Vill ha egen häst men får inte :(

Jag drömde också om egen häst som tonåring, men med facit i hand är jag glad att jag inte fick lov att skaffa en. :)

Mitt liv hade antagligen sett helt annorlunda ut!

Jag hittade istället underbara medryttarhästar som jag hade som mina egna och lärde mig massor.

Innan du köper så småningom rekommenderar jag verkligen att prova ha foderhäst på vintern. Det är inte skitkul alla dagar. Även om det är ens egen häst.

Jag köpte häst som vuxen. Och sålde. Hade hästpaus. Och köpte igen. Det hinns med!
 
Ja lite så är det ju men menar inte att de ska betala allt själva vart enda öre jag tjänar kommer att gå till hästen så fort jag blir vuxen kommer jag isf betala mer åt hästen. Men även för att det känns som att det är nu jag kommer hålla på o tävla m.m
Det är i stor sett omöjligt att dra runt en häst för 3000 kr i månaden om du dessutom ska tävla. Ska det bli någon omfattning på tävlandet så behövs en transport och bil med dragkrok förutom att en tävling i sig lätt kostar. På det behöver du träna regelbundet, det är dyrt.

En sak du ska ta i beaktande när du köper en häst är att denna kan bli skadad sjuk, då kostar det mer samtidigt som du inte kan rida och det kan ta månader att få hästen frisk. Är du beredd att ta den smällen?

Jag ville också ha häst men jag frågade inte på allvar. Min familj hade inte råd så jag fick fortsätta att drömma. Jag har haft häst och kanske skaffar jag det igen men just nu är det för dyrt, har jag häst har jag inte råd med annat.
 
Ja lite så är det ju men menar inte att de ska betala allt själva vart enda öre jag tjänar kommer att gå till hästen så fort jag blir vuxen kommer jag isf betala mer åt hästen. Men även för att det känns som att det är nu jag kommer hålla på o tävla m.m

Vill du hålla på att tävla "m.m" (vilket jag antar menas typ träningar osv?) måste de ju köra runt på er för att bara ta en liten grej av all involvering som krävs av föräldrarna. Att ha häst är verkligen en livsstil, vill inte dina föräldrar leva det livet så har jag full förståelse för att de inte köper en häst åt dig hur gott ställt de än har det (och som 14-åring kan det vara svårt att greppa hur det faktiskt fungerar att driva runt ett hushåll, ekonomiskt och ur andra aspekter).

Titta dig runt efter en medryttarhäst, hitta något stall att hjälpa till i eller liknande och fortsätt drömma! Det går lika bra att skaffa sin första höst i vuxen ålder :)
 
Finns mängder av medryttarhästar som man får ha mer eller mindre som sina egna :), sen kan du ju alltid se dig om efter ett stalljobb där det finns möjlighet att motionsrida hästar och kanske ta lektioner på (vet flera som börjat som hästskötare/elev och sen fått ta ut ngn försäljnings häst på tävling).

Man måste inte ha en egen häst för att utveckla sina ridkunskaper eller tävla, bara man hittar bra tränare och är verkligen jobbar för att bli bättre med det hästmaterialet man har tillgång till.

Jag har haft egna hästar, foderhästar, medryttarhästar, ridskola och jobbat i stall med mycket ridande, och Oavsett hästmaterial så är det viktigaste att ha en bra tränare eller två :).
Visst är det roligare med en egen utbildad häst att rida 7 dagar i veckan, men lägger man vad en egen häst hade kostat i månaden på träningar och tävlingar med en medryttarhäst så får man väldigt mycket mer utbildning och "slipper" delar av ansvaret av en egen häst.
 
Senast ändrad:
Jag är en tjej på 14 år. Jag har ridit i ca 7 år. Jag har alltid velat ha en häst men inte riktigt fått klartecken från mina föräldrar om det är möjligt eller inte. Har av någon anledning varit rädd över att fråga detta, förmodligen för att jag var rädd att det var hugget i sten att jag inte skulle få någon häst. Vi är absolut inte fattiga och har det bra ställt. Rider även på ridskola. Men idag tog jag mod till mig och frågade varpå jag fick svaret att vi inte har råd. Bröt ihop och det var hemskt. Sa att jag var berädd på att jobba hårt o satsa på skolan. Men mina argument hjälpte inte. Är medryttare på en häst en gång i veckan också. Mina föräldrar skulle kunna dela på kostnaden men det är ju fortfarande dyrt, det förstår jag. Men allt känns hopplöst och känns som att jag är beredd på att ge upp om förösket över att få en egen häst. Men nu till vad jag sökte finns det någon person här som vet vad som behövs till och övertyga sina föräldrar. Är evigt tacksam för vart enda svar jag får. Mvh en hästälskare ♡


Förstår din längtan efter egen häst. Köpte min som 16 åring. Men i en blick i backspegeln så gå gå klart gymnasiet och ev högskola och sen är det så mycket lättare att ha häst. Så mycket jag jobbat extra och försakat för att ha häst i unga år.
 
Jag är en tjej på 14 år. Jag har ridit i ca 7 år. Jag har alltid velat ha en häst men inte riktigt fått klartecken från mina föräldrar om det är möjligt eller inte. Har av någon anledning varit rädd över att fråga detta, förmodligen för att jag var rädd att det var hugget i sten att jag inte skulle få någon häst. Vi är absolut inte fattiga och har det bra ställt. Rider även på ridskola. Men idag tog jag mod till mig och frågade varpå jag fick svaret att vi inte har råd. Bröt ihop och det var hemskt. Sa att jag var berädd på att jobba hårt o satsa på skolan. Men mina argument hjälpte inte. Är medryttare på en häst en gång i veckan också. Mina föräldrar skulle kunna dela på kostnaden men det är ju fortfarande dyrt, det förstår jag. Men allt känns hopplöst och känns som att jag är beredd på att ge upp om förösket över att få en egen häst. Men nu till vad jag sökte finns det någon person här som vet vad som behövs till och övertyga sina föräldrar. Är evigt tacksam för vart enda svar jag får. Mvh en hästälskare ♡

Mina föräldrar hade inte råd att köpa häst. Men när jag var 14 år och mina föräldrar hade förstått att hästar var ett mycket stort intresse och att jag också ville arbeta med hästar så gick de med på att låta mig hyra en häst under ett år. Min syster fick samtidigt segelflygcertifikat så att det skulle bli rättvist. I hyran ingick all utrustning, hon betalade veterinär så länge vi betalade försäkring. Det var en ganska ung men mycket fin NF-ponny som uppfödaren ville skulle meritera sig innan hon gick i avel, så det var en bra deal.

Men en häst kostar ju fortfarande väldigt mycket i drift. Mina föräldrar gick med på att betala stallhyra - men det var allt. Resten fick jag betala och om jag inte klarade det så skulle hästen lämnas tillbaka. Jag fick barnbidraget och för det betalade jag hovslagare, tränare och tävling. Jag hjälpte tränaren med hennes hästar och fick privatlektioner i utbyte. Så det fungerade. Vi tåvlade dressyr och kvalade till SM, men startade inte pga brunst - ponnyns enda nackdel var att hon inte gick en meter framåt när hon var brunstig.

Året efter, när jag slutade grundskolan tog jag ett sabbatsår och började jobba på en hingststation och tävlingsstall. Jag kunde då ta med mig ponnyn och bekosta allt själv. Min fina månadslön var 2500 kr och boende exklusive mat.

Jag hade kvar ponnyn det året och året efter det så betäcktes hon. Under mitt sabbatsår köpte jag ett föl på avbetalning. Mamman till den hästen var på betäckning där jag jobbade. Efter mitt sabbatsår började jag på Strömsholm och då fick fölet gå på lösdrift fram till mitt sista år, när han blivit 2,5 år, då jag kunde ta med mig hästen och betala med det inackorderingsbidrag som man fick när man gick på gymnasium på annan ort. Hästen ifråga är nu 28 år och bor hos min syster på deras gård. :heart

Med andra ord, det är väldigt tufft, men det kan gå och man får vara beredd på väldigt stora uppoffringar, samt ha tur med väldigt mycket bra människor runt omkring sig. Samtidigt måste man också ha en utväg om det inte fungerar ekonomiskt och vara beredd att sälja hästen.
 
Jag är också en av dem som aldrig fick någon egen häst. Red en dag i veckan på ridskola och blev medryttare när jag kunde mer. Sen, när jag var 22år, så köpte jag min första egna häst för mina egna pengar.
 
Om du snällt ber dina föräldrar (med lite googling/research kanske) göra en kalkyl och budget av:
Hästköp (engångskostnad)
Anpassad utrustning + ev borstar o.s.v. som kan behövas (en/sällangångskostnad)
Stallavgifter (hyra + tilläggstjänster som jag tror blir nödvändiga med mockning, in/utsläpp o.s.v.)
Grovfoder (utifrån häst/stallmöjligheter)
Kraftfoder anpassat till hästens behov
Färdmedel t/r stall (bil/buss eller vad det nu må bli - och den självklara frågan; Kan du vara oberoende av bil/skjuts) bensin kostar en hel del.
Försäkringar
Transport
Ev. ridhuskort/tränare/tävlingar

Så får ni alla en överblick på vad det faktiskt kostar - om de är beredda att ta den kostnaden, och om du faktiskt är beredd att begära det av dem - tills den dagen då du kommer behöva stå för allt detta själv.
Och såklart alla risker det medför. Sjukdom/skador hos både häst-ryttare och egendom o.s..v + även eventuell Då behöver du ju inte fråga/tjata direkt om hästen, och kanske visa att du faktiskt förstår vad kostnaderna och så vidare innebär. Visar ju på ansvarstagande känner jag, och det kanske är ett vettigare sätt att lägga fram det på än "Stallhyran är ju billig, hästen kostar X och utrustning ingår"
Dvs där alla väsentliga kostnader är utelämnade.

Om detta inte funkar får du nog se nej som ett svar.
 
Senast ändrad:
Känns som väldigt orimliga siffror för hästhållning. Hästen behöver alltså inga skor/hovvård, ingen vaccination, inga veterinärbesök. Inga tillskottsfoder och ingen utrustning. Tävlandet är gratis tydligen och träningen också. För att inte tala om hur man kommer till tävling och träning.

Till trådskaparen kan jag bara lämna rådet att göra en RIKTIG budget för att se hur mycket hästen kommer att kosta varje månad, inkl. försäkring och veterinärbesök. Sedan behövs en rejäl budget om hästen skulle bli sjuk, bara mediciner brukar gå på en bra bit över 1000 kr.
 
Ta inte det här på fel sätt, men det att du tänker att månadskostnaden skulle bli ca 3000 "och det har de råd med" visar att du kanske inte fullt ut förstår vad det innebär att ha egen häst (och att vara vuxen). '

För det första har jag svårt att se hur man kan hålla häst för 3000 i månaden. 500 för lösdrift låter extremt billigt, men i vilket fall som helst så tillkommer ju foder. Även om du hittar ett billigt grovfoder för 2,50/kg, och det har bra värden osv så du inte behöver ge nåt kraftfoder, så blir bara det 25 kr/dag om hästen äter 10 kg (vilket inte är speciellt mycket alls). Det är ca 750 kr i månaden, om hästen klarar sig på BARA ett billigt grovfoder. Sannolikt har du dock inte sån tur utan behöver ge ett dyrare grovfoder/komplettera med kraftfoder etc.
Hästen behöver verkas och kanske skos. Jag betalar ca 1000 kr för en vanlig skoning var 6:e vecka. Även om du har tur och bara behöver skos var 8:e vecka så är det 500 i månaden. Hästen bör vara försäkrad. Min häst har rätt låg livförsäkring och medelhög veterinärvård och kostar runt 700 i månaden. Du bör nog räkna på minst 500 i månaden på försäkring för en ridhäst.
Bara nu är vi uppe i 2250 kr/månaden. Då har jag inte räknat med träningar, tävlingar (för du ville ju tävla), ev. anläggningskort, resa till och från stall/träning/tävling, utrustning, vaccination, tandkoll, akuta veterinärbesök, maskprov, ev. avmaskning, utrustning osv. Inte en chans att du klarar det på bara 3000 kr/månaden, säger jag.

Och för det andra så undrar jag över hur du tvärsäkert kan säga att dina föräldrar har råd med 3000 kr i månaden. Har du full inblick i deras ekonomi? Vet du att de har flera tusen över varje månad som de inte har någonstans att stoppa? Dvs de spar inte för renovering av hus, köpa ny bil, en inplanerad resa, gå ut och äta på restaurang etc. Sånt kanske är viktigt för dem och något de väljer att lägga sina pengar på, hellre än på ditt intresse, som de kanske inte delar. Som förälder till en 14-årig hästägare krävs dessutom mycket mer än "bara" ett antal tusen kr över varje månad. De kommer behöva lägga mycket av sin tid och ork på dig och ditt intresse, om du skulle få en egen häst.

Jag tycker som flera andra, leta medryttarhäst :) Med tanke på priserna du skriver om antar jag att du bor ganska "avsides", och då brukar det ofta vara lättare att hitta medryttarhästar än i storstäderna. Erbjuder du dig att hjälpa till i stallet osv i utbyte mot ridning tror jag du kan utvecklas mycket tills du är äldre och kan köpa en häst helt själv! :)
 
Det är så mycket mer som behövs för att uppfylla din dröm än en häst för 50 000 och en månadskostnad för 3 000. Om hästen blir sjuk så kostar det oftast mycket mer än bara självrisken på försäkringen. Försäkringar tar oftast inte medicin vilket är dyrt. De täcker dessutom sällan resor för veterinären alternativt den egna resan till kliniken.

Att tävla och träna kostar pengar. Du behöver ovanpå det föräldrar som är beredda att köra, bil med dragkrok som får dra en hästtransport. Det går åt en massa extra bensin.

Drömmar är gratis men man måste få insikt i vad som är realistiskt och vad som inte är det. Fördelen med att bli vuxen är att man kan tjäna sina egna pengar och att man kan välja vad man vill lägga dem på. Mitt råd är detsamma som andra skrivit, satsa på att vara medryttare och lära dig så mycket som möjligt. Blir du duktig och knyter kontakter får du bra referenser vilket kan leda till att andra vill att du tävlar deras ponnyer.
Satsa på att skaffa dig en utbildning som kan ge dig en så god ekonomi att du kan hålla häst på det sätt du önskar.
 
Ja lite så är det ju men menar inte att de ska betala allt själva vart enda öre jag tjänar kommer att gå till hästen så fort jag blir vuxen kommer jag isf betala mer åt hästen. Men även för att det känns som att det är nu jag kommer hålla på o tävla m.m
Varför skulle de vara så? Jag började tävla när jag var 20, ridningen är ju verkligen en sport där man kan tävla och träna som vuxen också.
 
Jag hade häst överst på önskelistan varje jul under hela min uppväxt, men det blev ingen ändå... Och då hade jag ändå hästintresset gemensamt med min mamma (och kanske var det därför jag inte fick någon häst - hon visste hur mycket tid och pengar som krävdes...). Istället red jag på ridskola från det jag var 8 tills jag var 25, hängde i stallet, red andras hästar, fick rida extralektioner mot stalljobb, var med på de tävlingar som anordnades för ridskoleryttare etc etc. Så det går att hålla igång ett hästintresse (och att tävla, om än i begränsad omfattning) även utan egen häst.

Först i vuxen ålder har jag kunnat förverkliga min dröm om egen häst, och det känns nu, med facit i hand, verkligen inte som någon nackdel. Jag har kunnat träna, tävla och allt annat man kan önska sig med de hästar jag haft (egna och andras) efter 25 års ålder, och det har varit precis lika roligt, tror jag, som om jag fått göra det tidigare i livet!

Just nu lever jag min dröm på ett annat sätt än att tävla själv. Jag äger två hästar, varav min dotter (som är lika hästintresserad som jag, och dessutom vuxit upp med häst i familjen pga mitt intresse) tränar och tävlar den ena med sikte på SM. Nu har jag hunnit bli bra mycket äldre än de 25 jag var när jag lämnade ridskolan, och även min dotter har hunnit bli vuxen (fyllde 18 i höstas), men jag är fortfarande lika engagerad i hästlivet - och kommer förmodligen vara livet ut! Med en dotter som tränar och tävlar mycket är det dock mycket annat - utanför hästvärlden - som både hon och jag avstår från för att det skall vara möjligt. Många tidiga morgnar i stallet, väldigt lite pengar till annat än hästarna, många mil och timmar i bil till träning och tävling... För mig är det värt det, eftersom det också är MIN dröm, inte bara dotterns, och för att det innebär att jag får vara med dem jag älskar mest - min dotter och mina hästar - men kan förstå om icke hästintresserade föräldrar gör ett annat val. Det ÄR verkligen en livsstil att ha häst och med en tonåring som tävlar så faller mycket av arbetet (och ekonomin förstås!) på föräldrarna.

Lycka till framöver! Du har ett helt liv framför dig, och vår sport har ju den enorma fördelen att man kan hålla på hela livet, man blir aldrig "för gammal"!!
 
Utöver pengar, värderar många familjer tid!
Du kanske kommer behöva lägga 2h /dag i stallet grovt räknat. Utöver det är det träningar, ev tävlingar, veterinärbesök, hovslagare osv där du kommer behöva hjälp och transport/körning tid dina föräldrar behöver lägga.
Tid finns det bara 24h /dygn av!
Det är betydligt mer än 50000:- i inköp och 3000:- månadsvis som investeras, i framförallt tid.
Det är tid dina föräldrar inte kan lägga på dina andra syskon, egen hobby, återhämtning, umgänge med vänner, renoveringar osv

Jag hade själv haft råd med häst, om jag prioriterat det i min ekonomi. Men då hade jag inte kunnat resa utomlands 3-4 ggr per år, äta ute när andan faller på, shoppa det jag behagar, spara inför framtiden osv.

Det finns saker dina föräldrar prioriterar i sin ekonomi för att leva det liv de vill. Att ge dig en häst och betala för den kräver troligen att de gör andra ekonomiska uppoffringar, uppoffringar de troligen inte är villiga att göra för att de gillar det liv de lever idag.

Du kommer förmodligen att inse om några år att dina föräldrars resonemang är fullt logiskt.
Förstår självklart att de måate göra uppoffringar. Nu är det så att det skulle kosta oss ca 63.000 inklusive all utrustning. Stallhyra m.m min bonusmamma är dock villog till att bort prioritera vissa saker då hon är lika hästtokig som jag. Har pratat med mina föräldrar och i stället för en egen häst ska jag få gå en ryttarsatsning på ridskolan. Så är evigt tacksam för de. Så får jag spara till en häst i framtiden
 
Om du snällt ber dina föräldrar (med lite googling/research kanske) göra en kalkyl och budget av:
Hästköp (engångskostnad)
Anpassad utrustning + ev borstar o.s.v. som kan behövas (en/sällangångskostnad)
Stallavgifter (hyra + tilläggstjänster som jag tror blir nödvändiga med mockning, in/utsläpp o.s.v.)
Grovfoder (utifrån häst/stallmöjligheter)
Kraftfoder anpassat till hästens behov
Färdmedel t/r stall (bil/buss eller vad det nu må bli - och den självklara frågan; Kan du vara oberoende av bil/skjuts) bensin kostar en hel del.
Försäkringar
Transport
Ev. ridhuskort/tränare/tävlingar

Så får ni alla en överblick på vad det faktiskt kostar - om de är beredda att ta den kostnaden, och om du faktiskt är beredd att begära det av dem - tills den dagen då du kommer behöva stå för allt detta själv.
Och såklart alla risker det medför. Sjukdom/skador hos både häst-ryttare och egendom o.s..v + även eventuell Då behöver du ju inte fråga/tjata direkt om hästen, och kanske visa att du faktiskt förstår vad kostnaderna och så vidare innebär. Visar ju på ansvarstagande känner jag, och det kanske är ett vettigare sätt att lägga fram det på än "Stallhyran är ju billig, hästen kostar X och utrustning ingår"
Dvs där alla väsentliga kostnader är utelämnade.

Om detta inte funkar får du nog se nej som ett svar.
Mina föräldrar är inte villiga att köpa en häst just nu men ska få gå en ryttarsatsning på ridskolan då har man den hästen man får som sin egna
 
Föräldrar ska inte övertalas till att köpa ett djur som de inte är beredda att ta fullt ansvar för.
Om fyra år är du myndig, då kan du själv arbeta ihop till både häst och dess uppehälle. Under åren fram tills dess kan du passa på att lära dig ännu mer om hästar. Om du känner att du kommer att tappa intresset om du inte får en egen häst ska du kanske fundera över vad det egentligen är som håller ditt intresse vid liv. Jag tillhör själv de som köpte min första häst för egna pengar och stod för alla kostnader själv.

Tråkigt svar men är man omyndig är det ens föräldrar som har ansvar för en. Hästar är inte bara dyrt, det tar också oerhört mycket tid och arbete i anspråk. Om du är den enda i din familj som har hästintresset förstår jag att dina föräldrar tycker att det är något som de inte vill prioritera. En häst måste tas omhand varje dag och det är inget man kan ta semester ifrån. Det är ett stort ansvar att ha häst och man blir väldigt bunden. Det ansvaret ligger på dina vårdnadshavare om de köper häst till dig.

Om du har syskon så tänker kanske dina föräldrar att om de betalar en häst åt dig så måste de betala lika mycket för dina syskons intresse och kanske även lägga lika mycket tid på dem som på dig.
Min bonusmamma är lika hästtokig som jag så hon skulle nog älska att ha en häst men de måste ju fortfarande prioritera bort saker
 
Förstår självklart att de måate göra uppoffringar. Nu är det så att det skulle kosta oss ca 63.000 inklusive all utrustning. Stallhyra m.m min bonusmamma är dock villog till att bort prioritera vissa saker då hon är lika hästtokig som jag. Har pratat med mina föräldrar och i stället för en egen häst ska jag få gå en ryttarsatsning på ridskolan. Så är evigt tacksam för de. Så får jag spara till en häst i framtiden
Det går absolut inte att säga så precist hur mycket det kostar med häst, det hoppas jag du förstår. Saker går sönder, sadeln man har tänkt sig passar inte, osv. Tex så har jag under som mest haft 7 sadlar samtidigt till mina två hästar då vissa inte passat i perioder. Man kommer på att man vill ha/behöver en hässttransport, nån bra tränare kommer som man absolut vill rida för osv.
 
Mina föräldrar är inte villiga att köpa en häst just nu men ska få gå en ryttarsatsning på ridskolan då har man den hästen man får som sin egna

Det där är väl en utmärkt lösning så länge! Du får prova på hästägandet och får samtidigt möjlighet att lära dig massor i en stimulerande, kunnig miljö. Super! :up:
 
Förstår självklart att de måate göra uppoffringar. Nu är det så att det skulle kosta oss ca 63.000 inklusive all utrustning. Stallhyra m.m min bonusmamma är dock villog till att bort prioritera vissa saker då hon är lika hästtokig som jag. Har pratat med mina föräldrar och i stället för en egen häst ska jag få gå en ryttarsatsning på ridskolan. Så är evigt tacksam för de. Så får jag spara till en häst i framtiden

Det finns vissa utgifter i livet som är svårare att beräkna än andra, djur och bilar är två av dom.
Att kalkylera vad dessa kostar på ett år är både bra och viktigt så man vet hur stor bufferten behöver vara för dessa exempelposter (djur, bil). Men att säga att min häst KOMMER att kosta 63' per år är naivt.
Att ist räkna att den kanske kommer kosta ca 65' och sen ha en buffert på ca 35' är mer realistiskt. Dina resonemang påvisar att du inte riktigt har torrt på fötterna för att hävda att dina föräldrar har råd med häst åt dig. Det visar även att du har en del att lära innan du är mogen att bekosta det själv, med utgiftsposter osv.

Ryttarsatsningen på ridskolan låter som ett fantastiskt bra tillfälle! Hoppas det blir lika bra som det låter. Det kommer ge dig många bra erfarenheter till framtiden och förhoppningsvis många glada och fina minnen!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 394
Senast: Sootie
·
Hästmänniskan Hej hörni…… alltså jag vill ha en ponny eller rättare sagt att jag vill ha en häst som är en allround och den ska vara snäll och vara...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
9 302
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
2 879
  • Låst
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en dröm om att skaffa en egen häst sen jag var typ10 år. Men i den åldern var det ju såklart bara en dröm. Nu är jag...
21 22 23
Svar
444
· Visningar
36 020
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp