Vill ha barn!

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

Curly

Jag har läst å läst å läst..;) Blir mer och mer övertygad om att min längtan till barn "redan nu" vid snart 21-års ålder är befogad!:banana: Har läst en del om det där med ålder och sådär.. Visste ni att kvinnan rent biologiskt sett är bäst lämpad att skaffa barn vid 17 års ålder?! Innan har jag läst 19 år, men jag vet inte säkert. Har också läst att chanserna minskar efter 25-årsåldern (iaf med första barnet). Jag har egentligen de förutsttningar jag behöver för att det ska fungera. Det enda jag vill göra är att gå ner till normalvikt (ska till läkare ang. detta snart då jag varit överviktig i ca 5 år). Jag söker även heltidsjobb, men är inte helt säker på att det är det bästa när jag börjar jobba efter en ev. mammaledighet.. vill ju vara hemma så mkt som möjligt.:crazy: Fast samtidigt behöver man bra ekonomi. Min sambo har 'fast' jobb med bra lön iaf. Är så orolig att det är något fel på mig.. inte för att jag har märkt det eller haft någon könssjukdom eller nåt, men jag har fått för mig att just jag inte kan få barn. Det känns så overkligt. Redan för några år sedan visste jag att jag ville ha barn rätt tidigt.

Plugga kommer jag nog ändå inte göra förrän om några år då jag inte vet vad jag vill utan vill jobba först för att få lite idéer och erfarenhet. Kommer heller inte flytta för att plugga så isåfall pendlar jag (då jag bor relativt nära 5 större städer) eller distanspluggar. Min och sambons gemensamma plan är att flytta ut på landet utanför orten där vi nu bor om några år. Han måste skaffa körkort först och vi måste då ha två "pålitliga" bilar. Detta behöver vi bättre ekonomi för att klara. Fast vi bor kvar i huset några år till för vi trivs här och vi skulle få plats med minst ett barn här, det vore perfekt!:love:

Funderar starkt på att sluta med p-piller för att se hur mkt det ändrar. Hoppas inte att de försvårar för mig sen, men det finns inga bevis att det är svårt att bli med barn pga p-piller. Dels kanske jag lättare går ner i vikt, sen gillar jag inte att stoppa i mig piller. Det känns inte naturligt för mig. Vet inte hur mkt det påverkar, men jag är så trött hela tiden och frusen.. oftast inte speciellt mkt 6lust heller.:o Jag vill få igång ägglossningen och vill inte att det tar för lång tid när det väl är dags. Visst är det olika, men ändå.. Hoppas man slipper för riklig blödning och för mkt värk.

Hoppas bara att sambon (26 år) ändrar sig ang. att han tycker att när jag är 25 år är det lagom att sätta igång.. Nähä, 22-23 år högst tycker jag! Vi är så stabila och trygga i vårt 5½ år långa förhållande och. Känns skönt att mina föräldrar och hans längtar efter barnbarn också.:angel:

Tänkte på det där med unga föräldrar. Det är klart att det verkar vara lite tabu att bli förälder tidigt eftersom samhället inte är anpassat till det även om det borde vara så..:smirk: Läste en artikel om det att unga skulle behöva mer stöd om de ville bli föräldrar tidigt. Det är svårt att få barn tidigt om man vill gå klart gymnasiet t ex.. man har kanske inte eget boende, ingen pålitlig inkomst.. Det verkar som om det är så hemskt att få barn tidigt.. (menar inte att jag skulle bli så tidig men jag kan tänka mig att min släkt tycker det..:smirk: de tyckte att det var tidigt att köpa hus när jag gjorde det, men det funkar fortfarande bra efter mer än ett halvår).
 
Sv: Vill ha barn!

Jag var 21 när jag fick mitt första barn. Och jag tycker det har varit perfekt att få barn tidigt. Jag känner att jag har mera glädje av och med dem nu ( de minsta blir 7)
Jag har ingen direkt bra utbildning, men jag har klarat mig fint på det jag kan och gör, så jag ska inte klaga. Men jag skulle troligtvis inte ha haft någon bättre utbildning bara för att jag skulle skaffat barnen senare.
Känner man för att skaffa barn och man känner att man har förutsättningarna för att ta hand om ett barn på ett bra sätt, så tycker jag inte att man ska bry sig om hur ung eller gammal man är.

Och om du snart är 21 och ska sluta med piller... så kan det ta iaf 6mån el mera före du blir gravid. och så lite pluss minus några månader för vikt nedgång m.m. Så låt oss säga att du inte har barn före du är 23 iaf, och då tycker jag inte att man är för ung.

När klockan tickar så gör den...
 
Sv: Vill ha barn!

Är man mogen för att skaffa barn...det känner man bäst själv..;) jag fick mitt första vid 22 års ålder, nästa när jag var knappt 25 och en "efterrätt" när jag var 32...Jag har aldrig ångrat att jag började hyffsat tidigt, tvärtom..:banana: :banana:
 
Sv: Vill ha barn!

Jag var 23 då mina föddes och det gick hur bra som helst. Utbildade mig då de var lite större, de var 5 år då jag började läsa vidare. Tror inte att den exakta åldern är så himla viktig (fast det är klart, nog är det ju en fördel om man gått ut gymnasiet och har eget boende och förstås en bra partner...och har hunnit jobba så man inte har toklåg föräldrapenning)
 
Sv: Vill ha barn!

jag var 22 när vi började försöka med 1:a barnet och då hade vi inte varit tillsammans alls så länge som ni har...
 
Sv: Vill ha barn!

Jag var nyss fyllda 24 år när Kevin föddes, 26 år när Wilma föddes och så 29 år när Wilma föddes.
Vill gärna ha ett fjärde barn men det får vänta något år, först ska Wilma få vara färdig opererad och vi ska veta hur hennes framtid ser ut.
 
Sv: Vill ha barn!

Cizzi skrev:
Jag var nyss fyllda 24 år när Kevin föddes, 26 år när Wilma föddes och så 29 år när Wilma föddes.
Vill gärna ha ett fjärde barn men det får vänta något år, först ska Wilma få vara färdig opererad och vi ska veta hur hennes framtid ser ut.

Jag tycker att du verkar ha lite dålig fantasi med namn? Två Wilma? :confused:
 
Sv: Vill ha barn!

:D :D Ha ha ha näää givet viss heter nummer två Tilde :love: så tokigt det kan bli :D
 
Sv: Vill ha barn!

Curly skrev:
Jag har läst å läst å läst..;) Blir mer och mer övertygad om att min längtan till barn "redan nu" vid snart 21-års ålder är befogad!:banana:

Känner precis likadant. Vill ha barn, jag VET vad jag vill, och min sambo vill, är mer orolig för släkten. Onödigt egentligen, de ska inte lägga sig i för mkt!:D

Har läst en del om det där med ålder och sådär.. Visste ni att kvinnan rent biologiskt sett är bäst lämpad att skaffa barn vid 17 års ålder?! Innan har jag läst 19 år, men jag vet inte säkert. Har också läst att chanserna minskar efter 25-årsåldern (iaf med första barnet). Jag har egentligen de förutsttningar jag behöver för att det ska fungera. Det enda jag vill göra är att gå ner till normalvikt (ska till läkare ang. detta snart då jag varit överviktig i ca 5 år).

Ja, chanserna minskar nog efter 25, men det beror nog egentligen mer på hur hälsosamt man lever, och ärftliga konsekvenser.:smirk:
Sen tror jag att man kan säga att fertiliteten minskar avsevärt efter 35.:eek:


Jag söker även heltidsjobb, men är inte helt säker på att det är det bästa när jag börjar jobba efter en ev. mammaledighet.. vill ju vara hemma så mkt som möjligt.:crazy: Fast samtidigt behöver man bra ekonomi. Min sambo har 'fast' jobb med bra lön iaf. Är så orolig att det är något fel på mig.. inte för att jag har märkt det eller haft någon könssjukdom eller nåt, men jag har fått för mig att just jag inte kan få barn. Det känns så overkligt. Redan för några år sedan visste jag att jag ville ha barn rätt tidigt.

Känner igen det, man är alltid orolig för att man ska ha ngt fel, som gör att man inte kan få barn... Oftast efter man glömde ett p-piller, eller tog det ngn timme för sent. Först när man försöker skaffa barn på rikigt, fattar man hur osannolikt det skulle vara att bli gravid för de små "misstagen". (Sen har det ju hänt vissa....)

Plugga kommer jag nog ändå inte göra förrän om några år då jag inte vet vad jag vill utan vill jobba först för att få lite idéer och erfarenhet. Kommer heller inte flytta för att plugga så isåfall pendlar jag (då jag bor relativt nära 5 större städer) eller distanspluggar. Min och sambons gemensamma plan är att flytta ut på landet utanför orten där vi nu bor om några år. Han måste skaffa körkort först och vi måste då ha två "pålitliga" bilar. Detta behöver vi bättre ekonomi för att klara. Fast vi bor kvar i huset några år till för vi trivs här och vi skulle få plats med minst ett barn här, det vore perfekt!:love:

Både jag och min sambo har körkort, och en bil. Sen bor vi oxå i hus, så vi har skrämmande mkt gemensamt!:eek:

Funderar starkt på att sluta med p-piller för att se hur mkt det ändrar. Hoppas inte att de försvårar för mig sen, men det finns inga bevis att det är svårt att bli med barn pga p-piller. Dels kanske jag lättare går ner i vikt, sen gillar jag inte att stoppa i mig piller. Det känns inte naturligt för mig. Vet inte hur mkt det påverkar, men jag är så trött hela tiden och frusen.. oftast inte speciellt mkt 6lust heller.:o Jag vill få igång ägglossningen och vill inte att det tar för lång tid när det väl är dags. Visst är det olika, men ändå.. Hoppas man slipper för riklig blödning och för mkt värk.

Samma där. Slutade med mina p-piller för ca 7-8 månader sen, Jag är ganska övertygad om att min ÄL kom igång redan månaden efter. Det kändes (har den aldrig gjort innan)! Ganska rejält. Det gjorde den i ca 2-3 månader, sen kände jag inte av den längre. Jag slutade inte för att bli gravid, utan för just den anledningen att jag inte gillar at stoppa i mig en massa kemikalier.;)

Hoppas bara att sambon (26 år) ändrar sig ang. att han tycker att när jag är 25 år är det lagom att sätta igång.. Nähä, 22-23 år högst tycker jag! Vi är så stabila och trygga i vårt 5½ år långa förhållande och. Känns skönt att mina föräldrar och hans längtar efter barnbarn också.:angel:

Där är det lite skillnad, min sambo, ett år äldre än mig, vill ha barn lika mkt som jag :D Vet dock inte om mina föräldrar längtar efter barnbarn ännu... Vet att sambons gör det!:)

Tänkte på det där med unga föräldrar. Det är klart att det verkar vara lite tabu att bli förälder tidigt eftersom samhället inte är anpassat till det även om det borde vara så..:smirk: Läste en artikel om det att unga skulle behöva mer stöd om de ville bli föräldrar tidigt. Det är svårt att få barn tidigt om man vill gå klart gymnasiet t ex.. man har kanske inte eget boende, ingen pålitlig inkomst.. Det verkar som om det är så hemskt att få barn tidigt.. (menar inte att jag skulle bli så tidig men jag kan tänka mig att min släkt tycker det..:smirk: de tyckte att det var tidigt att köpa hus när jag gjorde det, men det funkar fortfarande bra efter mer än ett halvår).


Vi har försökt "på riktigt" i en månad nu, så vi har bara ett "ej gravid" i listan. Hoppas på nästa månad :D Hade varit kul att hålla kontakten, då vi är i samma stadie i livet :D
 
Sv: Vill ha barn!

Cizzi skrev:
Jag var nyss fyllda 24 år när Kevin föddes, 26 år när Wilma föddes och så 29 år när Wilma föddes.
Vill gärna ha ett fjärde barn men det får vänta något år, först ska Wilma få vara färdig opererad och vi ska veta hur hennes framtid ser ut.

Snyggt jobbat...tre st på 5 år..:banana: :banana:
 
Senast ändrad:
Sv: Vill ha barn!

Vi är 25 och 29 och fick just första.... vi känner oss unga men räknas antagligen inte som det.... en av oss har fast jobb den andra inget jobb eller utbildning att falla tillbaka på dock lönebaserad föräldrapenning. Vi planerade och har pratat, pratat och pratat och varit lika delaktiga båda två både före och efter födsel. Dock är det inte alls som man tror.... det går inte att förestalla sig och planera varken graviditet, förlossning eller tiden efter.... hur mkt man än läser så måste det upplevas själv.... och även om folk säger "passa på och sov" så kan man inte föreställa sig vad det innebär... Man måste nog vara väldigt säker i sitt förhållande och dela allt 50/50 för bästa förutsättningar, för det är inte lätt om än värt allt! :love:
 
Sv: Vill ha barn!

Ja visst e det bra gjort, Kevin är ett P-piller barn, sen planera vi in Tilde och så kom Wilma med av bara farten :-) Tre härliga terrorister:love: :love:
Men det kräver mycket tid med tre små barn på en gång, fast det går bra, dom har ju mycket glädje av varandra.
Som sagt skulle inte Wilma haft sina skavanker så hadde vi nog tagit en nummer fyra på en gång, men nu får det vänta 3-5 år.
 
Sv: Vill ha barn!

Jag var 18 när jag fick Ängla :)
Nu 3 år senare kan jag inte annat säga att det är underbart. Men visst har det varit svårt då jag och pappan har bråkat om vårdnaden och han försvann med henne i ett halvår.
Nu är hon här igen sedan sep. och jag kommer aldrig släppa iväg henne till honom igen.

Men tills jag skaffar nästa barn tänker jag ha jobbat lite. Föräldrapenningen ligger på ca 3000 (om det inte var mindre) i månaden om man inte jobbat.

Jag försökte hålla graviditeten hemlig så länge som möjligt för mina föräldrar. Hade kunnat hålla det längre än vad jag gjorde. Men tyvärr så berättade jag det för en kompis i stallet och pappas sambos dotter var medryttare på hennes häst.
Nu vart ju självklart sambons dotter garvid och berättar det för tjejen som utbrister, vad kul då kan Lotta och din bebis leka tillsammans :D
Valde att berätta själv innan det kom fram på omvägar så ilade från stallet hem och hämtade ultraljudsfilmen och sedan hem till morsan mitt inatten och sa att jag var tvungen att visa henne något.
Hade väl inte modet att säga det så satte på filmen och hon var rätt tyst och sedan frågade hon vad e det här?.

Pappa var jobbigast men han vart glad iaf och tog hand om mig de sista två månaderna :)

Mamma och pappa har aldrig sagt något negativt. De är snarare glada över att ha fått barnbarn tidigt.

Mamma var ju 37 och pappa 40 när hon föddes :)

//Lotta
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 671
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 435
Senast: Amha
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
938
Senast: Praefatio
·
Övr. Barn Ni som har separerat. Hur har ni gjort när era barn inte vill till den andra föräldern? Kanske främst ni som har små barn. Pappan är bra...
Svar
7
· Visningar
862
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp