Vill ha egen häst men får inte :(

Förstår självklart att de måate göra uppoffringar. Nu är det så att det skulle kosta oss ca 63.000 inklusive all utrustning. Stallhyra m.m min bonusmamma är dock villog till att bort prioritera vissa saker då hon är lika hästtokig som jag. Har pratat med mina föräldrar och i stället för en egen häst ska jag få gå en ryttarsatsning på ridskolan. Så är evigt tacksam för de. Så får jag spara till en häst i framtiden
Låter väl utmärkt med ryttarsatsning :)
 
Ja 3000 kr låter ksk lite men här där jag bor är det ibte dyrt att ha häst och stallhyran är bara på 500 kr då det är lösdrift
3000kr? Wow, dit måste jag flytta! Jag betalar mellan 5000-8000kr/ månad och då är det ungefär per månad:
Stallhyran 1500kr
Hö 1300kr
Kraft/ mineraler 800kr
Strö 500kr
Hovslagare 1000kr
Försäkring 300kr
Träning 800kr
Ridbana 300kr
Utrustning 300kr

Och då har jag inte räknat in veterinärvård eller vaccinationer, transport mm.
 
@Hästälskaren Jag förstår dig!
När jag var 16 fick jag min första häst, men då gav mamma och pappa mig en budget på 30 tusen (ville jag ha en dyrare häst fick jag spara ihop resten själv). Och jag var tvungen att betala stallhyran (resten av kostnaden skulle mina föräldrar ta).
Stallhyran var på 2700kr. Jag jobbade kvällar och helger på ICA och fick ca 3000kr/mån i lön om jag jobbade 2 pass i veckan. Då betalade föräldrarna hovslagare, försäkring, foder och träningar. Som också hamnade på ca 3-4000k/mån, de betalade även veterinärkostnaderna när hästen var skadad.

Istället för att tjata eller försöka övertyga mina föräldrar så visade jag dem att jag var engagerad och seriös nog med mitt intresse. Jag tog extrajobbet på ICA, och började spara. Samtidigt som jag var i stallet nästan varje dag och red medryttarhästar och hjälpe andra med mockning etc. Så att föräldrarna såg att jag kunde arbeta, vara i stallet nästan varje dag och samtidigt sköta skolan utan problem.
När de såg att jag klarade ovanstående så kom de överens om att en egen häst skulle fungera.

Ryttarsatsningen låter toppen! Gör ett häst-år av 2019 och se till att komma igång och sätta mål för dina drömmar! :)
 
Tycker ryttarsatsning låter som ett utmärkt alternativ :)

Det är nätt och jämnt att jag kan dra runt min shettis på 3000, om man ska räkna med alla löpande kostnader.
Bara denna månaden har han kostat 2500 i stallhyra, foder och strö. Sen tillkommer hovslagaren 400, försäkringen 295 mm. Dessutom skadade han sig i slutet på oktober, så ska vi slå ut veterinärkostnaderna okt/nov/dec så kostade han minst 5000 per månad, och då är inte medicinkostnaderna inräknade.

Min äldsta dotter, fyller 13 i år, vill också ha en egen häst, men vi har sagt nej, iaf just nu när jag är mammaledig. Det är både tidskrävande och inte billigt att ha häst.
Istället rider hon på ridskolan och är helgfodervärd till en av ridskolehästarna, som hon då får rida och sköta som sin egen med allt vad det innebär med mockning, packa hö mm.
 
Det finns vissa utgifter i livet som är svårare att beräkna än andra, djur och bilar är två av dom.
Att kalkylera vad dessa kostar på ett år är både bra och viktigt så man vet hur stor bufferten behöver vara för dessa exempelposter (djur, bil). Men att säga att min häst KOMMER att kosta 63' per år är naivt.
Att ist räkna att den kanske kommer kosta ca 65' och sen ha en buffert på ca 35' är mer realistiskt. Dina resonemang påvisar att du inte riktigt har torrt på fötterna för

Ryttarsatsningen på ridskolan låter som ett fantastiskt bra tillfälle! Hoppas det blir lika bra som det låter. Det kommer ge dig många bra erfarenheter till framtiden och förhoppningsvis många glada och fina minnen!
 
Ta inte det här på fel sätt, men det att du tänker att månadskostnaden skulle bli ca 3000 "och det har de råd med" visar att du kanske inte fullt ut förstår vad det innebär att ha egen häst (och att vara vuxen). '

För det första har jag svårt att se hur man kan hålla häst för 3000 i månaden. 500 för lösdrift låter extremt billigt, men i vilket fall som helst så tillkommer ju foder. Även om du hittar ett billigt grovfoder för 2,50/kg, och det har bra värden osv så du inte behöver ge nåt kraftfoder, så blir bara det 25 kr/dag om hästen äter 10 kg (vilket inte är speciellt mycket alls). Det är ca 750 kr i månaden, om hästen klarar sig på BARA ett billigt grovfoder. Sannolikt har du dock inte sån tur utan behöver ge ett dyrare grovfoder/komplettera med kraftfoder etc.
Hästen behöver verkas och kanske skos. Jag betalar ca 1000 kr för en vanlig skoning var 6:e vecka. Även om du har tur och bara behöver skos var 8:e vecka så är det 500 i månaden. Hästen bör vara försäkrad. Min häst har rätt låg livförsäkring och medelhög veterinärvård och kostar runt 700 i månaden. Du bör nog räkna på minst 500 i månaden på försäkring för en ridhäst.
Bara nu är vi uppe i 2250 kr/månaden. Då har jag inte räknat med träningar, tävlingar (för du ville ju tävla), ev. anläggningskort, resa till och från stall/träning/tävling, utrustning, vaccination, tandkoll, akuta veterinärbesök, maskprov, ev. avmaskning, utrustning osv. Inte en chans att du klarar det på bara 3000 kr/månaden, säger jag.

Och för det andra så undrar jag över hur du tvärsäkert kan säga att dina föräldrar har råd med 3000 kr i månaden. Har du full inblick i deras ekonomi? Vet du att de har flera tusen över varje månad som de inte har någonstans att stoppa? Dvs de spar inte för renovering av hus, köpa ny bil, en inplanerad resa, gå ut och äta på restaurang etc. Sånt kanske är viktigt för dem och något de väljer att lägga sina pengar på, hellre än på ditt intresse, som de kanske inte delar. Som förälder till en 14-årig hästägare krävs dessutom mycket mer än "bara" ett antal tusen kr över varje månad. De kommer behöva lägga mycket av sin tid och ork på dig och ditt intresse, om du skulle få en egen häst.

Jag tycker som flera andra, leta medryttarhäst :) Med tanke på priserna du skriver om antar jag att du bor ganska "avsides", och då brukar det ofta vara lättare att hitta medryttarhästar än i storstäderna. Erbjuder du dig att hjälpa till i stallet osv i utbyte mot ridning tror jag du kan utvecklas mycket tills du är äldre och kan köpa en häst helt själv! :)
Alltså jag och mina föräldrar har pratat om detta och de sa att månadskostnaden var möjlig men att det just nu är för dyrt att köpa själva hästen och allt annat. Som du säger bor jag inte i sthlm utan mellan umeå och gävle (tog ett stort avstånd för vill inte skriva exakt vart jag bor) så där jag bor är der inte så dyrt. Jag är redan medryttare på en häst och rider ca 2-4 gånger i veckan. I mitt första inlägg o de tidogare kanske jag låter som en okunnig bortskämd snorunge som inte har en aning om kostnader o.s.v men vat kanske lite slarvig med mina formuleringar o trodde inte att så många skulle svara. Men jag är medveten om att det är dyrt och har accepterat att mina föräldrar inte är berädda att ta de uppoffringar som krävs just nu. Så det är bättre att jag kanske kan åka utomlands köpa lite dyrare kläder ist för o inte få ngt av det om jag har häst. Så får hästen komma när jag blir äldre helt enkelt
 
Alltså jag och mina föräldrar har pratat om detta och de sa att månadskostnaden var möjlig men att det just nu är för dyrt att köpa själva hästen och allt annat. Som du säger bor jag inte i sthlm utan mellan umeå och gävle (tog ett stort avstånd för vill inte skriva exakt vart jag bor) så där jag bor är der inte så dyrt. Jag är redan medryttare på en häst och rider ca 2-4 gånger i veckan. I mitt första inlägg o de tidogare kanske jag låter som en okunnig bortskämd snorunge som inte har en aning om kostnader o.s.v men vat kanske lite slarvig med mina formuleringar o trodde inte att så många skulle svara. Men jag är medveten om att det är dyrt och har accepterat att mina föräldrar inte är berädda att ta de uppoffringar som krävs just nu. Så det är bättre att jag kanske kan åka utomlands köpa lite dyrare kläder ist för o inte få ngt av det om jag har häst. Så får hästen komma när jag blir äldre helt enkelt

Det låter klokt resonerat! :)
 
3000kr? Wow, dit måste jag flytta! Jag betalar mellan 5000-8000kr/ månad och då är det ungefär per månad:
Stallhyran 1500kr
Hö 1300kr
Kraft/ mineraler 800kr
Strö 500kr
Hovslagare 1000kr
Försäkring 300kr
Träning 800kr
Ridbana 300kr
Utrustning 300kr

Och då har jag inte räknat in veterinärvård eller vaccinationer, transport mm.
Höet ingår i stall hyran på 3 500 kr
 
Det är väääääldigt mycket som är roligare när man är 15-20 än när man är vuxen. Hästägande är nog ungefär lika roligt hela livet men gör såklart att man missar en del av de där andra sakerna.
Ärligt talat så hade inte jag varit jättesugen på att lägga så mycket på mitt barns intresse. Jag förstår att vissa föräldrar gärna gör det men man måste förstå att det är en stor uppoffring. Förutom pengar måste föräldrarna ge av sin tid i form av skjuts hit och dit, skötsel när skolan måste gå före, försäkringskrångel, förhandla med stallägaren, vänta i ett kallt ridhus...
 
Även om det är väldigt lockande med häst och ifall man kan få ihop pengarna tycker jag att tiden är det viktigaste. Du måste vara beredd att vara i stallet minst 2 timmar per dag, oftast upp mot 4-5 timmar och det är inte lätt om du samtidigt går i skolan. Du är 14, alltså så går du i 7an eller 8an och du har ännu inte så mycket plugg som du kommer ha i 9an och gymnasiet. Jag är 16 nu, går i nian och börjar första året av gymnasiet till hösten. Måste säga att jag är så lycklig att mina föräldrar aldrig skaffade en häst till mig, trots att de var intresserade också, för just nu har jag fullt upp med plugg och så kommer det vara i några fler år framåt. En egen häst gör att så mycket av ens fritid försvinner, du kan aldrig en vanlig måndag bara gå hem för att du är trött eller spontant hänga med kompisar för du måste till stallet och ta hand om din häst, man blir extremt bunden. Jag rider på ridskola och har medryttarhäst och det är så mycket jag klarar av just nu, all annan tid går till kompisar, skola, extrajobb och mina katter. I framtiden när jag är utbildad och har en stadig inkomst siktar jag på att skaffa en egen häst och så småningom en gård, men i nuläget räcker 2dagar/vecka för mig:) Det tipset jag har utöver att spendera mer tid i stallet är att senare när det är dags för dig att välja ett gymnasium, kika då på Sveriges ridgymnasium. De har flera gymnasium i olika delar av landet och då har du en skolhäst som du tar hand om, alltså blir det typ att ha egen häst fast utan lika stort ansvar.
 
Även om det är väldigt lockande med häst och ifall man kan få ihop pengarna tycker jag att tiden är det viktigaste. Du måste vara beredd att vara i stallet minst 2 timmar per dag, oftast upp mot 4-5 timmar och det är inte lätt om du samtidigt går i skolan. Du är 14, alltså så går du i 7an eller 8an och du har ännu inte så mycket plugg som du kommer ha i 9an och gymnasiet. Jag är 16 nu, går i nian och börjar första året av gymnasiet till hösten. Måste säga att jag är så lycklig att mina föräldrar aldrig skaffade en häst till mig, trots att de var intresserade också, för just nu har jag fullt upp med plugg och så kommer det vara i några fler år framåt. En egen häst gör att så mycket av ens fritid försvinner, du kan aldrig en vanlig måndag bara gå hem för att du är trött eller spontant hänga med kompisar för du måste till stallet och ta hand om din häst, man blir extremt bunden. Jag rider på ridskola och har medryttarhäst och det är så mycket jag klarar av just nu, all annan tid går till kompisar, skola, extrajobb och mina katter. I framtiden när jag är utbildad och har en stadig inkomst siktar jag på att skaffa en egen häst och så småningom en gård, men i nuläget räcker 2dagar/vecka för mig:) Det tipset jag har utöver att spendera mer tid i stallet är att senare när det är dags för dig att välja ett gymnasium, kika då på Sveriges ridgymnasium. De har flera gymnasium i olika delar av landet och då har du en skolhäst som du tar hand om, alltså blir det typ att ha egen häst fast utan lika stort ansvar.
Hm, nu är har jag sålt hästen, men jag valde att ha hästen på ett vis så att det fungerade att ha lediga dagar och att utgå från att en hästägare stämmer inte med mångas verklighet. Men häst stod i lösdrift, gick på bete 4-5 månader om året, jag hade medryttare och trevliga stallkompisar och vi hjälpte givetvis varandra. Nu var jag vanligen i stallet 4-5 dagar i veckan, och det tog många timmar men jag kunde både vara sjuk, ta en extra kväll ledigt och semester utan problem och det är vad jag uppfattar som det vanliga om man har hästen inackorderad.
 
Höet ingår i stall hyran på 3 500 kr

En annan sak man kan tänka på är att man kanske måste byta stall efterhand, av olika anledningar. Då kan det vara så att stallhyran höjs med 1000-2000 kronor som man inte funderat på.

Jag tror att jag bodde i genomsnitt 4 år per stall och det var helt olika anledningar till flytt och varje gång utom en blev det dyrare.
 
Hm, nu är har jag sålt hästen, men jag valde att ha hästen på ett vis så att det fungerade att ha lediga dagar och att utgå från att en hästägare stämmer inte med mångas verklighet. Men häst stod i lösdrift, gick på bete 4-5 månader om året, jag hade medryttare och trevliga stallkompisar och vi hjälpte givetvis varandra. Nu var jag vanligen i stallet 4-5 dagar i veckan, och det tog många timmar men jag kunde både vara sjuk, ta en extra kväll ledigt och semester utan problem och det är vad jag uppfattar som det vanliga om man har hästen inackorderad.
Självklart går det att få ledig dagar då och då men det är svårare att åka på semester och man blir väldigt bunden till hästen. Man kan inte heller räkna att stallkompisarna tar hand om hästen när man vill hem och sova istället för att åka till stallet, det krävs planering och kommunikation. Utgår inte från en hästägare utan utgår från alla hästägare jag känner. Det kanske inte är optimalt att skaffa häst när man är så ung och går i skolan, det går åt jättemycket tid att plugga för högre betyg och en häst på det blir väldigt mycket. Speciellt inte om föräldrarna inte är med på en häst 100%, TS frågade ju om tips för att få föräldrarna att gå med på en häst. Även om det går att få ihop vardagen med skola och häst är det inget jag skulle rekommendera, det är bättre att hjälpa till med andras hästar, lägga mer tid på skolan och kompisar, utan istället vänta tills man har en bra inkomst och en vardag som fungerar 100% med en häst.
 
Ja 3000 kr låter ksk lite men här där jag bor är det ibte dyrt att ha häst och stallhyran är bara på 500 kr då det är lösdrift

Fast 500 kr räcker inte ens till maten?? Sen tillkommer försäkring (jag betalar 1000 kr i månaden), hovslagare, vaccination, träckprov och avmaskning, tandkontroll, mineraler, veterinärbesök. Transportkostnad om hästen måste till klinik. Utrustning. Kostnad transport till/från stallet. Och blir hästen sjuk kanske den inte ens kan stå kvar på lösdriften.

Under 5000 kr exkl oväntad veterinärvård ska man inte räkna med. Och 5’ är MYCKET för de flesta familjer. Särskilt som man måste ha en buffert för att lägga ut 10-20 000 kr i oväntad vetvård osv.

Träning och tävling kostar ännu mer.
 
Tack allihopa föra alla svar. Tar åt mig väldigt mycket av det ni skriver. Tänker även till på de saker ni på pekat. Har nu bestämmt mig för att alla pengar jag får in ska gå till sparande :)
Helt rätt! Jag var i samma sits som du som tonåring. Men sparar du enormt mycket och sen överraskar föräldrarna med "nu har jag faktiskt sparat ihop si o så många tusen" kommer de säkert inse att du faktiskt tar det på allvar.
Ta också något sommarjobb om du har möjlighet, de flesta kommuner har ju feriejobb till tonåringar och det kan ge 10-20.000 beroende på vad du gör.
Sen skulle jag också rekommendera att du utökar medryttartiden, be att få hjälpa till med i det stall du redan är - då utökar du din kunskap samtidigt som du sparar. Och då blir inte tiden utan häst (till den dag du har en egen häst) helt utan mening :)
O ge inte upp!
 
Jag var tvungen att jobba varje skollov och hälften gick alltid till hästen direkt (hästkontot som mina föräldrar hade).
Det var ett bidrag till dem, det hjälpte men var knappast några stora pengar i sammanhanget.

Det betydde också att jag alltså jobbade heltid på alla lov (sport-, påsk-, sommar- och höstlov, samt längre helger) och hade bara tid till hästen, som de vanliga heltidsarbetande, efter jobbet.
 
3000kr? Wow, dit måste jag flytta! Jag betalar mellan 5000-8000kr/ månad och då är det ungefär per månad:
Stallhyran 1500kr
Hö 1300kr
Kraft/ mineraler 800kr
Strö 500kr
Hovslagare 1000kr
Försäkring 300kr
Träning 800kr
Ridbana 300kr
Utrustning 300kr

Och då har jag inte räknat in veterinärvård eller vaccinationer, transport mm.

För mig:::
Stallhyran: 3700. (ingår strö, grovfoder samt mineraler, ridhus)
Foder: 580
Hovslagare: 1520
Försäkring: ?? nåt sånt
Träning: 300 per träning, ca 4 i månaden. även 250 per träning, ca 1 gång i månaden.
Utrustning: berors på, allt från 100+++++ (täcke osv som kostar minst 1000 spänn som gick sönder häromdagen).

Blir en hel del. Plus tävling. Plus transportlån. Veterinär, vaccination. Klippning eftersom jag inte vågar själv, plus lugnande för det. Inte något som ingår varje månad men ändå. osvvvv :angel:
 
@Hästälskaren Såg att du skulle vara med på ryttarsatsning på ridskolan och tror det kan bli väldigt utvecklande. Håller man på med "vanlig" ridning och är nöjd med det, så bor man inte helt ute på vischan så har man oftast väldigt goda möjligheter att rida många hästar. Desto duktigare du blir desto bättre hästar kommer du få rida.
Även om det är en annan grej med att ha egen häst, så tror jag att man kan utvecklas minst lika mycket genom att rida olika hästar kontinuerligt. Har man tur så behöver man inte lägga så mycket pengar på foder, strö, stallhyra, utan kan lägga de pengarna på att rida för tränare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 742
Senast: Sootie
·
Hästmänniskan Hej hörni…… alltså jag vill ha en ponny eller rättare sagt att jag vill ha en häst som är en allround och den ska vara snäll och vara...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
9 348
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
2 894
  • Låst
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en dröm om att skaffa en egen häst sen jag var typ10 år. Men i den åldern var det ju såklart bara en dröm. Nu är jag...
21 22 23
Svar
444
· Visningar
36 197
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp