Vill ha kattungar på min icke renrasiga katt.

Pysan

Trådstartare
Hej alla kattvänner,

Jag har fått hem en ny liten bekantskap som numera hunnit med att bo hos oss i tre veckor. Hon är fantastiskt fin, vänligt sinnad, intresserad, lekfull lugn och kelig. Lillkissen är bästis med min 1,5-åring som iochförsig är väldigt snäll mot henne, men tycker ändå att det tyder på ett fint sinnelag. Jag har alltid älskat djur mycket och har länge haft en stor önskan om att någon gång få följa en kull kattungar. Jag jobbar som barnmorska och har ett djupt intresse för graviditet, fosterutveckling och förlossning (jobbar själv med förlossning) sedan jag var liten, därav antar jag att min längtan efter kattungar kommer, tillsammans med stort djurintresse och en önskan om att lära mig mer om katter.

Nu när det blev dags för ny katt hemma så fanns denna önskan med från start. Jag har funderat länge på vilken ras som skulle passa, och när jag väl bestämde mig började jag leta efter kattungar. Helst ville jag ha en hona på foder, men de växer ju inte på träd visade det sig. Ett tag funderade jag på att starta en egen uppfödning, men det hamnade knappt på idestadiet. Det var inte heller så lätt att hitta lediga kattbebisar av önskad ras. När jag till slut träffade på min ragdoll/skogskatt/huskatt blev jag kär och hon flyttade hastigt och lustigt hem till oss.

Min katts mamma och mormor och pappa är kända, men vet inte vad gäller stamtavlor etc.

Främst förstår jag att det är viktigt att katterna man vill ha en kull efter är frisk, både vad gäller fysiskt/psykiskt frisk och vad gäller generna. Man avlar inte på en katt bara för att den är vacker. Med en stamtavla vet man den exakta linjen och kan därför kolla sin katt vad gäller sjkdm för rasen etc. Det vet man inte med en huskatt. Sen är det naturligtvis en självklarhet att honan får god omvårdnad i samband med dräktighet och förlossning, och att kullen blir väl skött vad gäller vet/vacc/id/mask, nya goda hem vid lagom ålder etc.

Har läst massor på nätet (mest i olika forum) och förstått att det skulle vara djupt oetiskt av mig att låta min kisse få en kull om nåt år med en väl vald hane.

Eller?!? Tar gärna emot tankar och funderingar från er kunniga kattmänniskor.
 
Senast ändrad:
Sv: Vill ha kattungar på min icke renrasiga katt.

Det är inte en lätt fråga och jag tänker absolut inte döma den som vill föda upp kattungar på ett bra sätt. Du bör dock ställa sig frågan vad som kommer hända med kattungarna när det är dags för dem att flytta. Det är svårt nog att som raskattuppfödare få människor att förstå varför man ska betala 7000 kr för en katt. Det är ju trots allt "bara en katt" och en sådan kan du ju få gratis. En del kan då köpa att en raskatt kostar pengar i någon slags tro att raskatter ju faktiskt är lite "finare" än andra (vilket det ju inte handlar om). Att få människor att köpa tanken att en huskatt ska födas upp väl och kosta därefter (säg 2000 kr)... Det är en tuff "marknad" och det är inte alls säkert att köparna efterfrågar just de kattungar du vill föda upp.


Till detta har vi i Sverige uppskattningsvis 100000 hemlösa katter och en stor del av dem bor i ditt (och mitt) hemområde, Västra götaland. Här finns tusentals hemlösa katter som far illa. De katterna, som i bästa fall tas omhand av katthem kommer konkurrera om samma hem som dina kattungar kommer konkurrera med.

Alla som föder upp katter (även vi som föder upp raskatter) bör ta ställning till detta. Vi kan inte blunda för att katter far illa och vi måste fundera över om/hur vi påverkar läget.

Det kan ju även finnas möjlighet att hjälpa ett katthem genom att ge en dräktig honkatt ett jourhem. Då får man vara med om dräktigheten, förlossningen, kattungarnas uppväxt. Dessutom har man praktiskt stöd från katthemmet, de står för kostnader utöver "det normala" och de har ett bra kontaktnät och många kanaler ut när det är dags för kattungarna att flytta.
 
Sv: Vill ha kattungar på min icke renrasiga katt.

Ja, jag anser det. Det finns så många hemlösa katter redan (över 100.000 bara i Sverige) så jag hör till dom som inte anser att det behövs fler.
Men vill du ändå avla så anser jag det finns flera saker du bör göra.
1. Testa din hona för GSD IV, PKD, HCM och RCM. Samt blodgruppera henne och hanen.
2. Se till att hanen är testas och genomgången, för vad beror lite på vad han är för nått. Räkna med att du får betala detta, hanens ägare kommer mest troligt inte vilja lägga 5-6000 på tester utan att få igen det.
3. Se till att du kan vara hemma när det börjar närma sig förlossning, och se till att du har pengar hemma. Ett akut kejsarsnitt på jourtid kan kosta uppåt 20.000 och även om försäkringen täcker så kan dom inte direktreglera under annat än kontorstid. Om honan inte har mjölk eller blir sjuk/dör måste du kunna mata ungarna varannan timme dygnet runt i flera veckor. Eller ja, ju äldre dom blir ju mindre ofta behöver dom matas, men första tiden är det varannan timme.
4. Utöver det du skriver om ungarna så är du som uppfödare skyldig att ersätta dolda fel i 3 år. En del försäkringsbolag har detta även för huskatter (som din räknas som) så kolla upp det, annars får du stå för det själv.
 
Sv: Vill ha kattungar på min icke renrasiga katt.

@ #2: TACK för ditt fina svar.

Ja, det är ju detta med de hemlösa katterna såklart. Det är verkligen ingen lätt fråga. Jag har tidigare alltid tänkt att jag skulle ta katt från ett katthem när det blev dax för nr 2. Men då storasyster katt är en väldigt svår katt att tillfredsställa ville jag nu ha en katt som är lite mer ... tillgiven och mer tillfredsställd i livet (har alltid haft dåligt samvete för min äldre hona som kräver oändligt mycket tid, kärlek och tålamod). Och då kändes inte katthem som säkraste kortet (svårt att veta vad man får alltid såklart, för mig var mycket kontakt med familjen hon föddes i viktigt.

Det var ett väldigt bra förslag du kom med.
 
Sv: Vill ha kattungar på min icke renrasiga katt.

@ #3: Tack! Riktigt bra och kortfattat formulerat. Har läst så himla mycket men det är svårt att sortera, där kände jag nog att du gav mig kontentan i det hela, vad jag mer bör tänka på om jag skulle bestämma mig för en kull. Och om jag bestämmer mig för en kull så vill jag ju inte stå där utan att ha tänkt på allt. Om jag kastrerar henne utan den där efterlängtade kullen så vill jag inte gå och sörja det i en massa år.

Ja hon står registrerad som huskatt, ville bara skriva så utförligt som möjligt om henne.
 
Senast ändrad:
Sv: Vill ha kattungar på min icke renrasiga katt.

Jag kan rekommendera dig att gå in på Blocket och titta under "Katter". Finns så många blandraskattungar till salu. Många ser jättefina ut, verkligen. Men de är MÅNGA...
 
Sv: Vill ha kattungar på min icke renrasiga katt.

Lite intresserad vad de var för raskatter som inte du kunde hitta för att kunna starta en seriös uppfödning som du tänkt från början?
Att starta en uppfödning är inte bara att köpa första bästa katt utan stamtavla, hälsan i linjerna mm är ju också viktigt. Det handlar om plannering och de kan ta länge innan du hittar en bra katt att avla på.

Då du inte vet exakt vilka sjukdommar mm de finns i din blandraskatt skulle jag råda dig att kastrera och inte avla på henne.

Men ska du prompt avla så testa mot det som MissFideli skrev + PK-def som nu finns i flera raser bla skogkatt
 
Sv: Vill ha kattungar på min icke renrasiga katt.

Jag kan rekommendera dig att gå in på Blocket och titta under "Katter". Finns så många blandraskattungar till salu. Många ser jättefina ut, verkligen. Men de är MÅNGA...

Tack för ditt svar. Ja jag har följt blocket en tid och sett (och ringt på) många annonser. Jag har lite av det här psykologiska vanligt förekommande fenomenet "dubbla känslor". Jag är helt och hållet med på vad du menar.
 
Sv: Vill ha kattungar på min icke renrasiga katt.

Lite intresserad vad de var för raskatter som inte du kunde hitta för att kunna starta en seriös uppfödning som du tänkt från början?
Att starta en uppfödning är inte bara att köpa första bästa katt utan stamtavla, hälsan i linjerna mm är ju också viktigt. Det handlar om plannering och de kan ta länge innan du hittar en bra katt att avla på.

Då du inte vet exakt vilka sjukdommar mm de finns i din blandraskatt skulle jag råda dig att kastrera och inte avla på henne.

Men ska du prompt avla så testa mot det som MissFideli skrev + PK-def som nu finns i flera raser bla skogkatt

Tack för ditt svar. De raser jag var intresserad av var främst ragdoll, men även helig birma. Ska inte prompt avla, men ska läsa på om testerna. Jag förstod verkligen också att det här med uppfödning inte var att köpa första bästa katt utan stamtavla. Jag borde nog tänkt över det mer ioch med min önskan (själva kattunge-köpet var övertänkt), men jag blev helt enkelt kär och förlorade lite sans och balans. Även om jag kanske borde tänkt efter lite mer, och tagit ordentlig ställning i denna kattungefrågan så är jag nöjd med min lillkissa, hon är verkligen allt vad vi ville ha.

Jag hade en ragdoll-bebis på gång, men hon fanns längre upp i Sverige och uppfödaren ville att hon skulle bli hämtad ett speciellt datum och jag fick inte ledigt från mitt jobb. Sen så antar jag att hon var till sällskap och inte till avel (kan inte komma ihåg att jag läste i blocket-annonsen om vad hon var "ämnad" för?).
 
Senast ändrad:
Sv: Vill ha kattungar på min icke renrasiga katt.

Raskatter är lättast att hitta via rasföreningarna o inte Blocket.
I rasklubben kan du läsa om o ta kontakt med uppfödare som verkar intressanta. Där hade du säkert kunnat få hjälp att hitta en foderkatt eller en katt till avel.
 
Sv: Vill ha kattungar på min icke renrasiga katt.

Tack för ditt svar. De raser jag var intresserad av var främst ragdoll, men även helig birma. Ska inte prompt avla, men ska läsa på om testerna. Jag förstod verkligen också att det här med uppfödning inte var att köpa första bästa katt utan stamtavla. Jag borde nog tänkt över det mer ioch med min önskan (själva kattunge-köpet var övertänkt), men jag blev helt enkelt kär och förlorade lite sans och balans. Även om jag kanske borde tänkt efter lite mer, och tagit ordentlig ställning i denna kattungefrågan så är jag nöjd med min lillkissa, hon är verkligen allt vad vi ville ha.

Jag hade en ragdoll-bebis på gång, men hon fanns längre upp i Sverige och uppfödaren ville att hon skulle bli hämtad ett speciellt datum och jag fick inte ledigt från mitt jobb. Sen så antar jag att hon var till sällskap och inte till avel (kan inte komma ihåg att jag läste i blocket-annonsen om vad hon var "ämnad" för?).

Ibland är det svårt att hejda sig då man ser en skitsnygg katt. Jag kan vara ärlig och säga att min första raskatt (avel/utställning) jag köpte var ett impulsköp men jag lärde mig en hel del om detta. Hon klarar inte av utställningsmiljön och blev kastrat efter en kull. Hon ävde inte bara vidare sitt speciella temperament utan även smärtsamma cystor på äggstockarna. Min keeper började med samma symtom som sin mamma så hon blev kastrat utan kull. I mitt fall var jag ung och grön på uppfödning och fick ingen speciell hjälp/stöttning av min uppfödare:(

Så om du är intresserad att köpa en bra renrasig katt så är det viktigt att du och uppfödaren klickar tillsammans. Man behöver all hjälp man kan få i början innan man själv har ett bra kontaktnät.
En bra avelskatt behöver inte vara perfekt till utställning. Tex helig birma måste ha perfekta kilar och sockar till utställning men inte nödvändigtvis ha de till avel. Med rätt partner kan perfekta avkommor att födas.

Kanske din katt skulle vara den perfekta sällskapet om du vill köpa en renrasig avelskatt? Det bästa sällskapet är en lugn och trygg katt som kan uppfostra den lilla nykomlingen =)
Ett tips är att kika på rasklubbar om du vill ha en renrasig kisse, där finns även en mängd uppfödare, kattungar till salu och plannerade kullar.
 
Sv: Vill ha kattungar på min icke renrasiga katt.

Kort sagt tycker jag inte att du ska avla på din korsning. Vill du uppleva kattungelycka, och slippa allt krångel skulle jag rekommendera att du ändå letar upp en hona på foder.
Om man ringer runt till uppfödare som verkar seriösa (jag har typ gått efter hur bra hemsidor de har) och pratar så brukar det visa sig att de kan tänka sig foderavtal med rätt folk, men att de inte annonserar och skriver fodervärd just för att slippa bli nerringda av folk som vill ha en gratis raskatt.
Jag måste säga att efter att ha träffat på ett gäng uppfödare så har jag just nu flera att välja och vraka mellan.
Så det är mitt tips, leta tills du hittar en uppfödare som du klickar med, och vänta sedan på att uppfödaren får en unge som ska sparas. :idea:
 
Sv: Vill ha kattungar på min icke renrasiga katt.

Min åsikt vet du nog redan sedan en annan tråd.
Ett tips om du nu så hemskt gärna vill ha kattungar är att hjälpa hemlösa katter. Man kan vara jourhem åt en kattmamma med ungar.
 
Sv: Vill ha kattungar på min icke renrasiga katt.

Förstår inte alla som säger att det är överflöd på huskatter? Jag la ut 5 kattungar (pappa långhårig blandras, mamma huskatt) på blocket i slutet av augusti iår och kan säga att jag blev överraskad av vilket sug det var efter dem - och ja jag tog bra betalt för dem. Jag behöll en och hade flera spekulanter på de övriga.

Jag är själv inne på att ta kattungar på den katten som jag behöll, gillar hennes temperament och utseende, men har som du forskat lite i att försöka använda en renrasig hane men det verkar vara kört. Så det får troligen bli en "bondkorsning".
 
Sv: Vill ha kattungar på min icke renrasiga katt.

Hur vi kan säga det? Ta en koll på katthemmen........
 
Sv: Vill ha kattungar på min icke renrasiga katt.

Problemet är väl inte att folk inte köper(oftast väldigt billigt), utan vad som händer efter köpet.
 
Sv: Vill ha kattungar på min icke renrasiga katt.

Förstår inte alla som säger att det är överflöd på huskatter? Jag la ut 5 kattungar (pappa långhårig blandras, mamma huskatt) på blocket i slutet av augusti iår och kan säga att jag blev överraskad av vilket sug det var efter dem - och ja jag tog bra betalt för dem. Jag behöll en och hade flera spekulanter på de övriga.

Sommarkatter jaa...undrar hur många av dem som köparna har kvar ännu.
 
Sv: Vill ha kattungar på min icke renrasiga katt.

Fast är i Slutet av Augusti när folk köper sommarkatter? Kändes sent för det syftet.
 
Sv: Vill ha kattungar på min icke renrasiga katt.

Som sagt, ta en titt hos katthemmen. Du bidrar aktivt till fler hemlösa katter.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 651
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 840
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag har för mig att det funnits en presentationstråd för oss och våra katter tidigare (hittar den dock inte vid en snabb sökning), men i...
Svar
10
· Visningar
1 843
Senast: cili
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 796
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp