Vill ha tips för bättre bjudning!

Emanon

Trådstartare
Hej!

Jag önskar alla era bra tips för en häst som tappar lite bjudning när man släpper spöt och rider in på tävlingsbanan.

Jag hade inte riktigt detta problem för några månader sedan, men nu har vi tagit ett stort steg framåt i utvecklingen och jag kommer åt honom betydligt mer. Men på en bekostnad av bjudningen. Jag har en duktig tränare som jag rider för1-2 ggr i veckan, och hon ser så klart problemet men säger att vi måste få honom att acceptera det här nu så att vi kan komma vidare. Men jag vill ju så klart göra allt jag kan för att underlätta.

Jag använder i princip aldrig spöt när jag rider, och om jag gör det så nuddar jag bara så får jag en väldigt bra reaktion framåt. Så jag vill överföra denna reaktion till skänkeln. Han reagerar alltid på skänkeln, men han vill gärna samla sig istället när jag driver med skänklarna när jag släppt spöt.
Vad jag redan kommit fram till / ändrat:
  • Köpt nya sporrar för tävling (hade tidigare 150mm trubbiga, som bevisligen inte hade sådan stor effekt).
  • Galoppera på mer ute och få en naturlig bjudning.
  • Träna mer på att släppa spöt när jag rider hemma.
  • Bokat in bomträning
Vi harvar inte inne på banan utan rider mest ut, och ute har han en naturlig framåtbjudning. Men om någon sitter inne på några tips till mig tar jag tacksamt emot dessa! :)
 
Hej!

Jag önskar alla era bra tips för en häst som tappar lite bjudning när man släpper spöt och rider in på tävlingsbanan.

Jag hade inte riktigt detta problem för några månader sedan, men nu har vi tagit ett stort steg framåt i utvecklingen och jag kommer åt honom betydligt mer. Men på en bekostnad av bjudningen. Jag har en duktig tränare som jag rider för1-2 ggr i veckan, och hon ser så klart problemet men säger att vi måste få honom att acceptera det här nu så att vi kan komma vidare. Men jag vill ju så klart göra allt jag kan för att underlätta.

Jag använder i princip aldrig spöt när jag rider, och om jag gör det så nuddar jag bara så får jag en väldigt bra reaktion framåt. Så jag vill överföra denna reaktion till skänkeln. Han reagerar alltid på skänkeln, men han vill gärna samla sig istället när jag driver med skänklarna när jag släppt spöt.
Vad jag redan kommit fram till / ändrat:
  • Köpt nya sporrar för tävling (hade tidigare 150mm trubbiga, som bevisligen inte hade sådan stor effekt).
  • Galoppera på mer ute och få en naturlig bjudning.
  • Träna mer på att släppa spöt när jag rider hemma.
  • Bokat in bomträning
Vi harvar inte inne på banan utan rider mest ut, och ute har han en naturlig framåtbjudning. Men om någon sitter inne på några tips till mig tar jag tacksamt emot dessa! :)

Behöver han vila kanske? Passar all utrustning?
 
Beroende på vilken typ av häst du har finns det lite olika lösningar:

1, häst som tappat respekt för skänkeln:
- Eskalationstrappan bör tränas in där spöet är absolut sista utväg, alltid.
- Se till att du verkligen har ärlig frammåtbjudning i början av ridpasset. (kan ta lång tid att fixa/träna på men värt det i slutänden.

2, Häst som spänner till (på tävling) och därför hellre går uppåt än fammåt:
- Vid framridning, se till att hästen verkligen kommer till avslappning
- rid frammåt för överskänkel/säte istället för underskänkel
- lär hästen (ute) att breddad innerhand betyder att öka farten (för att få ytterligare ett sätt att driva frammåt)

3, häst som lärt sig att tävlingsbana = ryttaren vill vara fin å prydlig och inte ta i:
- träna in "ponnyspark" ute, dvs, lyft skänkeln ut från hästens sida innan du skänklar på. På tävlinsbanan lyfter man sedan skänkeln lite utåt för att öka "farten"
- åk på pnr några gånger där du får ha med dig spöet in på banan

4, känslig häst:
- se till att du inte gör något annorlunda på tävling (spänner dig lite, byter stövlar/bett/sporrar) vilket leder till att hästen gör det du säger och inte det du vill
- var noga med att skänkeln inte hamnar för långt bak, det verkar samlande på vissa, känsliga, individer.
- Ta med dig tränaren på tävling så att denne får se hur du gör, och kanske kan hjälpa till. I värsta fall, be någon filma så att du kan visa för din tränare i efter hand.
 
Jag var och tittade på när Patrik Kittel hade clinic förra året och då fick alla ryttare släppa spöet direkt. Tog med mig en del tips till min dåvarande medryttarhäst och upplevde stor förbättring! Inga konstighter egentligen, bara att vara väldigt noga med att hästen svarar för hjälperna både framåt och bakåt och att korrigera med skänkel istället för spö när det behövs. Ganska rejäla tempoväxlingar, dvs kräva ordentliga reaktioner så hästen inte bara småsegar bakåt och framåt, och renodla hjälperna så att man inte sitter och driver där hästen ska minska tex.
 
Behöver han vila kanske? Passar all utrustning?

om utrustningen vore ett problem så borde han visa tecken på det även utanför tävlingsbanan, eller? Men sadel är utprövad av proffs för ca 4 månader sedan.

Han går inte speciellt hårt enligt mig, en vanlig vecka ser ut så här:

Måndag: Vilodag
Tisdag: Uteritt 1 timme i skritt (jobbar honom i skritten).
Onsdag: Uteritt 1timme eller 30-40 min på utebana.
Torsdag: 40 min ridhus (ca 25 min skritt, 15 min trav/galopp).
Fredag: Uteritt 1-1,5 tim mest skritt lite trav/galopp. Eller Ridhus ca 40-60 min
Lördag: Träning för tränare 1 tim.
Söndag: Träning 1 tim eller tävling 1 klass.

Sedan så varieras det så klart med endel jobb från marken. Tömkörning, longering, promenader tex. Men om jag rider så ser en genomsnittsvecka ut ungefär så här.
 
Beroende på vilken typ av häst du har finns det lite olika lösningar:

1, häst som tappat respekt för skänkeln:
- Eskalationstrappan bör tränas in där spöet är absolut sista utväg, alltid.
- Se till att du verkligen har ärlig frammåtbjudning i början av ridpasset. (kan ta lång tid att fixa/träna på men värt det i slutänden.

2, Häst som spänner till (på tävling) och därför hellre går uppåt än fammåt:
- Vid framridning, se till att hästen verkligen kommer till avslappning
- rid frammåt för överskänkel/säte istället för underskänkel
- lär hästen (ute) att breddad innerhand betyder att öka farten (för att få ytterligare ett sätt att driva frammåt)

3, häst som lärt sig att tävlingsbana = ryttaren vill vara fin å prydlig och inte ta i:
- träna in "ponnyspark" ute, dvs, lyft skänkeln ut från hästens sida innan du skänklar på. På tävlinsbanan lyfter man sedan skänkeln lite utåt för att öka "farten"
- åk på pnr några gånger där du får ha med dig spöet in på banan

4, känslig häst:
- se till att du inte gör något annorlunda på tävling (spänner dig lite, byter stövlar/bett/sporrar) vilket leder till att hästen gör det du säger och inte det du vill
- var noga med att skänkeln inte hamnar för långt bak, det verkar samlande på vissa, känsliga, individer.
- Ta med dig tränaren på tävling så att denne får se hur du gör, och kanske kan hjälpa till. I värsta fall, be någon filma så att du kan visa för din tränare i efter hand.

Tack! Precis sånt här jag var ute efter! :love: Flera punkter som jag kan ta till mig!
 
Jag var och tittade på när Patrik Kittel hade clinic förra året och då fick alla ryttare släppa spöet direkt. Tog med mig en del tips till min dåvarande medryttarhäst och upplevde stor förbättring! Inga konstighter egentligen, bara att vara väldigt noga med att hästen svarar för hjälperna både framåt och bakåt och att korrigera med skänkel istället för spö när det behövs. Ganska rejäla tempoväxlingar, dvs kräva ordentliga reaktioner så hästen inte bara småsegar bakåt och framåt, och renodla hjälperna så att man inte sitter och driver där hästen ska minska tex.

Tack! Ska testa!:p
 
om utrustningen vore ett problem så borde han visa tecken på det även utanför tävlingsbanan, eller? Men sadel är utprövad av proffs för ca 4 månader sedan.

Han går inte speciellt hårt enligt mig, en vanlig vecka ser ut så här:

Måndag: Vilodag
Tisdag: Uteritt 1 timme i skritt (jobbar honom i skritten).
Onsdag: Uteritt 1timme eller 30-40 min på utebana.
Torsdag: 40 min ridhus (ca 25 min skritt, 15 min trav/galopp).
Fredag: Uteritt 1-1,5 tim mest skritt lite trav/galopp. Eller Ridhus ca 40-60 min
Lördag: Träning för tränare 1 tim.
Söndag: Träning 1 tim eller tävling 1 klass.

Sedan så varieras det så klart med endel jobb från marken. Tömkörning, longering, promenader tex. Men om jag rider så ser en genomsnittsvecka ut ungefär så här.

Extra konditionsträning kan också göra susen för bjudningen. Lägg in mer flås-pass, typ galoppintervaller.
 
Lägg spöt på hyllan om det är problemet.

Ut och galoppera.

Galoppera på ridbanan/ridhuset. Ta några varv åt varje håll i friskare tempo.

Lägg ner hästen mitt i passet, så den känner sej duktig och verkligen slappnar av.

Hur ser kondisen ut rent överlag? De flesta kan gå
pass på ridbanan men ett kondispass?

Sätt fram bommar på banan och varva dressyrridningen med att ta nåt skutt då och då under passen.

konsekventa hjälper. Alltid. Renodla dina hjälper och se till att han är lydig och lyhörd för vad du ber om.


När du ska in på banan, jobba hästen på vägen dit. Min häst kunde absolut inte skritta till tävlingsbanan på långa tyglar eller stå där utanför och vänta och hänga utan han behövde jobbas och aktiveras innan. Annars blev han loj och seg.
Peppa hästen så den blir lite spetsig på uppgiften.
Ta tillvara på minutrarna innan start. Galoppera på lite friskt om det hjälper. Inte vind för våg utan ta nån långsida eller diagonal i en ökning.
 
om utrustningen vore ett problem så borde han visa tecken på det även utanför tävlingsbanan, eller? Men sadel är utprövad av proffs för ca 4 månader sedan.

Han går inte speciellt hårt enligt mig, en vanlig vecka ser ut så här:

Måndag: Vilodag
Tisdag: Uteritt 1 timme i skritt (jobbar honom i skritten).
Onsdag: Uteritt 1timme eller 30-40 min på utebana.
Torsdag: 40 min ridhus (ca 25 min skritt, 15 min trav/galopp).
Fredag: Uteritt 1-1,5 tim mest skritt lite trav/galopp. Eller Ridhus ca 40-60 min
Lördag: Träning för tränare 1 tim.
Söndag: Träning 1 tim eller tävling 1 klass.

Sedan så varieras det så klart med endel jobb från marken. Tömkörning, longering, promenader tex. Men om jag rider så ser en genomsnittsvecka ut ungefär så här.

Jag menar en längre vila :) Och varför två hårdare träningar efter varandra? :)
 
Jag menar en längre vila :) Och varför två hårdare träningar efter varandra? :)
Okej, han är 20 snart 21. Så han behöver röra på sig känner jag.
Tyvärr begränsar mitt schema det till att det blir träningar endast på helger. Och det är 30 min av den timmen som är aktiv träning. Jag räknade in uppvärmning i tiden. Känner också att två pass efter varandra oftast ger så mycket mer för oss båda. :)
 
Jag var och tittade på när Patrik Kittel hade clinic förra året och då fick alla ryttare släppa spöet direkt. Tog med mig en del tips till min dåvarande medryttarhäst och upplevde stor förbättring! Inga konstighter egentligen, bara att vara väldigt noga med att hästen svarar för hjälperna både framåt och bakåt och att korrigera med skänkel istället för spö när det behövs. Ganska rejäla tempoväxlingar, dvs kräva ordentliga reaktioner så hästen inte bara småsegar bakåt och framåt, och renodla hjälperna så att man inte sitter och driver där hästen ska minska tex.
Precis så gjorde jag med min valack som gärna blev lite seg allmänt innanför staket oavsett tävling eller träning. Slutade helt rida med spöt och var väldigt noga med att även ”släppa skänkeln”, dvs att aldrig klämma utan att bara lägga till skänkeln när jag vill något. Och var då noga med att han svarade framåt direkt jag bad.
Detta resulterade så småningom bla i att vi kunden rida med vinst och placeringar i msvb istället för som det var innan rida lite halvloja lätta program där jag fick rida mig blå för att få honom att gå fram och han kröp bakom lod.
Kommer ihåg min tränares kommentar när hon såg oss några veckor efter att jag verkligen blivit konsekvent med denna ridning. Hade det inte varit för att det övriga utseendet fortfarande stämde hade hon trott att det var en annan häst jag satt på.
Sedan så tränade jag det medta ute i skogen för att behålla bjudningen. Gick bara in på banan för att öva specifika ridvägar inför tävling men då alltid framridning och avskrittning i skogen ändå.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 403
Senast: Fiorano
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 834
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 219
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 382

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp