Bukefalos 28 år!

Vill ha ungar?!

CoNo

Trådstartare
Hejsan!
Det är såhär, att min lejonhona (kanin aså :D) på drygt ett år har satt igång och boat för fullt. Jag skaffade för några månader sedan en liten bebishane, som hon fram tills nu hatat, bitit av läppen på så att han fått bli sydd osv.. Man har precis kunnat börja se små bollar på honom, och han har även visat lite vilja i att para sej. Även lite skvättar här och där. Han är knappt fyra månader. Dessa två kaniner har precis bytt bur med varann, för att jag tänkte att hon skulle börja gilla honom då, kanske. Detta funkade, hon biter inte honom längre och är nästan inte ens arg :o Sedan har hon även börjat sätta igång världens äntligen-hemma-projekt där pälsryckning, höstöld osv ingår! Inne i det liiiilla huset ligger nu ett mkt fint litet kaninbo. Jag har - tro det eller ej - förstått att hon är skendräktig :idea::rofl:. Frågan är - har detta att göra med att hon känner hanens lukt?

Jo, sedan så blev jag även pga. detta mkt sugen på RIKTIGA kaninungar :angel:. Men jag har inga erfarenheter av detta, vad ska man tänka på? KAN hon överhuvudtaget få ungar i sin ålder, jag menar som förstföderska? Ska hon bli utekanin först - hört att de har lättare att få levande ungar - eller kan hon bo kvar inne? Och sist, hur vet jag när "pappa kanin" (dvv på ca fyra mån) är redo att para sej? Hade dom ihop förut idag och det blev lite tjohopp :rofl: men hur vet jag om det lyckades?
Just det, hade ju tänkt lägga ut annons på www.skhrf.com och andra sidor, men hur stor risk tror ni det är att få sålt kaninungar krsn lejon/dvv? Pappa visar redan kapacitet inom hoppning, kan hoppa bana på trettio cm och honan likaså, dock är hon inte såå duktig. Vågar man lämna till djuraffär?

Ja, jag vet mkt frågor. Men man vill ju inte göra fel :D
Kramar
 
Sv: Vill ha ungar?!

Hon kan vara dräktig nu, det går på 15 sekunder. Men oftast så "knorrar" hanen och ramlar av hanen om/när han får utlösning...
Och eftersom kaniner blir könsmogna vid ca 3 - 4 månader (små raser, så som dvv) är det inte helt omöjligt.
Och om du hade läst lite så är det bra om kaniner får ungarna innan dom är 1 år pga att bäckenet stelnar och då kan dom få svårt att få ut ungarna.

Ja, jag vet mkt frågor. Men man vill ju inte göra fel
Fel tycker jag redan att du har gjort. Varför låter du två kaniner av motsatt kön träffas om du inte vet något om kaninavel...? För det låter kanske inte helt främmande att hane + hona = kan bli bäbisar.
 
Senast ändrad:
Sv: Vill ha ungar?!

Tack för ditt svar!

Pga. att jag bytte bur på dem så har hon blivit mkt vänligare mot honom, jag lät dem sitta i varsin utebur med såntdär nät med små maskor emellan. Jag satt i honans bur och klappade henne, dom nosade på varann och honan gjorde inte ett dugg. Hon verkade nästan gilla honom. När dom satt bredvid varann på golvet la hon huvudet under hans, för att visa "jag är under i rang". Och hon är MYCKET dominant. Sedan så skaffade vi hanen som sällskap till henne.
Ska jag ta ungar på min kanin är det min ensak, jag skrev här för att be om hjälp! Gjort är gjort.
Nån som vill komma med råd om hon nu får ungar?
Kramar
 
Sv: Vill ha ungar?!

Om du håller på med levande varelser har du dom att ta hänsyn till.
Avel är inget "hoppsan" som ska hända bara. Det är förståeligt om det är en tjuvparning, men det var det inte i detta fall?

Man tar reda på fakta innan man börja experimentera med andras liv.
 
Sv: Vill ha ungar?!

Som sagt så är det ju bra om man vet lite onm kaninavel innan man börjar avla. Men gjort är gjort och alla kan ju inte vara experter. Det är ju klart att man kan ta en kull på sin kanin om man vill det :) Hittade en sida som har en del information om kaninavel: http://home.swipnet.se/~w-77537/Kanin.htm

Hoppas det hjälper dig, Lycka Till! :love:
 
Sv: Vill ha ungar?!

Om du håller på med levande varelser har du dom att ta hänsyn till.
Avel är inget "hoppsan" som ska hända bara. Det är förståeligt om det är en tjuvparning, men det var det inte i detta fall?

Man tar reda på fakta innan man börja experimentera med andras liv.

jag håller med dig, avel är inget hoppsan men det som är gjort är gjort, hon behövde hjälp inte skäll!

lycka till, CoNo:banana:
 
Sv: Vill ha ungar?!

Pretty - tack så jättemkt för länken, ska kolla in den! :)

Eddan - tack så mkt :)
 
Sv: Vill ha ungar?!

Jo, så mycket har jag också fattat :D

Ska kolla in din hemsida!!
 
Sv: Vill ha ungar?!

Hur tidigt märker man om honan är dräktig? Alltså när börjar hon bygga bo, bli tjock få större spenar osv?
 
Sv: Vill ha ungar?!

Jag behöver verkligen er hjälp nu! Kan inte NÅGON ge mej lite information???
 
Sv: Vill ha ungar?!

Varför LÄSER du ingenting? Varför förväntar du dig att få allt serverat åt dig, så du slipper "jobbet"?

När hon börjar bygga bo är olika. Endel gör en vecka innan och endel gör några timmar innan.
 
Sv: Vill ha ungar?!

Tror du inte jag GJORT det?? Men det står ju för f*n olika på varje sida!!! Hur vet du hur mycket jag läst?? Kanske finns en anledning till att jag frågar i denna tråden, då jag vet att DU redan svarat i den?? Vet ju att DU har över 30 kaniner. Jag har en uppfattning om vad DU kan sedan tidigare. Det känns bättre att få info av någon man har ett hum om vem denna är än att läsa på en sida, som kanske någon 13-åring skrivit efter att ha tagit sin första kull!
 
Sv: Vill ha ungar?!

Ja, men hur vet man att den är seriös? Jag har ju letat överallt!
 
Sv: Vill ha ungar?!

Har chattat med en som gjorde som du. Alltså hade en hona och skaffade en hane bara för att para. Utan några kunskaper alls. Kan säga så mycket som så att honan dog någon dag innan/efter födseln.

En annan lätt otrevlig aspekt i uppfödandet av stammlösa kullar är att ungarna är sjukligt svåra att bli av med / hitta hem till. Och får man ännu mer "otur" så får man bara hanar i kullen. Hanar är det som säljer sämst inom alla smådjur. Ännu mer "otur" om man får rödögda ungar eftersom detta försvårar försäljningen ytterligare.

En annan lätt otrevlig aspekt i huxflux avlandet är genetiska sjukdommar. Alltså sådana som finns hos båda föräldrarna men som inte syns. Bettfel, beteendeproblem, inavel, hjärt och kärlsjukdommar. Sådant som kan förkorta ungarnas liv med flera år. Eller få dem ohanterbara.

Sen får vi ju hoppas att båda föräldrarna, iaf mamma kanin är vaccinerad. Och att ungarna får komma iväg till veterinär innan försäljning och bli vaccinerade de med.

Sen är det ganska trist att folk "vill ha ungar" för ungarna blir ju stora de med, och behöver som sagt hem. Men om alla "vill ha ungar" hela tiden (vilket de verkar vilja) så kommer det till slut finnas överpopulation av osäljbara kaniner/djur (vilket det iofs redan finns om man kolla alla säljes/skänkes/omplacerings annonser på blocket och i de olika djurhemmen som har hemsidor på nätet.)
 
Sv: Vill ha ungar?!

Har chattat med en som gjorde som du. Alltså hade en hona och skaffade en hane bara för att para.

Vad menar du med det? Vadå bara för att para? Jag köpte hanen för att ha som sällskap åt min första kanin - honan. Jag HADE inte tänkt para först, men nu blev det så! Och, jag tror att jag fått veta att jag gjorde fel nu, så?! Jag har pratat med hanens uppfödare som också är min kompis, hon tyckte att det var ok att para. Så jag tycker det är rätt onödigt att bedriva nån slags hatkampanj mot mej nu, tror ni inte jag själv är orolig? Vore det inte bättre om ni HJÄLPTE mej så att de kommande ungarna och honan får det så bra som möjligt?

Alla är vi barn i början!
 

Liknande trådar

Övr. Barn (OBS! Långt) Har ett problem jag gruvat mig över länge nu och hoppas på att få hjälp med lite nya tankar... Jag är gift sedan många...
2 3
Svar
59
· Visningar
17 458
Senast: Björk
·
Småbarn Skulle behöva ett par kloka råd från er bukefalister.... Jag och f.d mannen separerade för snart två månader sedan, jag flyttade ut...
Svar
13
· Visningar
3 728
Senast: zalleg
·
T
Däggdjur Igår fick jag en smärre chock när jag upptäckte 4 små bebisar inne hos min kaninhona. Jag har noterat tecken på dräktighet tidigare men...
Svar
7
· Visningar
4 566
Senast: Kilauea
·
Däggdjur Jag är en stor uppfödare av kaniner och förstår att det är dålig information hos många zoo butiker mm.. Det bästa är att leta upp en...
Svar
4
· Visningar
2 745
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp