Vill förstå vad som hänt min häst!

CallMeAce

Trådstartare
Jag hoppas att någon som är duktig på att förstå hästars psykologi kan komma med några input till mig om hur jag ska förstå min häst och hans för mig nya beteende samt hur jag ska hjälpa honom!
Jag köpte honom för snart ett år sedan och fick då höra att hans förra ägare som även var hans uppfödare varit rädd för honom och kanske inte varit helt bra hanterad pga det. Jag köpte honom av ett försäljningsstall.
Han har hela tiden varit väldigt känslig, nervös och vaksam av sig men bara jag varit lugn så har allt gått bra. Han spänner sig mycket lätt och man måste hantera honom varsamt och kärleksfullt men ändå med en fast hand eller vad jag ska säga. Detta är en otroligt kärleksfull häst som alltid vill göra rätt och som vill ha hela sin flock hos sig alltid. Han blir ganska upprörd om flocken splittras när någon häst ska ridas och han vill hålla koll på alla. När han är i hagen så är det han som har koll på omgivningen och jag upplever att han har svårt att slappna av. Han har alltid kommit fram till mig i hagen och 'är otroligt social med ett mycket stort och varmt hjärta. Har man honom bredvid sig och håller i grimskaftet eller liknande är han ganska mån om att söka stöd hos en upplever jag det som. Han är bland annat svår att fota för han vill stå på en snarare än en bit bort och jag tycker inte han gör så för att flytta på mig utan mer för att han verkligen vill vara nära.

Nu till hans psykologiska förändring senaste två veckorna.
Det började för en månad sen när jag precis hade rakat halva honom så fastnade stigbygeln mellan sadelgjorden och honom och detta gjorde att han kastade sig så jag fick panikdra grimskaftet han var bunden med. Sen var det inget mer med det fram och han var som vanligt tills för två veckor sen då han plötsligt utan förvarning kastade sig igen då sadelgjorden råkade nypa honom i skinnet när jag spände den. Efter detta har han varit helt annorlunda och beter sig som om jag ska slå honom hela hela tiden. Han tittar extra mycket på grimskaftet och om jag har några tyglar i handen eller liknande. Då värjer hela han sig från mig och han intar försvarsposition och tror jag ska slå honom. Han har blivit svår att fånga i hagen för han går från mig och sen när han vågar komma till mig så kastar han sig för grimman.
Jag har upptäckt att han fått skav och obehag av sadelgjorden så den har jag bytt ut samt att jag har jobbat på respekt och tillit från grunden med honom. Kände att jag var på rätt väg i några dagar men så idag igen var allt tillbaka på noll och han var rädd för mig igen.
Han var som vanligt med mig idag fram till att jag skulle longera honom och skulle lägga över gummibandet som råkade slå till honom lite på andra sidan och han fick fullkomlig panik och sen fick jag hålla på länge länge för att få honom att lita på att jag inte skulle slå honom.

Vad har hänt!!!???
Kan det vara så att detta med sadelgjorden har utlöst Flashbacks hos honom till något han varit med om i sitt tidigare liv innan han kom till mig? Någon som har bra förslag på hur jag ska hjälpa honom genom detta? har inte under detta året jag haft honom sett några tendenser till sådant här beteende innan att han tror jag ska slå honom hela tiden. Räcker jag gör en hastig rörelse så kastar han sig från mig.
Han är som vanligt att rida så det är enbart i hanteringen detta hänt!

Till saken hör även att stallet är som en byggnadsplats just nu med total renovering men det har varit så sen mellandagarna utan att han reagerade så mycket på det i början och han verkar inte överdrivet rädd för hantverkarna även om hans känsliga natur ändå reagerar när de dyker upp i tid och otid och smäller o dånar med saker.

Hoppas någon med bra svar har orkat läsa allt :)
 
Han är säkert mycket känsligare där du har klippt honom, vilket kan göra att det som tidigare inte varit så känsligt nu är det.
Två veckor är inte så lång tid, fortsätt jobba med hans tillit och se till att utrustningen sitter väl.
 
Jag skulle också jobba på hans rädsla för "slag", googla på desensibilisering så finns det säkert massor med beksrivningar om hur man går till väga, men det handlar om att han ska lära sig (på ett positivt sätt) att det inte är hela världen om tex ett grimskaft råkar smälla till honom eller om något nyps eller liknande.
Jag skulle inte fundera på om det är något han minns från tidigare, det behöver inte alls vara så och det kvittar egentligen vad orsaken är.
Nu måste du lära den här känsliga hästen att vara ok även om livet strular till sig lite.
 
Kort tänker jag att det är en känslig häst som råkat ut för en händelse som gav honom smärta. Det gjorde honom på sin vakt for att det skulle hända igen och därför är han mycket känsligare för att något liknande ska hända igen inom samma område.

Hästar är olika förlåtande. Vissa glömmer allt på en gång medan andra är mycket långsinta. Du får jobba på att bygga hans förtroende.
 
För mig så låter han som en häst som behöver en trygg ledare. Jag har ett sto som är liknande, hon har separationsångest och ingen känsla av "personal space". Hon mår definitivt bäst tillsammans med hästar som är mer dominanta och ranghöga så att hon inte behöver ha koll på allting. Samma med människor, hon funkar jättebra ihop med min mann som är naturligt lugn men bestämd, han låter henne inte komma för nära eller titta på saker som hon tycker är läskiga. Med mig så är det som att hon inte litar på mig som ledare utan känner att hon måste ha koll på omgivningen för oss båda.
En sak som funkat bra för oss är att arbeta med Parellis 7 games. Game 1 - "friendly game" handlar även om desensitivering som din häst låter som att den behöver massor av.

I övrigt så håller jag med om att detta nya beteende mest sannolikt blivit triggad av att han är känsligare nu som han är klippt (mitt sto kan bli helt tokig när jag rakar, så i år "smygrakade" jag lite i taget) - men jag tror att du har ett grundproblem i hanteringen som går lite djupare. :)
Han kan nog även behöva förbättra sin självkänsla och bli tryggare i sig själv så han lär sig att slappna av även utan moraliskt stöd från dig eller sina kompisar.

En positiv sak med att arbeta med sådana hästar, är att man lär sig oerhört mycket!
 
Hänga med! "Personal Space" är oerhört viktig. Känns mysigt när din häst vill stå på dig kanske men det är inte bra. En häst får komma in till dig men det måste vara på dina villkor. Om man låter hästen bestämma villkoran kommer den aldrig har respekt för dig och med respekt kommer förtroendet.
Det är bara början av vad jag ser här bör fixas. Jag skulle få in en tränare om man känna att man inte klara av det själv annars kan man som Sorbifolia sa lära man mycket om man vill ta på sig uppdraget själv.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 535
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 736
Senast: Sootie
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 590
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp