Vill ha egen häst men får ej!

Hästens

Trådstartare
Hej hörni…… alltså jag vill ha en ponny eller rättare sagt att jag vill ha en häst som är en allround och den ska vara snäll och vara till för nybörjare eventuellt junior men min mamma säger nej och min pappa säger nej på att köpa en häst till mig t.o.m att min farfar säger nej och jag har testat att ”övertala” min mamma och pappa och farfar på att köpa häst och jag har ett stall i närheten och jag går på ridskola jag har gjort det i 2 år men jag gör allt för att få en egen häst. har ni några tips på vad jag kan göra för att få mina föräldrar att gå med på att köpa häst? (Skriv då dem tipsen ni har)
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag vet inte hur gammal du är och det här svaret vill du nog inte ha, men jag tror det är klokt att lyssna på dina föräldrar. Passa på att lära dig så mycket du kan på ridskolan sålänge! Både ridning och teori - hästens dagliga skötsel, foder, skador och sådär. Du kanske kan bli medryttare på en häst längre fram? Att skaffa en häst är ett stort ansvar, det krävs både tid, pengar och ett intresse (från alla som är inblandade, t ex dina föräldrar).
 
Jag tror det kommer bli svårt. Det kostar att ha häst, speciellt nu när allt blivit dyrare.
Det kan va så att din familj inte har ekonomin att hålla en häst.

Det du kan göra istället är att försöka hitta en medryttarhäst utanför ridskolan.
Det är ett rätt stort steg från att rida på ridskola till att ha egen häst, så inte fel att börja med medryttarhäst för att känna på lite hur det är att ha egen häst.
 
Ta ett jobb själv och försökt att tjäna ihop till hästen. Sen kostar en häst många tusenlappar i månaden så en bra idé är att utbilda sig till något som ger en bra lön.

Under tiden kan du lära dig mer om hästar. Kanske bli medryttare också.
 
Hej hörni…… alltså jag vill ha en ponny eller rättare sagt att jag vill ha en häst som är en allround och den ska vara snäll och vara till för nybörjare eventuellt junior men min mamma säger nej och min pappa säger nej på att köpa en häst till mig t.o.m att min farfar säger nej och jag har testat att ”övertala” min mamma och pappa och farfar på att köpa häst och jag har ett stall i närheten och jag går på ridskola jag har gjort det i 2 år men jag gör allt för att få en egen häst. har ni några tips på vad jag kan göra för att få mina föräldrar att gå med på att köpa häst? (Skriv då dem tipsen ni har)

Mvh Alicia Roselius

Köpa hästen är det billigaste.

Hålla häst kostar massvis med pengar. Det är därför inte alla som älskar hästar har en egen häst.

Leta efter en häst att bli medryttare/skötare på.

Om du är nog gammal, ta ett extrajobb och köp fler lektioner och ridläger.

När du är äldre kan du leta efter en häst att bli halvfodervärd på.

Och sen, som vuxen, kan du köpa så många hästar du vill ha och har råd med :).
 
Jag är ytterligare en tråkig vuxen som säger att häst är dyrt och tar mycket tid. Två år på ridskola ger inte tillräckliga kunskaper, använd tiden tills du själv kan arbeta och tjäna pengar till en häst åt att lära dig mer. Kan du få bli skötare får du en möjlighet att lära dig massor. Att rida är typ en tredjedel av livet som hästägare, man måste kunna massor om skötsel, sjukdomar och allra mest om hästars beteende.
 
Tycker att dina föräldrar och farfar har helt rätt. Att ha en egen häst är ett stort ansvar och kostar väldigt mycket pengar. Har man inte hästvana föräldrar som är villiga att ta huvudansvaret och hjälpa till väldigt mycket, så bör man inte skaffa häst efter att ha gått på ridskola i två år. Det är varken rätt mot hästen eller en själv. Man har helt enkelt inte tillräckliga kunskaper och heller inte förståelse för det enorma arbete och ansvar det medför. Försök att hitta någon häst du kan pyssla med och hjälpa till med lite extra istället. Det kan vara på ridskolan eller någon annanstans. Ridskolan är för övrigt den allra bästa grunden. Sug i dig så mycket du bara kan därifrån! Häng i stallet mycket, titta på när andra rider, ställ frågor och passa på att lära dig mer.
 
Jag vet inte hur gammal du är och det här svaret vill du nog inte ha, men jag tror det är klokt att lyssna på dina föräldrar. Passa på att lära dig så mycket du kan på ridskolan sålänge! Både ridning och teori - hästens dagliga skötsel, foder, skador och sådär. Du kanske kan bli medryttare på en häst längre fram? Att skaffa en häst är ett stort ansvar, det krävs både tid, pengar och ett intresse (från alla som är inblandade, t ex dina föräldrar).
Jag är 12 år jag blir 13 i 18/2
 
Jag är 12 år jag blir 13 i 18/2
Jag vet inte hur gammal du är och det här svaret vill du nog inte ha, men jag tror det är klokt att lyssna på dina föräldrar. Passa på att lära dig så mycket du kan på ridskolan sålänge! Både ridning och teori - hästens dagliga skötsel, foder, skador och sådär. Du kanske kan bli medryttare på en häst längre fram? Att skaffa en häst är ett stort ansvar, det krävs både tid, pengar och ett intresse (från alla som är inblandade, t ex dina föräldrar).
 
Jag är 12 år jag blir 13 i 18/2

Det innebär att dina föräldrar skulle behöva stå för allt det ekonomiska kring hästen, kunna köra till veterinär om det krisar, kanske till träningar vid behov osv. Det blir ett stort ansvar för de också, och de kanske inte är så intresserade av hästar som du är? Kan dina föräldrar något om hästar? Hur hästen ska skötas och tas om hand? Hur det funkar om den skadar sig? En häst ska tas om hand exakt varje dag, året runt, ibland flera gånger dagligen. Det tar tid och kostar pengar.

Lär dig så mycket du bara kan nu på ridskolan och se om du kan bli medryttare på en häst så du får testa "det riktiga" hästlivet. All skötsel runtom som man (oftast) inte gör på ridskolan. Hantering, mockning, fodring, in/utsläpp, skadehantering osv. Det är mycket runtomkring som man kanske inte tänker på om man rider på ridskola, och som är bra att testa på innan man till slut köper egen häst.
 
Jag vet inte hur gammal du är och det här svaret vill du nog inte ha, men jag tror det är klokt att lyssna på dina föräldrar. Passa på att lära dig så mycket du kan på ridskolan sålänge! Både ridning och teori - hästens dagliga skötsel, foder, skador och sådär. Du kanske kan bli medryttare på en häst längre fram? Att skaffa en häst är ett stort ansvar, det krävs både tid, pengar och ett intresse (från alla som är inblandade, t ex dina föräldrar).
Ja men alltså jag har ju en kompis som har häst och hon är ju häst kunnig så därför vill jag ha en egen häst och jag har lite kunskap om hästar men när jag ska ”övertala” mina föräldrar hur ska jag göra då
 
Ja men alltså jag har ju en kompis som har häst och hon är ju häst kunnig så därför vill jag ha en egen häst och jag har lite kunskap om hästar men när jag ska ”övertala” mina föräldrar hur ska jag göra då

Du (och dina föräldrar) är inte redo att ha häst för att du har en hästkunnig kompis, och om du måste övertala dina föräldrar att köpa en häst till dig. Tråkigt men sant.
 
Hej hörni…… alltså jag vill ha en ponny eller rättare sagt att jag vill ha en häst som är en allround och den ska vara snäll och vara till för nybörjare eventuellt junior men min mamma säger nej och min pappa säger nej på att köpa en häst till mig t.o.m att min farfar säger nej och jag har testat att ”övertala” min mamma och pappa och farfar på att köpa häst och jag har ett stall i närheten och jag går på ridskola jag har gjort det i 2 år men jag gör allt för att få en egen häst. har ni några tips på vad jag kan göra för att få mina föräldrar att gå med på att köpa häst? (Skriv då dem tipsen ni har)

Mvh Alicia Roselius
Jag har egen häst. Jag har en förhållandevis billig stallplats, för 2200 kr ingår grovfoder och tillsyn. Jag tar inga lektioner på hästen och hon är inte skodd. Trots detta räknar jag med en ungefärlig kostnad på ca 8000/månad. Mer just nu då hon har haft lite otur och behövt träffa veterinär (fiskade ur ett hösilageax ur ögat förrförra veckan tex).
Så om dina föräldrar har ca 12 000/månad över så kanske de har råd att skaffa häst.

Eller så behöver du jobba ihop de pengarna själv.

Det tycker jag inte att du ska.

Har ni 6000kr över varje månad som ni inte vet vad ni ska göra av? Vill dina föräldrar bli hästmänniskor?
Jag tror att du har räknat väldigt lågt.
 
Jag har egen häst. Jag har en förhållandevis billig stallplats, för 2200 kr ingår grovfoder och tillsyn. Jag tar inga lektioner på hästen och hon är inte skodd. Trots detta räknar jag med en ungefärlig kostnad på ca 8000/månad. Mer just nu då hon har haft lite otur och behövt träffa veterinär (fiskade ur ett hösilageax ur ögat förrförra veckan tex).
Så om dina föräldrar har ca 12 000/månad över så kanske de har råd att skaffa häst.

Eller så behöver du jobba ihop de pengarna själv.


Jag tror att du har räknat väldigt lågt.

Viktigt att tydliggöra att det här också handlar om tid och intresse - att som vuxen köpa en häst till sitt 12-åriga barn utan hästkunskap eller vilja att lära sig, bara för att det finns pengar till det, känns spontant som en mycket dålig idé.
 
Jag får tyvärr ansluta mig till de andra i tråden, kära @Hästens. Jag tror de flesta här vet hur det känns att vara 12-13 år och vilja ha häst! Särskilt om man då har kompisar som har häst kan det ju verka som att det väl inte är en så big deal. Men det är ett stort åtagande som kräver att dina föräldrar ska ha en hel del pengar över, och det är inte självklart att de faktiskt har, för det är det inte alla som har. När de flesta runtomkring en har häst kan det verka som att "alla" har häst, men de allra flesta har inte råd. En annan sak som man inte har så gott om som vuxen är tid. Det är mycket man ska hinna med i vardagen, och en häst kräver engagemang varje dag och kunskap man ska skaffa sig utöver själva pengabiten.
Men såklart förstår jag att en ridskolelektion inte räcker för att stilla hästsuget alltid. Som flera andra föreslagit är att bli medryttare eller skötare ett jättebra sätt att få mer häst i vardagen utan att behöva ta på sig lika stort ansvar som vid en egen häst.

Finns det kanske någon häst i din kompis stall som du kan bli skötare på eller till och med medryttare? Ligger stallet så att du kan ta dig dit för egen maskin? När jag var liten var jag, min syster och en vän medryttare på ett gäng ponnyer på en gård vi kunde cykla till. Ponnyerna gick oftast på lösdrift och vi var där jätteofta och gjorde allt möjligt och lärde oss en massa vi aldrig hade gjort på en ridskola. Vi var med när hovslagaren kom och veterinären, vi satt i timmar och iakttog flocken i hagarna, vi sov över på höloftet i lösdriften och gick promenad med hästarna, vi var med vid fölning och fölvisning, vi lärde oss putsa träns och sadlar och allt möjligt annat vi aldrig hade fått tillfälle till under lektion på ridskola. Det är en av de bästa hästtiderna i mitt liv, trots att jag inte hade egen häst! Så jag tror du kan få en härlig vardag med häst även om dina föräldrar inte går med på att köpa en egen till dig.
 
Jag har egen häst. Jag har en förhållandevis billig stallplats, för 2200 kr ingår grovfoder och tillsyn. Jag tar inga lektioner på hästen och hon är inte skodd. Trots detta räknar jag med en ungefärlig kostnad på ca 8000/månad. Mer just nu då hon har haft lite otur och behövt träffa veterinär (fiskade ur ett hösilageax ur ögat förrförra veckan tex).
Så om dina föräldrar har ca 12 000/månad över så kanske de har råd att skaffa häst.

Eller så behöver du jobba ihop de pengarna själv.


Jag tror att du har räknat väldigt lågt.
Sorry, norrbottniska priser 😅
 
Jag håller med @Nytant ! Den bästa hästtiden i mitt liv var i din ålder, 12-18 ungefär, när det fanns så mycket drömmar, planer och energi till hästarna! Det kan vara fantastiskt även utan egen häst. Det känns inte så, när man gråter av maktlöshet och ser framför sig flera år som måste gå, då är det mest grått och hopplöst i stunden. Där är vi garanterat många som varit.

Jag tjatade, bönade, bad, försökte ingå alla möjliga och omöjliga avtal för att mamma skulle ge mig en häst men det var lönlöst. Och jag visste ju egentligen varför, som vuxen är det ännu tydligare. Som de andra sagt, det är mycket pengar man ska ha "över" utan att vilja använda till något annat. En beredskap att slänga sig i bilen och åka till stallet på nyårsafton, ta ledigt från jobb med kort varsel för att åka till veterinär eller möta upp hovslagare, ständigt sätta hästen först, före sig själv, syskon osv. Även vuxna har drömmar och mål som de kanske hellre vill använda sina pengar till, om det nu ens finns pengar över. Att köpa häst som vuxen var kul, men det var inte som jag hade tänkt ändå. Ansvaret vilar tungt på ens axlar. Det är inte alltid en varm mule ovanför en boxdörr, ibland är det en gipsad hov eller ett sår som måste sys som väntar där i stallet.

Är man intresserad av att tävla är det dessutom en ganska dålig idé att binda upp sig på en egen häst, den kan skada sig eller bli sjuk. Att träna och bli så bra man kan på att rida kan ge många möjligheter att rida andras hästar. Att älska en häst och ha en relation med den är gratis. Medryttare, skötare, kanske halvfodervärd om kostnaden är hanterbar, är alla bra sätt att få spendera mer tid i stallet med hästar.

Det bästa sättet att ev, kanske, i framtiden, få en häst är garanterat att inte tjata på föräldrarna utan visa att intresset inte går över, att du kan ansvara för tex en sköthäst och ha respekt för alla uppoffringar hästlivet kräver. Tala om för dina föräldrar att du förstår varför de säger nej och att du ska göra det bästa av situationen ändå och hoppas att det kanske kan finnas möjlighet för er/dig att ha häst längre fram. Och i all välmening, det är väldigt trevligt att presentera sig inför andra människor, men skriv inte ut ditt namn, det ska man vara försiktig med på nätet :heart Lycka till!
 
Hej hörni…… alltså jag vill ha en ponny eller rättare sagt att jag vill ha en häst som är en allround och den ska vara snäll och vara till för nybörjare eventuellt junior men min mamma säger nej och min pappa säger nej på att köpa en häst till mig t.o.m att min farfar säger nej och jag har testat att ”övertala” min mamma och pappa och farfar på att köpa häst och jag har ett stall i närheten och jag går på ridskola jag har gjort det i 2 år men jag gör allt för att få en egen häst. har ni några tips på vad jag kan göra för att få mina föräldrar att gå med på att köpa häst? (Skriv då dem tipsen ni har)

Mvh Alicia Roselius

När jag var tolv år önskade jag mig en egen ponny mer än något annat men vi hade varken råd eller möjlighet.

Däremot fick jag möjlighet att vara medryttare/hjälpa till med en ponny som bodde i närheten. Jag red och tog hand om henne som om hon vore min egen på mina dagar, hon lärde mig MASSOR och jag älskade verkligen henne.

Från att jag var fjorton började jag jobba extra där det fanns möjlighet för att spara till en egen häst, och vid arton kunde jag köpa min första egna.

Mitt råd är helt enkelt att bli medryttare 🙂
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej… jag heter Alicia och har ridit i 5,5 år och jag vill ha en egen häst och jag vet att det är dyrt,mycket tid, osv men jag vill ändå...
2
Svar
21
· Visningar
2 598
Senast: Ise
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 443
Senast: Sootie
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 830
Senast: animalasia
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 728
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp