Vill ha tips på bra markövningar för förbättra samarbetet och förtroendet häst-människa

CrazyBubbla

Trådstartare
Jag och min dotter har blivit halvfodervärdar på en ardenner som blir istadig och vägrar gå framåt, ryggar ner i diken när vi rider ut. Så till den grad att det blir en säkerhetsrisk. Hon har tidigare bara ridits av ägaren som haft henne sen hon var 2år.

Så tänkte backa bandet, börja med markövningar. Få henne se oss som sin ledare och lita på oss Någor som har tips på bra sidor med övningar?
Eller om du själv har tips på någon bra övning.
 
Bra tanke att backa bandet!

Första steget bör vara att ni diskuterar med hästens ägare, som känner den bäst och som kanske kan ge input på plats. Det kan även vara värt att ta ut en tränare som kan granska just hur ni och hästen beter er.

Sedan tycker jag att det är viktigt att granska sig själv, likväl som hästen. Givet att hästen inte har några allvarligare problem utan att det handlar om att ni inte känner varandra, så skulle jag börja fundera på hur jag själv hanterade hästen. När uppstår problemen?

Hur leder ni hästen? Position av kroppen i förhållande till hästens kropp, hur håller ni grimskaft/tygel/lina?
Har ni hästens uppmärksamhet? Vet ni när ni tappar hästens uppmärksamhet och hur ni återfår den?
Kan ni få hästen att stanna och stå still?
Kan ni driva hästen framåt så att den byter gångart lätt och ledigt, utan att vare sig springa iväg eller behöva "jagas fram"?
Kan ni flytta på hästen med kroppsspråk (inte dra runt den med grimskaft/tygel)?
Kan ni flytta hästens bakdel?
Kan ni få hästen att rygga lugnt och kontrollerat?

Bara börja där. Både ni och hästen ska vara helt klara med hur ni förflyttar er och ni ska kunna göra det på ett kontrollerat, avslappnat sätt där det inte uppstår frågetecken eller dragande.
 
Något som gett mig väldigt mycket bättre relation till osäkra hästar är att jobba med att hålla kontakt på avstånd. Lite som @Andromedae skrev om att vara vaksam på hästens uppmärksamhet. Jag har börjat med att leda i hage 'som vanligt', för att sedan göra samma utan grimskaft men ändå få med hästen. Det kan krävas lite olika motivation där, beroende på varför hästen är osäker, ibland kan det vara bra att gå med längre lina först innan ni går över till att göra övningen utan, men det är något i att få hästen att med fri vilja följa, och på så sätt successivt bygga upp tilliten. Jag kan tillägga att i början gick jag baklänges och pratade konstant, medan jag efter ett tag kunde gå rättvänd (men utan att släppa uppmärksamheten på hästen såklart). Det gäller att vara trygg då med att jobba med hästen lös. Jag upplever i alla fall att det gett mycket, men mina hästars problem har sett annorlunda ut än er hästs även om det handlat om tillit, och jag utger mig inte för att vara någon expert på ämnet :)
 
Jag och min dotter har blivit halvfodervärdar på en ardenner som blir istadig och vägrar gå framåt, ryggar ner i diken när vi rider ut. Så till den grad att det blir en säkerhetsrisk. Hon har tidigare bara ridits av ägaren som haft henne sen hon var 2år.

Så tänkte backa bandet, börja med markövningar. Få henne se oss som sin ledare och lita på oss Någor som har tips på bra sidor med övningar?
Eller om du själv har tips på någon bra övning.
Kan tillägga att vi har en bra dialog med ägaren och vi har bestämt att hon får sköta fysisk motion och vi ägnar åt oss stärka banden. Till att börja med hemma på gården.
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 478
Senast: scizofren
·
S
Hästhantering Nu är det så att jag har en häst som jag ridit i ca 5 månader, han är jätte snäll att rida i ridhuset och snäll att borsta osv. Men när...
Svar
8
· Visningar
6 367
Senast: skuggi
·
Hästhantering Hejsan Jag skulle behöva ha lite råd och tips, känner att jag kört fast med min häst. Jag köpte honom för en månad sedan, så han är...
Svar
4
· Visningar
1 420
Senast: Magnum
·
I
Ridning I januari-februari började jag rida på en 6-årig valack ett par gånger i månaden. Då snön och isen låg kvar ett bra tag här vågade jag...
Svar
8
· Visningar
1 654

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp