Bukefalos 28 år!

Vill ha renrasig katt!

BuenoBull

Trådstartare
Tips på vart jag kan hitta renrasiga katter? Jag och min pojkvän ska köpa katt och det kravet jag har är att den ska vara renrasig. Raserna vi funderat på är Ragdoll, Norsk Skogkatt, Balines, Perser, Ocicat, Siames och lite andra. Ja, det är väldigt varierande mellan raserna men som sagt - vi har inte bestämt oss än!

Om ni har lust får ni gärna skriva om era katter! :) För- respektive nackdelar med rasen (om det nu finns nackdelar :angel: )
 
Sv: Vill ha renrasig katt!

Jag har en - och snart två :angel: - ragdoll. I början visste jag inte heller vilken ras jag ville ha, bara att jag ville ha en långhårig katt. Och så hade jag sett loveponies vackra Samira såklart... :love: Jag åkte med familjen på kattutställning och kikade, samt surfade runt bland alla tänkbara kattsidor och rasringar och hemsidor och läste om raserna.

Tillslut bestämde jag mig dock ändå för att det skulle bli en ragdoll och började leta uppfödare. Efter första besöket hos världens raraste uppfödare och hennes sex små dunbollar och två otroligt vackra föräldrar så var jag frälst! Just innan jag skulle få hem min ragga så hittade jag en så enormt fin skogisflicka till salu och det var VÄLDIGT nära att jag köpte henne också. Men sen fick jag hem Dimma, och från den stunden var det inget tvivel. Det finns ingen annan ras som kan vara lika härlig som ragdollen! :love: (jag är mycket opartisk :angel: ).

De är vackra, lättskötta, sociala och orädda. Det är en "bekväm" ras som inte ställer till med så mycket bekymmer, utan att på något sätt vara tråkig eller slö. De håller sig helst i marknivå och river inte ner möbler och klättrar på väggar - har man bara ragdolls tänker man kanske inte så mycket på det men sen hör man andras berättelser. ;) De ska helst vara med jämt, går man till ett annat rum så följer de med. Pälsvården är närapå obefintlig, jag kammar mest för att det är roligt och mysigt för det behövs inte så ofta som jag gör det.

Ragdollen kallas ju för "the cool cat", och så är det verkligen. Min flicka är inte rädd för någonting, jag trodde inte att det fanns så lätthanterliga katter! :) Det finns inte en gnutta ondhet i min lilla tjej, man kan göra precis vadsomhelst med henne och hon protesterar som högst med ett mjau och lite slingrande men skulle aldrig riva eller bita någon. Igår hade vi bekanta på besök och jag satt med henne i famnen som en bebis. De var totalt fascinerade över hur snäll hon var. :love:

Jag tycker inte att det finns en endaste nackdel hos ragdollen, förutom möjligtvis att jag suktar lite efter en omaskad katt också. Å andra sidan suktar jag efter katter i alla färger och det är hursomhelst en omöjlighet. ;)

Lycka till med kattvalet!

/Erica
 
Sv: Vill ha renrasig katt!

Tack för din jättemysiga berättelse! :) Det verkar vara en jättemysig ras och vi är ju precis i den här jobbiga situationen att man inte vet vilken ras man vill ha. Det andra är ju enkelt! ;) :D
 
Sv: Vill ha renrasig katt!

Fundera på hur ni vill att er katt ka vara först. Vill ni ha en aktiv, lekfull och människoberoende katt? Vill ni ha en lugnare ras som inte hoppar och stojar lika mycket? Är ni beredda att lägga tid på pälsvård eller ska den vara så lättskött som möjligt?

Jag föder upp korater. Det är en väldigt vacker, intressant och extremt människoälskade ras. Samtidigt är de bland de mest aktiva raserna, och behöver kattkompis, klätterträd och matte och husse som orkar kasta bollar och leka med vippor. (Det gäller alla raser när de är unga, men de flesta tröttar på att leka flera timmar om dagen när de blir vuxna)
Siames, oci och balines är ju väldigt aktiva raser av de ni funderat på. De kan också vara högljudda och pratglada. Pälsvården är i det närmaste likamed noll. Skogisar är medelaktiva och medelkrävande. Behöver badas emellanåt. Ragdolls och perser är ganska slappa, men perser kräver en hel del pälsvård, men bad varje månad och borstning varje dag för att hålla sig fina.

Jag tycker dessutom ni ska åka hem till uppfödare av de olika raserna ni funderar på och se hur katten är hemma. Temperament är omöjligt att beskriva så att man fölrstår varandra helt och hållet, och de flesta katter visar inget av sitt hemmatemperament på utställning.

Många människor pratar om sina egna katter som aktiva och sällskapliga, men blir ändå förvånade när de kommer hem till oss, där den ena leker i 190 i timtal, hoppar mellan folks axlar, och den andra går från knä till knä för att bli klappad, och protesterar högljutt om ingen tittar på honom.
 
Sv: Vill ha renrasig katt!

Ja, det finns ju "för- och nackdelar" med alla raser! Därför är det så svårt! Synd att man inte kan göra som med pizza - en egen blandning!
 
Sv: Vill ha renrasig katt!

Du har redan fått bra tips ang raser, så där tänker jag inte fortsätta...
Men ett tips för att hitta uppfödare inom resp ras är ju att titta in på de olika rasringarnas hemsidor, de brukar ha länkar till de uppfödare som är medlemmar i rasringen.

De olika rasringarna kan du tex hitta här:
http://www.katter.nu/ om du går in på Klubbar/föreningar och sedan på Rasringar.

Lycka till!
 
Sv: Vill ha renrasig katt!

Jag tycker jag har den optimala blandningen ;)

Turkisk Van, som är en aktiv katt, pratar mycket och gärna. Älskar att hoppa mellan bokhyllorna, på ovansidan, kommer lika gärna för en gosig stund....

plutten04.jpg


vanessa03.jpg


Turkisk Angora, är lite smalar och mer aktiv än en Van...Gillar att rusa runt och hoppa "hinder", soffor med människor som sitter där- bord som man "flyger" över- sängar liakså...Ligger dock lika gärna utsträckt mitt i soffan och sover med magen i vädret....

Scottish Fold, är mycket lugnare i sättet, fast frågar du en perseruppfödare så säger dom att dom är mycket livliga... Dom hoppar sällan över möbler, däremot ligger dom gärna och gosar...har ett i mångas tycke, mycket spektakulärt utseende...

junior016a.jpg


ebba23b.jpg


Eftersom jag har katter rör sej i alla "höjder" är jag mycket nöjd med mina val av raser :love: :love: :love:
 
Sv: Vill ha renrasig katt!

Vill du ha en katt med fin färg och mkt fart-Abessinier såklart! ;)
Trevlig och mkt hängiven ras som är mer som en hund är katt,pratar gärna och vill ALLTID vara i centrum...älskar mat och stjäl allt som går att äta=vänd aldrig en matbit ryggen med en aby i hemmet!!
Otroligt matte/hussekära och älskar alla,stora som små.
Mina gör det iaf.
Har aldrig haft en aby med dåligt psyke eller grinigt temperament,men det finns ju säkert sånna exemplar också.
Deras färg är väl det mest uppseendeväckande,de viltfärgade ser ut som små pumor,fast min favoritfärg är blått!! :love:
Har faktiskt bara en viltfärgad(Marrakech) just nu .....en fawn(Axum)...och sju blå(Scilla,Agapantuss;LillaBlå och fyra ungar). :angel:

Lycka till med ditt val av katt! :)
 
Sv: Vill ha renrasig katt!

Min pappa förälskade sig i abysarna när vi var på uställning. Och sen tycker han att MIN katt är jobbig... :D

/Erica
 
Sv: Vill ha renrasig katt!

Han kan få komma hem till mig och hälsa på så ändrar han snabbt uppfattning. :angel:
Att jämföra en Raggsocka med en Aby är som att jämföra en traktor med en porsche :angel:
För ett par veckor sedan var en kompis till mig här och efter att ha varit en dag med mina kattungar så sa hon
-Om jag någonsin får för mig att skaffa en aby så lägg in mig på psyket!!Jag kommer aldrig falla för deras söta plyten,ALDRIG MER!!

De är väldigt aktiva...... ;)
 
Sv: Vill ha renrasig katt!

Jag har två Ragdoll korsningar, Mamman är Ragdoll och pappan en vanlighuskatt. Dom är helmysiga.

Läste på ett ställe att det där med att namnet skulle ha uppkommit för att katten hänger lealös när man tar upp den, bara var en myt...
Jo pyttsa...
Min erfarenhet säger att det stämmer.. min två gör det och deras mamma oxå. Funderar på att köpa en renrasig, såg i tidningen här nere att det var en som skulle få en kul om 2 veckor. 6500kr/st skall hon ha för bäbisarna.. :o
 
Sv: Vill ha renrasig katt!

Ska du ha renrasigt får du räkna med dom priserna. Det är inte gratis att föda upp. Bara parningen kostar drygt 4000:- (mer eller mindre, men i snitt).

Som sagt, du har valt väldigt olika raser. Perser är en soffpotatis, siamesen är överallt jämt.
 
Sv: Vill ha renrasig katt!

Åh, jag vet, jag vet, att man får räkna med dem priserna. men det känns lite kul, min väninna förder upp Main Cone katter och Dvärg Schnauser och hudvaplarna tar hon 5000kr för.

Min Kusin föder upp Skogisar och tar 3000kr för dem kissungarna.

Min syster äger två Abbesinier, varav den ena är importerad från USA och hon gav 1000kr resp 200 USD för dem...

Det är bara så VÄLDIGT olika på alla raser och alla uppfödare.
 
Sv: Vill ha renrasig katt!

Hade två britter förut, en vit och en blå.
Den vita var blyg och otroligt snäll medan den blåa var mycket mer "kriminell". Han tog vad han ville ha sas.
Det är en trevlig ras, verkar dock ha rel. lätt att gå upp i vikt? Skulle kunna fungera bra som innekatter. Negativt med den här rasen är att de är lite för lugna!

Har nu en Norsk Skogkatt och trevligare katt finns inte. Han är himla pigg, otroligt snäll - skulle aldrig rivas med flit. En väldigt tuff katt som är bästa kompis med vår foxterrier. De leker underbart bra med varandra. Denna katt ska inte vara innekatt anser jag (helst ska ingen katt vara det, enligt mig). Vår skogis har för mycket energi för att vara inne.
Han är självständig men ändå otroligt social och har sina egenheter för sig.
Det finns inget negativt med den katten! :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vill ha renrasig katt!

Men då köpte hon dom väl som vuxna omplaceringar? 1000:- för en reggad aby-unge är extremt billigt annars. Den uppfödaren måste gå back så det bara skriker om det. 1000:-/unge är mindre än vad det kostar att ta fram utan parningsavgift.
 
Sv: Vill ha renrasig katt!

åh vad roligt att höra! :)
mina har verkligen varit jättelugna. jag vet faktiskt inte varför. det har inte velat gå ut direkt när det har varit dåligt väder utan gärna legat och sovit.
iofs kanske jag kommer ihåg de som bäst när de hade blivit lite äldre..
det är klart. den blå fick ju frispel på nätterna och kutade omkring som en tok. helt klart en personlighet för sig, men överlag var de lugna!
 
Sv: Vill ha renrasig katt!

Jag ska ha min första kull i höst, och kommer ha lagt ut över 20.000 innan kullen är född. Sedan tillkommer ca 1500:-/unge för vacc, chip, reg, vet.bes osv. Räkna sen ut vad varje unge kommer ha haft för uppfödningskostader om precis allt går som det ska... Jag kommer inte gå plus på det här om man säger så...
Kan tillägga att det är inga extrem bra/dyra katter jag har, varken i inköpspris eller stam. Vettiga avelskatter av ok standard, och de vanligaste testerna och vaccinationerna.
 
Sv: Vill ha renrasig katt!

Jo, förresten, min hankatt är också en usa-import. Jag betalade 1000:- för honom som vuxen kastrat, men när han kom till Europa som ung, fertil hane kostade han 15000:- + flyg och införselkostnader (dvs ca 30.000:- totalt)
 
Sv: Vill ha renrasig katt!

Nej Kattungar, köpte dem förra året, dem är båda snart 1 år.

USA katten, låg ännu i mammans mage när den kom till Sverige. Ursula Welling heter uppfödaren flyttade hit i februari förra året. Så katten är ju egentligen Svenskfödd, men tillverkad av amerikanska föräldrar på amerikansk mark. ;)

Katterna var vaccinerade och märkta, men inte reggade när hon tog hem dem, det gjorde hon själv.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 871
Senast: cirkus
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: linlar1
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 334
  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
982
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp