Vill ha egen häst men får inte :(

Hästälskaren

Trådstartare
Jag är en tjej på 14 år. Jag har ridit i ca 7 år. Jag har alltid velat ha en häst men inte riktigt fått klartecken från mina föräldrar om det är möjligt eller inte. Har av någon anledning varit rädd över att fråga detta, förmodligen för att jag var rädd att det var hugget i sten att jag inte skulle få någon häst. Vi är absolut inte fattiga och har det bra ställt. Rider även på ridskola. Men idag tog jag mod till mig och frågade varpå jag fick svaret att vi inte har råd. Bröt ihop och det var hemskt. Sa att jag var berädd på att jobba hårt o satsa på skolan. Men mina argument hjälpte inte. Är medryttare på en häst en gång i veckan också. Mina föräldrar skulle kunna dela på kostnaden men det är ju fortfarande dyrt, det förstår jag. Men allt känns hopplöst och känns som att jag är beredd på att ge upp om förösket över att få en egen häst. Men nu till vad jag sökte finns det någon person här som vet vad som behövs till och övertyga sina föräldrar. Är evigt tacksam för vart enda svar jag får. Mvh en hästälskare ♡
 
Föräldrar ska inte övertalas till att köpa ett djur som de inte är beredda att ta fullt ansvar för.
Om fyra år är du myndig, då kan du själv arbeta ihop till både häst och dess uppehälle. Under åren fram tills dess kan du passa på att lära dig ännu mer om hästar. Om du känner att du kommer att tappa intresset om du inte får en egen häst ska du kanske fundera över vad det egentligen är som håller ditt intresse vid liv. Jag tillhör själv de som köpte min första häst för egna pengar och stod för alla kostnader själv.

Tråkigt svar men är man omyndig är det ens föräldrar som har ansvar för en. Hästar är inte bara dyrt, det tar också oerhört mycket tid och arbete i anspråk. Om du är den enda i din familj som har hästintresset förstår jag att dina föräldrar tycker att det är något som de inte vill prioritera. En häst måste tas omhand varje dag och det är inget man kan ta semester ifrån. Det är ett stort ansvar att ha häst och man blir väldigt bunden. Det ansvaret ligger på dina vårdnadshavare om de köper häst till dig.

Om du har syskon så tänker kanske dina föräldrar att om de betalar en häst åt dig så måste de betala lika mycket för dina syskons intresse och kanske även lägga lika mycket tid på dem som på dig.
 
@Hästälskaren jag förstår att det är tråkigt att inte kunna få det man drömmer om och längtar efter. Men har dina föräldrar inte råd så har de inte och det finns nog inget du kan göra för att övertyga dina föräldrar utan pengarna måste ju finnas. Om du vill rida mer så kolla om du kan få din medryttarhäst någon eller några dagar i veckan till eller hitta ytterligare någon medryttarhäst du kan rida flera dagar i veckan. Jag drömde också om egen häst när jag var i din ålder men mina föräldrar hade inte råd till det. Så jag fick helt enkelt vänta tills jag tjänade egna pengar och köpa en då. Tills du har råd med det så är det jättebra att rida massor av olika hästar och utveckla dina kunskaper vad gäller foder, skötsel, träning m.m. så mycket som möjligt.
 
Jag är en sån där som inte fick ha häst för mina föräldrar utan istället så var jag medryttare på andras. Ett par ponnyer hade jag som mina egna för nästan inga pengar alls. Just då kändes det viktigt att få en egen häst istället men ser jag tillbaka på det så förstår jag egentligen inte varför.
Så fort jag fyllde arton så la jag sen alla mina sparpengar på att köpa en häst och har efter det lagt en väldig massor med tid och arbete på den hästen. Visst har det varit roligt men det har också varit extremt jobbigt. Ofta så har jag varit för trött eller behövt jobba istället för att hinna med ridningen så mycket som jag velat. Nu har jag fortfarande hästar och ett vettigt jobb men så här i efterhand så önskar jag att jag hade väntat tills jag hade ett jobb med vettig lön för att spara lite på mig själv och slippa vara så trött jämt.

Så förstår om jag är världens glädjedödare men om jag känner att det knappt varit värt att jobba ihjäl mig för mitt eget intresse så har jag full förståelse för att man som förälder inte orkar göra det för ett av sina barn när man dessutom måste ta hand om resten av familjen också.
 
Tack för era svar. Det är inte omöjligt för dem att få det att gå runt med en häst. Men de kan ju inte köpa en häst bara sådär. De måste ju spara ett bra tag för att ha råd med de. Men månads kostnaden i mitt fall skulle vara ca 3000 och den har de råd me. Men en häst som jag ska kunna rida kostar 50.000 och uppåt så det är ju väldigt dyrt. Men anledningen till att jag vill ha en häst så mycket nu är för att jag gärna vill ha en häst när jag är barn. När jag blir vuxen känns det som att det är massa andra saker jag måste betala/göra innan jag kan köpa häst. T.ex körkort, bil. Sedan när man studerar har mam nog inte mycket pengar. Så det är anledningen till att jag vill ha en häst nu. I framtiden kommer det nog komma så mkt annat ivägen så det känns långt bort att få en egen häst just nu :/
 
Tack för era svar. Det är inte omöjligt för dem att få det att gå runt med en häst. Men de kan ju inte köpa en häst bara sådär. De måste ju spara ett bra tag för att ha råd med de. Men månads kostnaden i mitt fall skulle vara ca 3000 och den har de råd me. Men en häst som jag ska kunna rida kostar 50.000 och uppåt så det är ju väldigt dyrt. Men anledningen till att jag vill ha en häst så mycket nu är för att jag gärna vill ha en häst när jag är barn. När jag blir vuxen känns det som att det är massa andra saker jag måste betala/göra innan jag kan köpa häst. T.ex körkort, bil. Sedan när man studerar har mam nog inte mycket pengar. Så det är anledningen till att jag vill ha en häst nu. I framtiden kommer det nog komma så mkt annat ivägen så det känns långt bort att få en egen häst just nu :/

Du menar alltså att du vill ha en häst nu, medans dina föräldrar betalar för den, och inte sen, när du behöver betala för den själv?
 
Tack för era svar. Det är inte omöjligt för dem att få det att gå runt med en häst. Men de kan ju inte köpa en häst bara sådär. De måste ju spara ett bra tag för att ha råd med de. Men månads kostnaden i mitt fall skulle vara ca 3000 och den har de råd me. Men en häst som jag ska kunna rida kostar 50.000 och uppåt så det är ju väldigt dyrt. Men anledningen till att jag vill ha en häst så mycket nu är för att jag gärna vill ha en häst när jag är barn. När jag blir vuxen känns det som att det är massa andra saker jag måste betala/göra innan jag kan köpa häst. T.ex körkort, bil. Sedan när man studerar har mam nog inte mycket pengar. Så det är anledningen till att jag vill ha en häst nu. I framtiden kommer det nog komma så mkt annat ivägen så det känns långt bort att få en egen häst just nu :/
Sommarjobba, panta burkar, dela reklam mm och spara pengarna tills du har inkomst nog att betala vad en häst kostar i månaden så har du pengar redo för inköp.
 
Tack för era svar. Det är inte omöjligt för dem att få det att gå runt med en häst. Men de kan ju inte köpa en häst bara sådär. De måste ju spara ett bra tag för att ha råd med de. Men månads kostnaden i mitt fall skulle vara ca 3000 och den har de råd me. Men en häst som jag ska kunna rida kostar 50.000 och uppåt så det är ju väldigt dyrt. Men anledningen till att jag vill ha en häst så mycket nu är för att jag gärna vill ha en häst när jag är barn. När jag blir vuxen känns det som att det är massa andra saker jag måste betala/göra innan jag kan köpa häst. T.ex körkort, bil. Sedan när man studerar har mam nog inte mycket pengar. Så det är anledningen till att jag vill ha en häst nu. I framtiden kommer det nog komma så mkt annat ivägen så det känns långt bort att få en egen häst just nu :/
Det är förmodligen annat i vägen för dina föräldrar också. Hushåll, barn, bil tex. Det är så mycket utgifter som man inte tänker på som ung.
Även om de skulle kunna gå runt även med kostnad för en häst så är det inte deras prioritet och det får du respektera.
Fortsätt vara medryttare och spar ihop pengar så du kan köpa själv nån gång i framtiden om du fortfarande har intresset då.
 
Tack för era svar. Det är inte omöjligt för dem att få det att gå runt med en häst. Men de kan ju inte köpa en häst bara sådär. De måste ju spara ett bra tag för att ha råd med de. Men månads kostnaden i mitt fall skulle vara ca 3000 och den har de råd me. Men en häst som jag ska kunna rida kostar 50.000 och uppåt så det är ju väldigt dyrt. Men anledningen till att jag vill ha en häst så mycket nu är för att jag gärna vill ha en häst när jag är barn. När jag blir vuxen känns det som att det är massa andra saker jag måste betala/göra innan jag kan köpa häst. T.ex körkort, bil. Sedan när man studerar har mam nog inte mycket pengar. Så det är anledningen till att jag vill ha en häst nu. I framtiden kommer det nog komma så mkt annat ivägen så det känns långt bort att få en egen häst just nu :/

Det låter som väldigt lite pengar med 3000 kr/månad för hästen.

Tänk på att försäkring kostar en hel del. Jag betalade nyss min på 8000 kr. Sen ska hästen skos. Det kan kosta runt 1200-1500 kr utan att vara ovanligt dyrt. Sen måste den till tandläkaren minst en gång per år. Det kan kosta runt 1500-2400 kr beroende på hur bra tandis är och hur hästens mun ser ut. En del får man ta till tandis 2 ggr per år. Och så ska den vaccineras.

Sen måste du ha utrustning till hästen. Där rinner rätt många tusenlappar iväg också.

Och eftersom det skulle vara din första häst så bör du ha en tränare som hjälper er regelbundet. Det kostar också en slant.

Det är inte alla som har råd med häst. Och det är inte alla som är villiga att dra ner på allt annat och snåla och gneta för ett intresse en i familjen har.

Försök se om du hittar stall där du kan få rida och vara med och lära dig mot att du hjälper till om ni inte har råd med fler medryttardagar för dig. Så har vi många gjort och fått lära oss massor på köpet. Dels utbildning och dels ha kul med hästarna.
 
Ja 3000 kr låter ksk lite men här där jag bor är det ibte dyrt att ha häst och stallhyran är bara på 500 kr då det är lösdrift
 
När jag var fjorton ville jag också ha en egen häst mer än något annat.

Mina föräldrar var av en annan åsikt och det blev ingen egen ponny hur många listor jag än skrev.

Istället började jag spara pengar och så småningom även jobba extra, jag hade även förmånen att få hjälpa till att rida och sköta andras hästar. Jag lärde mig massor av att få sköta och rida dessa hästar, det lade en viktig kunskapsgrund inför mitt eget hästägande.
När jag var arton köpte jag min första egna häst :love:
 
Ja 3000 kr låter ksk lite men här där jag bor är det ibte dyrt att ha häst och stallhyran är bara på 500 kr då det är lösdrift
Om du tror att det är för dyrt för dig att ha häst när du skaffat dig ett jobb, hur kommer det sig att du tror att det inte är någon större problem för dina föräldrar? Dom behöver ju försörja dig med så att säga?
 
Du borde kunna spara/jobba ihop 500kr i månaden om du verkligen kämpar för det. Det är 6000 om året, så om fyra år har du minst 25000. Sen somnarjobba den sommaren och spara allt. Då har du garanterat pengar nog att köpa egen häst. Lycka till!
 
Du menar alltså att du vill ha en häst nu, medans dina föräldrar betalar för den, och inte sen, när du behöver betala för den själv?
Ja lite så är det ju men menar inte att de ska betala allt själva vart enda öre jag tjänar kommer att gå till hästen så fort jag blir vuxen kommer jag isf betala mer åt hästen. Men även för att det känns som att det är nu jag kommer hålla på o tävla m.m
 
Tack för era svar. Det är inte omöjligt för dem att få det att gå runt med en häst. Men de kan ju inte köpa en häst bara sådär. De måste ju spara ett bra tag för att ha råd med de. Men månads kostnaden i mitt fall skulle vara ca 3000 och den har de råd me. Men en häst som jag ska kunna rida kostar 50.000 och uppåt så det är ju väldigt dyrt. Men anledningen till att jag vill ha en häst så mycket nu är för att jag gärna vill ha en häst när jag är barn. När jag blir vuxen känns det som att det är massa andra saker jag måste betala/göra innan jag kan köpa häst. T.ex körkort, bil. Sedan när man studerar har mam nog inte mycket pengar. Så det är anledningen till att jag vill ha en häst nu. I framtiden kommer det nog komma så mkt annat ivägen så det känns långt bort att få en egen häst just nu :/
Jag var också den där tonåringen som ville ha häst och mamma sa nej, tyckte då såklart att mamma var dum och att jag inte fick ta mig an mina drömmar. Jag blev halvfodervärd på min kusins häst istället och det var lite som att ha egen häst (fast ändå inte), så höll jag på. Jag skaffade mig en egen häst och gjorde det när jag var 27, mest för att jag hade sagt till mig själv att jag ville ha ett tillsvidarejobb, så jag skulle ha råd att kunna ha hästen.
Med facit i hand tycker jag att det ändå blev bra i slutänden ändå, dels under tonårstiden kunde jag göra det jag ville utan att vara bunden. Livet är förhoppningsvis långt och man hinner med att köpa häst senare i livet också, det måste inte ske när man är ung.

Jag insåg under de 4 åren jag hade min häst att det är så mycket mer än ridningen och skötseln, daglig tillsyn varje dag, hovslagare, försäkring och veterinär osv. Jag blev mer låst.

Det jag kan råda dig är att inte tjata på föräldrarna utan acceptera att de säger att de inte har råd, du kan fortfarande upprätthålla ridningen och jobba hårt, tjäna pengar och spara ihop så du har råd att köpa den hästen du vill ha sen när det blir dags.
En annan sak som du kanske inte tänkt på är i och med att du är minderårig, vem är det som ska köra hästen om den behöver åka till klinik/träningar/tävlingar osv?

Se om du inte kan hitta något stall i närheten eller om det finns möjlighet att utöka dagarna på din medryttarhäst, där skulle jag börja om jag var i dina skor.
En häst kostar mycket mer i månaden än vad man tror, det blev jag varse när jag tog bort min häst. Jag hade glömt bort att räkna med alla de där andra utgifterna som också rör hästen, veterinär är en stor del i den kostnaden till exempel.
 
Utöver pengar, värderar många familjer tid!
Du kanske kommer behöva lägga 2h /dag i stallet grovt räknat. Utöver det är det träningar, ev tävlingar, veterinärbesök, hovslagare osv där du kommer behöva hjälp och transport/körning tid dina föräldrar behöver lägga.
Tid finns det bara 24h /dygn av!
Det är betydligt mer än 50000:- i inköp och 3000:- månadsvis som investeras, i framförallt tid.
Det är tid dina föräldrar inte kan lägga på dina andra syskon, egen hobby, återhämtning, umgänge med vänner, renoveringar osv

Jag hade själv haft råd med häst, om jag prioriterat det i min ekonomi. Men då hade jag inte kunnat resa utomlands 3-4 ggr per år, äta ute när andan faller på, shoppa det jag behagar, spara inför framtiden osv.

Det finns saker dina föräldrar prioriterar i sin ekonomi för att leva det liv de vill. Att ge dig en häst och betala för den kräver troligen att de gör andra ekonomiska uppoffringar, uppoffringar de troligen inte är villiga att göra för att de gillar det liv de lever idag.

Du kommer förmodligen att inse om några år att dina föräldrars resonemang är fullt logiskt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 710
Senast: Sootie
·
Hästmänniskan Hej hörni…… alltså jag vill ha en ponny eller rättare sagt att jag vill ha en häst som är en allround och den ska vara snäll och vara...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
9 339
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
2 891
  • Låst
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en dröm om att skaffa en egen häst sen jag var typ10 år. Men i den åldern var det ju såklart bara en dröm. Nu är jag...
21 22 23
Svar
444
· Visningar
36 160
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp