att de börjar tro. Intressant är att i princip alla islamistiska extremister är dåliga muslimer som har usel kunskap om islam. Fråga dem om de fem pelarna och de kommer att stirra blankt på dig. Be dem recitera koranen, även de mest grundläggande, än mindre hadith och de kommer stirra än mer blankt på dig.

I många fall har du rätt -det är enkelt att värva unga killar som misslyckats i skolan och inte tror på framtiden till radikala rörelser. Och många av dom vet säkert inte mycket om vad som står i Koranen. Men Iran styrs av en speciellt muslimskt prästerskap -en slags religiös elit. Tycker du att dom är goda människor? Har de flesta det bra i Iran? Du behöver inte svara mig och jag är väl medveten om att jag kommit bort från den här trådens ursprungliga tema som är himlen.
 
Men snälla SLUTA MISSIONERA.

Människor har sin egen tro, eller inte. Det är upp till dem. Mig.
Att gå in i en tråd och argumentera för din tro är inte OK. Förr pratade man om netikett.
För mig är det du skriver dina egna åsikter och i min verklighet ren bullshit.

Jag svarade på Snurrfians frågor! Och så var det med det.
 
I många fall har du rätt -det är enkelt att värva unga killar som misslyckats i skolan och inte tror på framtiden till radikala rörelser. Och många av dom vet säkert inte mycket om vad som står i Koranen. Men Iran styrs av en speciellt muslimskt prästerskap -en slags religiös elit. Tycker du att dom är goda människor? Har de flesta det bra i Iran? Du behöver inte svara mig och jag är väl medveten om att jag kommit bort från den här trådens ursprungliga tema som är himlen.
Vem har sagt att jag tycker Irans ledarskap är bra människor? Eller att iranier lever ett bra liv. Det jag påtalade var parallellen mellan kristendomens ursprung som religion för fattiga och slavar där en stor del av lockelsen var att de plötsligt skulle hamna högst upp på den socioekonomiska stegen, och de unga män som radikaliseras nu. Dvs, de går också socioekonomiskt från längst ner till högst upp enligt deras religion. Naturligtvis är det en enorm lockelse att höra att man kommer till himmelen, kristet eller muslimskt, när man lever ett miserabelt och förtryckt liv.

Våra präster stå upp titt och tätt,
Lär oss skilja på synd och på rätt.
Men begär du ett torrt stycke bröd
De dig svara med trosäker glöd:
Du får mat, o kamrat,
Uti himmelens ljuvliga stat.
Svält förnöjd: I guds höjd
Får du mat på förgyllade fat.

Om du kämpar för barn och för viv,
Gör det bästa utav detta liv.
Du en syndare är och man spår,
När du dör, du till helvete går.

Prästen och Slaven/Joe Hill
 
Fråga 1: Gud kommer att rädda flest möjligt därför att han är kärleksfull. Skulle folk som inte förlåtit sina medmänniskor utan vill hämnas komma in i himmelen så skulle det inte bli bättre där än på jorden. Det finns dom som känner Gud ganska väl utan att ha läst bibeln osv och som levt efter sitt samvete och utifrån den kunskap de haft.
Fråga 2: Det finns en massa religioner därför att människan har en ande -ett inre jag som finns kvar när kroppen dör. Den mänskliga anden kan tala med Gud och uppleva gemenskap med honom därför att Gud är en ande. Han gav oss också skaparlust och fantasi och förmåga att uppfinna allt möjligt, på så vis liknar vi Gud. Hans avbilder. Ett av budorden lyder att "Du ska inte ha några andra Gudar vid sidan av mig". Det budordet vore meningslöst om det inte fanns en massa andra gudar också. Du vet hur det är i Indien där det finns en otrolig massa gudar som folk tillber. Satan är en ond andemakt och han har en massa mindre o större efterföljare som plågar människorna här på jorden.
Fråga 3: Av frukten känner du trädet. Massvis med människor har mött Jesus -alltså ett andligt möte, och blivit fria från synd o skam o ångest. Många som vården mer eller mindre gett upp har blivit helt förvandlade❣. Vet du någon annan religion där de troende gör så mycket gott för sina medmänniskor?
Fråga 4: Paulus säger att de som älskar känner Gud. Alltså, de som dödar, fördömer osv känner inte Gud och de tjänar inte honom. Men de kan mycket väl vara födda i kristna familjer, barndöpta o konfirmerade. Kristen betyder kristuslik och Jesus Kristus gjorde inget ont.
3: Buddhismen och även hinduismen. Statistiskt betydligt fler som hittar inre frid och ett bra sätt att bete sig mot sina medmänniskor.

4: så majoriteten av kristna tjänar inte Gud?
 
Fråga 1: Gud kommer att rädda flest möjligt därför att han är kärleksfull. Skulle folk som inte förlåtit sina medmänniskor utan vill hämnas komma in i himmelen så skulle det inte bli bättre där än på jorden. Det finns dom som känner Gud ganska väl utan att ha läst bibeln osv och som levt efter sitt samvete och utifrån den kunskap de haft.
Fråga 2: Det finns en massa religioner därför att människan har en ande -ett inre jag som finns kvar när kroppen dör. Den mänskliga anden kan tala med Gud och uppleva gemenskap med honom därför att Gud är en ande. Han gav oss också skaparlust och fantasi och förmåga att uppfinna allt möjligt, på så vis liknar vi Gud. Hans avbilder. Ett av budorden lyder att "Du ska inte ha några andra Gudar vid sidan av mig". Det budordet vore meningslöst om det inte fanns en massa andra gudar också. Du vet hur det är i Indien där det finns en otrolig massa gudar som folk tillber. Satan är en ond andemakt och han har en massa mindre o större efterföljare som plågar människorna här på jorden.
Fråga 3: Av frukten känner du trädet. Massvis med människor har mött Jesus -alltså ett andligt möte, och blivit fria från synd o skam o ångest. Många som vården mer eller mindre gett upp har blivit helt förvandlade❣. Vet du någon annan religion där de troende gör så mycket gott för sina medmänniskor?
Fråga 4: Paulus säger att de som älskar känner Gud. Alltså, de som dödar, fördömer osv känner inte Gud och de tjänar inte honom. Men de kan mycket väl vara födda i kristna familjer, barndöpta o konfirmerade. Kristen betyder kristuslik och Jesus Kristus gjorde inget ont.

1. Nya Testamentet är ganska tydligt med att det är att följa Jesus och bli döpt som är vägen till frälsning/himmelriket. Inte att "leva efter sitt samvete" (ja, jag har läst hela Nya Testamentet - flera gånger)

2. Helt oenig med dig om att kristendomen ger utrymme för andra gudars existens. Enligt den finns EN gud, allt annat är avgudar.

3. Det är just det - av frukten känner du trädet. Och kristendomens frukt är generellt rätt rutten - jag har väldigt svårt att tycka att kristendomen (eller andra religioner) tillför något gott i människors liv som inte skulle funnits där ändå eller kunnat uppnås på andra sätt, utan religion. Jag skulle i så fall se buddhism och shintoism som betydligt bättre vägar att nå inre frid och ett vänligt, förlåtande och inkluderande förhållningssätt gentemot andra människor. Både kristendom och islam ser sig själva som kärleksfulla, fredsälskaned religioner men agerar på ett helt annat sätt - ofta genom att kriga mot varandra!

4. Jag kan hålla med om att det kristna budskapet är kärlek och att det förmedlar ett bra sätt att förhålla sig till omvärlden, om du håller dig till det Jesus predikade. Men då har de kristna kyrkorna världen över faktiskt övergett det kristna budskapet, för utövandet av religionen tycker jag i allmänhet är allt annat än kärleksfullt.
 
Du svarade genom att missionera. I min värld är det inte OK.
Dessutom kläcker du ur dig påståenden om Irans diktatur och kopplar det till muslimsk tro.

Har du läst koranen?
Det där är väl ytterligare något jag har oerhört svårt med i det kristna budskapet - att det ska missioneras! Det är ju liksom inbyggt, redan apostlarna gjorde det på uppmaning av Jesus.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 304
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 564
Senast: Tofs
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
35 476
Senast: Hedinn
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
13 897

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp