Vill ha tips om bra biografier

nickan1

Trådstartare
Jag vill gärna ha tips om bra biografier. Det får gärna vara historiskt, gärna svenska personer men det är inget måste. Det viktiga för mig med biografier är att det finns en stark historia om någon eller några personer som man får följa i livet och att den säger något om samhället den tiden den eller de personerna levde. Har läst "Sigrid och Isaac", "Kupongtjuven" och "Årstafruns gömda dagböcker" det senaste.
 
Sv: Vill ha tips om bra biografier

En blomma i Afrikas öken - jag lyssnade på den på Storytel och den var stark...
 
Sv: Vill ha tips om bra biografier

Signe Höjers "Mary Kingsley" tycker jag är en bra biografi över en stark kvinna.
 
Sv: Vill ha tips om bra biografier

Jag vill gärna ha tips om bra biografier. Det får gärna vara historiskt, gärna svenska personer men det är inget måste.
Ett svenskt geni, skriven av David Lagerkratz om den svenske uppfinnaren Håkan Lans, blir ett av mina förslag. Tidsdokument på sitt sätt, och en inblick i några av de mekanismer som påverkar hur vår omvärld ser ut. Bitvis rätt teknisk, men inte ohanterbart. Intressant historia. ISBN 91-7588-369-4

Självbiografin av/om porrskådespelerskan Linda Lovelace, originaltitel Ordeal, svenska översättningar har sålts som Skärseld och Inferno, är lika läsvärd som beklämmande. ISBN 91-9787-913-4

The Other Hollywod, av Legs McNeill och Jennifer Osborne, är en välskriven och välredigerad intervjusamling som ger en bredare och inte riktigt lika sotsvart bild av samma branch som ovan. ISBN 0-06-009659-4

Den kanske mest uppmärksammade rockbandsbiografin The Dirt, om Mötley Crüe, är svår att sluta läsa. Välskriven av Neil Strauss, finns även på svenska sedan ett par år. ISBN 0-06-098915-7

Från samma branch förslår jag utan vidare omsvep också gärna Chuck Berrys självbiografi, ISBN 91-7712-130-9

Är man intresserad av flyg finns ett par biografier jag gärna nämner före andra. 23 år och odödlig, av Jan Landin, spänner över både miltär och civil flygning och är kanske mer en sammanfattning av ett spännande yrkesliv än en traditionell självbiografi. ISBN 91-979261-0-2
En fältflygare från Mjölby, av Alf Ingesson-Thoor, berättar intressant på samma tema. ISBN 91-8685-906-4
Och naturligtvis Chuck Yeagers självbiografi. Världens mest kände provflygare, den förste att flyga snabbare än ljudet, berättar om sitt liv omkring amerikanska flygvapnets inträde i jetåldern. Personligt, och mycket intressant. Svensk översättning har ISBN 91-37-09305-3
(På temat testpiloter kan jag inte låta bli att nämna biografin om John Derry, brittisk legendar som var först där att flyga snabbare än ljudet. ISBN 978-1-84425-531-3 )

Avslutningsvis på flygsidan, En bluffpilots bekännelse, av Thomas Salme och Stefan Lövgren. En besynnerlig historia om en besynnerlig människa. Salme greps på Schiphol för tre år sedan efter att i tretton år arbetat som trafikpilot - utan certifikat men med välsmort munläder och en mytomanisk läggning. Lövgren gör tappra försök att förklara människan Salme. Mycket läsvärt. ISBN 978-91-1-303753-0
 
Sv: Vill ha tips om bra biografier

Det finns en bok om Axel von Fersen som jag vill ha, otroligt spännande människa! Där kan man verkligen snacka om livsöde. :nailbiting:
 
Sv: Vill ha tips om bra biografier

Tack för alla tips, det är verkligen flera som jag blivit sugen på att läsa. Kanske skulle jag börja med nån av Snubbelfots tips om det som rör flyget. Jag tycker alltid det är kul att läsa om nåt som man inte vet något om. Salme har jag läst en artikel och jag blev nyfiken på att vetamer men visste inte att det fanns en biografi så det var intressant. Von versen låter också hemskt spännande. Kan ju lägga till att biografier går bra även på engelska så tipsa gärna om fler så jag kan skapa en lista med böcker att ta mig igenom. Det känns alltid konstigt när jag har avslutat en bok, då blir jag sugen på att börja en ny genast.
 
Sv: Vill ha tips om bra biografier

Birgit Nilssons "La Nilsson" roade mig trots att jag inte kan mycket om klassisk musik.
 
Sv: Vill ha tips om bra biografier

Into the wild - John Krakauer
Om Alex McCandles, ung amerikansk kille som försöker leva enkelt och av naturen men som svälter ihjäl i en övergiven buss i Alaska

Äventyr på riktigt – Axel Odelberg
Galet bra bok om Sven Hedins helt fantastiska liv

Scar Tissue –Anthony Kiedis
Red hot chilipepers sångarare skriver om hans eget liv. Grymt bra
 
Sv: Vill ha tips om bra biografier

En blomma i Afrikas öken - jag lyssnade på den på Storytel och den var stark...
det är alltså den ursprungligen afrikanska modellen Waris Dairies berättelse om livet, hennes omskärelse, flykten från Afrika (var det nu var hon kom från, minns inte) och hur hennes liv blev. Och det är inte något bok om det glamourösa livet som toppmodell!
 
Sv: Vill ha tips om bra biografier

Olof Lagercrantz har skrivit biografier om August Strindberg och Stig Dagerman. Båda är mycket bra, men speciellt den sistnämnda; lysande.

Torbjörn Säfve har skrivit om Ivan Aguéli, också läsvärd men kanske inte en biografi egentligen. Mer en roman med dokumentär bakgrund.

Lars Ardelius har skrivit om sig själv i Ogjort. En biografi är det inte, men den har självbiografiska delar. Originellt, fantasifullt, starkt känslosamt och roligt.

Mai Zetterling har skrivit om sig själv i Osminkat. Inte litterära kvaliteter som i de ovanstående böckerna, men intressant och levande om ett spännande liv.
 
Sv: Vill ha tips om bra biografier

det är alltså den ursprungligen afrikanska modellen Waris Dairies berättelse om livet, hennes omskärelse, flykten från Afrika (var det nu var hon kom från, minns inte) och hur hennes liv blev. Och det är inte något bok om det glamourösa livet som toppmodell!

Somalia.
Jag håller med om att det är en stark bok.
Det finns en fortsättning som heter Ökenblomman återvänder också. Samt en som handlar om hennes arbete mot könsstympning, Smärtans barn.
 
Sv: Vill ha tips om bra biografier

Knappast historisk mer än att han är död sen ett par år sedan men har man åtminstone ett litet teknikintresse så är biografin om Steve Jobs riktigt läsvärd. Jag är inget applefan överhuvudtaget men fascinerades över han så väldigt särpräglade personlighet och känsla för business.

Lägger även till "Mahatma!", en biografi om Ghandi. Har bara läst den på engelska men ger en riktigt nyanserad bild av Ghandis liv och verk.
 
Senast ändrad:
Sv: Vill ha tips om bra biografier

Barnmorskan i East End av Jennifer Worth gav mig verkligen en insikt om 50-talets London, jag är visserligen ung, men jag hade inte fattat att så mycket folk levde under såna förhållanden i London för inte alls länge sen.
 
Sv: Vill ha tips om bra biografier

Carina Burmans Djävulspakten som handlar om Gösta Ekman den äldre.
 
Sv: Vill ha tips om bra biografier

The Dirt av Neil Strauss gillar jag, för det mesta känner man sig såhär :eek: när man läser.

Scar tissue är också väldigt bra.

De Oskuldsfulla va med bra, minns inte författaren.

Har precis börjat på "Nummer fem från vänster" och hittills tycker jag att den fångar en väldigt bra. Jennifer Thompson, Ronald Cotton, Erin Torneo

Känner nu att det kanske inte är biografier men jag gillar sanna historier, läser nästan inga romaner just nu. Jag vet inte varför men detta blir en rolig tråd :)
 
Sv: Vill ha tips om bra biografier

Somalia.
Jag håller med om att det är en stark bok.
Det finns en fortsättning som heter Ökenblomman återvänder också. Samt en som handlar om hennes arbete mot könsstympning, Smärtans barn.
Åh, spännande!
Det får bli kommande sommars böcker att lyssna på då - om de finns inlästa,
 
Sv: Vill ha tips om bra biografier

Tack för alla tips! Blev väldigt sugen på de om Stig Dagerman och August Strindberg och flera andra också för den delen. Nu har jag ju massor att leta upp, ska bara bestämma mig vilken jag ska börja med då.:)
 

Liknande trådar

Kultur Är det någon som har några tips på passande böcker? Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt...
2
Svar
38
· Visningar
1 531
Senast: Butros
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 907
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
11 12 13
Svar
257
· Visningar
8 000
Senast: _Elly_
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 613
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp