Vill ej ha sex - men kollar på porr?

Jajjemen

Trådstartare
Hemligt nick och sådär.
Har varit sambo i ett par år med en man. En fin man på de flesta sätt, förhållandet fungerar bra för övrigt, jag älskar honom och jag tror att han älskar mig (säger/visar det iaf ofta i vardagen etc). Vi myser mycket i förhållandet, pussas och kramas mkt.

Men, till problemet. Vi har länge haft för lite sex för min smak, och det blir ej oftare heller... Jag skulle vilja 1-2 ggr/vecka eller så, men vi ligger på ca 1-2 ggr/mån, sedan länge säg 1,5 år. Vi har uppenbarligen olika hög sexlust - iaf med varandra.

Han säger att han vill ha sex oftare - ungefär lika ofta som mitt behov ligger på.

Vi har båda ett intresse för lite mer "avancerat" sex, men kan ha vanilj också, och har ej problem med att prova nya saker - så kvalitén kan ses som god när det väl kommer till.

Har försökt prata om detta en himla massa gånger, och vi har kommit fram till olika strategier för att avhjälpa problemet, exempelvis införa mera myskvällar regelbundet (utan krav på sex), köpa mera "hjälpmedel" såsom kläder, prylar, att han ska ta initiativ när han vill ha sex, att jag ska ta mera/mindre initiativ etc. men resultatet i uteblir.
Jag har försökt ta initiativ till sex oftare i perioder, men blir nobbad pga trötthet/fel tid/plats eller dyl - det har i längden blivit alltför knäckande och därför har jag minskat på initiativen senaste månaderna. Har "lagt ned" helt enkelt.

Han kollar på porr regelbundet (ca varannan dag), vilket jag egentligen inte har problem med sålänge det inte "ersätter" gångerna vi skulle ha sex. Vi har kollat på porr tillsammans också enstaka ggr.

Jag har tagit upp även detta porrtittande, och det har hetat att han kollar på porr för att försöka höja sin sexlust för att senare ha sex men mig. Men han tar ej initiativ de dagarna heller? Och efter att ha kollat på porr hela tiden utan förbättring för vårat sexliv borde väl detta anses som en mindre bra strategi?

Jag blir så less. Funderar nu på olika de alternativ som finns:

*Ge upp på sätt nr 1: Göra slut trots att förhållandet är bra för övrigt, och då ej ta upp sexet något mer då inget jag sagt eller gjort har hjälpt.

*Ge upp på sätt nr 2: Lära mig att leva med att inte ha sex så ofta som jag vill - dvs acceptera förhållandet såsom det är nu. Kan mycket väl "stänga av" min sexlust i långa perioder, och får väl lära mig blunda för porrsurfandet. Men funderar på vad detta eg leder till på lång sikt?

*Ta upp frågan med sexet ännu en gång, i sånt fall hur för att förändra resultatet??

Input vore tacksamt. :)
 
Sv: Vill ej ha sex - men kollar på porr?

alltså för mig är sexbiten en så pass viktig del. Jag behöver få känna mig åtrådd och har ett hyffsat stort bekräftelsebehov så för mig skulle det du ser som ett för övrigt bra förhållande inte funka alls.

Jag skulle må pissdåligt med en sån man.

Så det jag säger är att du måste känna efter själv.
HAr ni pratat om detta och verkligen försökt öka på sexet och det inte hjälper så tror jag inte heller det kommer göra det i framtiden.

Att han ser på porr och säger det är för att öka sin lust till dig tror jag inte ett skvatt på. Det låter som en tam ursäkt.
Jag tror han har hittat en enkel lösning för sina behov genom porren.
Du accepterar det så han verkar ju nöjd och belåten.

ta upp detta igen å säg att det faktiskt är ett problem för dig och det är dax att ni gör ngt åt erat sexliv,tillsammans.
 
Sv: Vill ej ha sex - men kollar på porr?

Ni kan ju testa att gå till en sexterapeut eller liknande då det kanske är lättare att få fram problemet där.
Jag tror inte att han väljer porr framför dig utan att det är något annat som är orsaken men han kanske inte vet själv vad orsaken är och därför så behöver NI få hjälp med att lösa erat problem.
 
Sv: Vill ej ha sex - men kollar på porr?

Att han ser på porr och säger det är för att öka sin lust till dig tror jag inte ett skvatt på. Det låter som en tam ursäkt.
Jag tror han har hittat en enkel lösning för sina behov genom porren.
Du accepterar det så han verkar ju nöjd och belåten.

ta upp detta igen å säg att det faktiskt är ett problem för dig och det är dax att ni gör ngt åt erat sexliv,tillsammans.

Tyckte också det lät som en tam ursäkt, men tänkte att visst, säger han det så... Har dock sedan dess korrelerat porrtittandet med lust till sex från hans sida och det hänger inte ihop helt enkelt. Vet ej om han får utlösning när han kollar på porr, han säger att han inte vill ha utlösning för ofta, för då blir det skönare?? Men vad han faktiskt "gör" när han kollar på porr har jag ej koll på, och det känns ju som hans ensak.

Jag har egentligen inget emot att han kollar på porr, men det sticker i ögonen när man ser i historiken att det porrsurfas massivt men inte finns lust till sex. Förstår att det är "olika" saker - men det stör ändå i sammanhanget.

Jag har tagit upp det så många gånger ur olika infallsvinklar att jag tror jag behöver en ny vinkel från nån annan. Jag har lirkat, hållt mig saklig, blivit arg, ställt på honom ordentligt etc... Jag behöver något nytt utomstående perspektiv, helt enkelt. Därav tråden.
 
Sv: Vill ej ha sex - men kollar på porr?

Ni kan ju testa att gå till en sexterapeut eller liknande då det kanske är lättare att få fram problemet där.
Jag tror inte att han väljer porr framför dig utan att det är något annat som är orsaken men han kanske inte vet själv vad orsaken är och därför så behöver NI få hjälp med att lösa erat problem.

Funderat på det. Men vet inte om det känns så bra det heller... Vart och hur får man tag i en sexterapeut - en bra sådan i så fall??
 
Senast ändrad:
Sv: Vill ej ha sex - men kollar på porr?

Mår han väl för övrigt?

Han har nog mer "komplex" för sig själv än vad jag har kroppsligt osv, men inte så mycket att jag uppfattar det som hindrande, men det säger ju inget om hur han uppfattar det... Han har mått dåligt i form av depression för några år sen, innan vi träffades. Verkar tillfreds i sin vardag och säger att han mår bra när vi pratar om mående vilket vi gör ganska ofta, då jag tidigare mått dåligt och är allmänt intresserad av människans psyke. Jag är ganska "hyperkänslig" för mående generellt, och känner av snabbt om något är på tok. Men det känns inte som en "svacka" i måendet, eller så ljuger han mycket skickligt då han mår bättre än någonsin tidigare enligt honom själv.
Jag har också försökt fråga om hur det fungerat med sex och sexlust i tidigare förhållanden (längsta ex 5 år) men det minns han inte...???
 
Sv: Vill ej ha sex - men kollar på porr?

varför känns inte det bra? dom har ju utbildning inom detta och kan ge tips och råd så att ni antingen får det bättre eller så kommer ni fram till att ni får gå delade vägar.
Men jag tror INTE på att fråga folk här och att du sen gör upp en massa saker i ditt huvud utan att prata med någon som kan detta och där han också får vara en del av det och få säga sin åsikt också. Nu är det lätt att glömma bort honom i det hela och det är ju lite fel då det är ni som har ett problem... det är ju inte bara du.
Och han kanske behöver få prata med någon utomstående om detta också..
 
Sv: Vill ej ha sex - men kollar på porr?

Så som du beskriver din man här, låter det som om han har ett beteende som han inte själv riktigt styr och som han heller inte mår helt bra av. Det riskerar dessutom hans förhållande till dig. Har han ett sexberoende/missbruk?
 
Sv: Vill ej ha sex - men kollar på porr?

varför känns inte det bra? dom har ju utbildning inom detta och kan ge tips och råd så att ni antingen får det bättre eller så kommer ni fram till att ni får gå delade vägar.
Men jag tror INTE på att fråga folk här och att du sen gör upp en massa saker i ditt huvud utan att prata med någon som kan detta och där han också får vara en del av det och få säga sin åsikt också. Nu är det lätt att glömma bort honom i det hela och det är ju lite fel då det är ni som har ett problem... det är ju inte bara du.
Och han kanske behöver få prata med någon utomstående om detta också..

Ja, det kanske är så? Att vi behöver någon utomstående. Men det känns ju lite knäckande att man ska behöva det i vårt förhållande såhär tidigt på något vis... Känns ju som att sexet är det som skiljer ett förhållande från en vänskap... :crazy: Förstår det bättre om man varit gifta i 15 år på något sätt. Men jag kanske behöver komma över detta tankesätt?
Undrar om en sexterapeut kommer hjälpa, men det vet man ju inte förens man provat förstås. Vad ska man söka på för att få tag på en bra sådan?
 
Sv: Vill ej ha sex - men kollar på porr?

Så som du beskriver din man här, låter det som om han har ett beteende som han inte själv riktigt styr och som han heller inte mår helt bra av. Det riskerar dessutom hans förhållande till dig. Har han ett sexberoende/missbruk?

Han får gärna porrsurfa hur mycket han vill för min del, bara han också vill ha sex irl. Jag ser det inte som onormalt att en man porrsurfar i den utsträckningen som sådan, men gillar inte att sexet irl är så sällsynt. Tycker du detta är tecken på sexberoende? Jag uppfattar ju problemet som "tvärtom" men stör mig på det frekventa porrsurfandet just i sammanhanget - att vi inte har så mycket sex.
 
Sv: Vill ej ha sex - men kollar på porr?

Att ha ett sexberoende handlar inte om att man har en större sexdrift eller att man tycker mer om sex än någon annan. Det handlar om ett destruktivt beteende som stör både personen och den han/hon har relationer till. Som vilket annat missbruk som helst. Om det är så att han porrsurfar och allt är frid och fröjd, är det självklart ok. Jag moraliserar inte alls. Men som du beskrev det skapar hans porrkonsumtion ett problem i ert förhållande och då kan det vara en "större" problematik det handlar om. Det finns hjälp att få isåfall. Finns mycket att läsa på nätet, tex här

http://absolutions.se/sexmissbruk/
http://dbksverige.se/index.php?page=Om_sexuellt_dysberoende
 
Sv: Vill ej ha sex - men kollar på porr?

Men jag vet ju inte ens om porrsurfandet egentligen är det stora problemet, jag har sett det som två skilda problem - men det stör mig ändå pga situationen, att han kollar så mkt porr men har så lite sex. Känner ej igen honom i kriterierna och jag har mycket svårt att se honom som sexmissbrukare när han inte vill ha sex med mig... Är jag blind i denna relation eller hur hänger det ihop menar du? :confused:
 
Sv: Vill ej ha sex - men kollar på porr?

För mig är ändå detta relativt tidigt om man nu ska ha ett fungerande förhållande x antal år, två år är ju walk in the park jfrt med 25 år! Tack för länken! :) Om det blir aktuellt finns det ju rådgivning nära oss. :)
 
Sv: Vill ej ha sex - men kollar på porr?

Men jag vet ju inte ens om porrsurfandet egentligen är det stora problemet, jag har sett det som två skilda problem - men det stör mig ändå pga situationen, att han kollar så mkt porr men har så lite sex. Känner ej igen honom i kriterierna och jag har mycket svårt att se honom som sexmissbrukare när han inte vill ha sex med mig... Är jag blind i denna relation eller hur hänger det ihop menar du? :confused:

Har du någon koll på vad det är för typ av porr han tittar på? En tanke är ju att han tänder på något som han inte anser att du kan erbjuda honom.
 
Sv: Vill ej ha sex - men kollar på porr?

Har koll på det, inget som jag inte ställer upp på :)
Har en teori, att just detta gör honom lite rädd - att han faktiskt kan få det irl. Men jag är nog överanalytisk i detta misstänker jag.
 
Sv: Vill ej ha sex - men kollar på porr?

Har han kvar depressionen?
Äter han piller?
Vikt?
Stress? Hur ser hans liv ut?
 
Sv: Vill ej ha sex - men kollar på porr?

Kan det vara så att han får utlösning när han tittar på porr så han får det tillgodosett ? Tam ursäkt annars från honom tycker jag. Titta tillsammans så kan ni passa på när han blir upphetsad
 
Sv: Vill ej ha sex - men kollar på porr?

Om han har en missbruksproblematik har det ingenting med dig att göra, inte heller med ert sexliv. Om du vill veta mer får du söka information, det är en omfattande problematik som inte går att förklar på några få rader i ett inlägg. Jag säger inte att det är så, att han har ett beroende/missbruk, det kan jag omöjligt veta, men du frågade vad du skulle göra och du/ni vill lösa problemet kanske det är värt att kika på.

Som jag ser det (utifrån hur du beskriver det) ersätter han närhet med dig med porrsurfande. Jag kanske har fått det om bakfoten.
 

Liknande trådar

Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 894
Senast: Twihard
·
Relationer Bakgrund: Tillsammans 12 år Gifta 9 år Två barn (4 år + 16 mån) Hus Vi har sedan några år tillbaka (4-5 år) haft mycket konflikter och...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
15 595
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 136
Senast: Pratsch
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 183
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp