Vill inte äta salt

Sv: Vill inte äta salt

tycker också att det låter lite väl mycket för ett arbetspass. Då borde det rinna svett hela tiden, om man rider i ungefär 1 -2 timmar:confused:
 
Sv: Vill inte äta salt

supergladis skrev:
Hur ska jag göra för att få i min häst salt?
Han vill inte slicka på stenen och inte heller äta löst salt. Häller jag det i betforn ätaer han inte upp den.
Nån som han nått bra tips?

Gör typ massa ål i äpplen å lägg i salt i hålen å sen läger du i äpple bitarna igen :p hha vet inte om det funkar men det kanske gör det:idea:
 
Sv: Vill inte äta salt

kenneth skrev:
Hästar äter så mycket salt dom behöver. Du ska inte ge hästen salt om han inte vill ha. För mycket salt är farligt.



Det stämmer inte alls .... mitt fullblod måste jag ge extra salt till varje dag, hon äter inte salt själv. Får inte hästen svettersättning så kan den bli stressad.
Resten av saltet som inte kroppen tar upp följer med urinet ut !!!
 
Sv: Vill inte äta salt

Sätt ut en saltsten i hagen å kolla om h*n slickar på den
Min häst äter inte så mkt på saltsten i boxen men han äter ute å då är det en saltsten grov tror jag
 
Sv: Vill inte äta salt

peter_lundin skrev:
30-40 liter innebär ett ganska häftigt arbetspass om inte vädret är extremt.
PL
Nja, det vet jag inte... Våran dricker ca. 50 liter per dygn på vintern och dom högdräktiga som fölar i feb/mars ca 60 liter.
 
Sv: Vill inte äta salt

Salt är livsviktigt!
Förstår att du blir bekymrad när du inte kan få i din häst nåt salt, speciellt nu sommartid. Får inte en häst i sig tillräckligt med salt, dricker den mindre. Dricker hästen för lite blir den uttorkad. Inte bra.

Min häst äter ALDRIG på saltsten, så jag delar din problematik.
I vanliga fall går hon dock att lura i salt genom betforn, men sedan hon släpptes på bete i slutet på maj och mumsar gräs dygnet runt har hon bestämt att hon minsann inte vill ha nåt kraftfoder... :confused: Knas-häst ;) Trots att hon rids, hon vill inte ha! Så första veckan på betet (vaarmt) fick hon inte i sig nåt salt och började bli uttorkad.

Jag har helt enkelt fått ta till elaka tvångmetoden ;)
Jag tar några matskedar salt (beroende på väder och arbete), löser upp i lite grand vatten och sprutar helt enkelt i det i hennes mun med en såndär stor plastspruta, sån man ofta använder vid medicinering osv.
Voila, jag slipper en uttorkad häst.

Hästar känner INTE själva av om de behöver salt eller inte. Den som påstår det här får allt klämma fram lite bevis ;)
I alla böcker, forskningsrapporter från SLU och från veterinärer och foderrådgivare när jag gått foderkurs har det motsatta sagts.

Salt är mucho mucho important :D
 
Sv: Vill inte äta salt

Teacuptoy skrev:
Jag skulle inte reagera speciellt på det.
Jag tar det som ett tecken på att din häst inte behöver salt.
Låt den få en slicksten att slicka på (finns stora att ha i hagen). Jag garanterar att hästen slickar på den när den känner behov av det.

Som jag skrev från första början: Han slickar ALDRIG någon sin på saltstenen vare sig inne eller ute.
Han svettas varje dag då jag rider eftersom han tränas och tävlas.
Jag skapade enbart denna tråd för att få råd om hur jag ska få i honom saltet!
Jag har även provat 3 olika fabrikat på saltstenar: först Krafft sen SP sedan kan den ha hetat KWS? Han har inte rört någon av dem! Samt 2 olika fabrikat på löst salt. Men inte gillade han någon av sorterna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vill inte äta salt

Charlie-Boy skrev:
Sätt ut en saltsten i hagen å kolla om h*n slickar på den
Min häst äter inte så mkt på saltsten i boxen men han äter ute å då är det en saltsten grov tror jag

Tyvärr gör han inte det heller. :( För det har jag provat. Däremot har hag kompisen slickat på den så den kommer till lite nytta som tur är.
 
Sv: Vill inte äta salt

Nu har jag provat allt! Men inte vill han ha salt inte! :(
Nu ska jag göra som veronican! Det blir med spruta för han är iaf snäll att avmaska så det borde funka!
Tack för tipset! :rofl:
 
Sv: Vill inte äta salt

hehe varsågod! Det känns lite elakt att tvinga i dem saltvatten, men jag tycker allt man får skylla sig själv när man nekar till god, lättsaltad mumsig betfor ;)
Som sagt, heller tvinga i (så länge man inte behöver hänga sig i örat och bremsa nosen dubbelt ;) ) dem än att de blir uttorkade! Bra å ge nåt gott som ett äpple efteråt så det slipper smaka äckligt :)
Hoppas det går bra! Är ju som du säger jätteviktigt att de får i sig salt nu när det både är varmt som tusan och din häst svettas mkt på träningar och tävlingar. Eloge till dig!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
898
Senast: Andromedae
·
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 165
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
969
Senast: mily
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
961
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp