Bukefalos 28 år!

Vill ha synpunkter, host host host

melen

Trådstartare
Ska försöka göra lång historia något kortare.
Det är så att min häst nu har blivit 22 år gammal och har haft bronkit som har varit lättbehandlad i några år. Men det har aldrig varit så jobbigt/konstigt som det är nu. Skulle därför vilja höra andra synpunkter.

Förr har han bara hostat på vinterhalvåret, alltså tiden han står längst inne. Det har varit lätt att behandla och det har blivit bra med diverse olika lösningar. Nu däremot har det blivit snäppet värre tycker jag, det låter inte samma längre när han hostar plus att andningen är ansträngd, och man kan tycka att det låter lite som astma ibland, inte alltid.
Jag har bara för någon månad sen varit på klinik för att kolla upp ordentligt, men fick ju samma svar där att det är bronkit, hittade inga andra fel och fick då stå på Opticortern (stavning?). Det hjälpte jättebra, men trodde inget annat eftersom det är cortison. Allt var frid och fröjd tills jag trappade ner på det hela och till slut slutade med det helt.
Han har aldrig hostat på våren/sommaren, och det är något han kan göra nu och andningen är fortfarande ansträngd. Jag vill röra på honom eftersom det kan bli värre om dom bara får stå, så vid motion verkar han inte särskilt ansträngd av att andningen är jobbig. Vet inte hur jag ska förklara det bättre, men det känns som att han blir bättre ju längre han får vara igång under motionspasset.
Jag vill självklart inte att han ska behöva ha det jobbigt att andas, eller för den delen att han ska hosta. Känner att jag har provat allt och jag känner mig även väldigt uppgiven när det gäller den biten.

Detta är en häst med MYCKET livsglädje, han har blivit helt annorlunda sen vi flyttade hit där vi står nu, helt underbar att rida osv osv. :love:Därför känns det extra svårt att veta när det är dags, att veta när det inte går att göra mer. För jag vet ju att han kan bli bra med Opticortern, men jag har lovat mig själv att aldrig vara så självisk och ha kvar en häst för min egen skull, vill alltså egentligen inte "hålla honom vid liv" med mediciner.

Därför undrar jag vad ni tycker. Tycker ni att det är illa att låta en häst stå på cortisonet, för då slipper den hosta och ha andningsvårigheter? Alla jag känner säger att jag ska ha honom kvar så länge han vill det, men är det egentligen rätt att ha en häst kvar som måste stå på medicin för att slippa problemen med andning och hosta?

Jag funderar ihjäl mig själv, hade varit så mycket enklare om han inte hade varit så lycklig och livsglad som han är nu. :cry:
 
Sv: Vill ha synpunkter, host host host

Får hästen några negativa bieffekter av medicinen du nämner? Kan han ta skada av att medicineras konstant? Om svaret blir nej på dessa frågor så hade jag, om det vore min häst, tveklöst medicinerat. Kan man ge hästen ett normalt och lyckligt liv utan besvär av sin sjukdom så ser jag inget skäl att låta bli.

Jag har själv en hund som medicineras med cortison på daglig basis och har gjort i över tre år nu, utan sin tablett skulle han fara väldigt illa (exem & allergibesvär). Jag ser det inte som ett alternativ att ta bort honom heller, så länge som han mår bra på sin medicinering.
 
Sv: Vill ha synpunkter, host host host

Bronkit blir stadigt sämre, det är ju en kronisk sjukdom som tyvärr sakta förvärras. Det kanske är så att sjukdomen tagit ett steg till med din häst nu, om det som fungerade förut inte längre hjälper?
Min gamla häst levde sju år med bronkit innan det blev dags för henne att vandra vidare. Hon var likadan som din, att det först var vissa perioder på året men senare blev det konstant. Det enda hon svarade på i slutet var cortison.
Cortison är väl vad jag vet farligt i längden, plus att det kan ge fång. Man får väl ta ställning till vad som är största risken för hästen. Andning, fång, långvarig användning av medecin? Rådgör med din veterinär vad den anser. Det är så olika, min vet. ansåg att risken för en gammal häst att behandlas med låg dos cortison inte var så allvarligt att göra för en tid.

Lycka till med hästen.
 
Sv: Vill ha synpunkter, host host host

Får hästen några negativa bieffekter av medicinen du nämner? Kan han ta skada av att medicineras konstant? Om svaret blir nej på dessa frågor så hade jag, om det vore min häst, tveklöst medicinerat. Kan man ge hästen ett normalt och lyckligt liv utan besvär av sin sjukdom så ser jag inget skäl att låta bli.

Jag har själv en hund som medicineras med cortison på daglig basis och har gjort i över tre år nu, utan sin tablett skulle han fara väldigt illa (exem & allergibesvär). Jag ser det inte som ett alternativ att ta bort honom heller, så länge som han mår bra på sin medicinering.


Så länge jag medicinerade fick han inga negativa bieffekter, allt blev mycket bättre. Och ja, cortison är ju farligt i längden vad jag vet så i längden kan han ju ta skada av det. Men då är också frågan hur länge han blir kvar eftersom han är 22 år nu.

Jag känner också så att jag gärna medicinerar så länge det hjälper, känns så fel att ta bort en häst som har så mycket livsglädje och för en gångs skull är lycklig. Han har en ganska lång historia bakom sig. Åh, grubblandet fortsätter. :crazy:
 
Sv: Vill ha synpunkter, host host host

Bronkit blir stadigt sämre, det är ju en kronisk sjukdom som tyvärr sakta förvärras. Det kanske är så att sjukdomen tagit ett steg till med din häst nu, om det som fungerade förut inte längre hjälper?
Min gamla häst levde sju år med bronkit innan det blev dags för henne att vandra vidare. Hon var likadan som din, att det först var vissa perioder på året men senare blev det konstant. Det enda hon svarade på i slutet var cortison.
Cortison är väl vad jag vet farligt i längden, plus att det kan ge fång. Man får väl ta ställning till vad som är största risken för hästen. Andning, fång, långvarig användning av medecin? Rådgör med din veterinär vad den anser. Det är så olika, min vet. ansåg att risken för en gammal häst att behandlas med låg dos cortison inte var så allvarligt att göra för en tid.

Lycka till med hästen.

Precis, det blir ju bara värre och värre med åren. Antagligen har det tagit steget längre och jag har några saker kvar att prova som jag inte kommer ihåg namnet på, men ska prata med veterinären som kommer snart för att vaccinera alla hästarna.

Jo cortison är ju farligt i längden, på människor kan det ju ge benskörhet och så, vet inte hur det är på hästar men det är nog inte bra för länge. Fång har han haft för 4 år sedan så det känns också lite jobbigt eftersom fånghästar lätt får återfall igen. Visste faktiskt inte att risken för fång är högre med cortison! En till grej att tänka på då.

Blir att rådfråga veterinären igen, men hur skulle du göra tror du? Skulle du medicinera så länge det gick om det var din häst? :)
 

Liknande trådar

Svar
0
· Visningar
603
Senast: Lexa
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 726
Senast: Lobelia
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
959
Senast: Roheryn
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
979
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp