Vill ha kattungar på min icke renrasiga katt.

Pysan

Trådstartare
Hej alla kattvänner,

Jag har fått hem en ny liten bekantskap som numera hunnit med att bo hos oss i tre veckor. Hon är fantastiskt fin, vänligt sinnad, intresserad, lekfull lugn och kelig. Lillkissen är bästis med min 1,5-åring som iochförsig är väldigt snäll mot henne, men tycker ändå att det tyder på ett fint sinnelag. Jag har alltid älskat djur mycket och har länge haft en stor önskan om att någon gång få följa en kull kattungar. Jag jobbar som barnmorska och har ett djupt intresse för graviditet, fosterutveckling och förlossning (jobbar själv med förlossning) sedan jag var liten, därav antar jag att min längtan efter kattungar kommer, tillsammans med stort djurintresse och en önskan om att lära mig mer om katter.

Nu när det blev dags för ny katt hemma så fanns denna önskan med från start. Jag har funderat länge på vilken ras som skulle passa, och när jag väl bestämde mig började jag leta efter kattungar. Helst ville jag ha en hona på foder, men de växer ju inte på träd visade det sig. Ett tag funderade jag på att starta en egen uppfödning, men det hamnade knappt på idestadiet. Det var inte heller så lätt att hitta lediga kattbebisar av önskad ras. När jag till slut träffade på min ragdoll/skogskatt/huskatt blev jag kär och hon flyttade hastigt och lustigt hem till oss.

Min katts mamma och mormor och pappa är kända, men vet inte vad gäller stamtavlor etc.

Främst förstår jag att det är viktigt att katterna man vill ha en kull efter är frisk, både vad gäller fysiskt/psykiskt frisk och vad gäller generna. Man avlar inte på en katt bara för att den är vacker. Med en stamtavla vet man den exakta linjen och kan därför kolla sin katt vad gäller sjkdm för rasen etc. Det vet man inte med en huskatt. Sen är det naturligtvis en självklarhet att honan får god omvårdnad i samband med dräktighet och förlossning, och att kullen blir väl skött vad gäller vet/vacc/id/mask, nya goda hem vid lagom ålder etc.