Vill ha egen häst men får inte :(

Självklart går det att få ledig dagar då och då men det är svårare att åka på semester och man blir väldigt bunden till hästen. Man kan inte heller räkna att stallkompisarna tar hand om hästen när man vill hem och sova istället för att åka till stallet, det krävs planering och kommunikation. Utgår inte från en hästägare utan utgår från alla hästägare jag känner. Det kanske inte är optimalt att skaffa häst när man är så ung och går i skolan, det går åt jättemycket tid att plugga för högre betyg och en häst på det blir väldigt mycket. Speciellt inte om föräldrarna inte är med på en häst 100%, TS frågade ju om tips för att få föräldrarna att gå med på en häst. Även om det går att få ihop vardagen med skola och häst är det inget jag skulle rekommendera, det är bättre att hjälpa till med andras hästar, lägga mer tid på skolan och kompisar, utan istället vänta tills man har en bra inkomst och en vardag som fungerar 100% med en häst.

Jag tycker man ska akta sig för att tala om vad som är bäst för andra. För en del är det optimalt att ha häst och för andra blir det riktigt jobbigt.

Likaså att påstå att det blir svårt att ha kvällar ledigt och ta semester från hästen. Det kan bli det eller inte. Jag hade inga problem och vet många med samma erfarenhet likaså många som är mycket bundna. Blir hästen skadad kan man vara mycket bunden med att vårda en icke ridbar häst alla dagar i veckan. Hur det blir beror på nätverk och uppstallning.

Jag ville ge perspektiv, att många hittar flexibla lösningar som ger en hel del utrymme att ha ledigt efter perspektivet att man aldrig kommer att få en kväll ledigt.
 
Jag tycker man ska akta sig för att tala om vad som är bäst för andra. För en del är det optimalt att ha häst och för andra blir det riktigt jobbigt.

Likaså att påstå att det blir svårt att ha kvällar ledigt och ta semester från hästen. Det kan bli det eller inte. Jag hade inga problem och vet många med samma erfarenhet likaså många som är mycket bundna. Blir hästen skadad kan man vara mycket bunden med att vårda en icke ridbar häst alla dagar i veckan. Hur det blir beror på nätverk och uppstallning.

Jag ville ge perspektiv, att många hittar flexibla lösningar som ger en hel del utrymme att ha ledigt efter perspektivet att man aldrig kommer att få en kväll ledigt.
Håller med. Jag hade egen häst förr och det är ingenting jag vill ha igen. För mig var det bara enormt energikrävande med fullt ansvar över häst. Även om jag trodde innan att det skulle fungera hur bra som helst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 248
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej hörni…… alltså jag vill ha en ponny eller rättare sagt att jag vill ha en häst som är en allround och den ska vara snäll och vara...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
9 356
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
2 899
  • Låst
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en dröm om att skaffa en egen häst sen jag var typ10 år. Men i den åldern var det ju såklart bara en dröm. Nu är jag...
21 22 23
Svar
444
· Visningar
36 231
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp