Vill göra en satsning men svårt att prioritera och oförstående föräldrar

LilyAstrid

Trådstartare
Hej!
Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en ponny. Jag har alltid älskat djur och hästar och ju längre jag har kommit i min ridning så har jag kommit fram till att jag gärna vill göra en satsning inom dressyr.

För tillfället rider jag på ridskola 1 gång i veckan samt att jag är medryttare 2ggr/veckan. Detta i sig självt är otroligt dyrt då vi betalar en stor summa för medryttarhästen men samtidigt för ridskolan. Jag jobbar också i stall för att utöka kunskap samt kontakter. Detta är dock maximala mängden jag kan lägga på hästar då jag också vill göra bra ifrån mig i skolan och lägger mycket tid på det. Jag vet själv att jag behöver prioritera men jag vet att om jag lägger mer tid åt studier och tar bort stallet kommer antagligen den tid som är gjord för studier gå till annat ändå.

Senaste terminen har jag tränat för tränare en gång i veckan för att maximera kunskapen jag får på den tiden och möjligheter jag har, men mina föräldrar vill nu att jag slutar ta dessa lektioner då det är för dyrt trots att de båda tjänar över medel. Vi har pratat om att skaffa häst till sommaren men samtidig förstår de inte riktigt hur mycket det kostar! Summan som vi lägger nu är ju en tredjedel av det det skulle kosta att köp egen häst. De vill att jag prioriterar skolan men tycker fortfarande att det är roligt att jag har mål att sträva efter och en hobby som betyder mycket.

På vissa sätt känns det som att vara medryttare är onödigt utan tränare och slöseri på pengar. Hästen är envis och relativt outbildad vilket kräver extra motivation från tränare. Då blir ridningen helt fantastiskt och vi utvecklas hela tiden! Men jag är också rädd att det betyder att det inte är hästarna jag älskar utan sporten? Och att jag är en bortskämd unge som bara kastar iväg föräldrarnas pengar. Men utan stallet vet jag inte vem jag skulle vara och vill inte förlora det:)

Mina föräldrar är stöttande och skjutsar när de kan och betalar lektioner och avgifter men jag måste fixa mycket själv som tränare, jobb och hjälper inte att t.ex hitta medryttarhäst. Men ibland så förstår de bara inte och det är svårt att förklara!

Vad tänker ni kring detta och hur gjorde nids era icke-hästiga föräldrar för att de skulle förstå?
Har ni några tips på hur jag ska förklara och bevisa att det inte bara är något som drar pengar?

Tack på förhand🤗
 
Vad betalar du för medryttarhästen? Kan du istället få använda de pengarna till en andra lektion i veckan på ridskolan? Finns det någon träningsgrupp i dressyr på ridskolan du kan rida i tex? Många av Stockholms ridskolor har träningsgrupper som satsar på tävling,

Jag tänker att det kanske ger mer än att rida på en medryttarhäst som inte är utbildad och utan tränare?
 
Hej!
Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en ponny. Jag har alltid älskat djur och hästar och ju längre jag har kommit i min ridning så har jag kommit fram till att jag gärna vill göra en satsning inom dressyr.

För tillfället rider jag på ridskola 1 gång i veckan samt att jag är medryttare 2ggr/veckan. Detta i sig självt är otroligt dyrt då vi betalar en stor summa för medryttarhästen men samtidigt för ridskolan. Jag jobbar också i stall för att utöka kunskap samt kontakter. Detta är dock maximala mängden jag kan lägga på hästar då jag också vill göra bra ifrån mig i skolan och lägger mycket tid på det. Jag vet själv att jag behöver prioritera men jag vet att om jag lägger mer tid åt studier och tar bort stallet kommer antagligen den tid som är gjord för studier gå till annat ändå.

Senaste terminen har jag tränat för tränare en gång i veckan för att maximera kunskapen jag får på den tiden och möjligheter jag har, men mina föräldrar vill nu att jag slutar ta dessa lektioner då det är för dyrt trots att de båda tjänar över medel. Vi har pratat om att skaffa häst till sommaren men samtidig förstår de inte riktigt hur mycket det kostar! Summan som vi lägger nu är ju en tredjedel av det det skulle kosta att köp egen häst. De vill att jag prioriterar skolan men tycker fortfarande att det är roligt att jag har mål att sträva efter och en hobby som betyder mycket.

På vissa sätt känns det som att vara medryttare är onödigt utan tränare och slöseri på pengar. Hästen är envis och relativt outbildad vilket kräver extra motivation från tränare. Då blir ridningen helt fantastiskt och vi utvecklas hela tiden! Men jag är också rädd att det betyder att det inte är hästarna jag älskar utan sporten? Och att jag är en bortskämd unge som bara kastar iväg föräldrarnas pengar. Men utan stallet vet jag inte vem jag skulle vara och vill inte förlora det:)

Mina föräldrar är stöttande och skjutsar när de kan och betalar lektioner och avgifter men jag måste fixa mycket själv som tränare, jobb och hjälper inte att t.ex hitta medryttarhäst. Men ibland så förstår de bara inte och det är svårt att förklara!

Vad tänker ni kring detta och hur gjorde nids era icke-hästiga föräldrar för att de skulle förstå?
Har ni några tips på hur jag ska förklara och bevisa att det inte bara är något som drar pengar?

Tack på förhand🤗
Det låter som du har riktigt bra föräldrar som stöttar dig.

Frågan är också vem som ska förstå vem och förstå vad.

Om dina föräldrar redan nu reagerar på priset och vill dra ner så låter det onekligen som om de inte har koll på hur mycket det kostar att ha häst, det låter ju inte så troligt att de skulle klara eller vilja klara utgifterna för en häst. Du kan väl lägga fram en grov kalkyl om hur mycket det kostar så att de fattar.

Angående ridlektionen för privattränaren så känns det onekligen lite okunnig med kommentaren "trots att de båda tjänar över medel", det är faktiskt dina föräldrars pengar och de har förmodligen bra koll på vad de ska räcka till. Det är inte de stora inkomsterna som ger god ekonomi utan snarare små utgifter. Det känns lite som du tycker det är deras ansvar att betala och inte en förmån och gåva de ger dig.
Kan ni inte kompromissa och att dina föräldrar betalar för lektioner varannan vecka? Eller att du betalar delar själv, du borde ju ha en del pengar med tanke på att du jobbar och om det är oavlönat jobb så kanske du kan klara att betala en del med månadspeng eller liknade och få lite fler lektioner varannan vecka.


Jag ställer mig också lite frågande till varför du påtalar att dina föräldrar inte hjälper dig att fixa jobb (antar du menar hästjobb), medryttarhäst mm. Klart att de behöver vara med på ett hörn och ge sitt medgivande men de har inga kunskaper eller kontakter i hästbranschen och så de har inte direkt någon potential att kunna hjälpa dig.


Angående att bevisa att ridintresset inte bara drar pengar så blir det svårt att bevisa något alls. Det drar pengar, vilket är en objektiv verklighet, det du får ut av det är mer mjuka värden som glädjen att utvecklas och har roligt med hästarna dessutom är det bra motion. Förutom motionen är inget som går att bevisa. Fritidsintressen har en tendens att mest kosta pengar när det gäller mätbara värden.

Edit: Menar du allvar med ridintresset kan du ju söka in på en gymnasieutbildning som har ridning på schemat och få mer lektioner på det viset.
 
Något som man lär sig massor av är att titta på när andra tränar och det är ju gratis! Du rider ju en ridskola så där kanske den möjligheten finns?
 
Du kan inte kräva att dina föräldrar ska betala. Säger de att det är för dyrt får du gilla läget.
Har man inte intresserade föräldrar är det svårt att göra en ”satsning”. Du får försöka få rida så mkt som möjligt istället och sen när du är vuxen med egen ekonomi kan du satsa, om du har råd.
 
Sök in på ett ridgymnasium är mitt tips. Förutom att du får ridning på schemat så kan du där knyta kontakter med folk.
+ 1 på den.

TS, ridgymnasium låter som den Perfekta platsen för dig. Mitt andra tips är att andas. Du är 15. Det finns gott om tid att satsa efter att du har en bra gymnasieexamen. Då är inga dörrar stängda sedan om du skulle inse framåt 30 att hästsport på elitnivå inte är vad du ska göra fram till pension.
 
Mina föräldrar har aldrig varit intresserade av hästar och vi hade inte så mycket pengar. Jag fick rida på ridskola en gång i veckan och allt utöver fick jag rodda med själv.
Jag red i ett mindre stall med travhästar. Kanske inte utvecklades på det sättet man främst ville då hästarna knappt var ridna men jag lärde mig mycket ändå.
Man kan inte kräva mer av sina föräldrar än vad de kan ge. Du har hela livet på dig, du behöver inte gå så fort fram. Se möjligheterna och var tacksam över den tid du ändå får med hästarna :)
 
@LilyAstrid du får helt enkelt acceptera att tränaren är för dyr. Du får nog acceptera att föräldrarnas pengar ska räcka till mycket och att de inte vill eller kan betala det just nu. Stockholm är en dyr stad att bo och leva i. Om ni bor i villa så kan även elkostnader ökat mycket i höst.

Det du kanske kan göra är att leta efter en medryttarhäst som inte kostar lika mycket då kanske dina föräldrar har möjlighet att betala både den och lektioner.
 
Hej!
Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en ponny. Jag har alltid älskat djur och hästar och ju längre jag har kommit i min ridning så har jag kommit fram till att jag gärna vill göra en satsning inom dressyr.

För tillfället rider jag på ridskola 1 gång i veckan samt att jag är medryttare 2ggr/veckan. Detta i sig självt är otroligt dyrt då vi betalar en stor summa för medryttarhästen men samtidigt för ridskolan. Jag jobbar också i stall för att utöka kunskap samt kontakter. Detta är dock maximala mängden jag kan lägga på hästar då jag också vill göra bra ifrån mig i skolan och lägger mycket tid på det. Jag vet själv att jag behöver prioritera men jag vet att om jag lägger mer tid åt studier och tar bort stallet kommer antagligen den tid som är gjord för studier gå till annat ändå.

Senaste terminen har jag tränat för tränare en gång i veckan för att maximera kunskapen jag får på den tiden och möjligheter jag har, men mina föräldrar vill nu att jag slutar ta dessa lektioner då det är för dyrt trots att de båda tjänar över medel. Vi har pratat om att skaffa häst till sommaren men samtidig förstår de inte riktigt hur mycket det kostar! Summan som vi lägger nu är ju en tredjedel av det det skulle kosta att köp egen häst. De vill att jag prioriterar skolan men tycker fortfarande att det är roligt att jag har mål att sträva efter och en hobby som betyder mycket.

På vissa sätt känns det som att vara medryttare är onödigt utan tränare och slöseri på pengar. Hästen är envis och relativt outbildad vilket kräver extra motivation från tränare. Då blir ridningen helt fantastiskt och vi utvecklas hela tiden! Men jag är också rädd att det betyder att det inte är hästarna jag älskar utan sporten? Och att jag är en bortskämd unge som bara kastar iväg föräldrarnas pengar. Men utan stallet vet jag inte vem jag skulle vara och vill inte förlora det:)

Mina föräldrar är stöttande och skjutsar när de kan och betalar lektioner och avgifter men jag måste fixa mycket själv som tränare, jobb och hjälper inte att t.ex hitta medryttarhäst. Men ibland så förstår de bara inte och det är svårt att förklara!

Vad tänker ni kring detta och hur gjorde nids era icke-hästiga föräldrar för att de skulle förstå?
Har ni några tips på hur jag ska förklara och bevisa att det inte bara är något som drar pengar?

Tack

Tycker du ska vara tacksam att dina föräldrar lägger tid och pengar på ditt intresse. Ta en lektion extra i stället för att betala som medryttare om du inte tycker att det ger dig något. Du har säkerligen månadspeng eller liknande? Använd de till extra lektion.
 
@LilyAstrid, jag delar upp svaret i olika ämnen.

Först och främst, man föds med de föräldrar man har. Det kan man inte påverka, och alla har sina sidor. Att de ändå har råd att betala ridskola och en medryttarhäst är inte så illa, även om du gärna hade haft mer.

Definiera för dig själv vad "satsning" innebär. Vill du börja tävla lätta klasser med din medryttarponny eller någon från ridskolan? Eller vill du rida medelsvår? Dessa två kräver båda ett engagemang från dig och dina föräldrar, men på helt olika nivå.
Lätta klasser: Kräver ändå en del pengar och tid från föräldrar. Startavgifter, licens, ponnyhyra, transporthyra, bil med tillräcklig kapacitet...
Medelsvår: Tror jag tyvärr är omöjligt med dina förutsättningar i dagsläget, men jag kommer till det längre ner.

Att vara medryttare är ett utmärkt sätt att komma närmare hästeriet när man inte har möjlighet att ha egen häst. Men om du betalar mycket för en ponny som är både outbildad och envis så ska du kanske fundera på om detta är ett vettigt upplägg? Du behöver hitta en ponny/häst som passar, där du kan träna självständigt på det tränaren sagt mellan gångerna.

Du skriver också att du jobbar i ett stall. Är det avlönat arbete? Eller hjälper du till med lite sysslor? Får du rida hästar där? Om du ska utvecklas och "satsa" behöver du rida betydligt mer än vad du gör idag, så du behöver finna något sätt där du kan få timmar i sadeln. Även för lätt klass är 3 ridtillfällen i veckan väldigt lite.

Jag vet inte något om läget i Stockholm, men har fått för mig att det är dyrt där. Ute på landet finns oftast hästar som inte är "nyttiga" för tillfället utan mer pryder en hage. Där kan finnas möjlighet till ridning till ett annat pris, men det kan kräva mer från föräldrarna om man behöver åka med transport till ridhus/tränare osv. Eller kanske också behöver skjuts till själva stallet innan man har eget körkort/bil. Det kanske också är så att man måste långt från Stockholm för att hitta dessa?

Angående träning och lektioner så håller jag med dig om att det är helt meningslöst att rida utan att få den hjälp en tränare/ridlärare kan ge. Du är så ung, så att sluta med träning/lektioner kommer göra att du snabbt stagnerar och i bästa fall blir en medioker fritidsryttare. (Vilket väldigt många är fullt nöjda med, men det är inte samma som att "satsa".) Om föräldrarna inte har råd så är det svårt för en 15-åring att lösa själv. Du skulle behöva hänga/jobba i ett stall där du kan få ridning och även träningshjälp av någon duktig, se ovan.

Jag är gammal nu, och har en dotter som är 13 år, nästan som du. Mina föräldrar var helt ointresserade av min ridning (eller andra fritidsintressen) men betalade en ridlektion i veckan. Utöver det hängde jag på ridskolan 5 dagar i veckan, hjälpte till, jobbade helg (det var inte så noga med barn som hade stallansvar på den tiden) ledde på nybörjarlektioner, hjälpte till på hopplektioner, tittade på ridlektioner, mockade... Jag fick vänta tills jag blev vuxen och tjänade egna pengar innan jag kunde förverkliga drömmen om en häst. Någon form av satsning var dock inte aktuell över huvud taget, det hade jag för dåliga baskunskaper för, och inte ekonomiskt/tidsmässigt utrymme. Jag tävlade bara lätt klass i hoppning, dressyr och fälttävlan några år.

Min dotter har ridit sedan hon föddes, och det har alltid funnits en ponny tillgänglig. Vi bor på gård och den första ponnyn köptes som sällskap till min ridhäst 4 år innan dottern föddes. Hon rider på ridskola två dagar i veckan, en hopplektion och en vanlig, och tävlar lätt klass i hoppning. För att ta sig upp i klasserna, göra en "satsning", skulle hon behöva en ponny till så att det blev fler timmar i sadeln. Och det skulle krävas ännu mer stöttning av mig, mer än vad jag kan ge just nu. Inte ens med de förutsättningar hon har, som är oändligt mycket bättre än dina, är det lätt att satsa. Och för föräldrar som inte är intresserade av hästar, eller haft egen häst, är det jättesvårt att förstå hur mycket tid, pengar och engagemang som krävs.

När det gäller dina möjligheter så tror jag att ett ridgymnasium är din bästa chans. Du får en hästbakgrund, får leva nära hästar och regelbunden tränarhjälp. Om du tar dig ut på landet så kommer du nog också att hitta de där stallen där en ambitiös elev kan jobba och få rida fina hästar. Jag tror att det finns gymnasium som går på ett extra år, så att det blir mer tid till idrott.

Vi föräldrar är inte kompletta, vi är bara människor med de begräsningar vi har. Försök att se de positiva sidorna med dina föräldrar. Gläds åt sådant de kan göra men försök att inte gräma dig över vad de inte gör. Vi gör vad vi kan för att våra barn ska få en bra uppväxt, men allt går inte att uppfylla. Vi hade en son som ville spela hockey, men här ute på landet är det långt att åka och vi kunde inte få ihop det med lång pendling till jobb osv. Dina föräldrar har säkert liknande begränsningar, men de älskar dig ändå och vill ditt bästa.

Hur du än går vidare så önskar jag dig lycka till.
 
nu vet jag inte hur det ser ut i Sverige för tiden, men som barn började jag jobba som 13årig med att cykla med tidningar varje lördag, sedan då jag blev 15 fick jag jobb i en livsmedelsaffär och jobbade då extra bredvid skolan. Jag hade egen häst under den tiden, och det va en förutsättning för att ha häst, då vi inte hade massor med pengar. Så tycker då faktiskt det är fullt rimligt att leta efter ett extra jobb om man vill "satsa" mer på hästarna. Jag har haft jobb bredvid skolan i alla år och det gynnade mig även sen när jag skulle söka mitt första riktiga vuxen jobb, för då hade jag redan massor med erfarenhet och referenser. Jag jobbar idag inom IT, men känner ändå jag har fått otroligt mycket utav att jobba bredvid i andra bransch som ung.
Sedan hade jag inte kunnat ha häst om jag inte hade jobbat, inte alltid man tycker det är super kul att knalla in på affären lördag kl.8 och jobba en dag, men tyckte ändå det va värt det för hästarna :grin:
 
Hästsporten är kostsam. Tyvärr.
Upplever dina föräldrar att det är för dyrt får du gilla läget. Att de har inkomster över medel säger egentligen ingenting om er ekonomi i stort. Man kan tjäna bra men ha mindre pengar kvar när månaden är slut än den som tjänar under medel. Det är utgifterna som avgör.

Hur mycket betalar du för medryttarhästen? Finns det möjlighet att hitta en billigare? Även om du inte kan trna med den är all tid man kan få i sadeln bra för utvecklingen. Går det i stället att ha sköthäst på ridskolan? Fast det brukar generera endel jobb och inte så mycket ridning.

Kan du önska dig träningar i julklapp/födelsedagspresenter?
 
Ett tillägg till mitt enormt långa inlägg ovan:
Du kan prata med din ridlärare (eller tränaren du rider medryttarponnyn för) om vad du har för mål, eller vad du ska sätta som mål för din ridning. De som instruerar dig vet vilken nivå du är på och vad som krävs för att komma vidare. De kan hjälpa dig att sätta mål för din ridning, och en plan för hur du ska nå till målet.

Tex
Mål: Att rida medelsvår dressyr på godkända procent 2024
Vad behöver du göra innan? Kanske rida 4 st LA:4 på godkända % under 2023 och dessförinnan några LA:3. Då behöver du kanske rida L:B på godkända % i slutet av sommaren 2022, stabilt, säg 4 st. För att hinna med det ska du rida L:C redan nu i vår på över 60%, tex 4 st. Någonstans i denna kedjan kanske du måste byta häst för att kunna fortsätta?
Hur mycket behöver du träna inför varje steg?
Osv.

Med en sådan plan är det lättare för dig att kommunicera med dina föräldrar. Då kan ni tillsammans sätta vilka mål som är rimliga för dem att stötta dig i. Det blir tydligare för dem vad som krävs för varje steg, och du får dem delaktiga utan att de egentligen vet så mycket om hästar.
 
nu vet jag inte hur det ser ut i Sverige för tiden, men som barn började jag jobba som 13årig med att cykla med tidningar varje lördag, sedan då jag blev 15 fick jag jobb i en livsmedelsaffär och jobbade då extra bredvid skolan. Jag hade egen häst under den tiden, och det va en förutsättning för att ha häst, då vi inte hade massor med pengar. Så tycker då faktiskt det är fullt rimligt att leta efter ett extra jobb om man vill "satsa" mer på hästarna. Jag har haft jobb bredvid skolan i alla år och det gynnade mig även sen när jag skulle söka mitt första riktiga vuxen jobb, för då hade jag redan massor med erfarenhet och referenser. Jag jobbar idag inom IT, men känner ändå jag har fått otroligt mycket utav att jobba bredvid i andra bransch som ung.
Sedan hade jag inte kunnat ha häst om jag inte hade jobbat, inte alltid man tycker det är super kul att knalla in på affären lördag kl.8 och jobba en dag, men tyckte ändå det va värt det för hästarna :grin:
Hade liknande. Sommar jobb från12-13 år för att kunna hyra häst. Sen ökade jobbet brevid skolan och egen häst köptes för egna pengar. Alla pengar jag tjänade gick till häst, foder, skoning, stallhyra osv
Kläder skor köptes när det inte gick att laga längre.

Ska man satsa i dag behövs en kappsäck lik pippi’s och mycket intreserade föräldrar.
 
Om medryttarponnyn inte är det du är ute efter så säg upp den, och lägg pengarna på fler träningar på annat sätt istället.
Du kan t.ex. söka efter en annan medryttarponny, med önskemålet att du får lägga månadsavgiften på ridning för tränare, det kan vara intressant för någon som vill få sin häst vidareutbildad. Eller ta fler lektioner på ridskolan, som andra föreslagit.

Försök hitta en tävlingsryttare som du kan få hänga med på tävlingar, det lär man sig mycket av.
Kolla på ekipage som rider enskilda träningar, så kan du snappa upp många bra tips.
Kolla filmer och läs böcker, all kunskap hjälper dig att bli en bättre ryttare.

Vissa ridskolor erbjuder möjligheten att hjälpa till med t.ex. helgskötsel av hästarna i utbyte mot rabatt på ridavgiften, det skulle också kunna vara något.

Ridgymnasium är ett sätt att få lära sig mer om häst och ridning utan extra kostnad. Men se till att du även får rätt grund i form av "vanliga" kurser, så du blir behörig att söka vidare till högskola utan att komplettera i efterhand (det kan en syo hjälpa dig att kolla på). Genom ett ridgymnasium får du även möjlighet till praktik där du ytterligare kan knyta kontakter och kanske fortsätta utomlands sen.

Therese Nilshagen är ett utmärkt exempel att titta på för inspiration.
 
Har du funderat på att själv försöka tjäna in pengar och bidra till din hästsatsning? Extrajobb eller sommarjobb kanske? Det kan få dina föräldrar att förstå bättre hur motiverad du är. Eller jobba extra i stall, då får du gratis kunskap om mer än bara ridningen vilket är ett måste om du ska ha egen häst! Ridning gör man bara en pytteliten del av tiden med egen häst trots allt. Samt att du kanske kan få betalt eller subvention på ex träning eller lektioner.

Vad betalar du för medryttarhästen? Håller med ovan om att du kanske ska skippa den för o ta mer lektioner, i en specialgrupp kanske, alternativt hitta en mer passande medryttarhäst. Tänk läromästare, kanske äldre tävlingshäst som nu ska promenadridas. Dessa lär man sig ENORMT mycket på. Söker du medryttarhäst så specifiera att du kanske inte har möjlighet att ge en stor ekonomisk ersättning (prata igenom med föräldrarna maxpris), men att du kanske kan erbjuda dig att hjälpa till mer istallet, ta fler obekväma pass (röda dagar etc), eller hjälpa till på annat vis i stallet. Min medryttare betalar inget men istället har jag kravet att hon ska ta morgonpass helger ibland o även hjälpa till med min unghäst utöver ridhästen.

Är dina föräldrar inte hästkunniga är det svårt för dem att förstå hur omfattande det är. Men det låter som du själv känner skuld över hur deras pengar används och att det inte är optimalt. Kanske måste ni tillsammans fundera på vad som är rimligt och hur du kan gå vidare. Engagera ev ridlärare/tränare i att prata med dina föräldrar, be dem vara med i stallet eller kanske följa med på någon tävling. Mina föräldrar förstod inte "grejen" fören jag själv sparade ihop till första egna hästen och de började hjälpa mig i stallet :)
 
OCH fundera på huruvida du älskar hästarna eller satsningen. Vad är det som ger dig "kicken" med hästarna? Är det så att du tror det är sporten, kanske du inte ska köpa egen häst utan söka ridutbildning, sen vidare till att jobba för någon etablerad ryttare så att du får rida riktigt bra hästar. För att ha egen häst, tycker jag iallafall, att man måste ha kärleken till djuret.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
571
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 963
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 828
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 322
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Löss
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp