Vill inte äta salt

S

supergladis

Hur ska jag göra för att få i min häst salt?
Han vill inte slicka på stenen och inte heller äta löst salt. Häller jag det i betforn ätaer han inte upp den.
Nån som han nått bra tips?
 
Sv: Vill inte äta salt

Vad ger du för salt och hur mycket?
Jag ger mina grov salt utan jod. Ca. 2 msk per dag som jag blandar ut i ljummet vatten så det smälter lixom. Funkar kanon på mina.
 
Sv: Vill inte äta salt

åke skrev:
Vad ger du för salt och hur mycket?
Jag ger mina grov salt utan jod. Ca. 2 msk per dag som jag blandar ut i ljummet vatten så det smälter lixom. Funkar kanon på mina.

Jag har provat att ge olika mycket från 1ml till 10ml. Det är Krafft saltet utan jod jag ger. Tidigare gav jag honom grovt salt jag fick av förra hyresvärden, det såg ut som havssalt men det ville han heller inte äta. Men jag ska prova att göra som dig o blöta upp det. :)
 
Sv: Vill inte äta salt

supergladis skrev:
Jag har provat att ge olika mycket från 1ml till 10ml. Det är Krafft saltet utan jod jag ger. Tidigare gav jag honom grovt salt jag fick av förra hyresvärden, det såg ut som havssalt men det ville han heller inte äta. Men jag ska prova att göra som dig o blöta upp det. :)

ja det funkar för mig med
 
Sv: Vill inte äta salt

det jag kan tänka är att det är lite konstig smack på betforen efter som att betforen är söt och sedan saltar man den..
smacka lite på ditt salta betfor... (är dte äkligt/gott??)
(detta är ett positivt medelande men jag kanske får det att låta som ett negativt :rofl: :angel: )
försök ge han lite av nåttt annat kanske typ salta vattnet i hagen ?? :)
lycka till
 
Sv: Vill inte äta salt

Hästar äter så mycket salt dom behöver. Du ska inte ge hästen salt om han inte vill ha. För mycket salt är farligt.
 
Sv: Vill inte äta salt

jah det ligger lite i det du säger.

men hästar som rids/presterar ska yha salt i sitt foder för att lättare dricka mer under det dygnet och likande. Jag ger mina hästar salt i fodret, dom äter viserligen upp det, men dom hästar som inte tycker om det ger jag bara då dom ska elelr ha gjort ett hårt jobb och svettats ordentligt.
 
Sv: Vill inte äta salt

Det går faktiskt att locka hästen till att dricka med annat än salt...:)

Jag har lärt min häst (och det var INTE svårt alls) att äta Irish Mash från Hippolyt.
Bara att hälla på massa mera vatten än normalt så gluffar som snällt i sig allt. Jag tar 0,5 l foder till 2-5 liter vatten beroende på svettning och värme.
Det blir som godis/energikick efter det.:d
 
Sv: Vill inte äta salt

kenneth skrev:
Hästar äter så mycket salt dom behöver. Du ska inte ge hästen salt om han inte vill ha. För mycket salt är farligt.

Man kan ge en häst i princip hur mycket salt som helst. Dom kissar ut överflödet. Det är vad jag har fått lära mig. Tror att det finns en tråd här inne om det med.

På vilket sätt skulle det vara farligt?
 
Sv: Vill inte äta salt

Tack så mycket för era svar!
Jag har blött upp saltet idag så och jag hoppas han äter det nu. :)
 
Sv: Vill inte äta salt

kenneth skrev:
Hästar äter så mycket salt dom behöver. Du ska inte ge hästen salt om han inte vill ha. För mycket salt är farligt.

Nej för mycket salt är inte farligt! Dom kissar ut det dom inte behöver.
Han slickar inte på stenen och äter inte löst salt så han får inget alls i sig. Han äter hösilage och inte saltat hö så han får definitivt inte i sig tillräckligt med salt.
Han tränsa och tävlas = han svettas varje dag + blötare avföring pga stress vid transport m.m.

Nej hästar har inte vett själva på hur mycket salt de behöver.
 
Sv: Vill inte äta salt

Krulidut skrev:
det jag kan tänka är att det är lite konstig smack på betforen efter som att betforen är söt och sedan saltar man den..
smacka lite på ditt salta betfor... (är dte äkligt/gott??)
(detta är ett positivt medelande men jag kanske får det att låta som ett negativt :rofl: :angel: )
försök ge han lite av nåttt annat kanske typ salta vattnet i hagen ?? :)
lycka till

:rofl: Nej det är nog inget vidare. Kanske en bra ide att hälla lite salt i vattnet ute för han har en stor balja, så det blir juh en ganska svag blandning så han kanske inte märker av saltet så mycket. :idea:

Tack för tipset!
 
Sv: Vill inte äta salt

kenneth skrev:
Hästar äter så mycket salt dom behöver. Du ska inte ge hästen salt om han inte vill ha. För mycket salt är farligt.

Att för mycket salt är farligt för hästar stämmer inte, hästen behöver salt då det spelar en viktig roll för törstregleringen. En häst som har låg saltkoncentration i blodet kan ha kraftig vätskebrist utan att känna törst. Vid kraftig svettning förlorar hästen stora mängder salt och det är mycket viktigt att ersätta denna förlust.

Normalbehovet är ca 30 g salt/dag och det som inte tas upp av kroppen kissas ut, ingen risk för överskott. Ger min islandshäst 1,5 dl/dag, 1 dl löser jag upp i 12 l vatten, 1/2 dl får han uppdelat i morgon, lunch & kvällsfodret. Han lider inte av vätskebrist i alla fall, då han alltid dricker ur sin hink, han använder även vattenkoppen + att han får 40 liter i hagen, hälften är uppdrucket, så jag vet att min häst får i sig minst 32 liter vatten/dag. När han kissar har urinen en klar fin & färg, inte mörkgult. Jag tycker att alla hästar borde få salt.

Mvh Linda
 
Sv: Vill inte äta salt

kenneth skrev:
Hästar äter så mycket salt dom behöver. Du ska inte ge hästen salt om han inte vill ha. För mycket salt är farligt.


vad baserar du detta uttalande på?
Har nyss kollat med några kunniga här på forumet dessutom (Peter L och Helena H), och de bekräftar att inte alla hästar äter salt fasten de behöver det, dvs att de inte känner av automatiskt huruvida de har salt behov eller ej.....
 
Sv: Vill inte äta salt

Jag skulle inte reagera speciellt på det.
Jag tar det som ett tecken på att din häst inte behöver salt.
Låt den få en slicksten att slicka på (finns stora att ha i hagen). Jag garanterar att hästen slickar på den när den känner behov av det.
 
Sv: Vill inte äta salt

hästar äter så mycket salt som de behöver. Vill h*n inte ha beror det nog på det.
 
Sv: Vill inte äta salt

Sparf skrev:
hästar äter så mycket salt som de behöver. Vill h*n inte ha beror det nog på det.


enligt veterinär och foder kunnig här på forumet gör de tydligen inte det i alla lägen.
 
Sv: Vill inte äta salt

Linda.B skrev:
Att för mycket salt är farligt för hästar stämmer inte, hästen behöver salt då det spelar en viktig roll för törstregleringen. En häst som har låg saltkoncentration i blodet kan ha kraftig vätskebrist utan att känna törst. Vid kraftig svettning förlorar hästen stora mängder salt och det är mycket viktigt att ersätta denna förlust.

Normalbehovet är ca 30 g salt/dag och det som inte tas upp av kroppen kissas ut, ingen risk för överskott. Ger min islandshäst 1,5 dl/dag, 1 dl löser jag upp i 12 l vatten, 1/2 dl får han uppdelat i morgon, lunch & kvällsfodret. Han lider inte av vätskebrist i alla fall, då han alltid dricker ur sin hink, han använder även vattenkoppen + att han får 40 liter i hagen, hälften är uppdrucket, så jag vet att min häst får i sig minst 32 liter vatten/dag. När han kissar har urinen en klar fin & färg, inte mörkgult. Jag tycker att alla hästar borde få salt.

Mvh Linda

Hej
:confused: Ger du din häst så mycket salt som 1,5 dl/dag?
Är inte det lite väl mycket? Bara en undran
 
Sv: Vill inte äta salt

Zeeke skrev:
Hej
:confused: Ger du din häst så mycket salt som 1,5 dl/dag?
Är inte det lite väl mycket? Bara en undran

Ja det gör jag! Med tanke på hur många liter som svettas bort (30-40 L) efter ett arbetspass. /Linda
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
896
Senast: Andromedae
·
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 165
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
969
Senast: mily
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
960
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp