Bukefalos 28 år!

Vill ej trava

C

canon_eos

Jag undrar om någon har något bra tipps. Min medryttarhäst vill hällst inte trava.
Det är inte så att han är trög och ej frammåt, tvärt om.
Men han föredrar själv att galoppera i stället för att trava, men han galopperar i travtempot men vill inte byta över.

Han är även väldigt "hängig" på bettet, men det har kanske inte med saken att göra.

Ska då skriva att jag bara rider honom i skogen.
Ägeren har sagt att han brukar göra så, men jag undrar om någon har något tipps för att göra så han travar?
 
Sv: Vill ej trava

Ont sadeln kanske hindrar honom från att röra sig rätt...:p
 
Sv: Vill ej trava

Låter som Cathino min gamla medryttarhäst...? ;)

Om det är han du pratar om så kan han mycket väl trava ;). Men visst hade han sina dagar. Men det är bara att vara bestämd och så fort han fattar galopp bryter du av, du får vara envisare än honom :-). Gör mycket förhållningar och när du hela tiden känner att han börjar falla in i galopp.
 
Sv: Vill ej trava

Min häst som jag tävlar distans md låter jag välja gångart när jag ska tävla sörre tävlingar, då får han välja det som är lättast för honom, vilket ofta blir galopp han väljer. Men säger jag till honom att vi bara ska trava så gör han det med. Det kanske är så att han tycker galopp är lättare för honom, därför väljer han det, men sakta bara av och tala om att det är trav som gäller, och var konsekvent. (under förutsättning att han inte har ont nånstans och det är därför han inte vill trava)
 
Sv: Vill ej trava

Låter som Cathino min gamla medryttarhäst...? ;)

Om det är han du pratar om så kan han mycket väl trava ;). Men visst hade han sina dagar. Men det är bara att vara bestämd och så fort han fattar galopp bryter du av, du får vara envisare än honom :-). Gör mycket förhållningar och när du hela tiden känner att han börjar falla in i galopp.


Såklart det är Cathino.
ok jag ska kämpa på.
Förra gången jag red så gick det ganska bra, men sista gången vi skulle trava, tyckte han galopp i stället.
 
Sv: Vill ej trava

:p förhållningar, halvhalter å om han försöker börja gallopera så rid lätt, överdrivet mycket, sakta upp å ner upp å ner det ska nästan va obekvämt för honom att gallopera, han kommer nästan inte vilja gallopera.. du kommer se as löjlig ut men det funkar, jag gör det på min när han e för pigg..:p
 
Sv: Vill ej trava

Hej! Tänkte svara på ditt inlägg ;) nu är det inte precis så att jag är nån hästexpert eller så men läser mycket om hästar osv. Och det är ju så att hästar hellre vill galoppera, dels för att det är bekvämare och dels för att trav inte är nån "riktig" gångstil, det är en inavlad stil som vissa hästar kanske inte riktigt gillar. Du kanske kan försöka träna hästen på det och ge mycket beröm när den gör rätt! Om hästen inte lyssnar på dej så ska du säjja till så han/hon förstår att han gör nåt fel. Säjj gärna till om tipset hjälper (:
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
988
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 076
Senast: mily
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 810
Ridning Jag vet inte om detta är en jättedum fråga för er som är lite mer rutinerade – men galopperar ni ute även under vintern? Jag har nyligen...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 018
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp