Vill ej stå still

M

Maskrosor

Hej, har börjat ridit en travare som är fem år, han tävlas så han rids inte alls så mycket, men nu har jag blivit medryttare på'n, dom behövde lite hjälp att bygga lite andra muskler på honon.
Men han vill inte stå still när man sitter upp, ägaren sa att han är förstår ju inte att han ska stå still då han ej blivit riden så mkt, så hur ska jag träna denna lille pålle för att stå still när jag sitter upp. (*Han är 5 år gammal*)


/ Maskrosor
 
Sv: Vill ej stå still

En liten fundering bara, efter tips från en tränare....

Om du inte är emot belöning i form av något gott är ett bra sätt att ge honom något litet, en tugga äpple, en godisbit, etc. i samband med att du har kommit upp och satt dig ner, då lär han sig förhoppningsvis ganska snart att om han väntar på dig så blir han belönad, när han väl förstått hur det funkar kan man fasa ut belöningen i form av godis och belöna med en klapp etc.

om han dansar runt mycket innan du hunnit upp kanske det kan va en idé att någon håller i början, men när han förstår att han blir belönad om han står still borde ju denna fas, men hållhjälp, bli ganska kort, kan man hoppas.

jag rider en häst som gärna gick iväg så fort man kommit upp, med hjälp av denna metod står hon nu still tills jag säger ifrån, och det behövs inte någon "godismuta" längre (även om hon får det ibland ändå...:angel: ) hon har förstått hur det fungerar.
 
Sv: Vill ej stå still

Träna lydnad med honom. Gå och stanna och när du stannar så ska han också stå still ända till du säger att han får gå. Går han iväg före dig eller inte stannar Precis när du stannar så backa några steg, stanna, beröm och gå frammåt och gör om samma sak igen. Ju oftare du kan träna såhär desto snabbare går det till han kommer att förstå att du bestämmer och han ska bara gå när du ber honom om det. Har tränat såhär med min häst nu går hon efter mig som en hund ^^ stannar när jag stannar och travar när jag springer. Jätte kul när man märker effekten av träningen!
Sen om det är en travare i träning så har han antagligen otroligt mycket energi, då är det inte alltid lätt att stå still heller ;)
 
Sv: Vill ej stå still

Ett mycke effektivt att lära hästen att stå still beskrivs i den här filmen http://www.youtube.com/watch?v=inS-7LiYEkU&feature=PlayList&p=371D208DB209D2C0&index=6
Väldigt effektivt och om man backar den energiskt (som han visar i filmen) funkar det på den mest envisa häst efter två backningar.

Ett annat sätt är att korta upp ena tygeln jättejättekort. När hästen försöker gå, går den då bara runt på en jätteliten cirkel runt en. Inte särskilt kul, utan rätt jobbigt med andra ord! De flesta hästar inser rätt snart att det är bra mycke enklare att stå still :) Man måste ha lite tålamod med den här metoden, stressade hästar går gärna rätt många varv innan de inser att det är trevligast att stå still.

Kom ihåg att berömma massvis när hästen står still! Sen när du är uppe och sitter bekvämt, va noga med att DU ber hästen att gå framåt :)
 
Sv: Vill ej stå still

Jag red en del tävlande travare för något år sen och för att slippa krånglet med inte stillastående hästar vid uppsittning, satt jag upp i stallgången, knäppte lös hästen från fastsättningen och red iväg:D

Inget tjafs, inget krångel och man var iväg rätt snabbt:angel:

Hade dessa däremot varit någon av mina hästar hade jag lagt ner mer tid på att få dem att stå still vid uppsittning..
 
Sv: Vill ej stå still

Haha jo min pojkvän gjorde så när han skulle rida deras Hingst, det gick ju bar å så men nu har den hästen lärt sig att stå still, men saken är den att jag vill sitta upp ute på stallplanen, tycker att det verkar läskigt att sitta upp i stallgången, det finns tre stall på samma plan & bara ett är tillräckligt högt, å där inne står det en annan hingst när jag oftas ska rida, men tack för tipset endå. :D
 
Sv: Vill ej stå still

när jag red in min ex travare började jag me att bara stå till rakt upp och ner på stallplanen, sen när ja skulle upp bad jag folk hålla i henne
 
Sv: Vill ej stå still

ett tips kan vara att i första hand se till att du har koll på hästen för hand, att (som någon annan skrev) han stannar när du stannar, backar när du backar, svänger när du svänger. och inte lamt gå omkring, utan hästen ska vara alert på dina signaler hela tiden (det kan krävas att man väcker hästen lite, om den inte är van vid att vara uppmärksam på kroppsspråket hos dig).

i samband med det här kan du lära hästen att stå still på kommando, och sen när du sitter upp kan du använda det kommandot. fungerar inte det kan du ta hjälp av någon som håller i, samtidigt som du säger kommandot. jag tycker att rösten är rätt bra att kunna använda just med kommandon.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 781
Senast: Sel
·
Träning Hej! Jag håller just nu på att rida in ett russ på tre år. Än så länge rids han fortfarande med ledare, och vi har travat några gånger...
Svar
3
· Visningar
947
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 632
Senast: Hoarfrost
·
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 922
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp