Vill ha tips på bra igångsättningsprogram för häst som har haft kotledsinflammation

J

Johanna_E

Min pålle är friskförklarad från sin första (och förhoppningsvis enda) kotledsinflammation hö.f. Han har vilat och läkt ut i 4 månader och nu har jag börjat skritta uppsutten på min levnadsglada häst. Jag skrittar rakt fram i skogen och han får lyfta benen över stock och sten för att träna upp sina leder, senor m.m. igen (rider på varierade underlag såklart:) ). Jag har snart skrittat en månad och det känns som om det är dags snart att gå vidare i igångsättningen ;) (han lindas med BoT på nätterna och äter glucovett tillskott i maten)

Nu till frågan :) Det finns så många olika rön, vad säger ni, små travinslag eller galoppinslag? hur länge? Bara rakt fram? Vill bygga upp min häst så det förhoppningsvis aldrig kommer tbx. Snälla hjäp mig och kom med bra tips och råd skulle bli så tacksam, vill juh min pålle det allra bästa!:bump:
 
Sv: Vill ha tips på bra igångsättningsprogram för häst som har haft kotledsinflammati

Jag fick rådet att galoppera före traven eftersom hästen bättre kan avlasta sig då. Jag lade in korta galoppsträckor i skrittrundorna till en början, sedan började jag lägga in korta travpass också och utökade dem efterhand. Allt på raka spår i skogen till att börja med - hon var igång i alla gångarter, långa turer innan jag började rida på böjt spår och då mycket sparsamt till en början (började även där först med skritt). Det fungerade i alla fall bra för oss - inga återfall:)
Råd efter kotledsinflammation beror på ju varför man tror att hästen fått skadan? Pga skada i hagen, felaktig ridning, felaktig sadel etc? Man får ju åtgärda det som ställde till problemet så att säga.
Lycka till!
 
Sv: Vill ha tips på bra igångsättningsprogram för häst som har haft kotledsinflammati

Hej!

Jag skulle börja lägga in lite trav intervaller på ca 5min, rakt spår å fast underlag. Bara 1-2 st först å öka allteftersom.
Vissa veterinärer brukar rekomendera att börja med galopp om hästen är starkare naturligt i galoppen. Annars brukar det va trav som gäller.

Jag ska precis också börja sätta igång min häst efter senskada. Lindar också me B o T varje natt, har uppehåll var fjärde vecka för annars blir dem resistenta.

Lycka till!
 
Sv: Vill ha tips på bra igångsättningsprogram för häst som har haft kotledsinflammati

Hej
Jag har haft en pålle med kotledsinflammation i båda fram samt knäledsinflammation i ett bakknä. Efter 10 veckors ledande i naturen 1 gång per dag 30-60 min under behandlingen (tuppkam + kortison), var det dags att sätta igång ridningen. De första två veckorna var det skritt som gällde. Mjukt jämt underlag tex skogsstigar eller likn. Har man inte det får det bli ridhuset-ridbanan. Nästa två veckors period handlade om korta travpass på rakt spår. Ca 200 m x 2 första gångerna samt skritta flyttningar och skritta böjt spår. Vecka 5-6 ökas travpassen något samt korta galopppass läggas in 200-300m. Klättra hästen om möjligt. Vecka 7-8 kan korta pass i trav på böjt spår börja. Öka galopppassen men håll raka spår. Vecka 9-10 öka allt lite och galopp på böjt spår kan börja...Detta var vad jag fick av veterinären. Hästen har klarat detta och vi är glada och lyckliga. Man skall akta sig för böjt spår för tidigt och tänk på att underlaget skall vara jämt.

Lycka till
 
Sv: Vill ha tips på bra igångsättningsprogram för häst som har haft kotledsinflammati

Något som jag har i åtanke vid igångsättning är att det ska ta MINST lika lång tid att vara tillbaks på samma nivå som innan skada, som hästen har varit konvalescent. I ditt fall ska det alltså ta minst fyra mån innan du är tillbaks där det tog slut sas.

Något annat som jag tror stenhårt på och som jag själv satt igång min häst efter en lååång konvalscent är kontinuitet. Jag har senaste halvåret aldrig ridit mer än två dagar i sträck och hon har heller aldrig vilat mer än två dagar i sträck. Vid uppbyggnad måste kroppen tillåtas att hämta sig, något den gör vid vila. Alltså är det lika noga med vilodagarna som vad du gör de dagar du rider. Har du tex dag två ridit på gränsen för hästen (en spekulativ bedömning då du inte kan avgöra vad som är på gränsen genom att se på hästen) och du rider dag tre också kan det var kört, medan vilar hästen den dagen byggs den istället upp och är aningens starkare dag fyra.

Jag red heller aldrig under första fyra månaderna mer än 30-40min MAX. I paddock ofta kortare. Själv kollade jag klockan när jag suttit upp, när jag skrittat en stund och sedan när jag kände mig färdig. Däremot ökade jag intensiteten under den tiden som jag red.
Nu ligger jag fortfarande på max två dagar i följd men rider 45-50min, ibland 60min, men ungefär med lika mycket trav och galopp som under de 30-40min jag red tidigare.

Peppar, peppar känns hon bättre än nånsin. :) Så detta var lite hur jag har tänkt i min igångsättning hoppas det ger något tips för dig.
 
Sv: Vill ha tips på bra igångsättningsprogram för häst som har haft kotledsinflammati

Råd efter kotledsinflammation beror på ju varför man tror att hästen fått skadan? Pga skada i hagen, felaktig ridning, felaktig sadel etc? Man får ju åtgärda det som ställde till problemet så att säga.

Japp jag tror i min hästs fall att det berodde på en liten låsning i ryggen, som en kiropraktor har knackat loss (har fortfarande detta under uppsikt såklart), samtidigt som han var utlånad under en period men det är juh ofta under ryttarbyten sånt här kan komma tyvärr :(

Jag ska precis också börja sätta igång min häst efter senskada. Lindar också me B o T varje natt, har uppehåll var fjärde vecka för annars blir dem resistenta..

Japp jag är alltid noga med uppehållen enligt anvisning jag med, men jag tror på BoT:en, verkligen tror och hoppas att det är ett toppenkomplement :)

Supertack för alla toppentips!
 
Sv: Vill ha tips på bra igångsättningsprogram för häst som har haft kotledsinflammati

Det är ju alltid bra att få lite tips, men jag blir lite förvånad. Fick du inget "igångsättningsschema" från veterinären? När min pålle hade kotledsinflammation fick jag mkt noggranna intruktioner om hur jag skulle sätta igång henne, vi diskuterade även orsaken underlag? för dålig varierad ridning? Felaktigt form? osv. Min häst är ju frisk nu och förhoppningsvis kommer det inte tillbaka. Men som sagt vad sa veternären?
 
Sv: Vill ha tips på bra igångsättningsprogram för häst som har haft kotledsinflammati

när jag hade en "kotledshäst" för ca 10år sen fick jag rådet att skritta uppsuttet, börja med 15min första veckan, sen öka med 5min/vecka tills man är uppe i 60min.

då börja lägga in korta travsnuttar, typ 1-2minuter. o öka på samma sätt som skritten, med 5min/vecka. tills man är uppe i 30-40min trav.

därefter börja lite försiktigt med böjda spår samt lägga in korta galopper rakt fram.
(hittills har allt gjorts rakt fram på fast underlag.)

samma ökning på galoppen som traven, 5min ökning/vecka tills man är uppe i 20-30min.

därefter lägga in lite bommar o hoppning. samt rida "som vanligt" på böjda spår.

Jag följde detta till punkt o pricka, det tog nästan ett år för mej innan hästen var igång helt o jag började hoppa seriöst igen. Men hästen fick aldrig mer en böjprovsreaktion i de behandlade kotlederna. :banana: Hästen blev 19år o togs då bort pga luftvägarna

jag var dock alltid väldigt noggrann med skötseln av den hästens ben, liniment + bandage efter varje ridpass. noga visitation varje dag. och försiktiga igångsättningar efter vila...
 
Senast ändrad:
Sv: Vill ha tips på bra igångsättningsprogram för häst som har haft kotledsinflammati

Det är ju alltid bra att få lite tips, men jag blir lite förvånad. Fick du inget "igångsättningsschema" från veterinären? När min pålle hade kotledsinflammation fick jag mkt noggranna intruktioner om hur jag skulle sätta igång henne, vi diskuterade även orsaken underlag? för dålig varierad ridning? Felaktigt form? osv. Min häst är ju frisk nu och förhoppningsvis kommer det inte tillbaka. Men som sagt vad sa veternären?

Veterinären var tyvärr av den ganska "oengagerade sorten" nämnde både galopp och travprogram etc. "du får känna dig fram typ". fick ett igångsättningsprogramförslag,men jag ville råda med andra eftersom veterinären kändes "sådär" . det var inte det riktiga intresset som din veterinär verkade ha, tyvärr. Det finns rötägg överallt :(

Känns bättre att få en massa råd av Er som har fått fart på era kotledshästar och vet vad som funkar och är engagerade! :D
Innan han blev behandlad, vilad och friskförklarad hade han 1 grads hälta hö fram. så det finns förhoppningsvis hopp! :P
 

Liknande trådar

Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 502
Senast: Dopy
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
8 930
Senast: Bregen
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 951
Senast: mackan
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 856
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Montevideo
  • Framridning inför träning

Omröstningar

Tillbaka
Upp